Bekijk volle/desktop versie : Twee Nederlandse Syriëgangers vast in Turkije



Pagina's : [1] 2 3

27-12-2016, 17:34
Twee Nederlandse Syriëgangers vast in Turkije

Turkije heeft twee Nederlandse Syriëgangers opgepakt en vastgezetxnadat zij hadden geprobeerd het land binnen te komen vanuit Syrië. Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken bevestigt de aanhoudingen.
Een van de twee mannen is de 22-jarige ex-IS-strijder Reda Nidalha uit Leiden. Hij sprakxeerder met dexBBC, die toen berichtte over eenxheropvoedingskamp voor spijtoptanten en krijgsgevangenen uit IS-gebied. Nidalhaxzou zijn gevlucht uit dat heropvoedingskamp van rebellenbeweging Jaysh al-Tahrir.

Volgens dexvader van Nidalha is zijn zoon tijdens zijn vlucht bij de grens met Syrië opgepakt en zit hij al twee maandenxin een Turkse gevangenis.
Uitlevering

Het Openbaar Ministerie (OM) in Nederland is bekend met de zaak. Reda is in de gevangenis bezocht door een medewerker van de Nederlandse ambassade in Ankara. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft contact met de familie van de jongens.x

Volgens het OM worden de twee waarschijnlijkxin Turkije berecht.xReda en zijn vader willen allebei dat de berechting in Nederland plaatsvindt. Het is niet duidelijk of Nederland om uitlevering zal vragen.
Volgens de NCTV worden terugkeerders uit Syrië bij terugkomst in Nederland vastgezet en komt er eenxstrafrechtelijk onderzoek.
http://nos.nl/artikel/2150311-twee-nederlandse-syriegangers-vast-in-turkije.html

27-12-2016, 18:22


Net als Marokko dit soort tuig niet meer terugnemen, een gevaar voor de samenleving

27-12-2016, 19:05
Berechten maar in Turkije en al naar gelang wat Turkije wil daarna hierheen of daar laten...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

27-12-2016, 20:14
Pappie boos. Nederland doet niets om hem terug naar Nederland te halen.

Ze zijn zo stoer om zelf naar het kalifaat af te reizen, als zij terug willen regelen ze het ook zelf maar.

27-12-2016, 22:55



Citaat door Q.E.D.:
Net als Marokko dit soort tuig niet meer terugnemen, een gevaar voor de samenleving
Q.E.D.,

Kom op man, we nemen het Marokko en andere landen kwalijk dat ze hun "tuig" niet terug willen nemen... Dan gaan we toch niet hetzelfde doen?

Bovendien heb ik niet veel vertrouwen meer in de Turkse rechtsstaat en rechtspraak. Dus: zo gauw mogelijk hierheen en voor de Nederlandse rechter.


Noord

28-12-2016, 00:41

Citaat door Noord55:
Q.E.D.,

Kom op man, we nemen het Marokko en andere landen kwalijk dat ze hun "tuig" niet terug willen nemen... Dan gaan we toch niet hetzelfde doen?

Bovendien heb ik niet veel vertrouwen meer in de Turkse rechtsstaat en rechtspraak. Dus: zo gauw mogelijk hierheen en voor de Nederlandse rechter.


Noord
Dit soort mannen verdienen geen rechtstaat hetwelk ze haten

28-12-2016, 01:19

Citaat door Q.E.D.:
Dit soort mannen verdienen geen rechtstaat hetwelk ze haten
rechtsstaat is alleen voor blanken, dat snapt iedereen die net als Q.E.D. denkt

28-12-2016, 10:45
Waarom zegt iedereen de hele tijd MANNEN het gaat niet over mannen, denken jullie dat het zo makkelijk is om een MAN te zijn?

28-12-2016, 11:15

Citaat door Jamalbreda:
Waarom zegt iedereen de hele tijd MANNEN het gaat niet over mannen, denken jullie dat het zo makkelijk is om een MAN te zijn?
Maakt het uit voor de mensen daar of ze worden gedood, verkracht door een man of een jongen?

28-12-2016, 11:29

Citaat door Joosje:
Pappie boos. Nederland doet niets om hem terug naar Nederland te halen.

Ze zijn zo stoer om zelf naar het kalifaat af te reizen, als zij terug willen regelen ze het ook zelf maar.
Ga jij nu verspreiden dat er een kalifaat aanwezig is op Aarde?

28-12-2016, 11:37

Citaat door TheDudeMaster:
Ga jij nu verspreiden dat er een kalifaat aanwezig is op Aarde?
Ze waren toch op weg volgens eigen zeggen naar het kalifaat? Trouw zweren aan kalief al-Baghdadi?

28-12-2016, 11:41

Citaat door Joosje:
Ze waren toch op weg volgens eigen zeggen naar het kalifaat? Trouw zweren aan kalief al-Baghdadi?
Wat zij zeggen interesseert me niet. Ze zeggen ook dat jij en ik honden zijn die ze moeten onthoofden en dat neem ik ook niet aan als waarheid.

Bespaar ons de Daesh promotie aub, bewust of onbewust.
Ze zijn gegaan naar Syrië of Irak en dat zijn de feiten.

28-12-2016, 13:50



Citaat door Shilah-inou:
dinsdag 17 november 2015, 5:45
’Dit is mijn zoon niet meer’

Vader Mohammed N. uit Leiden zit in een afschuwelijke spagaat. Vol afschuw keek hij naar de moordpartij in Parijs, begaan door geradicaliseerde jongemannen, precies zoals zijn eigen zoon Reda. Die zit in Raqqa en heeft zich aangesloten als strijder bij Islamitische Staat.

„Ik ben het absoluut niet eens met wat er is gebeurd in Parijs. Ik heb spijt dat ik zo’n zoon heb die zo denkt. Dat is mijn zoon niet meer, dat is een heel ander persoon geworden. Maar het blijft ons kind”, aldus Mohammed. Voor hem is de jongen op de foto op de vensterbank zijn zoon Reda. Maar inmiddels zijn er meer foto’s waarop dezelfde Reda poseert met een geweer.

Zoals Mohammed zijn er veel Nederlandse ouders die contact proberen te houden met hun uitgereisde kinderen, die deels in Raqqa zitten. Via Skype en Facebook zoeken ze wekelijks, soms zelfs dagelijks, contact. De ouders durven veelal hun kinderen niet keihard te confronteren, uit vrees dat het dunne communicatielijntje daarmee definitief breekt, vertelt vader Mohammed, die hier in de bouw werkt.

Contact krijgen is echt heel moeilijk geworden, zegt Mohammed: „Reda is al anderhalve week niet meer verschenen op Facebook, niet meer op Skype. IS is strenger geworden met internet. Er is veel meer controle. Maar hij zegt toch al niet zo veel meer. Kortaf is hij. Hij krijgt bijna een kind, meer zegt-ie niet. Over vechten spreekt hij nooit. ’Ik ben aan het werk geweest’, zegt hij dan.”

Over de luchtaanvallen op Raqqa heeft Mohammed van zijn zoon nog niets gehoord, althans tot voor het laatste contact anderhalve week terug. „Hij zegt altijd: we hebben het heel goed. Maar nu vrees ik het ergste, nu hij zolang onbereikbaar is.” Slecht ervan slapen doet vader Mohammed niet meer, zegt hij, vroeger wel.

„Ik ben het aan het verwerken”, zegt Mohammed. „Ik neem afstand van die zoon die in Raqqa zit. Mijn echte zoon zit in mijn hart.”

Ach ja
Ik kan me dat wel voorstellen.
Heb ook wel te doen met die pa.

28-12-2016, 14:20

Citaat door Shilah-inou:
Oh ik kan me zijn emoties ook wel voorstellen..
Zoals hij al zegt het blijft ons kind
Meer moeite met wat hij verwacht van Nederland. .dat we hem aan het handje mee uit Syrië zouden nemen.
Ga er zelf heen , betaal wat ze vragen. .daarom zitten ze daar in zo'n kamp..en zeik verder niet.
Is het niet verboden om naar Syrië te reizen?

28-12-2016, 14:22
voor de ouders, die zelf totaal niet radicaal zijn is het natuurlijk een tragedie.
Het blijft toch je kind stelt hij. Ik vind dat een moeilijk verhaal.
Hoe kun je walgen van IS terroristen, niets met ze te maken wil hebben maar wel blijven houden van je zoon die waarschijnlijk ook afschuwelijke dingen gedaan heeft, uit de zelfde visie, ideaal?

Laten ze nu ook maar zo stoer zijn de weg terug naar NL zelf te bewandelen.
Zou deze lieden hier liever niet meer terughebben.
Het feit dat deze figuren alles in het land waar ze zijn geboren en getogen hebben laten vallen, in het stiekeme naar het M-O zijn gereisd om daar een islamitische staat op te richten op basis van enorm veel geweld tegen de mensen daar, geeft aan dat zij hun land, de cultuur, mores hebben verstoten.
HIer dus niet thuishoren.
Het kan in Irak, Syrie zijn tegengevallen, waar zij zich thuis voelen, wat zij eigenlijk willen staat haaks op onze cultuur, mores, mensenrechten.

Pagina's : [1] 2 3