Bekijk volle/desktop versie : Kabinet verdeeld over softdrugsbeleid



Pagina's : [1] 2

26-04-2005, 11:59
DEN HAAG - Binnen het kabinet bestaat grote verdeeldheid over het softdrugsbeleid. Dat bleek maandag tijdens werkbezoeken van de ministers Donner (CDA, Justitie) en Pechtold (D66, Bestuurlijke Vernieuwing) aan de provincie Limburg.

Pechtold zei in Venlo dat hij voorstander is van een totale legalisering van softdrugs in Europa. Zolang daarvan nog geen sprake is, zou het volgens hem goed zijn de verkoop van softdrugs naar de rand van gemeenten te verplaatsen.

De opvolger van Thom de Graaf was in Venlo in het kader van het grotestedenbeleid en sprak daarbij ook over de drugsproblematiek in de grensregio. Als ''tussenoplossing'' ziet Pechtold wel wat in het voorstel van Maastricht voor een 'wietboulevard', een geconcentreerde plaats waar mensen de softdrugs kunnen halen.

De bewindsman van D66 zei dat hij niet reageerde op zijn collega Donner (Justitie). Die bracht maandag een bezoek aan Heerlen en Kerkrade en sprak zich juist uit tegen een wietboulevard.

In tegenstelling tot Pechtold voelt Donner helemaal niets voor de voorstellen van de Zuid-Limburgse burgemeesters om wietteelt te legaliseren. Volgens die burgemeesters haalt dat de criminaliteit uit de wietteelt, maar Donner bestrijdt dat. ''Op die manier zou Zuid-Limburg de narcostaat van Europa worden'', aldus de justitieminister.

Donner kondigde aan dat het parlement nog dit jaar een wet gaat voorbereiden die het burgemeesters makkelijker moet maken om drugspanden binnen een maand te sluiten. Dit moet ook kunnen als er (nog) geen overlast is voor omwonenden.

Burgemeester J. Som van Kerkrade had hiervoor gepleit. Op grond van de bestaande wetgeving kan een burgemeester een pand pas sluiten wanneer er bewijsbare overlast is. Daardoor kan het maanden duren voordat een pand wordt gesloten, met overlast voor de buurt als gevolg.

Burgemeester A. Gresel van Heerlen wees Donner erop, dat zijn volhardende standpunt capaciteitsproblemen bij de politie veroorzaakt. ''De politie hier heeft nu al niks anders meer aan het hoofd als drugs, drugs en nog eens drugs'', verweet Gresel de minister. Maar Donner wees erop dat het plan van burgemeester Som rond de aanpak van drugspanden de capaciteitsproblemen vermindert. Verder zei hij toe, dat het kabinet nog eens zou kijken naar de verdeling van de politiesterkte in Nederland. (ANP)

bron

...en schuiven maar, met de zwarte piet...

26-04-2005, 12:10


doodstraf voor drugs dealers.

26-04-2005, 12:23
Neem nog een lekkere hijs van m'n joint xgniffelx

26-04-2005, 12:37
Legaliseren die hap. En dan meteen de harddrugs erbij ook.

26-04-2005, 13:09



Citaat door Hoogervorst:
Legaliseren die hap. En dan meteen de harddrugs erbij ook.
ga je dat dan aan je kinderen geven ?

26-04-2005, 13:17
Legaliseren EN belastingheffen op uitvoer en gebruik !
Werken we in 5 jaar de staatsschuld weg ,verhogen we de subsidies en uitkeringen ,iedereen gratis wonen ,vervoer ,gezondheidszorg en scholing.
NNN Nederland Narcostaat aan de Noordzee.

26-04-2005, 13:21

Citaat door Hoessein28:
Legaliseren EN belastingheffen op uitvoer en gebruik !
Werken we in 5 jaar de staatsschuld weg ,verhogen we de subsidies en uitkeringen ,iedereen gratis wonen ,vervoer ,gezondheidszorg en scholing.
NNN Nederland Narcostaat aan de Noordzee.
tja

dan wordt balkie door bush op het matje geroepen

26-04-2005, 13:23

Citaat door Hoessein28:
Legaliseren EN belastingheffen op uitvoer en gebruik !
prima daar ben ik het mee eens, weg met de theehuizen en koffieshops, gewoon in de supermarkt

wel je pas meenemen dat je ouder bent dan 16

slaan we dan niet nog meer vliegen dood, wat dacht je van de criminelen...... geen dealertjes meer, geen drugs maffia

en ja het werkt ook nog geestenverlichtend............. zullen veel mensen de dingen ook eens van een andere hoek bekijken

26-04-2005, 13:25

Citaat door indy:
prima daar ben ik het mee eens, weg met de theehuizen en koffieshops, gewoon in de supermarkt

wel je pas meenemen dat je ouder bent dan 16

slaan we dan niet nog meer vliegen dood, wat dacht je van de criminelen...... geen dealertjes meer, geen drugs maffia

en ja het werkt ook nog geestenverlichtend............. zullen veel mensen de dingen ook eens van een andere hoek bekijken
Idd..alcohol kan wel zomaar worden verkocht..dus waarom dan geen gr wiet ofzo.Effe naar de buurtsuper een grammie halen..hehehehe

26-04-2005, 18:29

Citaat door Hoogervorst:
Legaliseren die hap. En dan meteen de harddrugs erbij ook.
dat is erg rigoreus...

meen je het?

26-04-2005, 18:39

Citaat door born_2_B_muslim:
ga je dat dan aan je kinderen geven ?
Tuurlijk niet, maar zolang bepaalde dingen illegaal zijn, zoals alcohol drinken onder een bepaalde leeftijd, is het juist interessant om te doen, legaal is er niks stoers meer aan, dan heb je alleen nog gedonder met je ouders, bovendien is er veel meer controle mogelijk als het legaal is, verslaafden kunnen makkelijker geregistreerd & geholpen worden en de drugs is gegarandeerd van goede kwaliteit.

Wist je trouwens dat heroïne oorspronkelijk is ontwikkeld als narcose-middel?

26-04-2005, 18:40

Citaat door atropos:
dat is erg rigoreus...

meen je het?
Het is niet eens zo'n heel slecht idee hoor...

26-04-2005, 18:41



Citaat door Einherjer:
Idd..alcohol kan wel zomaar worden verkocht..dus waarom dan geen gr wiet ofzo.Effe naar de buurtsuper een grammie halen..hehehehe
Precies, als ze soft-drugs gaan verbieden, dan mogen ze ook meteen koffie, sigaretten & alcohol uit de winkels halen, is net zulke troep, en zo zijn er nog veel meer dingen waar foute middelen in zitten, in Snickers zit bijv. een stof die op de dopinglijst staat, weet niet meer welke...

26-04-2005, 18:46

Citaat door DutchBart:
Het is niet eens zo'n heel slecht idee hoor...
...dat zeg ik ook niet, maar ik ben heel erg verbaasd over deze reactie van hoogervorst...dus ik vroeg me af of het menens was of sarcasme...

ik ben zelf voor legalisereing van softdrugs...harddrugs zouden onder overheidstoezicht aan de onomkeerbaar verslaafden moeten worden verstrekt....maar verder volledig verboden moeten worden. volgens de normen waarlangs de mate van verslaving gemeten wordt, valt nicotine overigens ook onder de harddrugs...zou dat ook verboden moeten worden, denk je?

verder mag van mij de productie en verkoop van alcoholhoudende limonades als breezers en twisters ook op de index.

26-04-2005, 18:52

Citaat door atropos:
...dat zeg ik ook niet, maar ik ben heel erg verbaasd over deze reactie van hoogervorst...dus ik vroeg me af of het menens was of sarcasme...

ik ben zelf voor legalisereing van softdrugs...harddrugs zouden onder overheidstoezicht aan de onomkeerbaar verslaafden moeten worden verstrekt....maar verder volledig verboden moeten worden. volgens de normen waarlangs de mate van verslaving gemeten wordt, valt nicotine overigens ook onder de harddrugs...zou dat ook verboden moeten worden, denk je?

verder mag van mij de productie en verkoop van alcoholhoudende limonades als breezers en twisters ook op de index.
Als ze soft-drugs gaan verbieden zouden ze zeer zeker ook nicotinehoudende-producten moeten verbieden, en verder ben ik het gewoon met je eens...

Pagina's : [1] 2