Le-Sud
02-05-2005, 23:22
Salamalaiakom
Leerzaam en mooi stuk maar wel lang neem de moeite om t te lezen inchallah !
de naam van Allah, de Genadige, de Barmhartige
Salaat de tweede zuil (Namaaz, het Gebed)
"Bismillaahir Rahmaanir Rahiem; AI Hamdu-Ullaahi Rabbil'Aalamien; Was-salaatu wassalaamu 'alaa Rasuulihiel Kariem" I
("In naam van Allah de Barmhartige, de Genadevolle. Alle lof zij Allah, de Heer der Werelden. Vrede en zegeningen zij met de Edele Boodschapper."
Allah Subhana wa ta' Ala openbaart in de heilige Quraan surah 51 vers 56:
"Wa ma khalaq-tul djinna wal insa illaa li ya' buduun ".
("En ik heb de djinn en de mensen alleen geschapen om Mij te dienen."
Elk schepsel heeft de kans zich te ontwikkelen en te streven naar een doel. Allah (soebhanahoe wa ta´ala) is de kern en bron van alle Kracht en Goedheid en onze vooruitgang is afhankelijk van de mate waarin we onze wil met de Zijne in overeenstemming brengen. Dat is de bedoeling van "Hem dienen."
In het woord dienen zit ook de betekenis van aanbidden en leren kennen. Allah (soebhanahoe wa ta´ala) heef de aanbidding of de diensten van de mensen niet nodig, omdat daarvoor de engelen zijn.
Als alle mensen zich verzamelen om Zijn Bestaan te ontkennen kunnen zij Hem daarmee geen schade toebrengen of Zijn Licht verminderen. Noch wordt Hij (soebhanahoe wa ta´ala) er beter van als alle mensen zich voor Hem op hun aangezicht werpen.
Maar volgens bovenstaande Quraanvers heeft Hij (soebhanahoe wa ta´ala) ons met dat doel geschapen. Hij (soebhanahoe wa ta´ala) vraagt geen onderhoud van ons, maar schenkt de mensen vanuit Zijn grenzeloze Goedheid elke dag wat zij nodig hebben. Alleen Allah (soebhanahoe wa ta´ala) geeft jou de garantie dat je de lucht die je inademt ook kan uitademen
Het Islamitische gebed is daarom een direct gebed, gericht tot de Schepper. Het is geen gebed waarin iets gevraagd wordt van Hem, maar een lofprijzing van het begin tot het eind. Aan deze lofprijzing dienen lichaam, spraakvermogen, intelligentie en ziel in gelijke mate deel te nemen.
Een van de dingen die men zich afvraagt bij het Islamitische gebed is, wordt dat nu geen sleur, geen automatische robotachtige handeling omdat het steeds op tijd moet. Logischerwijs is dat natuurlijk een individuele kwestie. Elke daad die wij verrichten om in leven te blijven en om het leven, dat aan ons is toevertrouwd, te onderhouden, kan een sleur zijn, maar kan ook steeds opnieuw vervuld zijn van grote creativiteit en enthousiasme. Als we hongerig en moe aan tafel gaan zitten dan is het ook geen sleur om weer te gaan eten. Onze ziel heeft ook voedsel nodig en minstens even regelmatig als de maag
Het is niet voldoende als het gebed uit lippendienst bestaat, Allah (soebhanahoe wa ta´ala) zegt in de heilige Quraan 4:43:
"...totdat u weet wat u zegt... "
Dit slaat nog meer op die mensen die tijdens hun gebed nog steeds aan hun wereldse zaken blijven denken. "...totdat u weet wat u zegt..., betekent dus dat men zich bewust moet zijn van elk woord en elke handeling tijdens het gebed en dat men weet in wiens tegenwoordigheid men zich bevindt.
Bij de Salaat liet de Heilige profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) eens bewust een vers van de heilige Quraan weg, tijdens Zijn recitatie als voorganger, Hij (sallallahoe aleihi wa sallam) vroeg na het beëindigen en het geven van de vredesgroet aan de mensen in de Moskee wat Hij (sallallahoe aleihi wa sallam) weggelaten had. Slechts één man kon Hem antwoord geven, waarop Hij (sallallahoe aleihi wa sallam) zei: "Dit is zoals de kinderen van Israël zich gedroegen, daarom sprak God door een van Zijn Profeten. "Zeg tegen je volk: jullie plaatsen je lichamen voor Mijn (soebhanahoe wa ta´ala) Aangezicht en tonen Mij jullie tongen, maar jullie verbergen je harten voor Mij (soebhanahoe wa ta´ala); dat is vergeefse moeite!"
" Degenen die nederig zijn in hun gebeden. " (H.Q.23:2)
Overwinning of succes kan in deze wereld komen, maar het is zeker en blijvend in de komende wereld. In de tweede regel wordt gewezen op de ernst en toewijding die tijdens het gebed in acht genomen moet worden.
Reiniging
Het meest opvallend aan de Islamitische gebeden zijn de vaste tijden waarop ze plaats vinden; de lichaamshouding die erbij aangenomen worden en de reiniging die eradya Allahoe ´anhn voorafgaat.
"Godsdienst is gebouwd op reinheid", 'Reinheid is de helft van het Geloof (Imaan)" en "Reinheid is de sleutel tot het gebed" zijn uitspraken van de Heilige profeet, Sallal-laahu 'Alavhi wa Sallam.
Allah, soebhanahoe wa ta´ala, zegt in de heilige Quraan dat Hij (soebhanahoe wa ta´ala) degenen die zich reinigen lief heeft. Daarom is reinheid essentieel voor elke vorm van Islamitische leven en aanbidding. Niet alleen voor het gebed of het lezen van de heilige Quraan zal men zich willen reinigen, maar ook in alle andere omstandigheden wenst men rein te zijn.
De zegeningen van de kleine wassing (Wudu )
Er wordt in een overlevering gezegd dat de lichaamsdelen die in Wudu gewassen zijn op de Dag des Oordeels licht (Nur) zullen geven en daaradya Allahoe ´anhn zal de Heilige profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) Zijn volgelingen direct herkennen. Op de Dag des Oordeels zal de Heilige profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) Zijn volgelingen verzamelen.
Abu Salman (radya Allahoe ´anh) vertelde: De Boodschapper van Allah, Sallal-laahu 'Alayhi wa Sallam, pakte een droge tak van een boom en schudde het zo dat alle bladeren eraf vielen. Toen zei Hij (sallallahoe aleihi wa sallam) : "0 Salman! Vraag je niet waarom ik dit doe?" Abu Salman antwoordde: "Ja vertel me waarom U dat doet." Hij antwoordde: "Wanneer een moslim de Wudu goed verricht, zullen zijn zonden net zoals deze bladeren afvallen."
Gebedstijden
"De salaat is voorzeker op bepaalde tijden aan de gelovigen voorgeschreven. " (H.Q.4:103)
"En Wij schiepen de hemelen en aarde en alles wat er tussen is, niet voor tijdverdrijf of vermaakt."
(H.Q.21:16)
Als we kijken naar het volmaakte uurwerk van het heelal, de harmonie van hemellichamen en hun onderlinge afstanden, aantrekkingskracht, energie, hitte en koude, ontstaan en vernietiging en alle bewegingen in ruimte en tijd, kunnen we ons misschien voorstellen dat de Schepper van die volmaakte harmonie de mensen bepaalde tijden heeft gegeven om zich tot Hem, soebhanahoe wa ta´ala, te wenden. Dat die tijden ook samenhangen met de natuurverschijnselen die noodzakelijk zijn voor ons voortbestaan, zoals zonsopgang en ondergang en het hoogste punt van de zon, het moment waarop het maximum aan energie naar de aarde gezonden wordt, is dan vrij logisch.
Om echter elke overeenkomst met zon - of vuuraannbidders te vermijden, heeft Allah (soebhanahoe wa ta´ala) in de heilige Quraan tijden genoemd die niets met het verheerlijken van dat hemellichaam te maken kan hebben, zoals voor zonsopgang, ongeveer een half uur na het zenit van de zon en na zonsondergang.
" En verricht regelmatig de Salaat aan de twee delen van de dag en in de eerste uren van de nacht. waarlijk goede daden nemen slechte daden weg; dit is een herinnering voor degenen die oplettend zijn." (H. Q. 11:114)
" Verricht regelmatig de Salaat bij het neergaan van de zon tot de duisternis van de nacht en het reciteren bij de dageradya Allahoe ´anhd. Voorzeker, van het reciteren bij de dageradya Allahoe ´anhd wordt getuigd. " (H. 0. 17:78)
Elk van deze gebeden hoort bij een bepaalde tijd van de dag en elk gebed heeft een bepaalde lengte, een bepaalde tempo en een atmosfeer die bij die tijd van de dag hoort.
" Waakt over al uw gebeden en vooral het middelste gebed en sta onderdanig voor Allah." (H. Q. 2:238)
In bovenstaande regel herinnert Allah (soebhanahoe wa ta´ala) ons aan het gebed dat meestal op een der drukste momenten van de dag verricht wordt, het Asr Salaat (namiddag gebed). In Nederland verschuift hij gedurende het jaar van 15.00 tot 19.00 uur en dwars door het spitsuur. Maar juist op dat verwarrende moment roept de Schepper ons.
Leerzaam en mooi stuk maar wel lang neem de moeite om t te lezen inchallah
de naam van Allah, de Genadige, de Barmhartige
Salaat de tweede zuil (Namaaz, het Gebed)
"Bismillaahir Rahmaanir Rahiem; AI Hamdu-Ullaahi Rabbil'Aalamien; Was-salaatu wassalaamu 'alaa Rasuulihiel Kariem" I
("In naam van Allah de Barmhartige, de Genadevolle. Alle lof zij Allah, de Heer der Werelden. Vrede en zegeningen zij met de Edele Boodschapper."
Allah Subhana wa ta' Ala openbaart in de heilige Quraan surah 51 vers 56:
"Wa ma khalaq-tul djinna wal insa illaa li ya' buduun ".
("En ik heb de djinn en de mensen alleen geschapen om Mij te dienen."
Elk schepsel heeft de kans zich te ontwikkelen en te streven naar een doel. Allah (soebhanahoe wa ta´ala) is de kern en bron van alle Kracht en Goedheid en onze vooruitgang is afhankelijk van de mate waarin we onze wil met de Zijne in overeenstemming brengen. Dat is de bedoeling van "Hem dienen."
In het woord dienen zit ook de betekenis van aanbidden en leren kennen. Allah (soebhanahoe wa ta´ala) heef de aanbidding of de diensten van de mensen niet nodig, omdat daarvoor de engelen zijn.
Als alle mensen zich verzamelen om Zijn Bestaan te ontkennen kunnen zij Hem daarmee geen schade toebrengen of Zijn Licht verminderen. Noch wordt Hij (soebhanahoe wa ta´ala) er beter van als alle mensen zich voor Hem op hun aangezicht werpen.
Maar volgens bovenstaande Quraanvers heeft Hij (soebhanahoe wa ta´ala) ons met dat doel geschapen. Hij (soebhanahoe wa ta´ala) vraagt geen onderhoud van ons, maar schenkt de mensen vanuit Zijn grenzeloze Goedheid elke dag wat zij nodig hebben. Alleen Allah (soebhanahoe wa ta´ala) geeft jou de garantie dat je de lucht die je inademt ook kan uitademen
Het Islamitische gebed is daarom een direct gebed, gericht tot de Schepper. Het is geen gebed waarin iets gevraagd wordt van Hem, maar een lofprijzing van het begin tot het eind. Aan deze lofprijzing dienen lichaam, spraakvermogen, intelligentie en ziel in gelijke mate deel te nemen.
Een van de dingen die men zich afvraagt bij het Islamitische gebed is, wordt dat nu geen sleur, geen automatische robotachtige handeling omdat het steeds op tijd moet. Logischerwijs is dat natuurlijk een individuele kwestie. Elke daad die wij verrichten om in leven te blijven en om het leven, dat aan ons is toevertrouwd, te onderhouden, kan een sleur zijn, maar kan ook steeds opnieuw vervuld zijn van grote creativiteit en enthousiasme. Als we hongerig en moe aan tafel gaan zitten dan is het ook geen sleur om weer te gaan eten. Onze ziel heeft ook voedsel nodig en minstens even regelmatig als de maag
Het is niet voldoende als het gebed uit lippendienst bestaat, Allah (soebhanahoe wa ta´ala) zegt in de heilige Quraan 4:43:
"...totdat u weet wat u zegt... "
Dit slaat nog meer op die mensen die tijdens hun gebed nog steeds aan hun wereldse zaken blijven denken. "...totdat u weet wat u zegt..., betekent dus dat men zich bewust moet zijn van elk woord en elke handeling tijdens het gebed en dat men weet in wiens tegenwoordigheid men zich bevindt.
Bij de Salaat liet de Heilige profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) eens bewust een vers van de heilige Quraan weg, tijdens Zijn recitatie als voorganger, Hij (sallallahoe aleihi wa sallam) vroeg na het beëindigen en het geven van de vredesgroet aan de mensen in de Moskee wat Hij (sallallahoe aleihi wa sallam) weggelaten had. Slechts één man kon Hem antwoord geven, waarop Hij (sallallahoe aleihi wa sallam) zei: "Dit is zoals de kinderen van Israël zich gedroegen, daarom sprak God door een van Zijn Profeten. "Zeg tegen je volk: jullie plaatsen je lichamen voor Mijn (soebhanahoe wa ta´ala) Aangezicht en tonen Mij jullie tongen, maar jullie verbergen je harten voor Mij (soebhanahoe wa ta´ala); dat is vergeefse moeite!"
" Degenen die nederig zijn in hun gebeden. " (H.Q.23:2)
Overwinning of succes kan in deze wereld komen, maar het is zeker en blijvend in de komende wereld. In de tweede regel wordt gewezen op de ernst en toewijding die tijdens het gebed in acht genomen moet worden.
Reiniging
Het meest opvallend aan de Islamitische gebeden zijn de vaste tijden waarop ze plaats vinden; de lichaamshouding die erbij aangenomen worden en de reiniging die eradya Allahoe ´anhn voorafgaat.
"Godsdienst is gebouwd op reinheid", 'Reinheid is de helft van het Geloof (Imaan)" en "Reinheid is de sleutel tot het gebed" zijn uitspraken van de Heilige profeet, Sallal-laahu 'Alavhi wa Sallam.
Allah, soebhanahoe wa ta´ala, zegt in de heilige Quraan dat Hij (soebhanahoe wa ta´ala) degenen die zich reinigen lief heeft. Daarom is reinheid essentieel voor elke vorm van Islamitische leven en aanbidding. Niet alleen voor het gebed of het lezen van de heilige Quraan zal men zich willen reinigen, maar ook in alle andere omstandigheden wenst men rein te zijn.
De zegeningen van de kleine wassing (Wudu )
Er wordt in een overlevering gezegd dat de lichaamsdelen die in Wudu gewassen zijn op de Dag des Oordeels licht (Nur) zullen geven en daaradya Allahoe ´anhn zal de Heilige profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) Zijn volgelingen direct herkennen. Op de Dag des Oordeels zal de Heilige profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) Zijn volgelingen verzamelen.
Abu Salman (radya Allahoe ´anh) vertelde: De Boodschapper van Allah, Sallal-laahu 'Alayhi wa Sallam, pakte een droge tak van een boom en schudde het zo dat alle bladeren eraf vielen. Toen zei Hij (sallallahoe aleihi wa sallam) : "0 Salman! Vraag je niet waarom ik dit doe?" Abu Salman antwoordde: "Ja vertel me waarom U dat doet." Hij antwoordde: "Wanneer een moslim de Wudu goed verricht, zullen zijn zonden net zoals deze bladeren afvallen."
Gebedstijden
"De salaat is voorzeker op bepaalde tijden aan de gelovigen voorgeschreven. " (H.Q.4:103)
"En Wij schiepen de hemelen en aarde en alles wat er tussen is, niet voor tijdverdrijf of vermaakt."
(H.Q.21:16)
Als we kijken naar het volmaakte uurwerk van het heelal, de harmonie van hemellichamen en hun onderlinge afstanden, aantrekkingskracht, energie, hitte en koude, ontstaan en vernietiging en alle bewegingen in ruimte en tijd, kunnen we ons misschien voorstellen dat de Schepper van die volmaakte harmonie de mensen bepaalde tijden heeft gegeven om zich tot Hem, soebhanahoe wa ta´ala, te wenden. Dat die tijden ook samenhangen met de natuurverschijnselen die noodzakelijk zijn voor ons voortbestaan, zoals zonsopgang en ondergang en het hoogste punt van de zon, het moment waarop het maximum aan energie naar de aarde gezonden wordt, is dan vrij logisch.
Om echter elke overeenkomst met zon - of vuuraannbidders te vermijden, heeft Allah (soebhanahoe wa ta´ala) in de heilige Quraan tijden genoemd die niets met het verheerlijken van dat hemellichaam te maken kan hebben, zoals voor zonsopgang, ongeveer een half uur na het zenit van de zon en na zonsondergang.
" En verricht regelmatig de Salaat aan de twee delen van de dag en in de eerste uren van de nacht. waarlijk goede daden nemen slechte daden weg; dit is een herinnering voor degenen die oplettend zijn." (H. Q. 11:114)
" Verricht regelmatig de Salaat bij het neergaan van de zon tot de duisternis van de nacht en het reciteren bij de dageradya Allahoe ´anhd. Voorzeker, van het reciteren bij de dageradya Allahoe ´anhd wordt getuigd. " (H. 0. 17:78)
Elk van deze gebeden hoort bij een bepaalde tijd van de dag en elk gebed heeft een bepaalde lengte, een bepaalde tempo en een atmosfeer die bij die tijd van de dag hoort.
" Waakt over al uw gebeden en vooral het middelste gebed en sta onderdanig voor Allah." (H. Q. 2:238)
In bovenstaande regel herinnert Allah (soebhanahoe wa ta´ala) ons aan het gebed dat meestal op een der drukste momenten van de dag verricht wordt, het Asr Salaat (namiddag gebed). In Nederland verschuift hij gedurende het jaar van 15.00 tot 19.00 uur en dwars door het spitsuur. Maar juist op dat verwarrende moment roept de Schepper ons.