Bekijk volle/desktop versie : Italiaanse tv-kok vergelijkt veganisten met sekte: "ik zou hen uitroeien"



22-08-2016, 20:14
De bekende Italiaanse televisiekok Gianfranco Vissani heeft het niet echt begrepen op veganisten. De man haalde tijdens een uitzending hard uit en beweerde dat hijn hen liever dood zou zien.

Tijdens een uitzending van het programma 'In Onda' over moleculaire gastronomie, omschreef een chef-kok deze kooktrend als een "manier van leven", maar dat was niet naar de zin van Vissani. "Wat bedoel je? Zoals veganisten?", vroeg hij, alvorens hij ontstak in een tirade tegen veganisten. "Veganisten zijn als een sekte. Ze zijn zoals de getuigen van Jehova," beweerde hij woedend.

De boude stelling werd in de studio op gelach ontvangen, maar een andere chef, Davide Oldani, probeerde hem meteen het zwijgen op te leggen: "Gianfranco, zeg zo geen onzin!"

De boze chef wilde echter van geen ophouden weten: "Maar het is waar," zei hij. "En ik bedoel veganisten, niet vegetariërs. Wat zou ik doen met veganisten? Ik zou hen uitroeien."

Vissani is een populaire restaurantcriticus en presentator, die al verscheidene boeken over de Italiaanse keuken schreef. Hij is een hevige voorstander van het mediterraans dieet en vleesconsumptie.

Lees ook
Italiaanse politica wil celstraf voor ouders die kinderen veganistisch opvoeden
Veganistische ouders raken baby kwijt
Ons lichaam heeft geen vlees nodig, waarom kunnen we dan zo moeilijk zonder?

Carlo Cambi, auteur van de prestigieuze Gambero Rosso-restaurantgids, die ook in het programma verscheen, sloot zich aan bij Vissani. Hij noemde veganisten de "nieuwe P2", verwijzend naar Propaganda Due, een vrijmetselaarsloge die in Italië werd opgericht na WOII.
Ondervoeding

De voorbije maanden werden in Italië meerdere onderzoeken aangespannen naar ouders die hun kinderen enkel een veganistisch dieet voorschotelden.

Vorige maand werd een veertien maanden oude baby opgenomen in het ziekenhuis van Milaan omdat hij aan chronisch ondergewicht leed: het kind kreeg enkel veganistisch voedsel en het ziekenhuispersoneel gaf de zaak aan bij de sociale dienst.

Vorig jaar werd een onderzoek ingesteld naar de veganistische ouders van een elf maanden oude baby, nadat het kind naar het ziekenhuis werd overgebracht met chronische ondervoeding.

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/2837167/2016/08/22/Italiaanse-tv-kok-vergelijkt-veganisten-met-sekte-ik-zou-hen-uitroeien.dhtml