Bekijk volle/desktop versie : Nederlanders met niet-westerse achtergrond verdrinken vaker

Pagina's : [1] 2

03-08-2016, 12:23
Jaarlijks verdrinken in Nederland gemiddeld tachtig mensen. Negen van hen zijn jonger dan vijftien jaar.

Dat aantal is aanzienlijk lager dan in de jaren vijftig van de vorige eeuw. Toen verdronken jaarlijks vier- tot vijfhonderd Nederlanders waarvan bijna driehonderd kinderen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek woensdag. Het aantal verdrinkingen schommelt al sinds 2007 rond de tachtig gevallen. Niet alleen het aantal kinderen (onder de vijftien) dat verdrinkt is de afgelopen decennia fors afgenomen, ook het aantal 65-plussers dat te water raakt en omkomt is verminderd. Het gaat om één op de honderdduizend 65-plussers.

De meeste verdrinkingsgevallen komen voor in de leeftijdsgroep 30- tot 65-jarigen. Vier op de tien verdrinkingen gebeuren binnen deze groep. Tussen 1996 en 2015 zijn in ons land 1723 inwoners door verdrinking om het leven gekomen. Een kwart hiervan (465) betrof mensen van buitenlandse afkomst. Van dat aantal was twee derde van niet-westerse afkomst.

"Als je dit aantal afzet tegen de bevolking dan verdronken ruim twee keer zo veel mensen van niet-westerse herkomst als autochtonen (1,2 tegen 0,5 per honderdduizend inwoners)", becijferde het CBS. De sterfte door verdrinking onder de niet-westerse allochtonen is verhoudingsgewijs in vrijwel alle leeftijdsgroepen hoog. Zo ook onder kinderen tot vijftien jaar: op elke honderdduizend kinderen verdronken vanaf 1996 1,3 niet-westerse en 0,5 autochtone kinderen.

03-08-2016, 12:27

Dat wordt dan scheiden van seksen op kinder-zwemles. Een verstandig keus.

03-08-2016, 12:49

Citaat door Bilal_bin_Mohamed:
Dat wordt dan gescheiden van sexen op kinder-zwemles. Een verstandig keus.
Bilal,

Volstrekt ongewenst en bovendien niet te betalen.
Misschien moet je jongetjes en meisjes die niet met meisjes en jongens samen mogen zwemmen onderbrengen bij familie in waterarme gebieden?
Veel beter!

Noord

03-08-2016, 13:24

Dat wordt dan gescheiden van sexen op kinder-zwemles. Een verstandig keus.
Sexen op kinderzwemles gebeurt gelukkig niet zo vaak, dus goed plan om het daarvan te scheiden inderdaad.

03-08-2016, 13:43

Vroeger in mijn tijd had je zwemles via school en toen was het gratis..maar tegenwoordig moet je het zelf betalen en de prijzen zijn best wel prijzig vind je het gek dat de meesten kinderen niet op zwemles gaan

03-08-2016, 13:55

Citaat door Dutchman98:
Sexen op kinderzwemles gebeurt gelukkig niet zo vaak, dus goed plan om het daarvan te scheiden inderdaad.
Ik had weer eens een bewuste blackout, ik heb het al verbeterd.

03-08-2016, 13:56

Citaat door Noord55:
Bilal,

Volstrekt ongewenst en bovendien niet te betalen.
Misschien moet je jongetjes en meisjes die niet met meisjes en jongens samen mogen zwemmen onderbrengen bij familie in waterarme gebieden?
Veel beter!

Noord
Het gebeurd al, ook al is het ongewenst. Daar beginnen we langzaam aan, aan te wennen.

03-08-2016, 14:20
Dit geldt niet voor marokkanen. Ik mocht vroeger na 1 dag naar het grote bad met schoolzwemmen. Genoeg training gehad tijdens mijn zomervakanties in Marokko

03-08-2016, 14:29

Waar haal je die conclusie uit?
Staat echt niets over man of vrouw hoor.

Probeer je ergens je politieke en religieuze voet tussen de deur te krijgen?

03-08-2016, 14:32

Citaat door Habibi88:
Waar haal je die conclusie uit?
Staat echt niets over man of vrouw hoor.

Probeer je ergens je politieke en religieuze voet tussen de deur te krijgen?
Ik zie mezelf graag in anderen terug, ook in jou, dus bij deze:

Als het niet anders kan, dan kan het ook zonder segregatie van de geslachten. Nu je zin?

03-08-2016, 14:43

Ik zie mezelf graag in anderen terug, ook in jou, dus bij deze:

Als het niet anders kan, dan kan het ook zonder segregatie van de geslachten. Nu je zin?
Potverdikke,

Nog een woord als segregatie gebruiken.

En dan roepen als iemand geen stage plek ergens krijgt, vanwege zijn of haar afkomst.

Maar ja, je was al zo eerlijk om te zeggen dat je een
persoon was die discrimineerde. Dus het was wel te
verwachten van je.

Maar evengoed, schokkend.
Gelukkig wordt jij in NL nergens gesegregeerd van iets,
anders deed je zulke uitspraken niet meer.

03-08-2016, 14:47

Citaat door Habibi88:
Potverdikke,

Nog een woord als segregatie gebruiken.

En dan roepen als iemand geen stage plek ergens krijgt, vanwege zijn of haar afkomst.

Maar ja, je was al zo eerlijk om te zeggen dat je een
persoon was die discrimineerde. Dus het was wel te
verwachten van je.

Maar evengoed, schokkend.
Gelukkig wordt jij in NL nergens gesegregeerd van iets,
anders deed je zulke uitspraken niet meer.
Ik heb nergens gezegd dat ik discrimineer en ook niet dat ik dat niet doe.

Als je het over discriminatie wilt hebben, dan zeg ik gewoon dat de 1 meer kopjes thee wil drinken dan de ander en dat verschil mag er zijn - sterker nog - moet er zijn.

03-08-2016, 14:49

Want??

03-08-2016, 14:53

Ik heb nergens gezegd dat ik discrimineer en ook niet dat ik dat niet doe.

Als je het over discriminatie wilt hebben, dan zeg ik gewoon dat de 1 meer kopjes thee wil drinken dan de ander en dat verschil mag er zijn - sterker nog - moet er zijn.
Hier van een andere post,

Voor Joden en Christenen ben ik waarschijnlijk wel een hypocriet (ziek), aangezien ze Hippocrates hoog hebben staan.
je erkent het toch echt. Discriminatie op grond van religie.

Maar wel boos reageren als andere hetzelfde doen...

03-08-2016, 15:17

Citaat door Melkpoedertjee:
Vroeger in mijn tijd had je zwemles via school en toen was het gratis..maar tegenwoordig moet je het zelf betalen en de prijzen zijn best wel prijzig vind je het gek dat de meesten kinderen niet op zwemles gaan
Ja, dat vind ik raar ja. Voordat je aan kinderen begint, weet je dat dat geld kost. Heb je het geld niet of er niet voor over (omdat je lekker op vakantie moet of de nieuwste iphone moet kopen), begin dan niet aan kinderen.

Overigens zou dat het verschil tussen afkomst niet moeten maken.

Pagina's : [1] 2