Bekijk volle/desktop versie : Eten/drinken met rechterhand is niet verplicht - الأكل باليمين



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

12-01-2017, 00:12
We kennen de Ahadith over eten en drinken met de rechterhand:

“Wanneer iemand van jullie eet, laat hem eten met zijn rechterhand. En wanneer hij drinkt, laat hem drinken met zijn rechterhand. Want de Shaytaan eet met zijn linkerhand en drinkt met zijn linkerhand.” (Moeslim)

Islamweb's fatwa zegt:


أن الأكل باليمين من الآداب وليس من الواجبات، وبهذا قال كل من الحنفية والمالكية والشافعية والحنابلة، وذهب ابن حزم وابن عبد البر إلى حرمة الأكل بالشمال، لظاهر الأخبار


"Het eten met de rechterhand behoort tot goede manieren (Al-Aadaab) en niet tot de verplichtingen (al-Wajibaat).

Dat is de opinie van alle Hanafis, Malikis, Shafi'ies en Hanbalis.

Ibn Hazm (litteralist) en Ibn Abdul-Barr waren van opinie dat het Haram is om met de linkerhand te eten, wegens de schijnbare betekenis van de overleveringen."

http://fatwa.islamweb.net/fatwa/index.php?page=showfatwa&Option=FatwaId&Id=34688




Volgens de meeste geleerden (جمهور) is het aangeraden (مستحب) om met de rechterhand te eten en te drinken en niet verplicht (واجب). Eten en drinken met de linkerhand is afgeraden (مكروه), maar niet verboden (حرام).

Dit is de mainstream opinie van de juristen van de 4 scholen!

Andere geleerden zeggen dat het verplicht (واجب) is om met de rechterhand te eten en te drinken, en als iemand dat met zijn linkerhand doet, dan is dat verboden (حرام) en een zonde (إثم). Dit is een minderheid's opinie.

De reden waarom ze verschillen heeft te maken met hun begrip van de Ahaadith.

Sommigen begrepen dat het een bevel/verbod/zonde is en de meesten begrepen het als een advies is.

Hoe dan ook, hier hoort naar gehandeld te worden en dit hoort doorgegeven te worden, maar niet om te moeilijk te doen hierover.

Wallaahu A'alam

12-01-2017, 00:28


Al-Mardaawi Hanbali zegt ("Al-Insaaf", 8/327):



"Het is aangeraden (Mustahab) om God's Naam erover te zeggen en om met de rechterhand te eten. Het is afgeraden (Makroeh) om dat na te laten, behalve tijdens noodzaak. Dat is de correcte standpunt in de (Hanbali) Madhab, waar de meerderheid van onze metgezellen op zijn. Al-Nawawi heeft erover een Ijmaa overgeleverd, als het aankomt op drinken. En er werd gezegd: Deze twee dingen zijn verplicht."
[/SIZE]
Zijn woorden "en er werd gezegd - وقيل", verwijzen naar een minderheid/zwakkere opinie onder hen.

Dit is ook wat Ibn Qudamah zegt in "Al-Mughni" en Ibn Muflih in "Adaab".

De Hanafis zeggen:

[SIZE=5]قال الإمام ابن نجيم الحنفي (1/30) : المواظبة لا تفيد السنية إلا إذا كانت على سبيل العبادة، وأما إذا كانت على سبيل العادة فتفيد الاستحباب والندب لا السنية، كلبس الثوب والأكل باليمين. ومواظبة النبي على التيامن كانت من قبيل الثاني – أي العادة - فلا تفيد السنية، كذا في شرح الوقاية، وكذا قال في السراج الوهاج: إن البداءة باليمنى فضيلة على الأصح

12-01-2017, 10:10

Citaat door havvah:
Ik vind jouw topics meestal tricky.
Je vertaalt zelf, "behalve tijdens noodzaak". Maar wie jouw titel leest en de 1e post zou dit niet zo opvatten.
Net een clickbait. Onze deen vereist duidelijkheid, het is geen spel.
Al-Mardaawi zegt " ويكره ترك التسمية والأكل بشماله إلا من ضرورة" - dus: Het is "afgeraden - makroeh", behalve tijdens noodzaak. Hij zegt niet "verboden - haraam", behalve tijdens noodzaak.

Iedereen zegt dat er niets mis mee is, als iemand een excuus heeft.

Maar de meerderheid van fuqaha zeggen zelfs als er geen sprake is van noodgevallen: Het is beter om met rechts te eten en drinken, maar NIET verboden om met links te eten en drinken en ook GEEN zonde.

Met rechts eten/drinken is NIET verplicht, maar wel aangeraden/beter.

Op basis van wat vind je mijn topics "tricky"?

Wie zegt dat ik zit te spelen?

Geloof jij dat God iemand met vuur verbrand, als hij eerst zijn linker sok of linker schoen aantrekt, en daarna zijn rechter sok/schoen?

Is dat wat jij gelooft over de Heer der Werelden?

Of gaat God iemand roosteren in Hel als hij als hij zijn rechtervoet eerst in de WC zet en dan zijn linkervoet?

Hetzelfde met een slokje water of hapje brood ... Is dat waar de Hel voor was geschapen?

Nee, dit zijn gewoon goede adviezen om te volgen, meer niet.

De fuqaaha kennen al deze bronnen en usoel en geven hun oordeel - kijkend naar de bigger-picture.

12-01-2017, 10:43
Assalamoe alikom topicstarter,

Jij volgt meer de Madhad en geen Profeet salla Allahu 3alaihi wasallam.
Wat begrepen de Sahaba toen de Profeet salla Allahu 3alaihi wasallam zei: "Eet niet met je linkerhand en drink niet met
je linkerhand, want de Shaytaan eet en drinkt met zijn linkerhand"?


De Sahaba komen de bevelen direct na zonder nog te gaan filosoferen of door te draaien zoals Beni Israel
altijd zoeken naar een uitweg om het bevel niet na te komen!

De Profeet salla Allaho 3alaihi wasallam zei in een Hadith die mutawaatir is ( meer dan Sahih): "[SIZE=3]

أنَّهُ سمع رسولَ اللهِ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّمَ يقول " ما نهيتُكم عنهُ فاجتنبوهُ . وما أمرتكم بهِ فافعلوا منهُ ما استطعتم . فإنما أهلكَ الذين من قبلكم كثرةَ مسائلهم ، واختلافهم على أنبيائهم " . وفي روايةٍ : عن النبيِّ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّمَ " ذروني ما تركتُكم " . وفي حديثِ همامٍ " ما تركتم . فإنما هلكَ من قبلكم " ثم ذكروا نحوَه
الراوي : أبو هريرة | المحدث : مسلم | المصدر : صحيح مسلم
الصفحة أو الرقم: 1337 | خلاصة حكم المحدث : صحيح | انظر شرح الحديث رقم 10571
[/SIZE]

[SIZE=2]"Wat ik jullie heb afgeraden moeten jullie het nakomen, wat ik heb beveelt om te doen moeten jullie nakomen naar gelang
jullie kunnen. Want de volkeren voor jullie zijn vernietigd door het te veel vraagkwesties en in geschil raken met hun profeten.
De andere Hadith voegde erna: "laat mij datgene wat ik jullie heb achtergelaten!"[/SIZE]

De Koran is duidelijk: [SIZE=3]"wama nahaakom 3anho fantahoe."! [/SIZE]

Als je zegt dat het niet verplicht is, dat is alsof je zegt dat ze de keuze hebben "als ze willen" om met hun linkerhand
te eten en te drinken...om zo de Shaytaan te imiteren. Dat is dwaling! U hebt weinig pap gegeten van de
kennis van de Profeten!

Kijk naar de gevaarlijke Hadith in Sahih Moslim:
[SIZE=3]
أنَ رجلًا أكل عند رسولِ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ بشمالِه . فقال ( كُلْ بيمينِك ) قال : لا أستطيعُ . قال ( لا استطعتَ ) ما منَعَه إلا الكِبرُ . قال : فما رفعَها إلى فِيه .
الراوي : سلمة بن الأكوع | المحدث : مسلم | المصدر : صحيح مسلم
الصفحة أو الرقم: 2021 | خلاصة حكم المحدث : صحيح | شرح الحديث[/SIZE]

[SIZE=2]De Hadith luidt: "Een man at bij de Profeet salla ALLAHU 3alaihi wasallam met zijn linkerhand."
Waarna de Profeet zei: "eet met je rechterhand!" De man zei: "ik kan niet."
Toen zei de Profeet: "je zult het niet kunnen, slechts de hoogmoed hield jou tegen!" De Rawi ( overleveraar) zei:
"hij heeft zijn linkerhand sinds deze gebeurtenis nooit naar zijn mond kunnen optillen."

Als jij echt de Profeten volgt dan zou je iemand nadrukkelijk attenderen die met zijn linkerhand eet, met zijn
rechterhand te eten!

Toen de man geen gehoor wil geven aan de woorden van Profeet zoals jij ook streeft te doen,
Maakte de Profeet een smeekbede tegen hem! En zei: "slechts de arrogantie hield hem tegen."!

Als dat niet verplicht is...dan zou de Profeet te soft reageren! Maar nee...de arm van de man is helemaal verlamd
gegaan tot zijn dood door de smeekbede van de Profeet, omdat hij het bevel ofwel de Hadith van de Profeet niet als
een "plicht" wil aannemen! Dit is een wijze les voor jou...

Fi amani Allah,

12-01-2017, 11:11


@ massin :

Je hebt wel lef om tegen de 4 scholen op te staan ... laten we kijken hoelang je staand kan blijven:


Citaat:
Als je zegt dat het niet verplicht is, dat is alsof je zegt dat ze de keuze hebben "als ze willen" om met hun linkerhand
te eten en te drinken...om zo de Shaytaan te imiteren. Dat is dwaling!
De Profeet zegt ook: "[B]Neem de middag-dutje, want de Shaytaan neemt geen middag-dutjes."

قال العلامة الألباني في " السلسلة الصحيحة " 4 / 202 :
أخرجه أبو نعيم في " الطب " ( 12 / 1 نسخة السفرجلاني ) و في " أخبار أصبهان " ( 1 / 195 و 353 و 2 / 69 ) من طرق عن أبي داود الطيالسي حدثنا عمران القطان عن قتادة عن # أنس # قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :
[/Bex" -->

Wees nu consistent en verplicht dit op jezelf en iedereen ... of trek je woorden terug!

Of is dat geen "bevel"?

Is dat geen "imitatie van de Shaytaan"?

Wanneer de fuqaha zeggen: Het is aangeraden/beter om met rechts te eten en drinken ... zij hebben al deze teksten naast elkaar gelegd!!

Jij als leek roept 1 ding , en weet niet wat achter je aan de hand is ...


Citaat:
Maar nee...de arm van de man is helemaal verlamd
gegaan tot zijn dood door de smeekbede van de Profeet, omdat hij het bevel ofwel de Hadith van de Profeet niet als
een "plicht" wil aannemen!
Nee ,

Al-Munaawi zegt in "Faydh al-Qadir":



[SIZE=5]قال المناوي في فيض القدير: ودعاؤه على الرجل إنما هو لِكِبْرِهِ الحامل له على ترك الامتثال.اهـ كما هو مبين في قول الراوي: (ما منعه إلا الكبر
"Zijn Du'a tegen die man was alleen maar wegens zijn hoogmoedigheid (kibr), die hem aanspoorde om niet na te volgen."

De overleveraar zegt ook " niets weerhield hem behalve hoogmoed/trots ".

Hoogmoed is een grote zonde!

De Du'a was niet voor het eten met links, maar voor zijn hoogmoed en lef om op te staan tegen de Profeet, zoals de Shaytaan opstond tegen Allah uit hoogmoed.

Ik raad je aan om niet dingen zelf te interpreteren ... we hebben geen tekort aan juristen!

Wasalam

12-01-2017, 11:44
Wa alikom Assalaam,

Onze Profeet heeft de hoogmoed uitgelegd, hij zei: "hoogmoed is niet het aannemen van de waarheid en de mensen verkleinen."[/SIZE]
( Hadith in Assahieh)

Het slechts zeggen "NEE" tegen bevel van de Profeet terwijl je in staat bent om het bevel te praktiseren, is hoogmoed.
Dat is wat jij doet, al besef je het niet.

Ik dacht dat jij wijzer bent!

Jouw Hadith over een dutje is weerlegd in mijn Hadith die jij beter had kunnen lezen en begrijpen.

De Profeet salla Allahu 3alaihi wasallam zei:
[SIZE=3]"Wat ik jullie heb afgeraden moeten jullie het nakomen,
wat ik heb beveelt om te doen ( waar onder een dutje) moeten jullie nakomen [U]naar gelang
jullie kunnen.[/U]

Als jij de Hadith van onze Profeet niet aanneemt zoals die is, dan doe je hetzelfde als die man die
met zijn linkerhand at.

Afgelopen discussie!

Fi amani ALLAH,

12-01-2017, 13:41

Citaat:
Jouw Hadith over een dutje is weerlegd in mijn Hadith die jij beter had kunnen lezen en begrijpen.

De Profeet salla Allahu 3alaihi wasallam zei:
"Wat ik jullie heb afgeraden moeten jullie het nakomen,
wat ik heb beveelt om te doen ( waar onder een dutje) moeten jullie nakomen naar gelang
jullie kunnen.
Begrijp jij daaruit dat "geboden" gebonden zijn met vermogen (الاستطاعة) maar "verboden" zaken niet?!!

En dat de middagdutje verplicht is, tenzij je niet anders kan?!

PS: De fuqaha zeggen het is AANGERADEN om zo te eten en AFGEKEURD om dat niet te doen - dus alle Moslims nemen de Hadith aan! Niemand verwerpt de Hadith of de bevel van de Profeet. Ze zeggen allemaal: handel ernaar. Ze verschillen alleen over: is het een verplichting/zonde of is het een advies?

12-01-2017, 15:46
[video=youtube;32XUhNZ3sKY]https://www.youtube.com/watch?v=32XUhNZ3sKY[/video]https://www.youtube.com/watch?v=32XUhNZ3sKY

12-01-2017, 16:10
Topicstarter heeft altijd van die tricky topics

12-01-2017, 17:20
Interessant

12-01-2017, 17:22
Side niet: sommige geleerden verplichten linkshandigen om te eten met rechts en te drinken met rechts
En alles te beginnen met rechts
Lijkt me best zwaar als linkshandige om deze switch elke dag te moeten leren. Hoe komen ze hier op?

12-01-2017, 19:41

Citaat door havvah:
Massin heeft een deel van de reden al aangehaald. Namelijk het blindelings volgen van geleerden en in mijn ogen die mening die je ook nog eens op jouw manier verwoord aan de massa op te dringen.
En het is onnodig om woorden in mijn mond te stoppen want we hebben het hier over het eten met rechts/links en niemand heeft gesproken over hellevuur.
1- Massin is een leek, zoals ons. Zijn uitleg heeft geen waarde. Ik plaatste wat de juristen zeggen. Stilte is meer passend voor ons leken, zoals Ibn Uyaynah zegt: "الصَّمْتُ زَيْنُ الْعَالِمِ ، وَسِتْرُ الْجَاهِلِ - stilte siert de 'Aalim en dekt de Jaahil."

2- Ik volg geen personen, maar de bewijsvoeringen en redeneringen van de juristen, die beter weten dan ons. Weer Ibn Uyaynah, die zegt: "التسليم للفقهاء سلامة في الدين - overgave aan juristen is veiligheid in de religie."

3- Ik dring niemand iets aan - iedereen is vrij om te volgen wat ze willen. De qaaidah luidt: "لا إنكار في المسائل الخلافية المعتبرة - berisp anderen niet voor het volgen van een andere mening waarin de meningverschil geldig is."

4- Ik stop ook geen woorden in jou mond - het was een vraag.

12-01-2017, 19:47


De verschillende meningen hebben betrekking tot degenen die linkshandig geboren zijn waarschijnlijk.

12-01-2017, 19:58
We weten dat er nu 4 madhabs zijn maar hoe was dat vroeger? Zijn het altijd die 4 geweest of waren er meerdere?

12-01-2017, 20:45

Citaat door romais:
We weten dat er nu 4 madhabs zijn maar hoe was dat vroeger? Zijn het altijd die 4 geweest of waren er meerdere?
Er waren meer , maar ze stierven uit ... deze 4 hebben de test van tijd doorstaan.

Elke bekende klassieke geleerde in de afgelopen 1000 jaar, viel onder 1 van deze 4.

Madhabs zijn Qur'an en Sunnah ... ze verschillen alleen over zaken waarin de bewijzen voor verschillende uitleggen vatbaar zijn.

Ze verschillen nooit over de duidelijke zaken.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17