Bekijk volle/desktop versie : Mawlid vieren - tussen de twee extremen - ابن تيمية



07-12-2016, 00:11


Ibn Taymiyah zegt ("Iqtida Sirat al-Mustaqim", 1/297):


[SIZE=6][B]فتعظيم المولد، واتخاذه موسمًا[/SIZE]، قد يفعله بعض الناس، [SIZE=6]ويكون له فيه أجر عظيم لحسن قصده، وتعظيمه لرسول الله [/SIZE]صلى الله عليه وسلم
ولهذا قيل للإمام أحمد عن بعض الأمراء: إنه أنفق على مصحف ألف دينار، أو نحو ذلك فقال: دعهم، فهذا أفضل ما أنفقوا فيه الذهب، أو كما قال. مع أن مذهبه أن زخرفة المصاحف مكروهة
إنما قصده[SIZE=6] أن هذا العمل فيه مصلحة، وفيه أيضًا مفسدة كره لأجلها. فهؤلاء إن لم يفعلوا هذا، وإلا اعتاضوا بفساد لا صلاح فيه[/SIZE]، مثل أن ينفقها في كتاب من كتب الفجور

[/SIZE][/B]
"Als het aankomt op het eren van de geboortedag van de Profeet, en het nemen ervan als een seizoensgebonden evenement zoals sommige mensen hebben gedaan - hierin is grote beloning voor hen, voor hun goede intenties en het eren van de Profeet, vrede zij met hem.

Toen mensen tegen [Imam] Ahmad over bepaalde leiders zeiden: "Ze hebben 1,000 Dinar besteedt aan het versieren van de Qur'an (mus-haf)", hij zei: "Laat hun [dat doen], dat is het beste waar hun goud aan besteed kan worden!" Ondanks het feit dat het versieren van de Qur'an (mus-haf) afgeraden is in zijn Madhab!

Hij bedoelde dus: Dit daad van hun bevat VOORDEEL (maslahah) maar ook een NADEEL (mafsadah) waardoor het wordt afgekeurd. Maar als zij dat niet doen, dan besteden ze hun geld aan iets waar hellemaal geen voordeel in zit, zoals het besteden van hun geld aan slechte boeken."



Hij zegt ook (1/619):


[SIZE=4]

ما يحدثه بعض الناس إما مضاهاة للنصارى في ميلاد عيسى عليه السلام ، وإما محبة للنبي صلى الله عليه وسلم ، وتعظيماً. [SIZE=6]والله قد يثيبهم على هذه المحبة والاجتهاد، لا على البدع من اتخاذ مولد النبي صلى الله عليه وسلم عيداً.[/SIZE] مع اختلاف الناس في مولده. فإن هذا [SIZE=6]لم يفعله السلف[/SIZE]


"Zoals wat sommige mensen hebben ingebracht, [de Mawlid] als emulate van de Christenen in het vieren van de verjaardag van Jezus, vrede zij met hem. Zij deden dat uit liefde en respect voor de Profeet en Allah zal hun belonen vor hun liefde en ijtihaad, maar niet voor de INNOVATIE van het nemen van de Mawlid als een Eid. De mensen verschillen over [wanneer de Profeet eigenlijk geboren was] en de Salaf hebben dit niet [gevierd]."



De klassieke Fuqaha verschillen over het vieren van de 'Mawlid' (geboorte dag van de Profeet). Dit verschil gaat terug naar de meningverschil over de ta'rif van bid'ah.

Twee kampen:

1- Velen klassieke Fuqaha waren er tegen en noemden het een slechte Innovatie. Het waren meestal Malikis die dat zeiden: Imam Al-Shatibi, Imam Al-Fakihani, Imam Ibn Al-Haaj enz.

2- Andere klassieke Fuqaha zagen dit als een goede daad. Het waren meestal de Shafi'ies die dit zeiden: Imam Nawawi, Ibn Hajar, Al-Suyuti, Al-Qastalani, Al-Subkki, Al-Sakhawi etc.

De meest gebalanceerde opinie is die van Ibn Taymiyah, zoals we hierboven lazen, namelijk: Het nemen ervan als een 'Eid is een innovatie. Degenen die dit doen krijgen beloning voor hun liefde, intentie en ijtihad, maar niet voor de Mawlid zelf. Het is niet toegestaan om dit als een religieuze feest te vieren. Maar het is beter dat mensen zich hiermee bezig houden dan dat ze zich in die tijd bezig houden met slechtere dingen!!

Laten we onze 'Walaa-wal-Baraa' niet hierop baseren.

Er zijn twee extremen:

1- De Saudi-Salafis, die hier te extreem tegen zijn en mensen als innovators bestempelen. Ze zeggen zelfs dat eten tijdens Mawlid-vergaderingen niet toegestaan is!!

2- Aan de andere kant heb je sommige dwalende-Sufis uit de Indische-subcontinent, die de Mawlid als onderdeel van religie zien! Zij denken dat als iemand de Mawlid niet viert, dat hij dan een dwalende is die niet van de Profeet houdt!

De realiteit is: Degenen die het doen, doen het uit LIEFDE voor de Profeet en degenen die het niet doen, doen het ook niet uit LIEFDE voor de Profeet!

We weten niet eens wanneer de Profeet precies was geboren. Maar laten we elkaar niet haten, maar adviseren.

En als mensen dit niet als onderdeel van de religie beschouwen, maar gewoon ter herinering samenkomen op een specifieke dag voor lezingen over de Sirah van de Profeet en Allah dankbaarheid tonen voor zijn geboorte en komst - zonder de innovaties van de dwalende Sufis, dan is dat toegestaan, want het is geen innovatie in de religie meer.

Zoals Shaykh Haatim al-'Awni zegt:

فأقول : من استثمر يوم المولد للتذكير بسيرة النبي صلى الله عليه وسلم , أو لإذكاء عاطفة حبه في نفوس المسلمين , من غير غلو (كاستغاثة) , ولا مصاحبة منكرات (كاختلاط) , ولا خرافات (كدعوى حضوره صلى الله عليه وسلم يقظة) , ومن غير اعتقاد فضل خاص لهذا التذكير في يوم محدد , وإنما هو من باب استثمار تاريخ الحدث الجليل في استحضاره في النفس , كما يستحضر الخطباء يوم بدر في السايع عشر من رمضان , ويوم الفتح في العشرين منه , ويوم الهجرة في بداية السنة الهجرية = فهو حلال ؛ لأنه لم يعد يرتبط به اعتقاد عبادة مبتدعة , وانتقل بهذه الشروط من البدعة المحرمة إلى المصلحة المرسلة المباحة , فهو بهذه الشروط لا يتضمن إلا مجرد اتباع للوسائل المبلغة لمصلحة شرعية وهي : التذكير بسيرة النبي صلى الله عليه وسلم , أو لإذكاء عاطفة حبه في نفوس المسلمين

http://dr-alawni.com/articles.php?show=188

07-12-2016, 00:13


Een audio van Shaykh Ibn Baaz, die huilt uit liefde voor de Profeet tijdens het spreken over het verbod op Mawlid:

http://https://www.youtube.com/watch?v=dC1jOxaMZRU
[video=youtube;dC1jOxaMZRU]https://www.youtube.com/watch?v=dC1jOxaMZRU[/video]