Bekijk volle/desktop versie : Marokkaanse Nederlander verdacht van lidmaatschap Daesh gearresteerd in Spanje



Pagina's : [1] 2

14-01-2017, 15:00
De Spaanse Guardia Civil heeft aangekondigd dat het gisteren een Marokkaanse onderdaan, die ook de Nederlandse nationaliteit bezit, heeft gearresteerd in Figueres, Catalonië.



Hij wordt verdacht van lidmaatschap van Daesh, aldus het Spaanse ministerie van Binnenlandse Zaken in een verklaring geciteerd door de MAP.

De verdachte was het onderwerp van een internationaal arrestatiebevel uitgevaardigd door de Nederlandse autoriteiten voor zijn vermeende lidmaatschap van de terroristische organisatie.

"Deze arrestatie werd uitgevoerd in een gezamenlijke operatie met de Nederlandse autoriteiten en met de deelname van de inlichtingendiensten van verschillende landen", zei de Spaanse afdeling.

De samenwerking was "erg vloeiend" in de laatste dagen, vooral nadat ze te weten waren komen dat de aangehouden persoon terug naar Spanje was gegaan na een verblijf in Turkije.

De onderzoekers zijn momenteel bezig om de mate van radicalisering van deze persoon te onderzoeken en zijn mogelijke connecties in Europa, evenals de activiteiten die hij in opdracht van Daesh zou hebben verricht. Ze proberen ook om uit te vinden wat zijn doel was van zijn terugkeer naar Spanje.

14-01-2017, 15:41


Rotterdamse Marokkaanse jihadist opgepakt in Spanje

Op verzoek van justitie in Nederland is in Spanje een 31-jarige Marokkaanse Nederlander opgepakt die wordt verdacht van ,,deelname aan een terroristische organisatie''. Justitie vermoedt dat de man, die in Rotterdam woonde, van plan was om zich in Irak of Syrië aan te sluiten bij terreurbeweging IS. ,,Waarschijnlijk is het hem niet gelukt om daar te komen'', vertelde een woordvoerder van het Openbaar Ministerie zaterdag.

Spaanse media meldden zaterdag dat de verdachte uit Turkije naar Spanje was gereisd. Zijn aanhouding vrijdag is het gevolg van een samenwerking tussen inlichtingendiensten van verscheidene landen.

Dankzij de plaatselijke politie van Figueras is hij getraceerd, berichtte de krant La Vanguardia. Hij is opgepakt omdat de vrees bestaat dat hij na zijn terugkeer uit Turkije in Europa een aanslag wilde plegen. Bij z'n aanhouding werden verschillende messen en een machinegeweer gevonden.

http://www.ad.nl/nieuws/rotterdamse-jihadist-opgepakt-in-spanje~ae20dac6/

14-01-2017, 15:57
Dit is gewoon uitermate triest. Dus indien je als moslim op vakantie wilt gaan naar Turkije, word je door Europa en de Nederlandse overheid aangeduid als "verdachte" terrorist.

Hij zal ook geen vergoeding krijgen van de staat, als blijkt dat hij onschuldig is. Dan zit je daar lekker zonder baan en geld.

14-01-2017, 17:03
Ik heb eigenlijk een vakantie gepland naar Syrie, maar zou men dat verdacht vinden?

14-01-2017, 17:13


Kaniza,

Leer eerst eens fatsoenlijk Nederlands typen, voordat je hier idiote en ongefundeerde uitspraken doet. Het zou je broer maar zijn die als terrorist wordt bestempeld, terwijl hij wellicht niets fout heeft gedaan.

14-01-2017, 17:24

Citaat door _Community_:
Kaniza,

Leer eerst eens fatsoenlijk Nederlands typen, voordat je hier idiote en ongefundeerde uitspraken doet. Het zou je broer maar zijn die als terrorist wordt bestempeld, terwijl hij wellicht niets fout heeft gedaan.
In het AD;

Hij vertrok in de zomer van 2015. In eerste instantie sprak het Openbaar Ministerie het vermoeden uit dat het hem niet is gelukt zijn bestemming te bereiken. Een woordvoerder kwam daar later op terug en stelde dat er rekening mee wordt gehouden dat de man wel degelijk in IS-gebied is geweest.

Spaanse media meldden dat de verdachte vanuit Turkije naar Spanje kwam. Zijn aanhouding is het gevolg van een samenwerking tussen inlichtingendiensten van verscheidene landen.

Dankzij de plaatselijke politie van het Catalaanse Figueras is hij getraceerd, berichtte de krant La Vanguardia. Hij is opgepakt omdat de vrees bestaat dat hij na zijn terugkeer uit Turkije in Europa een aanslag wilde plegen. Bij de aanhouding werden verschillende messen en een machinegeweer gevonden bij de verdachte. Op Twitter gaan beelden rond die van de aanhouding kunnen zijn.

14-01-2017, 17:55
Ik mag toch aannemen dat ze meer dingen hebben dan alleen de afkomst, zijn geloof en een reis naar Turkije en Spanje....

14-01-2017, 19:26

Citaat door _Community_:
Dit is gewoon uitermate triest. Dus indien je als moslim op vakantie wilt gaan naar Turkije, word je door Europa en de Nederlandse overheid aangeduid als "verdachte" terrorist.

Hij zal ook geen vergoeding krijgen van de staat, als blijkt dat hij onschuldig is. Dan zit je daar lekker zonder baan en geld.
Community,

Neem jij ook altijd je machinegeweer mee als je op vakantie gaat?

"Bij z'n aanhouding werden verschillende messen en een machinegeweer gevonden."


Noord

14-01-2017, 19:32

Citaat door Noord55:
Community,

Neem jij ook altijd je machinegeweer mee als je op vakantie gaat?

"Bij z'n aanhouding werden verschillende messen en een machinegeweer gevonden."


Noord
Geen overhaaste conclusies trekken, Noord.

Gewoon een bangige man angstig dat hij het slachtoffer wordt van een straatroof.

14-01-2017, 19:55
Kijk de varkens virtueel klaarkomen.

14-01-2017, 20:00

Citaat door Joosje:
Geen overhaaste conclusies trekken, Noord.

Gewoon een bangige man angstig dat hij het slachtoffer wordt van een straatroof.
Joosje,

Je hebt vast gelijk. Het was mijn onderbuik.
Ik leer het ook nooit!


Noord

14-01-2017, 20:04
Mijn excuses. De post van Q.E.D. ontviel me van het zicht, dus berichtte me op wat de redactie heeft geschreven. Mijn tweede gedeelte van m'n eerste post neem ik terug.

14-01-2017, 20:06



Citaat door Gitane:
Ik mag toch aannemen dat ze meer dingen hebben dan alleen de afkomst, zijn geloof en een reis naar Turkije en Spanje....


Citaat door Noord55:
Community,

Neem jij ook altijd je machinegeweer mee als je op vakantie gaat?

"Bij z'n aanhouding werden verschillende messen en een machinegeweer gevonden."


Noord
Ah, gelukkig ze hebben (nu) duidelijk meer dan alleen een reisje naar Turkije.....maar nu ga ik er nog steeds maar vanuit dat ze ook voor de aanhouding meer hadden dan alleen een reisje naar Turkije et zijn afkomst/geloof.

14-01-2017, 20:15

Citaat door _Community_:
Mijn excuses. De post van Q.E.D. ontviel me van het zicht, dus berichtte me op wat de redactie heeft geschreven. Mijn tweede gedeelte van m'n eerste post neem ik terug.
Community,

Oke. Zo gaat het soms.
Overkomt mij ook.


Noord

14-01-2017, 23:05
Jullie praten allemaal onzin, stelletje kuddegnoes! De echte terroristen zitten in de underground!

Pagina's : [1] 2