Redactie
16-11-2016, 10:02
Een onderzoek naar de culturele praktijken van de Marokkanen onthulde schokkende gegevens over hun relatie met boeken, theater, televisie en creatieve activiteiten.
De studie, uitgevoerd door de vereniging Roots voor cultuur, ontwikkeling en bevordering van culturele en creatieve industrieën in Afrika, geeft aan dat 48,2% van de respondenten geen boeken of kranten leest, meldt Al Massae gisteren.
Op basis van steekproeven bleek dat 10,6% van de respondenten zelden bladeren door een krant, terwijl 15% van de respondenten de krant lezen op een dagelijkse basis en 26,2% leest ze stipt. Voor het lezen van kranten zei 51,8% van de respondenten dat ze ze lezen op het internet, 36,3% leest betaalde papieren tijdschriften en 12% raadpleegt de gratis kranten.
Het meest ernstige is dat 64,3% van de ondervraagde Marokkanen geen boeken heeft gekocht tijdens de afgelopen twaalf maanden. Slechts 35,7% van hen kocht in dezelfde periode wel een boek.
79,5% ging niet naar de bioscoop tijdens de afgelopen twaalf maanden, 6,4% gingen slechts één keer in dezelfde periode en 2,3%, trouw aan de bioscoop, gingen meer dan tien keer per jaar.
Met betrekking tot het gebruik van nieuwe technologieën en het internet, gebruikt 37,4% van de respondenten een computer elke dag en 12,5% maakt er drie tot vier keer in een week gebruik van. 19,9% van de respondenten gaf aan zeer zelden gebruik te maken van het internet.
De studie, uitgevoerd door de vereniging Roots voor cultuur, ontwikkeling en bevordering van culturele en creatieve industrieën in Afrika, geeft aan dat 48,2% van de respondenten geen boeken of kranten leest, meldt Al Massae gisteren.
Op basis van steekproeven bleek dat 10,6% van de respondenten zelden bladeren door een krant, terwijl 15% van de respondenten de krant lezen op een dagelijkse basis en 26,2% leest ze stipt. Voor het lezen van kranten zei 51,8% van de respondenten dat ze ze lezen op het internet, 36,3% leest betaalde papieren tijdschriften en 12% raadpleegt de gratis kranten.
Het meest ernstige is dat 64,3% van de ondervraagde Marokkanen geen boeken heeft gekocht tijdens de afgelopen twaalf maanden. Slechts 35,7% van hen kocht in dezelfde periode wel een boek.
79,5% ging niet naar de bioscoop tijdens de afgelopen twaalf maanden, 6,4% gingen slechts één keer in dezelfde periode en 2,3%, trouw aan de bioscoop, gingen meer dan tien keer per jaar.
Met betrekking tot het gebruik van nieuwe technologieën en het internet, gebruikt 37,4% van de respondenten een computer elke dag en 12,5% maakt er drie tot vier keer in een week gebruik van. 19,9% van de respondenten gaf aan zeer zelden gebruik te maken van het internet.