Bekijk volle/desktop versie : ETNISCH PROFILEREN Zo probeert de Amsterdamse politie etnisch profileren te voorkome



05-09-2016, 19:50
Criminelen opsporen en ‘jagen’ op potentiële verdachten. Henk van der Aa volgde een team van de Amsterdamse politie en dook onder in de wereld van ‘profiling'. Hij zag de dilemma’s van de agenten in hun dagelijkse werk en hoe ze proberen etnisch profileren te voorkomen.
Gehuurde dure Mercedes
Het is woensdagavond, even na achten. Een peperdure Mercedes met een Duits kenteken trekt de aandacht. De auto rijdt steeds dezelfde rondjes door Nieuw-West en stopt uiteindelijk bij een coffeeshop. De auto is gehuurd in Duitsland. Het team zet de achtervolging in; huurauto’s worden immers vaak gebruikt voor criminele activiteiten. Dan krijgt de bestuurder haast en rijdt te hard. De auto wordt klemgezet. Twee twintigers, Amsterdammers met een Marokkaans uiterlijk, stappen uit. Ze zijn zichtbaar geschrokken. De bestuurder blijkt niet de huurder te zijn en mag eigenlijk niet in de auto rijden. De man die de auto op zijn naam heeft staan wordt opgeroepen. Twee agenten doorzoeken de auto, maar vinden niks strafbaars. Als de huurder komt opdagen mogen ze gaan.

'Marokkanen'
De inzittenden beklagen zich erover dat ze vaker aan de kant worden gezet, vanwege hun afkomst. “Dit is omdat we Marokkanen zijn". Agent Remco bestrijdt dat: “Het begint bij het kenteken en de informatie die we hebben. We hebben pas bij de controle gezien wie er in de auto zat. Uiterlijk speelt hier geen rol."

Zo zal het nog ettelijke keren gaan, etmaal na etmaal. We zijn mee met het Team Hoofdwegen, met agenten die gespecialiseerd zijn in 'profilen' in het verkeer. Hun missie: vuurwapens, verdovende middelen en gestolen auto’s uit het misdaadcircuit halen. Op het wegennetwerk, de plek waarlangs ook criminelen zich dag in dag uit vervoeren. De agenten werken gericht en 'pro-actief' om criminele netwerken vroegtijdig te verstoren en op te sporen. En ze zijn selectief: op voorhand wordt bepaald welke objecten hun aandacht verdienen en welke niet.

De groep speurt naar verdachte auto’s en situaties, en zet regelmatig auto’s aan de kant. Het is een voortdurend kat- en muisspel in de hoofdstad tussen politie en wat zij zien als ‘hun doelgroep’. Een letterlijke jacht: als er een melding met hoge priotiteit komt gaat het hele team er in snelle sureveillanceauto's met spoed op af. Hoe voorkom je dan dat vooroordelen een rol gaan spelen in het dagelijkse politiewerk?

Etnisch profileren
Want controles door agenten op basis van onderbuikgevoel, uiterlijk of afkomst komen regelmatig voor, blijkt uit onderzoek van Brandpunt waarover we dinsdag publiceren. Etnisch profileren blijkt ook binnen de politie een hot issue. Henk van der Aa ging op onderzoek in Amsterdam. Hij volgde het Amsterdamse politieteam, ontmoette jongeren die een afkeer van de politie hebben gekregen, en sprak met plaatvervangend korpschef Ruud Bik van de Nationale Politie.

Donderdag, einde middag. Twee jongens in een Peugeot trekken de aandacht. Antecedenten wegens ‘iets met drugs’. Er volgt een controle. Het zijn opnieuw jongens met een allochtone achtergrond. De auto wordt doorzocht. "Waarom heb je zoveel geld bij je?", vraagt een van de agenten als hij bijna zeshonderd euro vindt. Het tweetal ondergaat het allemaal

gelaten. Maar de bestuurder wil weten waarom ze worden aangehouden. De auto staat op naam van een vrouw en hun rijgedrag viel op, horen ze. De bestuurder reageert cynisch. “Wij zijn dus de enige Nederlanders die in de auto van een vrouw rijden en raar parkeren. Dit is Amsterdam: als je raar parkeert krijg je een controle."
"Er zijn vaak mensen die de auto van een vrouw of een huurauto gebruiken om illegale dingen te ondernemen", legt een agente uit. "Het is een optelsom van concrete punten voordat we iemand gaan controleren”, zegt commandant Thijs. Een opvallende auto, persoon of gedrag kan aanleiding zijn om iemand eruit te pikken, maar de informatie die binnenkomt over een kenteken, het weggedrag en de informatie uit systemen is leidend. Ze zijn hiervoor getraind, afgekeken van collega's in Engeland. Een systematische benadering, om etnisch profileren te voorkomen. Toch geven de teamleden dat hun gevoel ook meespeelt bij de selectie. "Ervaring en een scherp oog, dat kan een computer niet vervangen", zegt Remko als hij weer een kenteken invoert in de database om te bepalen of de auto die passeert "onze interesse heeft."

Bekende criminelen
Het is ver na twaalven. Een grijze Golf trekt de aandacht. De bestuurder rijdt boven de toegestane snelheid en op een verdacht tijdstip ver van zijn woonplaats. Hij is in beeld bij de politie voor drugshandel en vuurwapengevaarlijk. De agenten wisselen informatie uit die ze niet met ons willen delen. Dan rijdt hij door rood als een auto van de Marechaussee passeert. “Controle, controle", roept de commandant. Het team laat de bestuurder stoppen. In zijn auto wordt niets gevonden, de chauffeur mag door. “We zijn vermoedelijk te vroeg geweest”, concludeert de commandant. Dan gebeurt iets opvallends. Twee mannen rennen aan de overkant van de weg alsof ze ervandoor gaan. Ze worden staande gehouden. Het blijkt dat de twee zouden worden opgehaald door de bestuurder die net is gecontroleerd. Er wordt meer politie bijgehaald. De mannen mogen uiteindelijk gaan, vanwege gebrek aan bewijs. Het zijn bekenden van de politie met een lang strafblad, tegen wie onderzoeken lopen. Op een verdacht tijdstip op een verdachte plaats, verklaart Thijs de aandacht. "Misschien hebben we hier wel een schietincident of afrekening voorkomen”, concludeert de commandant.


http://brandpunt.kro-ncrv.nl/brandpunt/we-gingen-mee-met-amsterdams-politieteam-dat-jaagt-op-criminelen/

11-09-2016, 01:12


http://brandpunt.kro-ncrv.nl/brandpunt/broadcasts/segment/865/