Bekijk volle/desktop versie : Waarom bevat de Koran een passage die zich voordeed in het leven van Mohammed?



10-03-2017, 21:39
Volgens moslims is de koran het woord van God wat voor alle culturen en voor de gehele mensheid geldt. Ik ben bezig de Koran door te lezen en mij is nu een ding opgevallen in surah 33 Al Ahzab vers 53.

Pickthall vertaling:
Citaat:
O Ye who believe! Enter not the dwellings of the Prophet for a meal without waiting for the proper time, unless permission be granted you. But if ye are invited, enter, and, when your meal is ended, then disperse. Linger not for conversation. Lo! that would cause annoyance to the Prophet, and he would be shy of (asking) you (to go); but Allah is not shy of the truth. And when ye ask of them (the wives of the Prophet) anything, ask it of them from behind a curtain. That is purer for your hearts and for their hearts. And it is not for you to cause annoyance to the messenger of Allah, nor that ye should ever marry his wives after him. Lo! that in Allah's sight would be an enormity.
Uit bovenstaande vers is duidelijk af te leiden dat gelovigen die bij Mohammed langskwamen om een maaltijd te nuttigen werd verteld dat ze niet moeten blijven om een gesprek aan te gaan. Blijkbaar was Mohammed te timide om ze te vragen te vertrekken. En kijk eens naar het dik gedrukte: niemand van de gelovigen mocht nog met een van de vrouwen van Mohammed trouwen na zijn dood of eventuele scheiding. Zeer opmerkelijk.

Ook uit de tafsir van Al-Jalalayn blijkt dat dit het geval is. Hierna volgt de tafsir:
Citaat:
O you who believe, do not enter the Prophet’s houses unless permission is granted you, to enter by invitation, to [share] a meal, and so you enter, without waiting for the [right] moment, [for] when it is ready (ināhu, a verbal noun from anā, ya’nī). But when you are invited, enter, and, when you have had your meal, disperse, without, lingering for, any [leisurely] conversation, amongst yourselves. Indeed that, lingering, is upsetting for the Prophet, and he is [too] shy of you, to make you leave, but God is not shy of the truth, that you should leave — in other words, He would never refrain from declaring it (a variant reading [for yastahyī] has yastahī). And when you ask anything of [his] womenfolk, in other words, the wives of the Prophet (s), ask them from behind a screen, a curtain. That is purer for your hearts and their hearts, than [entertaining] sinful thoughts. And you should never cause the Messenger of God hurt, in any way; nor ever marry his wives after him. Assuredly that in God’s sight would be very grave, as a sin.

Zoals ik al aangaf is de Koran 100% het woord van God: althans dat is de bewering van moslims. De vraag is natuurlijk: waarom vond God het blijkbaar nodig om een situatie die zich alleen specifiek voor kan doen in het leven van Mohammed op te nemen in zijn ultieme woord die voor alle mensen geldt van alle culturen en universeel toepasbaar is? Wat is het nut voor de gemiddelde moslim van de eenentwintigste eeuw om dit te lezen? Dus met andere woorden, welke les kan men hieruit trekken? Vinden jullie het niet nogal opvallend dat een situatie die zich enkel kon voordoen in het leven van Mohammed is opgenomen in het ultieme boek?

Bedankt voor het antwoorden. Ik kijk uit naar een leerzame discussie.

10-03-2017, 21:43


Heel makkelijk.
Dat was leerstof voor de metgezellen a.d.v openbaring
Niks opmerkelijks aan

10-03-2017, 21:50
Dat deze koranverzen niet voor de moslims van nu van toepassing zijn wil niet zeggen dat de moslim geen lering kan trekken uit deze openbaringen.
We leren bijvoorbeeld dat de vrouwen van de profeet niet te vergelijken zijn met een doorsnee moslima. Zij hebben een zeer hoge status en worden de moeders van de gelovigen genoemd.
We leren dat een moslim rekening moet houden met iemand zijn verlegenheid.

11-03-2017, 20:27

Citaat door MisterMaster:
Heel makkelijk.
Dat was leerstof voor de metgezellen a.d.v openbaring
Niks opmerkelijks aan
Het is opmerkelijk omdat het ingaat tegen de bewering dat de Koran het ultieme woord van God is en derhalve universeel toepasbaar is. Het is dus volgens moslims van alle tijden en het geldt voor de gehele mensheid. Dan is het nogal vreemd dat men in de Koran verzen aantreft waarin situaties zich specifiek voordeden in het leven van Mohammed. In hoeverre kun je zeggen dat deze vers opgaat voor de gehele mensheid? Ik zou zeggen dat deze vers hartstikke irrelevant is. Dus hoe verklaar je de ogenschijnlijke tegenstelling tussen de bewering van moslims en deze opvallende vers?

11-03-2017, 20:32



Citaat door yasirc:
Dat deze koranverzen niet voor de moslims van nu van toepassing zijn wil niet zeggen dat de moslim geen lering kan trekken uit deze openbaringen.
We leren bijvoorbeeld dat de vrouwen van de profeet niet te vergelijken zijn met een doorsnee moslima. Zij hebben een zeer hoge status en worden de moeders van de gelovigen genoemd.
We leren dat een moslim rekening moet houden met iemand zijn verlegenheid.
Maar wat heb je met alle respect aan het gegeven dat de vrouwen van de profeet niet te vergelijken zijn met een doorsnee moslima? De vrouwen van de profeet zijn al eeuwen dood. Degene die deze vrouwen uit de zevende eeuw vergelijkt met de gemiddelde moslima uit de eenentwintigste eeuw is appels met peren aan het vergelijken in extremis. Daarnaast zeg je dat men leert dat een moslim rekening moet houden met iemand zijn verlegenheid. Maar dit is juist iets wat je leert in het leven. Dit noemen we toch interpersoonlijke vaardigheden? Door in gesprek te gaan met verschillende individuen leer je bepaalde gespreksvaardigheden aangezien niet ieder individu hetzelfde is. Iedereen heeft een andere persoonlijkheid.

Je geeft zelf al aan dat deze vers niet van toepassing is op de moslims van nu. Hoe verklaar je dan de tegenstrijdigheid tussen de bewering dat de koran universeel toepasbaar is en zulke verzen?

11-03-2017, 20:34
WoW, je hebt echt een grote ontdekking gedaan! Zo verlichtend, maar niet heus. Alhamdoelilah is de Qor'aan het Woord van Allaah aza wa djal en Allaah zal Zijn Licht vervolmaken ookal hebben de ongelovigen hier een hekel aan

11-03-2017, 22:25

Citaat door A_bdars:
WoW, je hebt echt een grote ontdekking gedaan! Zo verlichtend, maar niet heus. Alhamdoelilah is de Qor'aan het Woord van Allaah aza wa djal en Allaah zal Zijn Licht vervolmaken ookal hebben de ongelovigen hier een hekel aan
Als je de vraag niet wil beantwoorden reageer dan niet aub. Je hoeft niet zo kleinerend te doen met zulke eigenwijze opmerkingen.

11-03-2017, 22:33

Citaat door Darkzeven66:
Maar wat heb je met alle respect aan het gegeven dat de vrouwen van de profeet niet te vergelijken zijn met een doorsnee moslima? De vrouwen van de profeet zijn al eeuwen dood. Degene die deze vrouwen uit de zevende eeuw vergelijkt met de gemiddelde moslima uit de eenentwintigste eeuw is appels met peren aan het vergelijken in extremis. Daarnaast zeg je dat men leert dat een moslim rekening moet houden met iemand zijn verlegenheid. Maar dit is juist iets wat je leert in het leven. Dit noemen we toch interpersoonlijke vaardigheden? Door in gesprek te gaan met verschillende individuen leer je bepaalde gespreksvaardigheden aangezien niet ieder individu hetzelfde is. Iedereen heeft een andere persoonlijkheid.

Je geeft zelf al aan dat deze vers niet van toepassing is op de moslims van nu. Hoe verklaar je dan de tegenstrijdigheid tussen de bewering dat de koran universeel toepasbaar is en zulke verzen?
Goede omgangsvormen zijn niet universeel. Zoals de moslim gasten behandeld is bijvoorbeeld heel anders dan bij nederlanders waar je je bezoek vooraf moet aankondigen en 1 koekje bij de thee of koffie krijgt.
De vrouwen van de profeet saws worden door moslims gezien als onze moeders. Dus ze hebben een andere status. Er valt niks te vergelijken wat geen enkele moslima kan hun status evenaren .