Bekijk volle/desktop versie : Korps haalt opgelucht adem: schietende agent ontslagen van vervolging



Pagina's : [1] 2

07-12-2016, 16:43
Het gerechtshof van Den Bosch heeft agent Ronald V. zojuist in hoger beroep ontslagen van rechtsvervolging. V. stond terecht omdat hij in 2013 de onschuldige bijrijder van een vluchtende ramkraker neerschoot. Eerder veroordeelde een rechter hem nog tot twee jaar cel wegens poging tot doodslag. Na de uitspraak viel de agent uit Kerkrade zijn van vreugde huilende ouders opgelucht in de armen. Advocaat Knoops noemt de uitspraak een 'ontzettend belangrijke voor alle agenten'.

V., zijn familie alsook veel collega's waren aanwezig in de rechtszaal in Den Bosch. Het hof begon de zitting meteen met de uitspraak van het hoger beroep.

Bijrijder
Op 22 augustus 2013 schoot Ronald V., als lid van een aanhoudingseenheid op de verdachte van een ramkraak die met zijn auto op agenten zou zijn ingereden. ,,Die auto was een stier, wij waren een rode lap. Ik hoorde het grommen van de auto, piepende banden. Die rijdt ons hier kapot, vreesde ik'', vertelde V. eerder.

Door het schieten van V. raakte de onschuldige bijrijder gewond. ,,U probeerde eerst het portier van de auto te openen, dat lukte niet. Daarna bonkte u op de auto en probeerde u de ruit in te slaan. De auto bleef rijden. U merkte op dat de bestuurder koste wat kost wilde wegrijden,", aldus het hof vanmiddag. Er bestond dus gevaar voor andere agenten in de buurt, zo is de redenering.

Applaus en tranen
Volgens het hof was er sprake van voorwaardelijke opzet om de bijrijder van het leven te beroven. V. schoot, dat feit is gepleegd, maar de agent is volgens het hof niet strafbaar. Hij had geen andere reële mogelijkheid dan zijn dienstwapen te gebruiken en wordt daarom ontslagen van rechtsvervolging. Ook de door het slachtoffer geëiste schadevergoeding vervalt.

Na de uitspraak klonk een luid applaus in de rechtszaal. Een opgeluchte V. viel zijn ouders huilend in de armen. Zijn advocaat Geert-Jan Knoops noemt de uitspraak een 'opsteker voor veel agenten'. Knoops: ,,Er waren politiemensen die hun wapen wilden inleveren als de straf overeind bleef. Horen dat je door te schieten twee jaar de cel in kan, dat verlamde hun werk in zekere zin." De advocaat noemde de uitspraak een 'steun in de rug' van alle agenten. ,,Het hof heeft vandaag benadrukt dat handelend optreden van agenten mag en moet worden verwacht."

Zaak
De zaak werd twee jaar geleden aanvankelijk geseponeerd, maar het slachtoffer dwong in december 2014 vervolging af via de rechter. Het OM eiste daarna vrijspraak, maar de rechtbank Limburg veroordeelde V. in juli 2015 tot twee jaar cel wegens doodslag omdat het schieten 'buitenproportioneel en ondoordacht' was. Die strafmaat leidde tot grote beroering in de politiewereld. Duizenden mensen tekenden een petitie voor zijn vrijspraak.

Het ontslag van rechtsvervolging van Ronald V. leidt dan ook tot opluchting in het Nederlandse politiekorps, zo twittert voorzitter Jan Struijs van de Nederlandse Politiebond. Landelijk korpschef Erik Akerboom noemde de uitspraak 'belangrijk voor iedereen'.


http://www.ad.nl/dossier-nieuws/schietende-agent-ronald-v-vrijgesproken~a060542c/

07-12-2016, 17:24


Heel juist van die rechter, zo'n ramkraker/moderne bankovervaller verdient niet beteer, risico van het overvallersvak

07-12-2016, 17:31
Een onschuldige bijrijder op een ramkraakauto??

Meneer de rechter, mijn vriend Willem zei dat we een bioscoopje gingen pikken, na afloop een frietje met bal halen.
Grutjes zeg, zat lekker in de auto ging hij ineens een ramkraak uitvoeren.

07-12-2016, 17:40

Citaat door 918:
Varkens
918,

Nee, geen varkens. Varkens plegen, voor zover ik weet, geen ramkraken.
Die chauffeur en de bijrijder waren gewoon criminelen. Boeven.

Van die bijrijder schijnt dat trouwens niet zeker te zijn, dat het een boef was. Misschien was hij wel als onschuldige lifter bij die boef in de auto gestapt.... Wie weet! Klinkt wel logisch, natuurlijk. Iemand heeft net een ramkraak gepleegd, probeert te ontsnappen aan de politie maar stopt toch nog even om een toevallige lifter op te pikken.

Maar goed. Die agent is vrijgesproken en wat er toe doet: het was in hoger beroep! Dit is goede jurisprudentie!


Noord

07-12-2016, 17:49


Gericht schieten op alle criminelen inclusief op pedofielen

En vooral geen onderscheid maken in kleur, ze verdienen allemaal een kogel tussen hun ogen

07-12-2016, 17:49

Citaat door Joosje:
Een onschuldige bijrijder op een ramkraakauto??

Meneer de rechter, mijn vriend Willem zei dat we een bioscoopje gingen pikken, na afloop een frietje met bal halen.
Grutjes zeg, zat lekker in de auto ging hij ineens een ramkraak uitvoeren.
Joosje,

Tja, "juridisch bewezen of onbewezen" spoort ook niet altijd met mijn gevoel voor waarschijnlijkheid, waarheid en logica.
Maar ik zou zo 1, 2, 3 niet kunnen zeggen waar ze het beter geregeld hebben.

Liever een schuldige onterecht op vrije voeten dan een onschuldige achter de tralies.
Van dat laatste hebben we de laatste tijd genoeg voorbeelden gezien.

Wat denk je, zou die "onschuldige bijrijder" nog in cassatie gaan?


Noord

07-12-2016, 18:03

Citaat door 918:
Varkens
Je hebt het over die ramkrakers neem ik aan?

07-12-2016, 19:21

Citaat door Noord55:
Joosje,

Tja, "juridisch bewezen of onbewezen" spoort ook niet altijd met mijn gevoel voor waarschijnlijkheid, waarheid en logica.
Maar ik zou zo 1, 2, 3 niet kunnen zeggen waar ze het beter geregeld hebben.

Liever een schuldige onterecht op vrije voeten dan een onschuldige achter de tralies.
Van dat laatste hebben we de laatste tijd genoeg voorbeelden gezien.

Wat denk je, zou die "onschuldige bijrijder" nog in cassatie gaan?


Noord
Op zich maakt schuld van die bijrijder niet uit, Noord.

De rechter heeft die agent veroordeeld in 2015, recht op noodweer ontzegd, wegens; zijn handelen was‘buitenproportioneel en ondoordacht'
In hoger beroep werd daar anders over geoordeeld.

Cassatie is alleen mogelijk als er vormfouten zijn gemaakt door de laatste rechter.

07-12-2016, 19:35
Schoten ze maar op Nederlandse pedofielen.

07-12-2016, 20:00

Citaat door Izanovic.:
Schoten ze maar op Nederlandse pedofielen.
Er moeten snipers op schooldaken komen

07-12-2016, 20:05

Citaat door 918:
Er moeten snipers op schooldaken komen

ipv daarvan krijgen ze woningen boven scholen.


NL PEDOPARADIJS

07-12-2016, 20:11

Citaat door Izanovic.:

ipv daarvan krijgen ze woningen boven scholen.


NL PEDOPARADIJS
Ook weer niet waar!

Jij blinkt toch uit in het fout weergeven van gebeurtenissen.

07-12-2016, 20:14



Citaat door Al-Mahdi:
Ook weer niet waar!

Jij blinkt toch uit in het fout weergeven van gebeurtenissen.
BOE!!


07-12-2016, 23:26

Citaat door 918:
Gericht schieten op alle criminelen inclusief op pedofielen

En vooral geen onderscheid maken in kleur, ze verdienen allemaal een kogel tussen hun ogen

Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn!


Citaat door Izanovic.:
Schoten ze maar op Nederlandse pedofielen.

Waarom niet op Marokkaanse pedofielen Izjaniks? Het verhaal van 918 klinkt veel logischer maar je hebt vast een prima uitleg voor je racistische post (maar mag want is de goede kant uit)?



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

07-12-2016, 23:35

Citaat door Al-Mahdi:
Ook weer niet waar!

Jij blinkt toch uit in het fout weergeven van gebeurtenissen.
Wel waar!
http://www.ad.nl/binnenland/pedofiel-van-der-v-woont-boven-kinderdagverblijf~a4cf5e73/

Een kinderdagverblijf is een educatieve instelling voor kinderen en valt dus onder "scholen"

Ik kan begrijpen dat je je dat niet kunt voorstellen of dat je niet kunt geloven dat pedo.landers zulke bevoorrechte posities genieten in Nederland, maar toch is het zo.

Ken je het 12 stappenprogramma Minnesota model?
Het begint allemaal met het erkenen dat Nederland een structureel pedo.probleem kent.

Pagina's : [1] 2