Bekijk volle/desktop versie : Rituele wassingen, bidden op de gang: school verbiedt “provocerende handelingen



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

03-03-2017, 12:02
De directie van een gymnasium in Duitsland verbiedt dat moslimleerlingen nog langer provocerende religieuze handelingen stellen. Meerdere moslimjongeren hadden in de openbare ruimte van de school hun gebedstapijt uitgerold om te bidden en in de toiletten rituele wassingen uitgevoerd.

Leraren worden aangemaand om provocerend gedrag te melden en de namen van de leerlingen in kwestie door te geven aan de schooldirectie van het gymnasium Johannes Rau in Wuppertal (Noordrijn-Westfalen). De desbetreffende mededeling is uitgelekt op Facebook en zorgt voor ophef.

“Tijdens de afgelopen weken is in toenemende mate vastgesteld dat moslimleerlingen zichtbaar zitten te bidden, dat ze rituele wassingen in de toiletten uitvoeren, dat ze hun gebedstapijten uitrollen en bepaalde lichaamshoudingen aannemen. Dat is niet toegelaten”, klinkt het in het korte bericht van 16 februari. Leraren moeten hun leerlingen “vriendelijk” op dat verbod wijzen.

De schoolleiding weigert elke commentaar en verwijst daarvoor door naar de districtsregering van Düsseldorf die de directie van het gymnasium hierin steunt. “Het verbod op provocerende religieuze handelingen moet ervoor zorgen dat de ‘schoolvrede’ bewaard blijft en dat leerlingen harmonieus met elkaar kunnen omgaan”, verklaart woordvoerster Dagmar Gross aan de krant Die Welt. “Andere leerlingen voelden zich niet goed bij het waarnemen van dat specifieke gedrag.”

De districtsraad wijst er wel op dat de woordkeuze van de schooldirectie in de mededeling “ongelukkig” is waardoor er misschien een verkeerde indruk ontstaat, terwijl de school zich net hard inzet om leerlingen met een andere achtergrond te integreren. “Bidden blijft mogelijk zolang de normale werking van de school hierdoor niet in het gedrang komt.”

Op Facebook is er een hevige discussie losgebarsten, vooral in community’s met een Turkse achtergrond. De meningen zijn verdeeld. “Iemand iets verbieden op basis van religieuze gronden is niet acceptabel”, schrijft een gebruiker.

Een andere persoon reageert veel milder: “Ik ben ook de mening toegedaan dat een gebed niet thuishoort op school.”

http://m.hln.be/nieuws/buitenland/rituele-wassingen-bidden-op-de-gang-school-verbiedt-provocerende-religieuze-handelingen~afcfe63f/

03-03-2017, 13:10


Hoe ziek is dit: 'provocerende handelingen'
Ze gaan wel heel ver om het de moslims moeilijk te maken.
Ziek!!

03-03-2017, 13:32

Citaat door Andromeda_:
Het gaat goed met de islamisering.
Hoe zit met de vrijheid van godsdienst?

03-03-2017, 14:10
De nazis noemen het provoceren hun hebben lef en dat van een volk die verantwoordelijk is voor de 1ste en tweede wereldoorlog waar miljoenen mensen zijn vermoord .Waren jullie nazis toen ook provocerend bezig ??

03-03-2017, 14:29


Hetze tegen moslims..

03-03-2017, 14:33

Citaat door _Felix_:
Hoe zit met de vrijheid van godsdienst?
Je kunt mag naar hartenlust bidden in de kerk/synagoge/moskee/thuis in het clubhuis van je reli-club. Desnoods in een speciaal daarvoor ingerichte afgezonderde multireligieuze gebedsruimte in een school als die voorhanden is.

Maar waarom moet dat per sé midden in de gang van een school. Dom haantjesgedrag.

03-03-2017, 16:12
Echt in de gang bidden e.d. vind ik ook wel een beetje provocerend. Zeker omdat dit een vrij nieuw verschijnsel is, het gaat dan ook echt om het opeisen van ruimte.

Wel vind ik dat er ruimte geboden mag(!) worden aan mensen die willen bidden. Een lokaal ter beschikking stellen, een bepaalde ruimte ter beschikking stellen, dat zijn zaken die ik wenselijk vind.
Maar dan wel in keurig overleg en zonder te drammen. En vooral, zonder anderen daarmee lastig te vallen. Ook met begrip voor het feit dat het soms lastig of niet mogelijk is. Als het wel kan is het heel vriendelijk van de school, geen plicht!
Als een gang gebruikt wordt hiervoor val je anderen lastig, niet iedereen is fan van geloofsuitingen, daar dient ook rekening mee gehouden te worden. In een gang belemmerd ook nog eens de normale functie van die gang, daarmee val je anderen lastig.

Ik vraag me vooral regelmatig af waar dit nu ineens vandaan komt, er zijn al meer dan 60 jaar moslims in onze samenleving en nu ineens wordt er door subgroepen onder moslims ineens geeist ruimte te maken voor ze. Wordt er niet rustig overlegt in wederzijds begrip, maar gewoon maar gedaan zonder rekening met anderen te houden.
Dat is wat ervoor zorgt dat dit provocerend wordt genoemd. Ik wil daar niet direct over oordelen, maar moet toegeven dat dat smaakje ook wel op mijn tong ligt door de manier van doen.
Aan de andere kant heb ik ook wel begrip ervoor, er is zoveel tegenstand tegen de islam dat ik kan begrijpen dat, vooral jongeren, soms gewoon hun middelvinger opsteken en zeggen dit ben ik, hier ben ik, dit is mijn plaats en ik ga niet aan de kant.
Maar met de koppen tegen elkaar slaan zal vrijwel nooit de gewenste uitkomst hebben. Ik hoop dus vooral dat mensen met elkaar in overleg gaan, een compromis vinden waar iedereen mee kan leven. En dus ook begrijpen dat er water bij de wijn gedaan moet worden als je samen verder wil, aan beide kanten!
Dus niet bidden midden in een gang en vanuit school kijken of er een ruimte beschikbaar gesteld kan worden op een manier die bij de gedachtegang van de school past.

03-03-2017, 16:21
Geloof hoort niet op een openbare school.

03-03-2017, 16:29

Citaat door Ranonkel:
Geloof hoort niet op een openbare school.
Een openbare school is geen atheistische school. In vrijwel elk protocol/statuut van openbare scholen staat dat er respect en ruimte is voor geloven/overtuigingen.

Het gijzelen van openbaar als zijnde atheistisch slaat nergens op. Een atheistische school, waarop dus geen ruimte is voor geloof, valt onder bijzonder onderwijs. Voel je vrij een atheistische school op te zetten zonder ruimte voor geloof, op openbare scholen dient daar wel ruimte voor te zijn, dat is nu eenmaal de opzet van openbare scholen.

03-03-2017, 17:01

Citaat door corrie2:
Echt in de gang bidden e.d. vind ik ook wel een beetje provocerend. Zeker omdat dit een vrij nieuw verschijnsel is, het gaat dan ook echt om het opeisen van ruimte.

Wel vind ik dat er ruimte geboden mag(!) worden aan mensen die willen bidden. Een lokaal ter beschikking stellen, een bepaalde ruimte ter beschikking stellen, dat zijn zaken die ik wenselijk vind.
Maar dan wel in keurig overleg en zonder te drammen. En vooral, zonder anderen daarmee lastig te vallen. Ook met begrip voor het feit dat het soms lastig of niet mogelijk is. Als het wel kan is het heel vriendelijk van de school, geen plicht!
Als een gang gebruikt wordt hiervoor val je anderen lastig, niet iedereen is fan van geloofsuitingen, daar dient ook rekening mee gehouden te worden. In een gang belemmerd ook nog eens de normale functie van die gang, daarmee val je anderen lastig.

Ik vraag me vooral regelmatig af waar dit nu ineens vandaan komt, er zijn al meer dan 60 jaar moslims in onze samenleving en nu ineens wordt er door subgroepen onder moslims ineens geeist ruimte te maken voor ze. Wordt er niet rustig overlegt in wederzijds begrip, maar gewoon maar gedaan zonder rekening met anderen te houden.
Dat is wat ervoor zorgt dat dit provocerend wordt genoemd. Ik wil daar niet direct over oordelen, maar moet toegeven dat dat smaakje ook wel op mijn tong ligt door de manier van doen.
Aan de andere kant heb ik ook wel begrip ervoor, er is zoveel tegenstand tegen de islam dat ik kan begrijpen dat, vooral jongeren, soms gewoon hun middelvinger opsteken en zeggen dit ben ik, hier ben ik, dit is mijn plaats en ik ga niet aan de kant.
Maar met de koppen tegen elkaar slaan zal vrijwel nooit de gewenste uitkomst hebben. Ik hoop dus vooral dat mensen met elkaar in overleg gaan, een compromis vinden waar iedereen mee kan leven. En dus ook begrijpen dat er water bij de wijn gedaan moet worden als je samen verder wil, aan beide kanten!
Dus niet bidden midden in een gang en vanuit school kijken of er een ruimte beschikbaar gesteld kan worden op een manier die bij de gedachtegang van de school past.
Denk dat dit komt door de "radicalisering" onder moslims. Aanvankelijk dachten moslims denk ik, islam is een vreemde godsdienst in Europa.
We zijn een minderheid. We kunnen ons geloof uitoefenen, gebeden later inhalen, dus waarom zouden we het op de spits drijven, met onze eisen die tegen de cultuur van het land zijn?
Door de de strijd in de wereld onder moslims, orthodoxie, is het uitgerekend de derde generatie die steeds meer eisen gaat stellen.
Dit is al langer aan de gang. Denk dat dit alleen maar erger gaat worden.

Bovendien de autochtone "moraalpalers" als nooit aflatende steuners.

Zie wat Klaver vanmorgen aangaf op dit punt:

"In deze tweede aflevering gaat VICE-hoofdredacteur Casper Sikkema met Jesse Klaver in gesprek over thema's als duurzaamheid, drugs, studeren en solidariteit. Klaver stelt dat mensen zich best wat meer in elkaar mogen verplaatsen. ,,Het is een belangrijk onderdeel van deze verkiezingen wat mij betreft. Probeer je eens te verplaatsen in een ander. Is het dan zo erg om je gedrag aan te passen of tradities aan te passen? Helemaal niet.''

WE moeten ons aanpassen aan elkaar. Maar direct blijkt wat hij eigenlijk bedoelt. 98 % van de bevolking moet zich aanpassen aan ca 2 %
Want het is duidelijk dat al dat, botsingen tussen onze cultuur, mores en de hunne, nooit gaat over b.v. de Chinese gemeenschap, of Vietnamese,
Steeds weer gaat het over religieuze leefregels van een (deel van!) een bepaalde gemeenschap.

03-03-2017, 17:08

Citaat door corrie2:
Echt in de gang bidden e.d. vind ik ook wel een beetje provocerend. Zeker omdat dit een vrij nieuw verschijnsel is, het gaat dan ook echt om het opeisen van ruimte.

Wel vind ik dat er ruimte geboden mag(!) worden aan mensen die willen bidden. Een lokaal ter beschikking stellen, een bepaalde ruimte ter beschikking stellen, dat zijn zaken die ik wenselijk vind.
Maar dan wel in keurig overleg en zonder te drammen. En vooral, zonder anderen daarmee lastig te vallen. Ook met begrip voor het feit dat het soms lastig of niet mogelijk is. Als het wel kan is het heel vriendelijk van de school, geen plicht!
Als een gang gebruikt wordt hiervoor val je anderen lastig, niet iedereen is fan van geloofsuitingen, daar dient ook rekening mee gehouden te worden. In een gang belemmerd ook nog eens de normale functie van die gang, daarmee val je anderen lastig.

Ik vraag me vooral regelmatig af waar dit nu ineens vandaan komt, er zijn al meer dan 60 jaar moslims in onze samenleving en nu ineens wordt er door subgroepen onder moslims ineens geeist ruimte te maken voor ze. Wordt er niet rustig overlegt in wederzijds begrip, maar gewoon maar gedaan zonder rekening met anderen te houden.
Dat is wat ervoor zorgt dat dit provocerend wordt genoemd. Ik wil daar niet direct over oordelen, maar moet toegeven dat dat smaakje ook wel op mijn tong ligt door de manier van doen.
Aan de andere kant heb ik ook wel begrip ervoor, er is zoveel tegenstand tegen de islam dat ik kan begrijpen dat, vooral jongeren, soms gewoon hun middelvinger opsteken en zeggen dit ben ik, hier ben ik, dit is mijn plaats en ik ga niet aan de kant.
Maar met de koppen tegen elkaar slaan zal vrijwel nooit de gewenste uitkomst hebben. Ik hoop dus vooral dat mensen met elkaar in overleg gaan, een compromis vinden waar iedereen mee kan leven. En dus ook begrijpen dat er water bij de wijn gedaan moet worden als je samen verder wil, aan beide kanten!
Dus niet bidden midden in een gang en vanuit school kijken of er een ruimte beschikbaar gesteld kan worden op een manier die bij de gedachtegang van de school past.
Je verwoordt exact hoe ik er over denk. Met name ook het aspect dat het nu ineens de kop op steekt, terwijl we al vele tientallen jaren samenleven met moslims.

03-03-2017, 17:10

Citaat door Joosje:
Denk dat dit komt door de "radicalisering" onder moslims. Aanvankelijk dachten moslims denk ik, islam is een vreemde godsdienst in Europa.
We zijn een minderheid. We kunnen ons geloof uitoefenen, gebeden later inhalen, dus waarom zouden we het op de spits drijven, met onze eisen die tegen de cultuur van het land zijn?
Door de de strijd in de wereld onder moslims, orthodoxie, is het uitgerekend de derde generatie die steeds meer eisen gaat stellen.
Dit is al langer aan de gang. Denk dat dit alleen maar erger gaat worden.

Bovendien de autochtone "moraalpalers" als nooit aflatende steuners.

Zie wat Klaver vanmorgen aangaf op dit punt:

"In deze tweede aflevering gaat VICE-hoofdredacteur Casper Sikkema met Jesse Klaver in gesprek over thema's als duurzaamheid, drugs, studeren en solidariteit. Klaver stelt dat mensen zich best wat meer in elkaar mogen verplaatsen. ,,Het is een belangrijk onderdeel van deze verkiezingen wat mij betreft. Probeer je eens te verplaatsen in een ander. Is het dan zo erg om je gedrag aan te passen of tradities aan te passen? Helemaal niet.''

WE moeten ons aanpassen aan elkaar. Maar direct blijkt wat hij eigenlijk bedoelt. 98 % van de bevolking moet zich aanpassen aan ca 2 %
Want het is duidelijk dat al dat, botsingen tussen onze cultuur, mores en de hunne, nooit gaat over b.v. de Chinese gemeenschap, of Vietnamese,
Steeds weer gaat het over religieuze leefregels van een (deel van!) een bepaalde gemeenschap.
Natuurlijk gaat dat in de praktijk vooral over de meerderheid die zich aanpast. Die meerderheid heeft namelijk zijn ruimte al, de kunst is die minderheden ook hun ruimte gunnen zonder dat die meerderheid teveel in moet leveren. Een nieuwe balans vinden die voor allen werkt.

Het gaat inderdaad niet zozeer over die chinese minderheid, die intergreert namelijk amper, leeft heerlijk in hun eigen bubbel zonder die bubbel van de autochtone meerderheid te raken. Het is vrij hypocriet zelfs dat je die chinese bevolking aanhaald, want als er 1 bevolkingsgroep is die moeizaam tot niet intergreert is het die wel. We hebben met "moslims" (tussen haakjes omdat het geen homogene groep is) niet zozeer een probleem met niet intergreren, maar juist een hoe intergreren we met elkaar.
Dat bewijst dat het hier niet gaat om het niet intergreren van een groep, maar juist gaat over wel intergreren, wat een wederzijds begrip is ipv een laat de meerderheid met rust en laat jezelf vooral niet teveel zien.

03-03-2017, 17:28



Citaat door corrie2:
Natuurlijk gaat dat in de praktijk vooral over de meerderheid die zich aanpast. Die meerderheid heeft namelijk zijn ruimte al, de kunst is die minderheden ook hun ruimte gunnen zonder dat die meerderheid teveel in moet leveren. Een nieuwe balans vinden die voor allen werkt.

Het gaat inderdaad niet zozeer over die chinese minderheid, die intergreert namelijk amper, leeft heerlijk in hun eigen bubbel zonder die bubbel van de autochtone meerderheid te raken. Het is vrij hypocriet zelfs dat je die chinese bevolking aanhaald, want als er 1 bevolkingsgroep is die moeizaam tot niet intergreert is het die wel. We hebben met "moslims" (tussen haakjes omdat het geen homogene groep is) niet zozeer een probleem met niet intergreren, maar juist een hoe intergreren we met elkaar.
Dat bewijst dat het hier niet gaat om het niet intergreren van een groep, maar juist gaat over wel intergreren, wat een wederzijds begrip is ipv een laat de meerderheid met rust en laat jezelf vooral niet teveel zien.
Het gaat dus over aanpassen, faciliteren door de overgrote autochtone meerderheid aan/van de eisen van allochtone minderheden.
We hebben bijna 200 verschillende van deze gemeenschappen.
Maar het is altijd één van die minderheden waar we jaar in jaar uit horen/lezen over botsingen met onze cultuur mores.
Niet met de Spaanse minderheid, Griekse, Portugese, Italiaanse, diverse voormalige Joegolanden, Chileense, Argentijnse, Hongaarse, Tsjechische etc etc.
Alleen met die ene gemeenschap, Althans naar mijn gevoel een gedeelte daarvan

Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten, dingen gemist hebben.
Wellicht heb jij wel bronnen van gelijksoortige botsingen met andere minderheidsgemeenschappen?

03-03-2017, 17:38

Citaat door Joosje:
Het gaat dus over aanpassen, faciliteren door de overgrote autochtone meerderheid aan/van de eisen van allochtone minderheden.
We hebben bijna 200 verschillende van deze gemeenschappen.
Maar het is altijd één van die minderheden waar we jaar in jaar uit horen/lezen over botsingen met onze cultuur mores.
Niet met de Spaanse minderheid, Griekse, Portugese, Italiaanse, diverse voormalige Joegolanden, Chileense, Argentijnse, Hongaarse, Tsjechische etc etc.
Alleen met die ene gemeenschap, Althans naar mijn gevoel een gedeelte daarvan

Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten, dingen gemist hebben.
Wellicht heb jij wel bronnen van gelijksoortige botsingen met andere minderheidsgemeenschappen?
Zie de geschiedenis joosje... voor dat laatste...

En vooral, in deze tijd. Zie hoe al die anderen "netjes" in hun eigen bubbel blijven. De bubbel van die meerderheid niet raken.
Dat is geen intergratie, "moslims" (weer omdat het geen homogene groep is) willen wel intergreren en dat is waar de problemen liggen, niet bij niet intergreren. Want zolang de groep die niet intergreerd maar echt op zichzelf blijft, de bubbel van de meerderheid niet raakt is er geen probleem.
Dat bv de chineze maffia hier actief is boeit maar weinig mensen, na de jaren '60/'70 is daar geen misbaar meer over geweest. Toen raakte het onze bubbel, die maffia heeft daarvan geleerd en raakt alleen nog maar die chineze bubbel. Geen haan meer die daarnaar kraait, terwijl het wel degelijk een serieus probleem is.
Dat diezelfde chinzen vrijwel alleen in de eigen groep blijven is geen probleem, ze worden zelfs aangehaald als voorbeeld van hoe het moet. Dat hun ouderen slecht nederlands spreken, geen probleem, dat hun kinderen binnen de eigen groep blijven, geen probleem.
Het probleem ontstaat pas als mensen buiten hun bubbel treden, deel willen zijn van de bubbel van de autochtoon, een wederzijds aanpassen vragen, hun eigen ruimte binnen die bubbel willen. Echt deel uit willen maken van.

03-03-2017, 18:15
Een hoop (haat) extremisten hier. Die precies doen waar zijn hun vijand van betichtten. Stelletje viespeuken ..

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11