Bekijk volle/desktop versie : 'Wonder dat er geen doden vielen bij azc-rellen in Geldermalsen'



11-12-2016, 13:17
Het is een wonder dat er geen doden of zwaargewonden vielen bij de azc-rellen in Geldermalsen, precies een jaar geleden. Dat zegt de ME-commandant in een terugblik vandaag in De Gelderlander. ,,De regen van straatstenen en zwaar vuurwerk was zo heftig. We dragen als ME'ers beschermende kleding, maar als zo'n vuurwerkbom in een kraag of helm was blijven hangen...dan hadden we een paar dagen later een begrafenis gehad."

ME-commandant Frans is de agent die op de avond van de rellen bij het Geldermalsense gemeentehuis tot twee maal toe zijn wapen trok en in de lucht schoot.

,,De agent die zijn wapen trok en in de lucht schoot, die van de krantenfoto, dat was ik. Op twee momenten heb ik in de lucht moeten schieten. De eerste keer om een collega te ontzetten die was gevallen. Hij zat met zijn arm klem onder zijn schild, terwijl er iemand bovenop hem zat en hij van alle kanten klappen en trappen kreeg.

,,De tweede keer, kort daarna, was toen de hysterische menigte door de dranghekken bij het gemeentehuis heen dreigde te breken. Wij waren met 30 ME' ers, zij met honderden. Ik zag de ontzetting op de gezichten van mijn collega's. Ze vroegen zich af: hoe kom ik hier vandaan? Kom ik nog wel thuis vanavond?"

De commandant prijst zich gelukkig dat hij en zijn collega's die avond een tweede sectie van 30 man achter de hand hadden, die hen te hulp schoot. ,,Anders was het slechter afgelopen. Dan hadden we misschien wel gericht moeten schieten op personen. Dat was mijn grootste angst op dat moment."

Bang
,,Of ik zelf bang was? ME'ers zijn geen bange mensen. We zijn goed getraind. De meesten staan er net zo in als brandweermensen. Brandweermannen gaan bij de brandweer om te blussen. Je wilt wat je hebt geleerd af en toe kunnen toepassen. Een beetje actie. Ik als ME'er vind ik het niet erg om een charge uit te voeren als groepen hooligans elkaar treffen op een parkeerplaats.,,

,,Maar Geldermalsen was anders. De impact. De agressie die op zich op ons richtte. Toen de eerste ME'er uit de bus stapte, kreeg hij een mep met een ploertendoder. Het was bizar. Ik heb begrip voor de emotie rond dat azc-plan, maar ik kan maar niet begrijpen dat mensen zó ver over de grens gingen. Ze wilden ons beschadigen, uitschakelen."

Het geweld in Geldermalsen zal alle ME'ers die het meemaakten bij blijven, voorspelt Frans. ,,Er waren ook onervaren collega's bij, voor wie het de eerste of tweede ME-inzet was. Ze zaten na afloop lijkbleek aan de koffie. Hoewel de fysieke verwondingen meevielen, zijn er die avond collega's mentaal beschadigd. Sommigen hebben nog steeds last van wat er toen gebeurde. We houden ze scherp in de gaten. Ik ben trots op mijn mensen. Trots dat ze, ondanks alles, standhielden toen het gemeentehuis werd aangevallen. We hebben erger kunnen voorkomen."


http://www.ad.nl/rivierenland/wonder-dat-er-geen-doden-vielen-bij-azc-rellen-in-geldermalsen~a42c8c27/