Bekijk volle/desktop versie : Over het dragen v/d hoofddoek



14-04-2002, 16:05
Assalaam aleikom ,

Ik weet niet of dit onderwerp al eerder is geweest, zo ja dan mijn excuses want zolang ken ik dit forum nog niet!
Sinds een paar jaar ben ik geinteresseerd in de slam en sinds een half jaar heel erg intensief alhamdulilah. Ik lees veel boeken, ga naar bijeenkomsten,lezingen,praat veel met zusters bij msn of bij forums, bezoek ook veel informatieve xxxxxxxxxs etc....En ik probeer het zoveel mogelijk stapje voor stapje te doen, maar ja ik wil het ook graag goed doen.Dit jaar hoop ik de shahada te gaan afleggen insha'allah, want dat wil ik heel erg graag. Ook dit jaar ga ik insha'allah trouwen, dus dit jaar gaan er heel veel veranderen plaatsvinden mashallah.
Ik weet ook dat je niet in 1 keer een hijab gaat dragen maar dat dat tijd kost....toch denk ik er al weer anders over dan bv. 2 jaar geleden, maar toch houden bepaalde dingen mij nog tegen (jammer genoeg) En neem het me ook aub niet kwalijk want ik ben nederlands opgevoed, ben ook een autochtone nederlander. Wat ik bv. moelijlijk zou vinden om nooit meer te kunnen zonnen of zwemmen, ik weet dat er nu zusters zijn die denken ja je kan je to ch afschermen van andere mensen met je man! Tja dat weet ik ook wel maar dan zou ik elke x bv. als ik naar maroc ga met me aanstaande naar aparte plaatsen moeten gaan. En hoe moet dat dan als zijn broertjes en zusjes ook weer een x mee willen??? Dan ga je ook niet met z'n allen apart tussen de bergen zitten toch? En ik bedoel zonnen, ik houd zo van de zon he, mijn intensie is helemaal niet dat ik als ik naar het strand of naar het zwembad ga dat ik interesse heb in andere mannen of dat ik mezelf wil laten zien, integendeel zelfs!
Kijk ik heb er helemaal geen problemen mee me te kleden zoals het hoort...maar deze dingen maken het me wel moeilijk, men zegt ook wel tegen me ach over een tijdje is dat niet zo belangrijk meer voor je, nou echt zusters ik hoop het mashallah!! Stel ik heb zelf insha'allah kids, dan wil ik ook graag met ze weg naar het strand of het zwembad, tja dat kan ook wel alleen moet ik dan toekijken....mmm moeilijk hoor, ja sorry ik kan er niks aan doen! Wat ik mij dan ook afvroeg zijn er nog meer zusters die met dit probleem strijden of zijn er zusters die mij goede adviezen/tips e.d. kunnen geven??? Dat zou ik heel erg op prijs stellen...echt ik ben benieuwd hoe andere zusters daar mee omgaan.
Oh ja ik dacht dat een lezing erover ook wel zou helpen, maar die zijn tot nu toe nog steeds afgelast...grgrgr echt balen hoor, die lezing van 7 april had ik graag heen gewilt van Al Nisa, nou ik hoop insha'alla dat er snel weer een lezing komt over de hijab, dat lijkt me zo leerzaam he!
Nou ik hoop op reacties van zusters insha'allah en ik mag hopen dat jullie mij goed begrepen hebben en niet verkeerd! Alvast bedankt voor het aanhoren..........

19-04-2002, 15:43


Assalaam aleikom zuster,

Bedankt voor je reactie, ben blij dat er iemand reageert alhamdulilah!
De woorden die jij me zegt komen me zo bekend voor, namelijk dat ik ehus wel de feiten weet en dat ik het heerlijk vind dat je mij me toch weer even op de feiten wijst alhamdulilah! Het klopt helemaal wat je zegt, ik spreek je niet tegen alleen het klint zo makkelijk allemaal.
Ik wil het graag maar ik denk dat ik me zelf de tijd en het geduld me geven en uiteindelijk hoop ik dat het insha'allah komt.
Mij vraag is eigenlijk naar jouw toe, draag jij ook een hijab? Zo ja hoe heb jij dat ervaren als ik vragen mag??
Ik hoop op een reactie van jouw insha'allah.....

11-05-2002, 19:33
Assalam wa alaikom zuster,

Dat je moslima bent geworden is al heel wat, petje af voor je, Allah heeft jouw gekozen om moslima te worden en Allah waat hoe je denkt en hoe je voelt. Ik ben een marokkaanse moslima en ben niet zo echt streng moslim opgevoed men ziet ons best wel (modern?) Ging ook vaak zwemmen en zonnen, ik ben ook heel erg bezig met volgens de islam regels te leven stapje bij stapje ik geloof dat ik er wel kom.
Nu denk ik heel veel aan om een hoofddoek te dragen maar eerlijk vind ik het ook moeilijk, raar genoeg draag ik wel een in marokko want daar krijg ik die angst niet die ik wel voel wanneer ik in Nl ben. Mijn moeder vind het soms niet leuk want zij zelf draagt geen hoofddoek en zegt weleens (Allah mag haar vergeven) waarom je bent nog zo jong, dus zij steunt me niet maar toch draag ik ereen met een gellaba nog wel. Dit jaar inshallah ben ik van plan om naar marokko te gaan en zal ook naar strand gaan maar dan ben ik van plan om niet te zwemmen en als ik wel wil zwemmen dan zal ik zwemmen met een broek en een lange bloes. Met dit verhaal wil ik jouw laten weten dat ik weet hoe je voelt alleen voor mij nadeel ik ben als een moslim opgevoed dus ik hoor dit na te leven, is double moeilijk voor jouw als jij een Nederlandse meid bent.Dus maak je niet zoveel druk er komt een tijd dat je dan zonnen en zwemmen niet zo belangrijk vindt net zoals een tijd kwam dat je besloot om een moslima te worden.
Ps de vader van je kinderen kan met ze zwemmen en anders wacht je tot dat mensen weg gaan en dan kan je met je kleding zwemmen en je kan met je kleding zonnen je gezicht kan altijd bruin worden.

28-05-2002, 21:29
salaam aleikoum zuster,

Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om ineens niet meer te kunnen zwemmen e.d. maar zoals net al gezegt is je krijgt er insa allah wel veel voor terug. In Rotterdam wordt er altijd een zwembad afgehuurd voor Moslimvrouwen ( ook geen badmeesters). Ik draag zelf ook een hidjaab (alhamdulilah) en zonder voel ik me naakt. Toen ik hem pas droeg droomde ik weleens dat ik mijn hoofdoek was vergeten en in mijn droom probeerde ik me dan altijd te bedekken of ik verstopte me onder iets. Zonnen doe ik in onze achtertuin en ik marokko ga ik altijd zwemmen met mijn hidjaab en kleren aan, hoewel je dan wel een beperkte bewegingsvrijheid hebt.

Ik hoop dat je hiet iets aan hebt en moge allah je sabr geven.

wa salaam

27-11-2003, 12:33


salam alejkoem wr br

wel ik begrijp je ook maar dat is nu eenmaal zo moeilijk of niet moeilijk het is een plicht voor muslima's
God heeft ons bepaalde dingen verboden op deze aarde die we in al aghira krijgen zoals hij de appelboom heeft verboden aan Adam en Eva is de strand voor ons verboden tenzij je afgezonderd bent natuurlijk, probeer je niet alleen te concentreren op de wereldse zaken mijn zuster maar denk naar elaghira denk aan de paradijs????????? denk dat je eens naast de profeet vzmh zit en uit zijn hand drinkt insa'allah?????????,
zou je het dan niet vermijden ik denk dat je wel zo sterk bent je moet het gewoon een beetje wennen
Wel ik zat ook altijd aan't strand dat werd bijna een verslaving (staghfiroellah)
elhamdulilah ik draag al 9 maand hidjaab en ben dit jaar naar Marokko geweest (1ste keer met HIDJAAB) en het viel goed mee walah ik ben blij dat ik hidjaab draag
Moge Allah alle moslims leiden insa'allah

salam alejkoem

27-11-2003, 16:31
Salaam aleikom,

Al sinds bijna 2 jaar eigenlijk ongveer, reageer ik niet meer op forums, tot dat ik ineens een weer een reactie kreeg (een bericht dat ik ooit verstuurd heb in april 2002 notabene!!!) Dus ik snel mijn vraag of opmerking lezen bij jullie forum...en er stond toen dat ik het moeilijk vond om een hijab te dragen.... En nu is het nov. 2003 en alhjamdulilah draag ik al sinds juni 2002 een hijab, echt SUBHANALLAH!!! Wat vliegt de tijd...en als ik nu naar me zelf kijk, denk ik alhamdulilah wat een verschil met toen zeg. Echt subhanallah, wat ben ik blij dat ik ik ooit die stap heb genomen, om moslima te worden en om een hijab te gaan dragen (heel veel andere dingen ook..maar ja dat terzijde) Insha'allah dat meervrouwen mij zullen volgen en ook later in de toekomst een hijab gaan dragen, insha'allah moge Allah hun sterk maken hiervoor en de kracht geven die ik alhamdulilah toen ook kreeg!!

P.s. Inmiddels ben ik ookal moeder van een wolk van een dochter, ze heet Chalisa en is alweer 8 maand.

Wa aleikom salaam Oem chalisa, Chantal/Sharidah

27-11-2003, 23:47
Masha Allah

28-11-2003, 12:12
mooi om dit te lezen........

20-08-2006, 15:40
selaam mohghelejkom,

ik heb een vraag.?
hoe moet je je hoofddoek dragen?
ik snap het niet eentje zegt dit en de andere weer dat.
Inchallah dat jully het weten.