Bekijk volle/desktop versie : De kleding en schoen merk Nike: Wat moeten we ervan vinden en wat betekent Nike?



19-01-2017, 14:56
Salam alaikum,

Ik draag zolang ik me kan herinneren iets van Nike. Van schoenen tot een shirt of een pet. Niet raar eigenlijk want Nike is zo een groot merk dat de kans tot aankoop groot is.

Vroeger heb ik nooit echt nagedacht over namen.
Maar sinds ik mij door me opleiding hebt verdiept in Marketing is dit onderwerp ter sprake gekomen.

Waar staat het naam voor en waar staat het logo voor.
Kortom dit is wat ik ontdekte over Nike.

--------

Nikè of Nike (Oudgrieks: Νίκη, Ník&ecirc was de godin van de overwinning in de Griekse mythologie. Haar Romeinse equivalent is Victoria. De oorspronkelijke betekenis van Nikè is waarschijnlijk de bliksem. Daarom is zij onafscheidelijk verbonden met Zeus. Diens standbeeld te Olympia droeg een Nikè in de rechterhand. Zij heet een dochter van de titaan Pallas en de nimf Styx te zijn. In de strijd tussen Zeus en de Titanen kwam zij met haar broers Zelos (de ijver) en Kratos (de kracht) en haar zuster Bia (het geweld) Zeus te hulp. Daarom genoot zij ook met hem de eer om op de Olympos te wonen en te zetelen naast de beheerser van de hemel. Zij komt echter ook voor in de omgeving van Pallas Athena, is zelfs als het ware een trek uit het wezen van die godin, die tot een afzonderlijke persoonlijkheid is verheven.

http://https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Nikè
--------------

Kortom Nike staat eigenlijk voor een "God".

Wat moeten wij Moslims hiermee is mijn vraag aan jullie.
Dient de naam van een God op kleding ervoor te zorgen dat we het niet meer moeten dragen?

Ik heb me conclusie eigenlijk al maar ik ben benieuwd naar die van jullie.

19-01-2017, 18:39


Er is maar 1 God en dat is Allah subahana wa Ta'ala. Dus dat men loopt met kleding waarop andere 'goden' staan, (de naam van Allah kun je immers ook niet dragen op kleding) kan dan niet, je kent dan impliciet andere goden toe aan Allah. Wa Lahu a3lem.
Veel mensen weten niet wat het betekent en denken er ook niet aan wanneer ze dat dragen en in dat geval kun je ook niet spreken van nalatigheid, eerder onwetendheid en dat moet niet afgestraft worden. Het is goed om te weten waar dingen vandaan komen en er onderzoek naar te doen en uiteindelijk ernaar te handelen, zoals het hoort, maar niet alles moet moeilijk gemaakt worden.

Door dit ter sprake te brengen heb je ervoor gezorgd dat mensen ervan weten en dan is het aan die mensen om ernaar te handelen of niet.

Djazak Allahu khairan.

19-01-2017, 23:48

Citaat door Token:
Er is maar 1 God en dat is Allah subahana wa Ta'ala. Dus dat men loopt met kleding waarop andere 'goden' staan, (de naam van Allah kun je immers ook niet dragen op kleding) kan dan niet, je kent dan impliciet andere goden toe aan Allah. Wa Lahu a3lem.
Veel mensen weten niet wat het betekent en denken er ook niet aan wanneer ze dat dragen en in dat geval kun je ook niet spreken van nalatigheid, eerder onwetendheid en dat moet niet afgestraft worden. Het is goed om te weten waar dingen vandaan komen en er onderzoek naar te doen en uiteindelijk ernaar te handelen, zoals het hoort, maar niet alles moet moeilijk gemaakt worden.

Door dit ter sprake te brengen heb je ervoor gezorgd dat mensen ervan weten en dan is het aan die mensen om ernaar te handelen of niet.

Djazak Allahu khairan.
Inderdaad correct geantwoord, wa iyaaki.

19-01-2017, 23:58
Nike heeft geen religieuze betekenis vandaag.

20-01-2017, 00:10



Citaat door Durani:
Nike heeft geen religieuze betekenis vandaag.


Toch de kern betekenis en het enige betekenis is afkomstig uit een religie. Waaruit maak jij de conclusie dat een religie naar verloop van tijd niet als religie meer wordt gezien. Het mag dan wel oud religie zijn maar toch religie.

20-01-2017, 00:17

Citaat door TheDudeMaster:
Toch de kern betekenis en het enige betekenis is afkomstig uit een religie. Waaruit maak jij de conclusie dat een religie naar verloop van tijd niet als religie meer wordt gezien. Het mag dan wel oud religie zijn maar toch religie.
De origin van velen dingen is Shirki, niet alleen Nike, maar ook Starbucks, Honda, zelfs de namen van de weekdagen.



Zelfs de Olympic games hadden een religieuze origin, volgens BBC:




"The Olympic Games began over 2,700 years ago in Olympia, in southwest Greece. [SIZE=5]The Games were part of a religious festival[/SIZE]. The Greek Olympics, thought to have begun in 776 BC, inspired the modern Olympic Games (begun in 1896) [SIZE=5]The Games were held in honour of Zeus, king of the gods[/SIZE], and were staged every four years at Olympia, a valley near a city called Elis. People from all over the Greek world came to watch and take part."
[/SIZE]http://www.bbc.co.uk/schools/primaryhistory/ancient_greeks/the_olympic_games/



[SIZE=2][SIZE=6]January [/SIZE]- ME Januari(us), OE Januarius, translation of Latin Januarius, [SIZE=5]named after JANUS, god of beginnings[/SIZE].
[SIZE=6]February [/SIZE]- ME OE Februarius from Latin Februarius, named for Februa,[SIZE=5] the feast of purification[/SIZE].
March - ME March(e), from Latin Martius, (month of) Mars.
[SIZE=6]April [/SIZE]- ME Averil, OF Avril, Latin Aprilis mensis (month). The name may derive from[SIZE=5] the Greek goddess of love, Aphrodite[/SIZE].
[SIZE=6]May [/SIZE]- ME OE Maius, Latin Maius mensis (month), from the Greek Maia, [SIZE=5]goddess of spring (growth).[/SIZE]
[SIZE=6]June [/SIZE]- ME Jun(e), OE Iunius, from Latin mensis Junius, named after the goddess Juno, [SIZE=6]Queen of the gods.[/SIZE]

http://www.calendar-origins.com/calendar-name-origins.html

Of zegt iemand dat dat ook Shirk/Kufr/Haram is?

Als de betekenis van iets verandert, dan verandert ook de Hukm.

Het gaat erom wat het nu is, niet wat het in de tijd van Hercules was : )

Wallaahu A'alam

20-01-2017, 00:22

Citaat door Durani:
De origin van velen dingen is Shirki, niet alleen Nike, maar ook Starbucks, Honda, zelfs de namen van de weekdagen.



Zelfs de Olympic games hadden een religieuze origin, volgens BBC:




"The Olympic Games began over 2,700 years ago in Olympia, in southwest Greece. [SIZE=5]The Games were part of a religious festival[/SIZE]. The Greek Olympics, thought to have begun in 776 BC, inspired the modern Olympic Games (begun in 1896) [SIZE=5]The Games were held in honour of Zeus, king of the gods[/SIZE], and were staged every four years at Olympia, a valley near a city called Elis. People from all over the Greek world came to watch and take part."
[/SIZE]http://www.bbc.co.uk/schools/primaryhistory/ancient_greeks/the_olympic_games/



[SIZE=2][SIZE=6]January [/SIZE]- ME Januari(us), OE Januarius, translation of Latin Januarius, [SIZE=5]named after JANUS, god of beginnings[/SIZE].
[SIZE=6]February [/SIZE]- ME OE Februarius from Latin Februarius, named for Februa,[SIZE=5] the feast of purification[/SIZE].
March - ME March(e), from Latin Martius, (month of) Mars.
[SIZE=6]April [/SIZE]- ME Averil, OF Avril, Latin Aprilis mensis (month). The name may derive from[SIZE=5] the Greek goddess of love, Aphrodite[/SIZE].
[SIZE=6]May [/SIZE]- ME OE Maius, Latin Maius mensis (month), from the Greek Maia, [SIZE=5]goddess of spring (growth).[/SIZE]
[SIZE=6]June [/SIZE]- ME Jun(e), OE Iunius, from Latin mensis Junius, named after the goddess Juno, [SIZE=6]Queen of the gods.[/SIZE]

http://www.calendar-origins.com/calendar-name-origins.html

Of zegt iemand dat dat ook Shirk/Kufr/Haram is?

Als de betekenis van iets verandert, dan verandert ook de Hukm.

Het gaat erom wat het nu is, niet wat het in de tijd van Hercules was : )

Wallaahu A'alam
Ik zal het niet ontkennen dat er niet meer merken zijn met een religieus achtergrond. Is er geen hadith of uitspraken voor dit soort onderwerpen. Dit moet toch wel een keer eerder besproken zijn.