Bekijk volle/desktop versie : Afkeur, maar ook begrip voor pesterijen Somalisch gezin



Pagina's : [1] 2

26-11-2016, 20:11
Voor de zesde keer op rij is het Somalische gezin Gedi deze week slachtoffer geworden van ingegooide ruiten in hun woning in Gouderak. Die acties worden veroordeeld door dorpsgenoten - maar enig begrip is er ook. ,,Dat die Somaliërs nu worden afgeschilderd als slachtoffers, dat stoort me wel.''

Het is een klein wereldje. De sociale controle in Gouderak is groot - Juf Jannie Boevé - leerkracht 6/7

Gouderak - polderdorp met een kleine 2600 bewoners aan de Hollandse IJssel. Een plek waar de gemeenschapszin zó groot is, dat dorpsbewoners het commercieel niet rendabele zwembad met z'n allen openhouden. Maar ook de plek waar het Somalische gezin Gedi deze week voor de zesde keer slachtoffer is geworden van ingegooide ruiten en waar met enige regelmaat hakenkruizen verschijnen op straatmeubilair.

Nee, buitenlandse kinderen hebben ze niet zitten op de Bron, School met de Bijbel, in hartje Gouderak. ,,Als er een kind met een kleurtje rondloopt, dan is die geadopteerd.''

Sociale controle
Juf Jannie Boevé - leerkracht 6/7 - vindt dat 'ergens best wel jammer'. ,,Het is een klein wereldje. De sociale controle in Gouderak is groot.'' En dat heeft hele mooie kanten, benadrukt ze. ,,Kijk naar een dag als Koningsdag, niet normaal wat er dan allemaal op poten wordt gezet. De acties die er ook vanuit deze school worden gehouden voor bijvoorbeeld het Thomashuis, een woonvoorziening voor mensen met een verstandelijke beperking. Mensen gáán hier voor elkaar.''

Maar er is een andere kant. Boevé begint de zin aarzelend want 'het ligt allemaal gevoelig, ik moet goed nadenken hoe ik dit verwoord'. Ze hint op de momenten in de klas wanneer er gesproken wordt over maatschappelijke kwesties. ,,Dan hoor je de eettafel van thuis spreken, zo noemen we dat dan in de lerarenkamer. Veel is de schuld van Marokkanen, buitenlanders. Terwijl: die zijn hier nauwelijks.''

Somaliër
Vier procent van de bevolking van het dorp heeft een niet-westerse achtergrond. Ter vergelijking: in Moordrecht - het dorp aan de andere kant van het water - ligt dat percentage op negen. Eén van die niet-westerse inwoners is Somaliër Isse Ali Gedi, die een huurhuis bewoont met vrouw en kinderen.

Voor de zesde keer op rij lagen deze week zijn ruiten in puin. Eerder is al met eieren tegen de muur gegooid , zijn lege bierflesjes in de tuin beland, vuurwerk door de brievenbus gegooid. Over de daders is niets bekend, benadrukt de politie. Gedi's kinderen van 10 en 11 zijn bang dat een volgende keer brand uitbreekt.

De reeks aan incidenten is het gesprek van de dag in de winkels aan de Kranepoort, waar de bakker, de supermarkt en de boekhandel zijn gevestigd. En opvallend: ook al zijn de motieven van de daders nog niet bekend, er heerst enig begrip. ,,Ik keur het niet goed'', zegt een winkelierster, die niet met naam genoemd wil worden. ,,Maar het zijn gewoon geen aardige mensen. We hebben in Gouderak een paar Somalische gezinnen wonen, het zit denk ik in het volk. Die kinderen ook, als je ze op straat tegenkomt kijken ze je aan alsof je stront bent. Heel anders dan de Pakistanen, Bosniërs en Afghanen, die we hier ook weleens gehad hebben.''

Actie en reactie
Het rechtvaardigt niet dat iemands ruiten worden ingegooid, benadrukt ze. ,,Maar het is wel een kwestie van actie en reactie. Dat die mensen nu alleen maar worden afgeschilderd als slachtoffer, dat stoort mij en veel andere dorpsbewoners wel.''

Peye Kool, uitbater van het Dorpshuis, wil absoluut niet speculeren over het waarom achter de incidenten. ,,Ik had hier gisteravond de bar vol mensen en die veroordeelden de ingegooide ruiten allemaal. Ik denk dat de meeste Gouderakkers er zo over denken.''

Maar Kool erkent ook dat het dorp niet onverdeeld gelukkig is met de komst van nieuwkomers - zelfs al komen ze uit het nabijgelegen Gouda. ,,Het Gouderak van mijn jeugd, dat is er al niet meer. Er komen mensen van de stad hier naartoe. Sommigen helpen mee, stappen direct in het verenigingsleven en zijn binnen de kortste keren een van ons. Anderen kiezen daar niet voor. Dat voel je in de sfeer op straat.''

Een derde van het woonaanbod in het dorp, bestaande uit 1012 woningen, is huur. ,,Als er straks eentje leegkomt, dan is de kans groot dat er weer een statushouder in wordt geplaatst.'' En daar is op zich niks mis mee, stelt Kool. ,,Maar het dorpsgevoel, dat ebt zo wel meer en meer weg.''

http://www.pzc.nl/algemeen/binnenland/afkeur-maar-ook-begrip-voor-pesterijen-somalisch-gezin-1.6680901

26-11-2016, 20:28


Holy fxck ? Sociale contrôle ? Amehoela..... ze weten best wie het heeft gedaan maar ze houden stijf hun monden dicht want "het is eentje van hun" en die mag je natuurlijk niet verraden....Wat vreselijk voor dat Somalische gezin...... en hoe men deze mensen meteen veroordeelt omdat ze naar mensen "kijken" en dan maken zij ervan "alsof we een stuk stront zijn" en dus zijn het "geen aardige" mensen, holy shit wat een zielig persoon is dat zeg...

Ofwel mervouw Winkelierster de volgende uitspraken zijn van een ras echte racist : ",Maar het zijn gewoon geen aardige mensen. We hebben in Gouderak een paar Somalische gezinnen wonen, het zit denk ik in het volk. Die kinderen ook, als je ze op straat tegenkomt kijken ze je aan alsof je stront bent. Heel anders dan de Pakistanen, Bosniërs en Afghanen, die we hier ook weleens gehad hebben.'' En dit anno 2016 in Nederland...... maar het mag gezegd worden, blijkbaar is dat een positieve ontwikkelingheb ik ene Haye vd heide (of zoiets) horen zeggen.......

26-11-2016, 21:05
Zat van dat soort dorpen/wijken waar je als buitenlander niks te zoeken hebt, gewoon verhuizen als het kan...

26-11-2016, 21:34
Ik zou nooit in zo n dorp wonen in 1ste plaats...

26-11-2016, 21:54



Citaat door Moestuinafa:
Dit is een voorbeeld van aanpassen of oprotten, en wie dat niet wilt word geholpen.
Sociale cohesie werkt hier, de onaangepasten worden aangepakt, als iedere stad in de wereld dat altijd al had gedaan (zullen we het niet over de vorm hebben) scheelde dat een hoop problemen. Ja, je mag mensen die onaangepast zijn best helpen met de aanpassing, maar moeten ze wel willen.
Mensen die begrip hebben voor deze onsmakelijke acties hebben grotere issues dan aanpassingsproblemen en horen niet in een gezonde maatschappij.
In dit geval praten we over een asociale cohesie...

26-11-2016, 22:17

Citaat door Moestuinafa:
Welke goedkeurig heb je het exact over?
Wat bedoel je precies?

26-11-2016, 22:47

Citaat door Sahbi:
Zat van dat soort dorpen/wijken waar je als buitenlander niks te zoeken hebt, gewoon verhuizen als het kan...
als het een nederlander was in een wijk vol met buitenlanders dan stond heel hilversum daar

26-11-2016, 23:45
Hierdoor is de multiculturele samenleving mislukt. De afgelopen decennia is de politiek vergeten om Hollanders te laten integreren in de laat 20e eeuw en de 21e eeuw. Men waant zich nog steeds in de jaren voor 1960 waar je uiterlijke kenmerken bepalend zijn voor welke rechten je in aanmerking komt.

Als protest ga ik op Denk stemmen. Alleen zij kaarten dit probleem aan. Het wordt tijd dat we nederland weer gaan teruggeven aan de normale burger. De burger die het recht heeft om in de 21e eeuw te leven.

27-11-2016, 11:41

Citaat door Moestuinafa:
Volgens mij hebben ze het toch echt over gedrag en niet uiterlijk.
Ja, die club gaat iets oplossen met hun leugens en ophitserij...
Welk gedrag is volgens jou een goede reden om ruiten in te gooien?

27-11-2016, 11:57

Citaat door Live_uit_Azrou:
,Maar het zijn gewoon geen aardige mensen. We hebben in Gouderak een paar Somalische gezinnen wonen, het zit denk ik in het volk. Die kinderen ook, als je ze op straat tegenkomt kijken ze je aan alsof je stront bent.
http://www.pzc.nl/algemeen/binnenland/afkeur-maar-ook-begrip-voor-pesterijen-somalisch-gezin-1.6680901
een racist die zijn slachtoffers als onaardig bestempeld.
dat deze racist de kinderen nog eens beschuldigt hoe hij denkt word gezien is niets meer dan hoe hij tegen Somalische kinderen aankijkt..

27-11-2016, 13:48

Citaat door Moestuinafa:
Daat moet je aan de bewoners daar vragen.

Dat vraag ik nu aan jou. Want ik kan geen enkele reden bedenken, want crimineel gedrag is en blijft crimineel volgens mij.

Kennelijk denk jij dus dat er wel een reden voor te bedenken is, zegt genoeg

27-11-2016, 16:47

Citaat door Moestuinafa:
Kennelijk... behalve dat het nergens staat.
Jij hoort gestraft te worden voor het verheerlijken van geweld. Het 'raar' kijken van Somalische Nederlanders is jouw argument voor geweld.

Voor mensen als jou is geen plaats in deze maatschappij. Bajes tot je je les hebt geleerd.

27-11-2016, 18:50



Citaat door Moestuinafa:
Dit is een voorbeeld van aanpassen of oprotten, en wie dat niet wilt word geholpen.
Sociale cohesie werkt hier, de onaangepasten worden aangepakt, als iedere stad in de wereld dat altijd al had gedaan (zullen we het niet over de vorm hebben) scheelde dat een hoop problemen. Ja, je mag mensen die onaangepast zijn best helpen met de aanpassing, maar moeten ze wel willen.
Noem een eskimo een balpen of noem geweld verheelijken je recht, maakt mij en de rest vd wereld niet veel uit. Er zijn nu eenmaal definities en omschrijvingen waar jij een je tokkie gezwellen niks aan kunnen veranderen.

27-11-2016, 19:00

Citaat:
Het rechtvaardigt niet dat iemands ruiten worden ingegooid, benadrukt ze. ,,Maar het is wel een kwestie van actie en reactie.


Als er doden vallen dan is het ineens "Oh wat erg". Wat zijn dit voor mensen die de verantwoordelijkheid van de daders compleet afschuiven op de slachtoffers en zich vervolgens als slachtoffer gedragen.

Ja daaaaaaaaaag mensen. Hallo ! Moet niet gekker worden.

27-11-2016, 19:05

Citaat door Neville:
Als er doden vallen dan is het ineens "Oh wat erg". Wat zijn dit voor mensen die de verantwoordelijkheid van de daders compleet afschuiven op de slachtoffers en zich vervolgens als slachtoffer gedragen.

Ja daaaaaaaaaag mensen. Hallo ! Moet niet gekker worden.
Klopt, mensen zijn zo ongevoelig soms. Samen kunnen we het veranderen, hand in hand

Pagina's : [1] 2