Bekijk volle/desktop versie : Vluchtelingen vinden moskeeën Duitsland te conservatief: 'Onprettig gevoel'



30-10-2016, 10:12
Islamitische Syriërs die de afgelopen jaren naar Duitsland zijn gevlucht, beklagen zich over de conservatieve moskeeën in ons buurland. "Iemand werd er zelfs op aangesproken dat hij een korte broek aanhad."

Persbureau Reuters sprak met meerdere Syrische vluchtelingen die naar verschillende moskeeën in Duitsland gingen. Ze kregen kritiek op hoe ze zich kleedden en hoe ze met hun geloof omgingen. Moskeeën zijn in Duitsland een stuk conservatiever dan in Syrië, zeggen ze verbaasd.

Onprettig gevoel
Eén van hen, de 36-jarige Hani Salam, vertelt dat hij in Keulen naar een moskee ging, waar hij allemaal mannen met baarden zag. Die herinnerden hem aan de islamitische rebellenbeweging Jaish al-Islam die zijn woonplaats in Syrië had ingenomen en hem had vertelt dat 'echte moslims baarden hebben'. Salam zou daarom geen goede moslim zijn geweest. "Alles aan die moskee gaf me een onprettig gevoel."

Ook bij Abed al-Hafian, die een moskee in Berlijn binnenstapte, gingen alarmbellen rinkelen. De 42-jarige vader van drie kinderen kreeg daar een zin uit de Hadith (islamitische overleveringen over het doen en laten van de profeet Mohammed) te horen: 'Al het nieuws is innovatie, en elke innovatie is misleiding. Elke misleiding leidt tot hellevuur'.

Boodschap was duidelijk
"Ik had die zin in Syrië nog nooit gehoord. Maar de boodschap was duidelijk: heb het lef niet om een eigen interpretatie te maken van de islam. Volg de Koran woord voor woord." Hij besloot de preek te laten voor wat hij was.

Volgens professor Mouhannad Khorchide van de universiteit in Münster is het echt een probleem. Er zijn twee soorten moskeeën in Duitsland: in een deel wordt Arabisch gesproken, in andere Turks. De Turkse moskeeën zijn vaak wat progressiever. Veel Syrische vluchtelingen spreken echter geen Turks en zijn daarom aangewezen op Arabische moskeeën, die geleid worden door salafisten en worden gefinancierd vanuit Saoedi-Arabië of één van de Golfstaten.

Korte broek
Salam vertelt dat zijn gezin met 75 andere Syriërs in een opvanglocatie woont. Eén van hen, een gesluierde vrouw, gaat naar de moskee waar Arabisch wordt gesproken. Anderen, onder wie Salam, gaan naar de Turkse moskee - al begrijpen ze weinig van de preken. "In de Arabische moskee zag ik een keer dat een jonge man werd aangesproken omdat hij een korte broek droeg. In de Turkse moskee maakt het niemand uit wat je draagt."

Een ander, de Syrische Koerd Abu Mohammad, gaat helemaal niet meer naar de moskee. "Ik bid thuis. Dat zal Allah ook wel horen."

Vorig jaar kwamen zo'n 890.000 asielzoekers naar Duitsland. Meer dan 70 procent van hen zijn moslim, één op de drie kwam uit Syrië.

http://www.rtlnieuws.nl/buitenland/vluchtelingen-vinden-moskeeen-duitsland-te-conservatief-onprettig-gevoel

30-10-2016, 10:21



Citaat door .808.:
Volgens professor Mouhannad Khorchide van de universiteit in Münster is het echt een probleem.
Er zijn twee soorten moskeeën in Duitsland: in een deel wordt Arabisch gesproken, in andere Turks. De Turkse moskeeën zijn vaak wat progressiever.
Veel Syrische vluchtelingen spreken echter geen Turks en zijn daarom aangewezen op Arabische moskeeën, die geleid worden door salafisten en worden gefinancierd vanuit Saoedi-Arabië of één van de Golfstaten.
Men moet ook niet overdrijven.
Er zijn buiten de Turkse en salafistische moskeeën, ook vele anderen en deze zijn helemaal niet extreem.

30-10-2016, 10:24
Dan richten ze maar hun eigen hippyknuffelmoskee op. Zullen de Duitsers vast ook helemaal te gek vinden.

30-10-2016, 10:30

Citaat door Sargon:
Dan richten ze maar hun eigen hippyknuffelmoskee op. Zullen de Duitsers vast ook helemaal te gek vinden.
er zijn genoeg moskeeën waar men tolerant is.
salafistische instellingen daarentegen....

30-10-2016, 15:24


ik kan dat begrjipen syrie was voor de oorlog heel modern en los qua islam

30-10-2016, 16:01
Korte broek hoort ook niet in de moskee idioot.
Wat een achterlijk en onhandig dom artikeltje weer.

30-10-2016, 16:44
Die Syriërs zijn gewoon getraumatiseerd en hebben professionele psychiatrische hulp nodig.

30-10-2016, 16:46

Citaat door ilovesoap:
Korte broek hoort ook niet in de moskee idioot.
Wat een achterlijk en onhandig dom artikeltje weer.
Ik vraag me ook af of dit daadwerkelijk een representatieve weerspiegeling is van islamitische vluchtelingen en de toestand van Duitse moskeeën.

30-10-2016, 16:49
Lul verhaal

30-10-2016, 16:54
Lul verhaal geloof er niks van