Bekijk volle/desktop versie : Agent is geen robocop: intuïtie is onderdeel van politiewerk



Pagina's : [1] 2

04-10-2016, 07:41
[TABLE="class: outer_border, width: 100%"]
[TR]
[TD]Agenten kunnen hun beoordelingsvermogen overschatten, met etnische profilering als gevolg. Maar intuïtie in het vak is geen 'slecht iets'. ,,Politiewerk blijft mensenwerk. Agenten zijn geen robocops", vindt Wouter Landman van Wynstra Gudde. Hij deed in opdracht van Politie & Wetenschap onderzoek naar profilering bij de politlie.

Het opleggen van tientallen regels en maatstaven is niet iets wat het politiewerk ten goede gaat komen, vindt Landman. ,,Daarmee hol je het politievak uit."

Vandaag is uit de studie 'Boeven vangen' van het programma Politie en Wetenschap gebleken dat 40 procent van de politiecontroles op allochtonen op basis van vermoeden en intuïtie gebeurt. Slechts 33 procent van deze proactieve controles leverde daadwerkelijk iets op.

ID-controle
Het team van onderzoekers, onder leiding van Wouter Landman en Lianne Kleijer-Kool concludeert daarmee dat etnische minderheden relatief zijn oververtegenwoordigd in politiecontroles.

Agenten zijn zich er in de regel van bewust dat ze gebruik maken van stereotypen. Zij rechtvaardigen het gebruik hiervan door te verwijzen naar hun ervaringen in het politiewerk en naar de informatie die zij over criminaliteitsplegers krijgen aangereikt.

Het onderzoeksteam geeft verschillende adviezen over hoe de politie het probleem van etnisch profileren kan aanpakken. Een van de adviezen is het beperken van de handelingsruimte van politieagenten. Een voorbeeld van zo'n beperking is het aanpassen van de vrijheid van agenten om burgers te vragen naar hun identiteitsbewijs.

Een ander advies dat de onderzoeksgroep uitgeeft is dat er meer kan worden geïnvesteerd in bewustwording bij agenten. Landman: ,,Agenten zouden meer met elkaar in gesprek kunnen gaan. 'Wat zou jij doen in zo'n situatie?' of 'Hoe kijk je aan tegen mijn beslissing?'" Landman denkt ook dat de bewustwording van etnisch profileren zou kunnen worden ondergebracht in de opleiding.

Verkeerde been
Intuïtie bij agenten is volgens Landman zeker niet verkeerd. ,,Het hoort bij politiewerk. Maar het kan je wel op het verkeerde been zetten. De invloed van intuïtie op beslissingen wordt door agenten niet altijd beseft."

De achtergrond van de agent kan invloed hebben op de manier waarop een situatie beoordeeld wordt. ,,Elke agent legt door hem of haar verzamelde puzzelstukjes zelf in elkaar wanneer er een afweging moet worden gemaakt. Hier heeft de eigen ervaring ook invloed op."

Niet onderzocht is of de etnische achtergrond van agenten invloed heeft op de mate waarop er etnisch geprofileerd wordt. Landman acht het waarschijnlijk dat het voorkomt dat allochtone agenten op dezelfde manier etnisch profileren als hun autochtone collega's.

Vakkundig profileren
Erik Akkerboom, korpschef Politie Nederland sluit in een reactie op twitter aan bij het advies van Landman. ,,We moeten niet de professionele ruimte van onze politiemensen verkleinen, maar wel verder inzetten op vakkundig profileren."[/FONT][/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Bron: AD.nl

04-10-2016, 07:58


Vakkundig profileren....gewoon boeven vangen zonder te Letten op kleur of etniciteit.

Gaan dat beroerde oplossingspercentage welke nu de 20% niet overstijgt oik misschien eens omhoog.

Echt iedere agent die etnisch profileren verdedigd heeft de schijn van een bevooroordeelde agent tegen.

04-10-2016, 10:24

Citaat door Moestuinafa:
Zolang de criminaliteitscijfers zeggen 1 Marokkaan (grootste hoog scorende groep), 2 Antilliaan (nr 1 scorende groep) (zal de rest van de lijst even laten, iedereen snapt wat bedoeld word), lijkt het duidelijk hoe de prioriteiten op straat zijn.
Het vooroordeel word door de groepen zelf gemaakt, en dan scoort men 60% hetgeen het nogmaals bevestigd.
Je hebt een punt als het opsporingspercentage de 100% haalt zeggeb dit soort cijfers wat...nu dat de 20% niet haalt zeggeb die cijfers niets enkel dat zoals nu blijkt de politie zich richt op bepaalde etnische groepen.

04-10-2016, 13:04

Citaat door Moestuinafa:
Noem 1 land met 100%.
En als je al 100% hebt is het niet meer nodig, je hebt ze dan al.
Ik noem 1 land dat de 20% niet eens haalt.

Dat land is Nederland.

04-10-2016, 13:44


Nederlanders...

Frauderende makelaars
Frauderende bankdirecteuren
Frauderende advocaten

Ook padvinders en leraren kunnen ook erge herkenbare patronen hebben als het gaat om pedofilie.

Ik zou dan als Marokkaanse agent ook ff lekker etnisch profileren.

Man man ik zeg jullie white privilige bestaat. Wit denken is nou eenmaal een feit en meestal uit onderbuik want het sterkste argument die een roomblanke man kan zeggen is: 'Ja maar als je naar de cijfers kijkt.'

We zijn gewoon opvallende groep.

04-10-2016, 13:53

Citaat door Moestuinafa:
Fraude word niet opgelost door de agent op straat. Ander soort agent, één die wel op andere zaken let dan op het profiel van bijvoorbeel een inbreker. Andere situatie ander profiel.
Nee etnisch profileren lijkt me ook goed idee bij senioren. Je weet wel iedere trip die ze maken naar derde wereldland om hun lusten kwijt te raken bij minderjarig kind uit Nepal of India aanhouden en ondervragen. Ideaal om blanke badmeesters, leraren, padvinders aan te spreken en te controleren.

Hoe zit het met supporters van de Eredivisie? Ze bedreigen hun trainer als club slecht presteert. Vandalisme die ze plegen in steden door als dieren te gaan gedragen? Kamervragen? Zullen we ook Nederlandse pubers aanhouden vanwege verdovende middelen die ze bij hun hebben op vrijdagavond tijdens uitgaan?

04-10-2016, 14:17

Citaat door Moestuinafa:
Landen waar veel pedofielen heen gaan letten ook extra op blanke mensen. Dus ja dat gebeurd al, dus ook daar profileert men omdat men het profiel herkend. Niet omdat alle blanken pedofiel zijn, maar omdat blanke rijke toeristen nu eenmaal veel vaker pedofiel zijn. Dus andere situatie met een ander profiel.
Een Marokkaan in zo een land voldoet niet aan dat profiel. Waarom, omdat die niet bekend staan om pedoreisjes.

Voetbal... ooit gezien hoeveel beveiliging en politie er word ingezet bij dat feestje? Een hele hoop. Waarom? Omdat voetbalsupporters nu eenmaal bovenmatig bekend staan voor het in groepsverband vernielen van zo een beetje alles.
Dus wederom, andere situatie ander profiel en ook hier dus extra aandacht.
Kamervragen over voetbal geweld? Hoe dacht je dat doe voetbalwet is ontstaan? Juist door veel aandacht voor voetbalgeweld.

Uitgaansgebieden word nog wel eens gefouileerd. Waarom bovenmatige ellende. En autos in de gebied krijgen ook al extra aandacht.
Ook hier andere situatie ander profiel en veel aandacht.
Dat eerste alinea is zo onzin want India koop je een kind voor 10 euro en de gevestigde orde is gewoon om te kopen met geld. Daarnaast heb je geen bewijs dat ze daar profileren op blanke mannen behalve dat blanke mannen gestoord zullen worden met hotel aanbiedingen en taxi vervoer. J

e tweede alinea is ook gekwats. Want toen Feyenoord supporters de boel hadden gesloopt in Rome kwam Wilders niet met een statement want het kunnen zijn aanhang zijn. Waren dit Nederlandse Marokkanen? Mag je zelf invullen wat voor kamervragen de PVV zou stellen. Argumenten die je aangeeft als: 'Ja maar dit is ander situatie.' Je wilt alleen horen wat jouw eenzijdige gedachtegoed steunt.

Uitgaansgebieden worden gefouilleerd maar niet gericht op blanke XTC gebruikers. Gewoon preventieve controle want als we kijken wie meestal in de eerste hulp beland snachts is het echter Jan met een pet.

04-10-2016, 14:38

Citaat door Moestuinafa:


Gevestigde orde ofwel de regering? ministers die op pedofielen letten om beetje bij te verdienen.
Je kunt pas iemand omkopen als die je heeft geconfronteerd. Dit gebeurd omdat die mensen blijkbaar aan een profiel voldoen. Anders zou die agent niet eens in de gelegenheid komen om omgekocht te worden.

In Rome was ook extra aandacht maar helaas niet genoeg. Raad eens wat men niet nog een keer gaat gebeuren, men past het profiel aan, men zet meer mensen in. Meer risico is meer aandacht.

Nergens staat ja maar andere situatie, nergens. Ik schrijf andere situatie betekend ander profiel. In de jungle kijk je niet uit voor ijsberen wel voor tijgers.

Nee omdat in uitgangsgebieden de cijfers van idioten voor iedere groep die daar is hoger zijn dan voor mensen die daar niet zijn.
We hebben het over derde wereldland kom daar zelf vandaan en heb zelf Azie bezocht geloof me je hoeft me niks te vertellen. In Thailand bijvoorbeeld is er een hotel waar de regering weet dat er kleine kinderen worden ingezet. Je tweede alinea getuigt weer van beetje wegpraten en niet inhoudelijk op ingaan. Je blijft koppig en je blijft bij je punt maar ik neem het je niet kwalijk want een Nederlander heeft op iedere vraag een antwoord zelfs als het niet op de inhoud wordt gereageerd.

Je laatste twee alinea's is ook zo'n slim manier van strategisch spelen door dingen bij te vermelden dat zo los staat van dit stukje. Jammer je bent koppig maar ik laat het hierbij.

04-10-2016, 14:43
Dat kan je sws nooit tegenhouden.

Een agent stemt ook. Als je daar toevallig een pvv idioot tussen hebt zitten die je controleert, lijkt mij de kans op ethnische profilering zo gemaakt. Proffessionaliteit kennen ze niet.

Bewijs maar eens dat een bepaalde agent niet naar etniciteit heeft gekeken. Een onmogelijk taak,temeer daar de politie door de overheid wordt beschermd.

05-10-2016, 00:36

Citaat door Moestuinafa:
Klopt in derde wereld landen is men vaak bijzonder corrupt. Echter het profiel blanke alleenstaande toerist is en blijft staan als een huis.
Dat men misschien men daar andere keuzes maakt veranderd het profiel niet. Je kwam zelf met het voorbeeld van de blanke pedofiel in een arm land, wie heeft dus het profiel al zelf geroepen? Dat was jij.

Aha dus jouw profiel van de Nederlander (wat ik alleen van nationaliteit ben) is dus dat ze op alles kunnen reageren.
Zie hoe ik het nog steeds over profielen heb!
Leuk allemaal. Maar wat zegt dat rapport over de Nederlandse politie eigenlijk?

05-10-2016, 07:49
In Duitsland heeft de politie althans zo noemen ze hun houding jegens pegida, fingerspitzengeful

dinsdag 4 oktober 2016, 19:55
Kritiek op politie om Pegida
Een Pegida-mars in Dresden.. © AP
In Duitsland is ophef ontstaan over de tolerante houding van de politie in Dresden jegens de aanhangers van Pegida. Het draait om de viering van de Duitse eenheid maandag, waarbij de politie nauwelijks tegen agressieve Pegida-aanhangers zou zijn opgetreden.

De kritiek op het achterwege blijven van politie-ingrijpen liep dinsdag hoog op nadat ook de politiek in de deelstaat Sachsen zich met de aantijgingen bemoeide. Terwijl linkse betogers werden aangepakt, liet de politie Pegida ongemoeid, zo beweerden onder meer de SPD en de Groenen. Een politieofficier zou de Pegida-betogers zelfs een ,,succesvolle dag" hebben gewenst.

De minister van Binnenlandse Zaken van Sachsen nam de politie in bescherming. Hij vond dat de agenten juist met 'fingerspitzengefühl' waren opgetreden.

Pegida keert zich sinds eind 2014 tegen de islamisering van West-Europa en de komst van economische vluchtelingen.[

05-10-2016, 08:08

Citaat door Moestuinafa:
Klein gokje, pegida had wel de staking aangevraagd en die antifacisten niet want die kwamen om te knokken (dat is in Nederland namelijk continu het patroon).
Want jij bent er bij nietwaar.

Wat ik me trouwens afvraag Bigbrother /Svengali/Mefisto /mrXalvador.hoe betrouwbaar zijn die gokjes van justitie medewerkers....

3 op de 10 was het niet?

Waarom geef jij je racistische strijd niet op...je baan bij justitie zal je toch wel wat waard zijn of niet?

05-10-2016, 09:47



Citaat door Sabon_Beldi:
Nederlanders...

Frauderende makelaars
Frauderende bankdirecteuren
Frauderende advocaten

Ook padvinders en leraren kunnen ook erge herkenbare patronen hebben als het gaat om pedofilie.

Ik zou dan als Marokkaanse agent ook ff lekker etnisch profileren.

Man man ik zeg jullie white privilige bestaat. Wit denken is nou eenmaal een feit en meestal uit onderbuik want het sterkste argument die een roomblanke man kan zeggen is: 'Ja maar als je naar de cijfers kijkt.'

We zijn gewoon opvallende groep.
Sabon_Beldi,

Ben je nu aan het etnisch profileren?


Noord

05-10-2016, 10:33

Citaat door Moestuinafa:
Ik hoef er niet bij te zijn, ik heb het ondertussen al vaker gezien, dan heet iets een trend en het is de trend die ik aangaf.
Volgens de politie


De politie denkt ook dat 7 op de 10 aanhoudingen resultaat geeft terwijl dat slechts 3 x is.

Met andere woorden...jij moet niet denken.

05-10-2016, 12:47

Citaat door Moestuinafa:
Nee, het zijn twee segmenten, bij de ene scoort men 7 uit 10 bij de ander 3 uit 10. Bij de laatste denkt men dat het 7 uit 10 is.

De trend is dat pegida netjes de protesten aanmeld en dat ze dan worden opgezocht door ander volk dat dit niet doet. Of wou je ontkennen wat ondertussen alle kranten al zeggen.


Daarom meer blanke aanhouden...dat levert meer resultaat op.

Of zouden ze blanken meer aanhouden op gedrag en niet zoals ze licht getinte en zwarte aanhouden enkel op kleur?

Pagina's : [1] 2