Bekijk volle/desktop versie : Lijsten van "Gülen leerlingen" in Amsterdam



Pagina's : [1] 2

01-09-2016, 17:26

Citaat door Fauste:
http://nos.nl/artikel/2129364-lijsten-van-gulen-leerlingen-in-amsterdam.html
Lijsten van 'Gülen-leerlingen' in Amsterdam'
VANDAAG, 11:53BINNENLAND

In Amsterdam circuleren lijsten van 'Gülen-leerlingen' en ze worden gedeeld met Turkije. Dat zegt D66-fractieleider Jan Paternotte. Vanochtend is erover gesproken in een raadsvergadering.

Paternotte zegt dat de lijsten zijn samengesteld door een commissie met de naam 'Veilig naar school'. Op de lijsten staat wie president Erdogan zou aanhangen en wie Gülen.

"Het is ziek dat kinderen zo inzet worden gemaakt van de politieke strijd in Turkije", zegt Paternotte. Gisteren is volgens hem een jongen van 8 terrorist genoemd. De D66-leider wil vanmiddag aan de burgemeester vragen hoe die de veiligheid van de kinderen gaat garanderen.

'Inmenging tegengaan'

De gemeente heeft volgens Het Parool de politie en het OM ingeschakeld. De NOS heeft de gemeente benaderd maar die heeft nog geen bevestiging gegeven van het bestaan van lijsten met 'Gülen-leerlingen'.

Volgens Paternotte moet Nederland veel steviger optreden richting Ankara. "We moeten die inmenging tegengaan. Ik heb het idee dat we dat nu onvoldoende doen, we vinden blijkbaar die vluchtelingendeal met Turkije belangrijker."

Paternotte wil dat ouders die hun kinderen op scholen willen houden die te boek staan als 'Gülen-scholen' worden beschermd. De politie moet desnoods scholen gaan beveiligen, zegt hij.

Ouders onder druk

De Stichting Cosmicus, met basisschool Cosmicus Impuls in Amsterdam, kan niet bevestigen dat er lijsten bestaan van 'Gülen-leerlingen'. Wel zijn er signalen van ouders. "We zijn het aan het uitzoeken". De stichting hoort wel van ouders dat ze onder druk worden gezet door andere ouders om hun kind van school te halen. "En daar kunnen dan best de namen van kinderen aan gekoppeld zijn."

Een andere Amsterdamse school die in verband wordt gebracht met Gülen is basisschool de Witte Tulp. Deze week verschenen op de scholen bij elkaar zo'n 150 kinderen niet op de eerste schooldag na de vakantie.

Netwerk van scholen

Sinds de mislukte couppoging in Turkije van 15 juli zijn ook de spanningen in de Turks-Nederlandse gemeenschap opgelopen. President Erdogan houdt de islamitische prediker Fethullah Gülen, die in de VS woont, verantwoordelijk voor de coup. Gülen heeft wereldwijd miljoenen aanhangers.

Volgens Erik-Jan Zürcher, hoogleraar Turkse talen en culturen van de Universiteit Leiden, had de beweging in 2013 een wereldwijd netwerk van scholen en universiteiten met meer dan 6000 leraren. Formeel bestaan Gülen-scholen overigens niet.

De afgelopen tijd zijn veel kinderen in Nederland uitgeschreven bij scholen die als 'Gülen-school' bekendstaat.
.

01-09-2016, 17:52


Dit is een zeer kwalijke zaak.

Er zou toch geen overheid bemoeienis zijn uit TR in NL?
Dat zei die Turkse minister deze week iig.

01-09-2016, 18:25

Citaat door Habibi88:
Dit is een zeer kwalijke zaak.

Er zou toch geen overheid bemoeienis zijn uit TR in NL?
Dat zei die Turkse minister deze week iig.
Niet zo snel voor als nog zijn het alleen nog maar veronderstellingen.......als het waar blijkt te zijn dan kunnen we wellicht iets doen.

01-09-2016, 19:56

Citaat door Gitane:
Niet zo snel voor als nog zijn het alleen nog maar veronderstellingen.......als het waar blijkt te zijn dan kunnen we wellicht iets doen.
Kennelijk zijn het inmiddels feiten en circuleren die lijsten daadwerkelijk. Walgelijke NAZI praktijen zijn het, als zelfs kinderen gebruikt en bedreigt worden voor de politieke agenda van Erdogan aanhangers. Zo laag gaat die gek van een Wilders nog niet eens.

01-09-2016, 20:07



Citaat door Peej:
Kennelijk zijn het inmiddels feiten en circuleren die lijsten daadwerkelijk. Walgelijke NAZI praktijen zijn het, als zelfs kinderen gebruikt en bedreigt worden voor de politieke agenda van Erdogan aanhangers. Zo laag gaat die gek van een Wilders nog niet eens.
Heb je daar een bron van ?

01-09-2016, 20:09

Citaat door Fauste:
Zogenaamde goede en foute kinderen waar kennen we dat van
lol

01-09-2016, 20:09
wat een heksenjacht

ik hoop dat ze tenminste in Europa hard optreden tegen diegenen die dergelijke hetzes lanceren.

01-09-2016, 20:11

Citaat door Gitane:
Heb je daar een bron van ?
http://nos.nl/artikel/2129364-lijste...amsterdam.html

de kinderen zijn gekend...
"Wel zijn er signalen van ouders. "We zijn het aan het uitzoeken". De stichting hoort wel van ouders dat ze onder druk worden gezet door andere ouders om hun kind van school te halen. "En daar kunnen dan best de namen van kinderen aan gekoppeld zijn."

01-09-2016, 20:11

Citaat door Gitane:
Heb je daar een bron van ?
De bron vermelding staat boven aan in deze thread.

01-09-2016, 20:19

Citaat door worldcitizen:
http://nos.nl/artikel/2129364-lijste...amsterdam.html

de kinderen zijn gekend...
"Wel zijn er signalen van ouders. "We zijn het aan het uitzoeken". De stichting hoort wel van ouders dat ze onder druk worden gezet door andere ouders om hun kind van school te halen. "En daar kunnen dan best de namen van kinderen aan gekoppeld zijn."
Da's dezelfde bron als in deze topic...... dat bepaalde Turken denken dat ze andere Turken onder druk moeten zetten dat geloof ik best ik vraag me alleen af of er dus echt namenlijsten in de omloop zijn wat tot gevolg zal hebben dat extreem "active pro Erdogan turken wellicht bij mensen langs gaan die ze helemaal niet kennen maar die wel op zo'n lijst zouden staan dat is toch echt wel een stap verder....

01-09-2016, 20:21

Citaat door Habibi88:
De bron vermelding staat boven aan in deze thread.
Daar staan dus alleen maar veronderstellingen in, geen feiten mbt een namelijst.....

01-09-2016, 20:24

Citaat door Fauste:
Wethouder simone kukenheim van onderwijs is op de hoogte van deze lijsten

http://m.metronieuws.nl/nieuws/amsterdam/2016/09/lijsten-gulenleerlingen-gaan-rond-in-amsterdam
Oké dus Metro heeft het bewijs....... laat ik zo zeggen dit gaat mijn pet te boven dat mensen zo achterlijk kunnen zijn om zo'n lijst samen te stellen en dan ook nog die mensen te gaan bezoeken en "onder druk te zetten" ik vind dat daar strafrechtelijke stappen tegen moeten worden ondernomen...en wel heel snel.

01-09-2016, 20:56



Citaat door Gitane:
Da's dezelfde bron als in deze topic...... dat bepaalde Turken denken dat ze andere Turken onder druk moeten zetten dat geloof ik best ik vraag me alleen af of er dus echt namenlijsten in de omloop zijn wat tot gevolg zal hebben dat extreem "active pro Erdogan turken wellicht bij mensen langs gaan die ze helemaal niet kennen maar die wel op zo'n lijst zouden staan dat is toch echt wel een stap verder....
De artikelen en zeggen toch dat de lijsten in omloop zijn. De wethouder kent deze lijsten. Ik weet dat het moeilijk te geloven is. Maar geloof het nu maar, we moeten wel wakker worden voordat de Turken aan hun volgende genocide beginnen.

01-09-2016, 21:22
Verwarring over lijst met Amsterdamse 'Gülen-leerlingen'

Het stadsbestuur van Amsterdam weet niets van een door Erdogan-aanhangers opgesteldexlijst met namen van kinderen op vermeende Gülen-scholen.xDat zei burgemeester Van der Laan vanmiddag in de gemeenteraad op vragen van de D66-fractieleider Jan Paternotte.

Volgens Paternotte circuleren er lijstenxdie zijnxsamengesteld door een commissie met de naam 'Veilig naar school', die vermoedelijk uit Erdogan-aanhangers bestaat. Die zouden de lijsten verspreiden om ouders met kinderenxop een Gülen-school onder druk te zetten om henxervan af te halen. De geestelijke FettulahxGülen geldt in Turkije alsxstaatsvijand nr. 1.x

"Ik kan niet klipper of klaarder zeggen dat ons tot nu toe nog geen geval bekend is van een lijst waar Erdogan-aanhangers Gülen-kinderen op zouden hebben gezet om er iets mee te doen", zei Van der Laan. Ook de politie en het Openbaar Ministerie zeggen niet van het bestaanxvan zo'n lijst te weten.

Paternotte zegt dat enkele D66'ers, onder wie TweedexKamerlid Paul van Meenen,xopxeen Amsterdamse school zijn geweest waar ze een lijst onder ogen kregen met namen van 109 leerlingen. De directeur van de school vertelde hen dat het kinderen zijn die op school zijn gebleven, ondanks de druk van Erdogan-aanhangers om ze daar af te halen. De lijst zou verspreid zijn om die druk verder op te voeren.x
Bij het bezoek aan de school spraken de D66'ers ookxmet ouders. Die vertelden hen dat zij zich bedreigd voelden door het bestaan van de lijst.x

Verkeerde uitleg
Van der Laan zei dat zijn wethouder van OnderwijsxSimone Kukenheim op 18 augustus wel een brief heeft gehad van ouders die van plan waren om hun kinderen bij het begin van het nieuwe schooljaar van een vermeende Gülen-school weg te halen.
Paternotte denkt dat die brief en die lijst dezelfde informatie bevatten, maar dat de gemeente er een verkeerde uitleg aan geeft. "Wat wij van ouders hebben begrepen is dat er namen van kinderen op staan van wiexde ouders helemaal niet weg willen bij die scholen, maar dat het feit dat er zo'n lijst bestaat gebruikt wordt om hen onder druk te zetten."

Van der Laan gaat uitzoeken of de brief en de lijst identiek zijn. De raad wordt daar maandag over geïnformeerd.x

http://nos.nl/artikel/2129448-verwarring-over-lijst-met-amsterdamse-gulen-leerlingen.html

01-09-2016, 21:30
Nu de lijsten van andere steden

Pagina's : [1] 2