Bekijk volle/desktop versie : Lek3eb legzal



25-04-2005, 12:32
Hallo dames...ik heb lek3eb legzal geprobeerd te maken.
Als je het zou zien zou je zeggen percies dat is m!!! maar helass het deeg is zo super hard....als ik het koop is het zooooooooooooo Zacht en het is niet eens versierd maar wel erg lekker!
Heeft er iemand voor mij een goed recept voor lek3eb deeg????

graag veel reacties!

goetjes,
Loewie

25-04-2005, 18:11


hoi ik heb een recept van KP en die is heel goed ze ook gemaakt en goed gelukt

21)Lek3eb Legzal
Nodig voor de vulling:
1 kg fijn gemalen amandelen
450 gr gemalen suiker
1 volle tl kaneel
50 gr boter
8 el mazhar
Voor het deeg:
1 kg bloem
2 eieren
4 el mazhar
50 g boter en water

Bereiding:
Je gaat van de ingredienten van het deeg een stevig deeg kneden en bewaar het in tussen tijd in de koelkast, zo blijft het stevig.
Dan ga je de amandelen die gemalen zijn met de suiker, kaneel en de boter mengen, dan voeg je de boter toe en kneed het tot amandelspijs, als je daar klaar mee bent ga je er kleine staafjes van maken. Pak het deeg uit de xxxxxng en snij er een stukje af en rol het tot een dun lapje, je snijdt het lapje in een vierkantje, legt een staafje amandel er op, vouwt de andere kant van het deeg er overheen, druk die amandelspijs zachtjes met je vingers tot de vorm van een maantje en snij dan het overtollige deeg met een radermesje er van af en vorm het koekje tot een mooie lek3eb. Pak dan een naald en prik overal wat gaatjes in voor en achter, zodat de lucht kan ontsnappen. Daarna ga je het versieren met een pincetje, en zo werk je al die amandelspijs weg tot een lek3eb en bak het in een oven op een temperatuur van 150 graden. Ze moeten heel licht blijven van kleur.

26-04-2005, 08:57

Citaat door sai77:
hoi ik heb een recept van KP en die is heel goed ze ook gemaakt en goed gelukt

21)Lek3eb Legzal
Nodig voor de vulling:
1 kg fijn gemalen amandelen
450 gr gemalen suiker
1 volle tl kaneel
50 gr boter
8 el mazhar
Voor het deeg:
1 kg bloem
2 eieren
4 el mazhar
50 g boter en water

Bereiding:
Je gaat van de ingredienten van het deeg een stevig deeg kneden en bewaar het in tussen tijd in de koelkast, zo blijft het stevig.
Dan ga je de amandelen die gemalen zijn met de suiker, kaneel en de boter mengen, dan voeg je de boter toe en kneed het tot amandelspijs, als je daar klaar mee bent ga je er kleine staafjes van maken. Pak het deeg uit de xxxxxng en snij er een stukje af en rol het tot een dun lapje, je snijdt het lapje in een vierkantje, legt een staafje amandel er op, vouwt de andere kant van het deeg er overheen, druk die amandelspijs zachtjes met je vingers tot de vorm van een maantje en snij dan het overtollige deeg met een radermesje er van af en vorm het koekje tot een mooie lek3eb. Pak dan een naald en prik overal wat gaatjes in voor en achter, zodat de lucht kan ontsnappen. Daarna ga je het versieren met een pincetje, en zo werk je al die amandelspijs weg tot een lek3eb en bak het in een oven op een temperatuur van 150 graden. Ze moeten heel licht blijven van kleur.
Slm 3alikoum hbieba bedankt voor je reactie...mijn probleem is dat ik idd. het recept van KP hebt gebruikt.
Ik heb van het weekend zulke lekkere gegeten...het was zooooo supper zacht dat ik dacht dat er filodeeg om heen zat zo dun was het en zo zacht....en die van mijn zijn zo hard als.......steen!!!
Maar bedankt voor je reactie.

Wa slm 3alikoum

26-04-2005, 12:42
Ik ben heel slecht in koekjes maken maar dit lukt me altijd.

Voor de deeg:

200 g meel
snufje zout
2 eetlepel olie
1 dl mazhar

Voor de vulling:

500 gr amandelen
1 theelepel kaneel
50g boter
4 eetlepel mazhar

als je deze ingredienten gebruikt dan wordt heel zacht. probeer ook de deeg heel dun uitrollen.

Succes

Appeltje

26-04-2005, 14:20



Citaat door appeltje:
Ik ben heel slecht in koekjes maken maar dit lukt me altijd.

Voor de deeg:

200 g meel
snufje zout
2 eetlepel olie
1 dl mazhar

Voor de vulling:

500 gr amandelen
1 theelepel kaneel
50g boter
4 eetlepel mazhar

als je deze ingredienten gebruikt dan wordt heel zacht. probeer ook de deeg heel dun uitrollen.

Succes

Appeltje
Bedankt appeltje ik ga het proberen!