Bekijk volle/desktop versie : Het vragen van een hoge bruidsschat



08-03-2017, 09:23


En `Omar ibn Khattaab (رضي الله عنه) heeft gezegd:

‟Overdrijf niet in de bruidsschat van de vrouwen. Want wanneer dit een eer zou zijn in deze wereld of vroomheid bij Allah (zou zijn), dan zou degene die daar het meest recht op heeft de profeet (صلى الله عليه و سلم) zijn. De boodschapper van Allah (صلى الله عليه و سلم) heeft bij het huwen van zijn vrouwen niet meer dan twaalf oewqiyyah gegeven, noch heeft een van zijn dochters (wanneer zij door hem in huwelijk werden gegeven) meer dan twaalf oewqiyyah ontvangen.”[3" -->

Vertaling: Youssef aboe Safiyyah
Bron: al-mindhaar fie bayaan kathier min al-agtaa as-shaa`ie`aat, blz. 84-85.
Gepubliceerd op: http://www.ahloelhadieth.com

[1]Voetnoot vertaler: twaalf oewqiyyah is gelijk aan ongeveer 480 dirhams. Eén dirham is gelijk aan 2.975 gram aan zilver.

[2] Overgeleverd door Moslim op gezag van `Aaisha (رضي الله عنها).

[3] Overgeleverd door Ahmed, aboeDawoed, at-Tirmidhie enan-Nasaa`ie met een goede ketting.

08-03-2017, 09:42


Ik irriteer me aan vrouwen die een bepaald bedrag in hun hoofd hebben of daaraan mee beslissen.

Als ik een man was geweest zou ik bij die stap al de benen nemen

08-03-2017, 10:05
Gek genoeg zijn het meestal vrouwen die geen cent waard zijn die belachelijke bedragen vragen.
Je hebt als man echt geen eer en zelfrespect om daar in mee te gaan.
Voor mannen geldt dat er genoeg vrouwen zijn waar je uit kunt kiezen.

08-03-2017, 10:18

Citaat door Wolkenridder:
Gek genoeg zijn het meestal vrouwen die geen cent waard zijn die belachelijke bedragen vragen.
Je hebt als man echt geen eer en zelfrespect om daar in mee te gaan.
Voor mannen geldt dat er genoeg vrouwen zijn waar je uit kunt kiezen.
Wat ik weet is dat de vrouw de laatste persoon is die hier iets over te zeggen heeft ?
Hij geeft toch zelf aan wat hij kwijt kan voor de bruidsschat, tevens iets wat HIJ bespreekt met zijn ouders en haar ouders

08-03-2017, 11:44



Citaat door madame15:
Wat ik weet is dat de vrouw de laatste persoon is die hier iets over te zeggen heeft ?
Hij geeft toch zelf aan wat hij kwijt kan voor de bruidsschat, tevens iets wat HIJ bespreekt met zijn ouders en haar ouders
Sure. Kom tegenwoordig maar aan bij een Marokkaanse met een bescheiden bedrag. Ze lacht je vierkant uit.

08-03-2017, 11:47

Citaat door Wolkenridder:
Sure. Kom tegenwoordig maar aan bij een Marokkaanse met een bescheiden bedrag. Ze lacht je vierkant uit.
Haha spreek je uit ervaring of denk je dit? Dit hoor ik echt voor het eerst, en vind dit zo triest

08-03-2017, 13:01
Begrijpelijk dat je niet moet overdrijven met bruidsschat. Aan de andere kant moet de man ook niet overdrijven en bijvoorbeeld maar 100 euro geven terwijl hij wel elke week 100 euro kan uitgeven aan tank en etentjes etc. met vrienden.

Men moet aan beide kanten niet overdrijven.

08-03-2017, 14:44
Wat wordt er verstaan onder hoge bruidsschat?

08-03-2017, 15:30
als ik ooit ga trouwensn niet meer dan 5000 beltaal bruidsschat ik heb gehoord dat soms 10000 gaan

08-03-2017, 15:36
10000 is veel ik weet dat dochter meeeeer waar is dan geld gaat er om
Dat gelukkig word

08-03-2017, 15:46
Wat een gedoe allemaal. Gewoon lekker simpel

08-03-2017, 15:58

Citaat door CostaDelSol:
Wat een gedoe allemaal. Gewoon lekker simpel
Juist.

08-03-2017, 16:19


Jammer genoeg denk niet iederenn zo

13-08-2019, 17:36
Bismillah