Bekijk volle/desktop versie : Leider van Duitse anti-immigratiebeweging Pegida is nu zelf een migrant



24-09-2016, 12:59
Lutz Bachmann, de oprichter van Pegida, neemt het blijkbaar niet echt nauw met zijn eigen principes. Een van de basisprincipes van zijn organisatie, die strijdt "tegen de islamisering van het westen", is dat criminele vreemdelingen het land uitgezet worden in het kader van een "nultolerantiebeleid". Maar Bachmann, ook een veroordeelde crimineel, woont nu zelf op Tenerife.
© epa.
© getty.

Bachmann (43) liep in het verleden veroordelingen op voor diefstal, fysiek geweld, drugshandel en inbraak. Nu is het gezicht van de Duitse anti-immigratiebeweging zelf een migrant. Omdat hij bang is voor vergelding in Duitsland, spendeert de man tegenwoordig het merendeel van zijn tijd op het Canarische eiland Tenerife.

Hij omschreef vluchtelingen in het verleden als "afval", "vuil" en "beesten". In januari trad hij af als leider van de partij nadat er een foto opdook op Facebook waarop hij zich "voor de grap" had verkleed als Hitler. Eerder dit jaar werd hij schuldig bevonden voor het aanzetten tot rassenhaat.

De Pegida-oprichter bleef wel een vaste aanwezige op de wekelijkse Pegida-betogingen tot hij plots opvallend vaak afwezig was. Volgens de krant Sächsische Zeitung trok hij in mei met zijn vrouw naar Tenerife.

Lees ook
Leider Pegida had Hitlerlook: "Je mag al eens lachen"
Proces tegen Pegida-chef Lutz Bachmann begonnen
Pegida start politieke partij in Duitsland

Videoboodschap

In een video op Facebook bevestigde Bachmann nu dat hij samen met zijn vrouw op het eiland woont en werkt omdat zijn vrouw de druk in Dresden niet meer aankon. Het koppel was er slachtoffer van inbraakpogingen en vandalisme. "Wij zijn vervolgd. Er waren vier inbraakpogingen op twee maanden tijd... mijn auto werd opgeblazen. Dit is voor mijn veiligheid en die van mijn familie." Nochtans noemde Bachmann criminelen die op de vlucht slaan in het verleden zelf "uitschot". In de video riep hij op tot een protestmars in Dresden.

De man, die de kijkers aansprak met "beste patriotten", bevestigde niet of zijn verhuis permanent was, maar bevestigde dat hij aan het werk was op het eiland, "in tegenstelling tot Europese toeristen zonder vast werk". "Mensen zijn niet geïnteresseerd in waar ik woon en werk," voegde hij eraan toe. "Het kan hen niet schelen zolang ik mijn kop maar toon op maandagen."
Is dat wel zo?
© epa.

Bachmann kan zich daar echter zwaar in vergissen. Alle grote Duitse kranten hebben bericht over zijn vertrek en wijzen daarbij op de ironie van iemand die het bestaan van "echte vluchtelingen" ontkent, maar dan zelf naar het buitenland vlucht voor zijn eigen veiligheid.


http://www.hln.be/hln/nl/34662/Vluchtelingencrisis/article/detail/2884653/2016/09/23/Leider-van-Duitse-anti-immigratiebeweging-Pegida-is-nu-zelf-een-migrant.dhtml

24-09-2016, 13:27


Topic loopt al.