TawhidAwalan
15-03-2017, 08:44
Citaat:
Mag je nou wel of niet stemmen?
De verkiezingen komen eraan en er heerst heel wat verwarring rondom dit onderwerp. Mag je nou wel of niet stemmen?
De meningen zijn erg verdeeld. De ene groep roept dat je moet stemmen, terwijl de andere groep juist zegt dat dit ten strengste verboden is en dat je zelfs ongeloof begaat!
We gaan niet uitgebreid in op deze kwestie, maar wel willen we meegeven dat twee zaken niet door elkaar moeten worden gehaald.
Het stemmen zelf als middel waarmee het volk een leider kiest, is niet islamitisch. Dit is iets van het Westen. De leider van een land komt islamitisch gezien op een andere manier tot stand. En islamitisch gezien handhaaft deze leider de wetten van Allah, niet dat deze het recht heeft om wetten te vervaardigen die tegenstrijdig zijn met die van de islam.
De zaak die nu speelt onder vele Nederlandse moslims, is niet deze. Want de moslims stemmen niet om een leider te kiezen die hen moet vertegenwoordigen. Hoe kan een partij die regeert met tegenstrijdige wetten aan de islam jou als moslim vertegenwoordigen?!
De moslim wil stemmen om ervoor te zorgen dat de minst schadelijke partij voor de moslims aan de macht komt. Ook wel strategisch stemmen genoemd.
Meerdere geleerden hebben zich uitgesproken over deze kwestie. Eén van hen is de geleerde van Medina en leraar in de moskee van de profeet vrede zij met hem: de edele shaych Abdelmohsin al-Abbaad. Hem werd een soortgelijke vraag gesteld, waarbij een christelijke partij in Indonesië aan de macht zou komen als de moslims niet zouden stemmen. En dat dit heel nadelig zou zijn voor de moslims. De vraag was voor Indonesië, maar de shaych heeft in zijn antwoord de kwestie van de landen waar de moslims een minderheid zijn, ook benoemd.
De shaych zei (samengevat):
'Wanneer deelname van de moslims ervoor zorgt dat iemand die minder schadelijk is voor de moslims aan de macht komt, ook al is deze geen moslim, dan nemen ze deel aan de verkiezingen. Net zoals dit het geval is in de landen waar de moslims een minderheid vormen. En waar de verkiezingsstrijd zich daar afspeelt tussen (bijvoorbeeld) twee ongelovigen: de ene ongelovige koestert een wrok tegen de moslims en als deze aan de macht komt, zal hij hen schaden en belemmeren in het praktiseren van hun aanbiddingen. Terwijl dit niet het geval is bij de andere ongelovige, deze is soepeler in zijn omgang met de moslims.'
Hij vervolgde en zei:
'Ongeloof is gradaties (i.e. sommige ongelovigen zijn erger dan andere ongelovigen) net zoals Imaan gradaties is (i.e. sommige moslims zijn beter dan andere moslims) . Dus wanneer het stemmen van de moslims effect heeft op het feit dat de slechte(re) partij niet aan de macht komt, dan stemmen zij. En als hun stem geen effect heeft, dan laten zij dit.'
'De moslims stemmen in dit geval niet om een kalief (leider) te kiezen, omdat deze (in dit geval) ongelovig is. Maar zij stemmen met als uitgangspunt dat sommige kwaad minder erg is dan ander kwaad en vanwege de stelregel: 'het minst kwade wordt begaan om een groter kwaad te voorkomen' (dit is een bekende stelregel in de islamitische jurisprudentie)
Vervolgens noemt de shaych een bewijs.
'Allah heeft in de Koran vermeld dat de moslims (in de tijd van de profeet vrede zij met hem) blij waren met de overwinning van de Romeinen op de Perzen. Dit terwijl beide volkeren ongelovig zijn. Echter is het ongeloof van de Perzen extremer.'
Bron: Uitleg van Sunan Tirmidhi, bandje nr. 62
Conclusie
De schaych geeft aan dat wanneer het stemmen van de moslims effect heeft in datgene wat zij nastreven, namelijk dat de minst erge partij zal regeren, dat zij dan kunnen stemmen en anders niet.
Of het stemmen van de moslims wel of geen effect zal hebben in de aankomende verkiezingen, de kennis daarvan is bij Allah. Dat is niet mijn expertise en ik ga daar geen uitspraak over doen. Wie daar wel kennis over heeft, kan naar deze kennis handelen en deze kennis eventueel met ons delen in de reactie's.
Ik ben de laatste tijd vele malen en via verschillende wegen benaderd voor een uitspraak van een geleerde omtrent deze kwestie en die heb ik bij deze gedeeld.
Moge Allah ons allen leiden naar datgene waar Hij van houdt en tevreden mee is.
Abulfadl
http://www.kennisviamail.nl
•De verkiezingen komen eraan en er heerst heel wat verwarring rondom dit onderwerp. Mag je nou wel of niet stemmen?
De meningen zijn erg verdeeld. De ene groep roept dat je moet stemmen, terwijl de andere groep juist zegt dat dit ten strengste verboden is en dat je zelfs ongeloof begaat!
We gaan niet uitgebreid in op deze kwestie, maar wel willen we meegeven dat twee zaken niet door elkaar moeten worden gehaald.
Het stemmen zelf als middel waarmee het volk een leider kiest, is niet islamitisch. Dit is iets van het Westen. De leider van een land komt islamitisch gezien op een andere manier tot stand. En islamitisch gezien handhaaft deze leider de wetten van Allah, niet dat deze het recht heeft om wetten te vervaardigen die tegenstrijdig zijn met die van de islam.
De zaak die nu speelt onder vele Nederlandse moslims, is niet deze. Want de moslims stemmen niet om een leider te kiezen die hen moet vertegenwoordigen. Hoe kan een partij die regeert met tegenstrijdige wetten aan de islam jou als moslim vertegenwoordigen?!
De moslim wil stemmen om ervoor te zorgen dat de minst schadelijke partij voor de moslims aan de macht komt. Ook wel strategisch stemmen genoemd.
Meerdere geleerden hebben zich uitgesproken over deze kwestie. Eén van hen is de geleerde van Medina en leraar in de moskee van de profeet vrede zij met hem: de edele shaych Abdelmohsin al-Abbaad. Hem werd een soortgelijke vraag gesteld, waarbij een christelijke partij in Indonesië aan de macht zou komen als de moslims niet zouden stemmen. En dat dit heel nadelig zou zijn voor de moslims. De vraag was voor Indonesië, maar de shaych heeft in zijn antwoord de kwestie van de landen waar de moslims een minderheid zijn, ook benoemd.
De shaych zei (samengevat):
'Wanneer deelname van de moslims ervoor zorgt dat iemand die minder schadelijk is voor de moslims aan de macht komt, ook al is deze geen moslim, dan nemen ze deel aan de verkiezingen. Net zoals dit het geval is in de landen waar de moslims een minderheid vormen. En waar de verkiezingsstrijd zich daar afspeelt tussen (bijvoorbeeld) twee ongelovigen: de ene ongelovige koestert een wrok tegen de moslims en als deze aan de macht komt, zal hij hen schaden en belemmeren in het praktiseren van hun aanbiddingen. Terwijl dit niet het geval is bij de andere ongelovige, deze is soepeler in zijn omgang met de moslims.'
Hij vervolgde en zei:
'Ongeloof is gradaties (i.e. sommige ongelovigen zijn erger dan andere ongelovigen) net zoals Imaan gradaties is (i.e. sommige moslims zijn beter dan andere moslims) . Dus wanneer het stemmen van de moslims effect heeft op het feit dat de slechte(re) partij niet aan de macht komt, dan stemmen zij. En als hun stem geen effect heeft, dan laten zij dit.'
'De moslims stemmen in dit geval niet om een kalief (leider) te kiezen, omdat deze (in dit geval) ongelovig is. Maar zij stemmen met als uitgangspunt dat sommige kwaad minder erg is dan ander kwaad en vanwege de stelregel: 'het minst kwade wordt begaan om een groter kwaad te voorkomen' (dit is een bekende stelregel in de islamitische jurisprudentie)
Vervolgens noemt de shaych een bewijs.
'Allah heeft in de Koran vermeld dat de moslims (in de tijd van de profeet vrede zij met hem) blij waren met de overwinning van de Romeinen op de Perzen. Dit terwijl beide volkeren ongelovig zijn. Echter is het ongeloof van de Perzen extremer.'
Bron: Uitleg van Sunan Tirmidhi, bandje nr. 62
Conclusie
De schaych geeft aan dat wanneer het stemmen van de moslims effect heeft in datgene wat zij nastreven, namelijk dat de minst erge partij zal regeren, dat zij dan kunnen stemmen en anders niet.
Of het stemmen van de moslims wel of geen effect zal hebben in de aankomende verkiezingen, de kennis daarvan is bij Allah. Dat is niet mijn expertise en ik ga daar geen uitspraak over doen. Wie daar wel kennis over heeft, kan naar deze kennis handelen en deze kennis eventueel met ons delen in de reactie's.
Ik ben de laatste tijd vele malen en via verschillende wegen benaderd voor een uitspraak van een geleerde omtrent deze kwestie en die heb ik bij deze gedeeld.
Moge Allah ons allen leiden naar datgene waar Hij van houdt en tevreden mee is.
Abulfadl
http://www.kennisviamail.nl