Bekijk volle/desktop versie : Werkeloosheid daalt tot onder de 10% in Marokko



Pagina's : [1] 2

04-11-2016, 10:41
Het aantal werklozen in Marokko kwam eind september 2016 uit op 1.180.000 mensen. Het werkloosheidcijfer daalde hiermee tot 9,6%.

De werkloosheid daalde dan wel tot onder de 10%, maar het blijft wel vrij hoog in stedelijke gebieden. Dit blijkt uit een rapport van het ''Hoog Commissariaat voor de planning op de arbeidsmarkt' (HCP) meldt Le360.

In het rapport kondigt HCP een algemene daling aan van de werkloosheid van 10,1% naar 9,6% tussen het derde kwartaal van 2015 en 2016.

In de stedelijke gebieden daalde de koers van 15,1% tot 14,3% terwijl het in landelijke gebieden stabiel bleef met een percentage van 4,3%.

In volume daalde de werkloosheid in Marokko met 64.000 mensen, 59.000 in stedelijke gebieden en 5000 op het platteland, waardoor het totale aantal werklozen uit komt op 1.142.000 mensen in het hele land.

04-11-2016, 11:15


Redactie begint snel te worden artikel was van gisteren avond...

04-11-2016, 12:06
de werkloosheid in Marokko is zeker wel 35%, ik ken maar weinig mensen die vaste baan hebben, en als ze dat hebben dan zijn hun inkomsten niet veel meer dan mijn reiskosten hier in Nederland.

04-11-2016, 13:01

Citaat door bousekkour:
de werkloosheid in Marokko is zeker wel 35%, ik ken maar weinig mensen die vaste baan hebben, en als ze dat hebben dan zijn hun inkomsten niet veel meer dan mijn reiskosten hier in Nederland.
dan kom je uit een arme familie man. 7ay al mo7ammadi zeker

04-11-2016, 14:59


Is goed bousekkour, laten we jou uit je duim gezogen veronderstelling als een feitelijke waarheid zien en een professionele onderzoek die over de juiste informatie en middelen beschikt als leugen of onwaar. Jij weet immers hoe het precies in elkaar zit, zo te horen.

04-11-2016, 15:19
Ja en Saddam Hussen en Mubarak waren democratisch gekozen staatshoofden die door 99,9% van het volk zijn verkozen.

04-11-2016, 15:23
Marokkaanse werkloosheid stijgt al sinds 2011 (Bron International Labour Organization: http://www.ilo.org/global/research/global-reports/weso/2016/lang--en/index.htm) . Overigens zijn Marokkaanse instituties niet zo sterk dat ze onafhankelijk van politieke agenda's kunnen opereren. Het genoemde percentage is gebaseerd op het aantal geregistreerde werklozen. De meeste jongeren nemen niet eens de moeite om zichzelf te registeren. Daartegenover staat natuurlijk de grijze economie waarin mensen werken zonder arbeidsovereenkomst. De vakantieland marokkanen hierboven moeten wel hun n= 1 onderzoekjes bij zich houden. Zolang het Analfabetisme op 33% van de bevolking blijft steken mogen we in Marokko niet spreken over enige voorruitgang (Bron: UNICEF 2014 Literacy Rate Morocco http://www.unicef.org/infobycountry/morocco_statistics.html)

04-11-2016, 15:41
Wuahahhahhahahhaha wuahahaha wuahahaha

04-11-2016, 15:44
Hoe is dit berekend?
Wat wordt verstaan onder beroepsbevolking? Hoe zijn de werkzoekenden vastgesteld? Zijn vrouwen meegeteld?
Kunnen ze via een soort van BSN achterhalen wie de werkgever is en voor de rest kijken ze naar wie als ondernemer is ingeschreven
in de KvK?

04-11-2016, 16:05
Dit cijfer is heel subjectief.
De totale beroepsbevolkng die marokko opgeeft is bijna 12 miljoen mensen als je daar 10 procent van neemt is dat 1,2 miljoen werklozen.

in nederland is de beroepsbevolking bijna 9 miljoen werkloosheids percentage is 7 procent is 630 duizend werklozen

marokko 33 miljoen vs 12 miljoen
nederland 17 miljoen vs 9 miljoen

ik wil geen derde wereldland vergelijken met nederland dat is niet de bedoeling.
Maar het lijkt me inmiddels evident dat marokko.nl niets meer is dan een propaganda website die zit te loeren om het vertekend beeld wat de marokkaanse regeriung heeft gecreeerd uit te dragen en dus elke kans die ze krijgen aanpakken.
boodschap voor marokko .nl is dat de staat van dat derde wewreld land jullie niet nodig hebben, ze hebben immers 8 televisie kanalen en elke maand pakken ze wel een journalist op die hun vertekend beeld van marokko tegensprewekt in 1 van de vele kranten en magazines.

De werkelijke werkloosheid van dit afrikaans land is minimaal 30 procent van de echte beroepsbevolking.
Je kan ook niet verwachten in alle eerlijkheid dat een land dat bereid is om te liegen over simpele zaken eerlijk zal zijn over de cijfers en statistiek.Dus we kunnen niet van marokko verwachten dat de cijfers dicht bij de waarheid zitten simpelweg omdat het een cultuur is van uiterlijk vertoon en omdat de middelen die ontwikkelde landen hebben er gewoon niet of onvoldoende zijn.

04-11-2016, 16:23
Wat je in alle landen ziet is dat bepaalde langdurig werklozen het opgeven en niet meer geregistreerd zijn als werkzoekend.
Dat heb je ook in Nederland waard ook hier de percentages nooit helemaal kloppen.
Ook vermoed ik dat in Marokko verhoudingsgewijs minder vrouwen zich opgeven als werkzoekend en vaker 'huisvrouw' zijn.
De vraag is of je dan werkloos bent, maar je hebt in ieder geval geen betaalde baan.

Maar als je de vergelijking qua cijfers maakt tussen Marokko en Nederland, wat natuurlijk niet eerlijk is, maar dan zie je toch dat 10% eigenlijk niet kan kloppen.

04-11-2016, 16:32

Citaat door Izan187:
De Marokkaanse overheid is misschien niet de meest betrouwbare maar jij bent dat allerminst.
30% komt alleen in Rwanda etc voor. Als ze smokkelen dan zou dat een tiende procent of zo zijn.
Deze worden gemaakt aan de van vaste modellen en niet uit de losse pols.
Daarom zal ik altijd de staat boven jullie verkiezen.
Werkeloosheid in Spanje was 25%. Dus zo raar is dat niet. En waarom mag je geen vraagtekens zetten bij deze cijfers? Ik vind dat het onderbouwd moet worden en aangeven hoe ze aan de getallen zijn gekomen. En of ithran betrouwbaar is of niet heeft hier niets mee te maken. Getallen moeten betrouwbaar en volledig zijn anders zijn het alleen maar getallen en geen info waar je wat aan hebt

04-11-2016, 17:30



Citaat door Izan187:
Economische groei is alleen al hoger (al een geruime tijd) dan die van de EU dus zo gek is het niet dat het percentage lager is dan die van Spanje.
Cijfers worden berekend aan de hand van de welwillenden dus aan de hand van mensen die een baan zoeken.
Als je in Nederland niet bent aangemeld bij het UWV als werkzoekende en je hebt geen baan, dan neemt het CBS je niet mee in de percentages.
Ik geloof dat je die rapporten vast kunt opzoeken bij desbetreffende instituties. De Telegraaf levert je ook geen PDF bestand met de methodologie en gehele cijfers
Mensen als Ithran betwisten zaken om het betwisten.
Bij Nederlandse cijfers heb ik ook altijd mijn bedenkingen. Zo worden inderdaad langdurig werklozen niet meegenomen omdat ze niet zoekende zijn.
Dan is de vraag in marokko dan ook hoe worden mensen geteld die een baan zoeken? Mensen die bij instanties langsgaan om een baan te zoeken?
Als dit zo is dan geeft het niet de waarheid weer.
Dus zoals in Nederland geeft het een vertekend beeld (misschien wel meer, omdat mensen in marokko misschien minder naar bepaalde instanties gaan om een baan te zoeken)

04-11-2016, 18:09
Cijfers van de overheid

Zelfs mensen binnen de overheid lachen om dit soort cijfers.
Hier een oud voorbeeld van dat soort poppenkast in het parlement.

[video=youtube;8IUvitoMKIQ]https://www.youtube.com/watch?v=8IUvitoMKIQ[/video]

Vanaf 3:00

Yehh grappenmakers

04-11-2016, 18:13

Citaat door -oushen-:
Cijfers van de overheid

Zelfs mensen binnen de overheid lachen om dit soort cijfers.
Hier een oud voorbeeld van dat soort poppenkast in het parlement.

[video=youtube;8IUvitoMKIQ]https://www.youtube.com/watch?v=8IUvitoMKIQ[/video]

Vanaf 3:00

Yehh grappenmakers
Zulke cijfers hebben zelf al een enorme economische impact.
Economie gaat namelijk om vertrouwen, niet om feiten. hoge cijfers: veel vertrouwen, en dus veel economische ruimte.

Voor echte feiten moet je niet bij economen of politici zijn. Of bij andersoortige reclame makers.

Pagina's : [1] 2