Bekijk volle/desktop versie : Uitleg fajr bidden



17-09-2016, 22:48
Salaam alaikoem,

Kan iemand hier in duidelijke stappen uitleggen hoe je het fajr gebed exact dient te verrichten?

Djazaka Allahoe Ghairan

18-09-2016, 20:04


Wa3laykoum salaam,

Zodra je op staat, maak je je op voor het gebed. Het eerste gebed wat je verricht zijn twee rak3aat. Deze twee rak3aat zijn Sunnah Muakkadah, d.w.z dat de profeet vzmh dit altijd heeft gedaan.

Vervolgens bid je het verplichte gebed (het ochtendgebed, sommigen noemen dit het sobh gebed). Dit zijn ook twee rak3aat en de recitatie is hard op.

Allah weet het beste.

Moge Allah sw je gebed accepteren, Ameen !

"De twee rak3aat van el-fajr zijn beter dan de wereld en alles erin"
Overgeleverd door Muslim.

18-09-2016, 20:41

Citaat door Sawarim:
Salaam oe alaikoum,

Ik had hier pas geleden een discussie over met een vriend, hij zei zoiets als jij nu zegt en ik begreep totaal niet wat hij bedoelde. Fadjr is gewoon 2 rak3aat toch. En toen begon hij ook over sobh en fadjr en van alles en nog wat en begreep hem niet. Zoals ik het weet is het opstaan woedoe, 2 rak3aat en dat is fadjr. Dat is hoe ik het heb geleerd en altijd heb gedaan. Daarna kun je nog 2 rak3aat doen die niet verplicht zijn. maar ik heb het dus alleen over het verplichte gedeelte, laten we daar eerst eens mee beginnen om het duidelijk te houden.

Dus topicstarter, ga het iemand vragen die geleerd is als je het zeker wilt weten want wil hier geen verantwoordelijkheid voor dragen. Misschien heb ik het fout en ander mag iemand anders het uitleggen met bewijzen.
Wa3laykoum Salaam,

Ja zeker, fadjr is gewoon twee tak3aat ( dus het verplichte gebed ). Sommigen noemen het sobh, maar het is gewoon hetzelfde. Alleen de twee rak3aat die jij na het fadjr gebed doet moet voor het verplichte gebed (fadjr) gebeuren.

Heb eerlijk gezegd jaren terug ook alleen het fadjr gebed verricht, zonder het gebed Sunna Muakkadah, maar dat was onwetendheid.

18-09-2016, 21:43

Citaat door citroencake:
Wa3laykoum Salaam,

Ja zeker, fadjr is gewoon twee tak3aat ( dus het verplichte gebed ). Sommigen noemen het sobh, maar het is gewoon hetzelfde. Alleen de twee rak3aat die jij na het fadjr gebed doet moet voor het verplichte gebed (fadjr) gebeuren.

Heb eerlijk gezegd jaren terug ook alleen het fadjr gebed verricht, zonder het gebed Sunna Muakkadah, maar dat was onwetendheid.
Dank voor je reactie. Zo bid ik fajr ook inderdaad. Eerst 2 rakaat en daarna 2 rakaat fajr.

Ik wilde duidelijkheid, aangezien het zo verwarrend kan zijn, omdat sommige mensen zeggen dat je eerst 2 rakaat fajr moet bidden en daarna 2 rakaat sobh.. maar sobh is eigenlijk gewoon fajr, alleen verwarren de meeste Marokkanen dit met fajr.

18-09-2016, 21:53



Citaat door CocoChanel.:
Dank voor je reactie. Zo bid ik fajr ook inderdaad. Eerst 2 rakaat en daarna 2 rakaat fajr.

Ik wilde duidelijkheid, aangezien het zo verwarrend kan zijn, omdat sommige mensen zeggen dat je eerst 2 rakaat fajr moet bidden en daarna 2 rakaat sobh.. maar sobh is eigenlijk gewoon fajr, alleen verwarren de meeste Marokkanen dit met fajr.
Geen dank, dan doe je het helemaal goed.

18-09-2016, 22:04

Citaat door Sawarim:
Salaam oe alaikoum,

Ik had hier pas geleden een discussie over met een vriend, hij zei zoiets als jij nu zegt en ik begreep totaal niet wat hij bedoelde. Fadjr is gewoon 2 rak3aat toch. En toen begon hij ook over sobh en fadjr en van alles en nog wat en begreep hem niet. Zoals ik het weet is het opstaan woedoe, 2 rak3aat en dat is fadjr. Dat is hoe ik het heb geleerd en altijd heb gedaan. Daarna kun je nog 2 rak3aat doen die niet verplicht zijn. maar ik heb het dus alleen over het verplichte gedeelte, laten we daar eerst eens mee beginnen om het duidelijk te houden.

Dus topicstarter, ga het iemand vragen die geleerd is als je het zeker wilt weten want wil hier geen verantwoordelijkheid voor dragen. Misschien heb ik het fout en ander mag iemand anders het uitleggen met bewijzen.
Eerst 2 rak3aat sunnah moeakada zoals eerder is gezegd. Daarna 2 verplichte rak3aat Fadjr.

De eerste twee rak3aat zijn sterk aangeraden, dat betekent dat ze tegen verplicht aan zitten maar je mag het een keer over slaan wanneer je deze echt niet kan bidden. Maar sla je het vaak over dan verval je in een grote zonde.

Direct na fadjr gebed mag je niks meer bidden. Ongeveer 20 min daarna mag je pas salaat Doha bidden, die bestaat uit twee rak3aat en mag gebeden worden tot ongeveer 20 min voor dohr gebed.

18-09-2016, 22:48
Als het nog geen fadjr is dan doe ik 2 rakat vrijwilliger ervoor en daarna 2 sobah en 2 fadjr.. Wanneer het fadjr is of wanneer het al aantal minuten geweest is dan doe ik gewoon 2 rakah sobah en daarna 2 fadjr. Zo heb ik het geleerd..

19-09-2016, 00:12
Zo als gezegd, het woord fajr en sobh zijn hetzelfde, het gaat dus om 1gebed.

Shuruk betekent zonsopgang. Dus het verrichten van fajr is van de tijd van fajr tot shuruk. Na deze tijd is er geen gebed. Behalve als je het nog moet inhalen, dan kan dat zelfs na shuruk (beter niet natuurlijk).

Dus stel dat de tijd van fajr om 6 uur is. En de tijd van zonsopgang (shuruk) om 8 uur. Dit is het tijd waarin je het gebed kunt verrichten.

19-09-2016, 00:26

Citaat door Sawarim:
Die 2 rak3aat voor fadjr (sobh) dan. Doen jullie die dan voordat de fadjr is aangebroken en dan paar minuten wachten tot het fadjr is? Of gewoon achter elkaar want ja dan is het gewoon soort van 4 rak3aat lijkt het wel.
Ik persoonlijk bid het vlak voor het fajr gebed 10 a 15 minuten voor fajr gebed.

19-09-2016, 00:32

Citaat door Utrecht19:
Als het nog geen fadjr is dan doe ik 2 rakat vrijwilliger ervoor en daarna 2 sobah en 2 fadjr.. Wanneer het fadjr is of wanneer het al aantal minuten geweest is dan doe ik gewoon 2 rakah sobah en daarna 2 fadjr. Zo heb ik het geleerd..
jij bidt dubbel, fajr en sobh zijn hetzelfde. Maar ja beter dubbel dan helemaal niet haha.

19-09-2016, 00:44

Citaat door Sawarim:
Maar waarom dan? Zijn dat de 2 rak3aat die niet verplicht zijn en bij het fadjr gebed doe je die ervoor in plaats van erna? Of wat?
Het is niet verkeerd om het vlak achter elkaar te bidden, dus eerst sunnah gebed dan fajr gebed. Ik ben dat zo gewend. Het gebeurd wel eens dat ik wat laat ben, maar dat is niet erg. Als het maar binnen de tijd is.

19-09-2016, 06:54

Citaat door Sawarim:
oke dat dacht ik ook.

Maar het vrijwillige gebed doe je dus voor Fadjr 2 rak3aat begrijp ik in plaats van erna. En dan wachten tot Fadjr en dat is 2 rak3aat en klaar?
Het is nogmaals geen vrijwillige gebed. Wellicht die term beter niet te gebruiken. Het is soennaah moeakadaa, sterk aangeraden en tegen verplichting aan.

Deze bid je voor het fadjr gebed. Maar je bidt het pas als fadjr is aangebroken. Alles wat je voor fadjr bidt is nafiela. Gewoon extra.
De twee soennah moeakada dus pas bidden als het tijd is voor fadjr, direct erna het fadjr gebed.

19-09-2016, 06:57



Citaat door Sawarim:
oke dat dacht ik ook.

Maar het vrijwillige gebed doe je dus voor Fadjr 2 rak3aat begrijp ik in plaats van erna. En dan wachten tot Fadjr en dat is 2 rak3aat en klaar?
Juist ja. Je mag het ook gelijk achter elkaar bidden, geen probleem, is ook goed. Ik sta meestal ruim vantevoren op, voor dat het fadjer gebed is. Bid sunnah gebed( wel binnen de tijd),wacht even en daarna het verplichte fajer gebed.