Bekijk volle/desktop versie : Nieuwe laptop en bij opstart zwart scherm? (Windows 10) Wat nu?



23-10-2016, 16:27
Salaam alaykum everyone

Ik weer. IT-groentje .

Dus ik heb een nieuwe laptop gekocht, ik volg de instructies in de handleiding.
Heb ingelogd op mijn Microsoft-account. Ik kreeg een paar boodschappen op het scherm dat de laptop gereed werd gemaakt.
Nu zie ik een zwart scherm en verder niks. Heb wel nog pijltje van mijn muis.

Heb wat gegoogled en ik vond wel wat info terug maar het was me niet helemaal duidelijk wat ik het beste moet doen.
Gezien de meeste oplossingen gaan over upgrade naar Windows 10 en niet over een laptop waar Windows 10 al op geïnstalleerd is.

Help?

24-10-2016, 20:52


Dit vond ik op de site van Microsoft. Misschien heb je er wat aan.

Zwart scherm laptop

In eerste instantie lijkt het dus goed te gaan. Zoals gezegd, de laptop start op, alle lampjes gaan branden maar na verloop van tijd verschijnt er niets op het scherm van de laptop. Er is geen beeld u staart naar een zwart computer scherm. Wat u kunt doen om te controleren of het scherm daadwerkelijk defect is? We gaan ervan uit dat de Windows computer of laptop aan staat:

Tip: U kunt door met een lamp op het scherm te schijnen controleren of de computer is opgestart. Ziet u de bureaublad achtergrond? Dan is hoogst waarschijnlijk de wisselrichter (Engels: Inverter) of de CCFL lamp van uw laptop stuk. Kort uitgelegd, de lamp achter uw scherm is stuk. Het maken van deze storing is professioneel werk en kan niet zomaar even opgelost worden.


En dit artikel:

Windows 10 start niet: zwart scherm en witte pijl

Steeds meer gebruikers van Windows 10 melden dat ze problemen hebben om Windows te starten. Wanneer ze de PC starten krijgen ze enkel een zwart scherm te zien met een witte pijl. De witte pijl kunnen ze wel bewegen maar daar blijft het ook bij. Het LED-lampje van de harde schijf geeft aan dat er activiteit is maar na lang wachten is er totaal geen activiteit meer en is Windows nog steeds niet opgestart. Gelukkig is dit in 9 op de 10 gevallen gemakkelijk op te lossen


Probeer eerst het volgende. Sluit Windows 10 af. Dit kan je door eenmaal op de aanknop van de PC of laptop te duwen. Wacht vervolgens geduldig tot de PC uit is. Als de PC een desktop is verwijder je daarna de voedingskabel een minuut. Als de PC een laptop is haal je de batterij een minuut uit de laptop. Probeer daarna de PC of laptop opnieuw te starten.

Lukt het nog steeds niet om Windows 10 te starten en krijg je nog steeds een zwart beeld met enkel een witte pijl. Probeer dan met het installatieschijfje van je Windows 10 Boot de PC vervolgens van het installatieschijfje. Waarschijnlijk moet je hiervoor eerst de bootvolgorde in de BIOS aanpassen. Bij de meeste PC’s moet je bij het opstarten de F2 of DELETE toets indrukken bij het opstarten om in de BIOS te geraken maar soms is het ook een andere toets. Als de PC boot vanaf het installatieschijfje verschijnt de volgende boodschap:”Press any key to boot from CD or DVD”. Druk op dat moment op om het even welke toets en volg daarna onderstaande stappen.


Kies taal en land.
Kies onderaan:”Uw computer herstellen.”
Kies: “Problemen oplossen.”
Kies “Geavanceerde opties.”
Start systeemherstel. En kies vervolgens een datum in het verleden.

Het uitvoeren van het systeemherstel kan behoorlijk lang duren. Wees geduldig en wacht af. Als het systeemherstel uitgevoerd is zal de PC automatisch herstarten.

Heeft systeemherstel het probleem niet kunnen oplossen en heb je nog steeds een zwart scherm en een witte pijl bij het opstarten dan raden we het aan van de harde schijf te controleren met de Ultimate Boot CD. Grote kans dat de harde schijf in dat geval een aantal slechte clusters heeft. Als dat zo is zit er niets anders op dan de harde schijf te vervangen door een nieuwe en Windows opnieuw te installeren.

26-10-2016, 21:31
Bedankt voor de tips en hulp!