Bekijk volle/desktop versie : Leef naar principes, kijk naar betekenis/doel van teksten - الشاطبي



26-07-2016, 19:40
Al-Shaatiby Maliki schrijft in zijn legendarische ("Al-Muwafaqaat", 5/209):




الْأَصْلُ فِي الْعِبَادَاتِ بِالنِّسْبَةِ إِلَى الْمُكَلَّفِ التَّعَبُّدُ دُونَ الِالْتِفَاتِ إِلَى الْمَعَانِي ، وَأَصْلُ الْعَادَاتِ الِالْتِفَاتُ إِلَى الْمَعَانِي


"Als het aankomt op (teksten over) aanbidding (العبادات) dan hoort men eigenlijk daarnaar te handelen zonder te letten op de betekenissen/redenen (المعاني) daarachter.

Maar als het aankomt op (teksten over) wereldse gewoontes (العادات), dan hoort men eigenlijk de betekenissen/redenen daarachter te vinden."

26-07-2016, 19:41


Zoals Allaah zegt:

"En maak alle mogelijke strijdkrachten [SIZE=4]en vastgehouden paarden[/SIZE] voor hen gereed, waarmee jullie de vijand van God en jullie eigen vijanden afschrikken." [8:60].

Het principe is om de "vijanden af te schrikken" en letterlijke verwoording van de vers spreekt over "paarden".

Als je naar principes leeft - dan bereiden Moslims nu tanks/raketten/vliegtuigen/schepen voor, om de vijanden af te schrikken.

Als je naar de letterlijke verwoording handelt - dan moeten Moslims het nu opnemen met paarden, tegen B52's en Abraham Tanks.

Dat is wat de Fuqahaa van elke tijdperk doen. Ze kijken naar de betekenis ([SIZE=4]معاني[/SIZE]) en doel/boodschap ([SIZE=4]مقاصد) van de teksten en baseren hun Fatawa daarop.

Islam kwam met principes die voor eeuwig gelden , voor alle tijden en plaatsen .

26-07-2016, 20:16
Voorbeeld van een principe wat voor altijd geldt, in elke tijd en plaats;

Citaat:

"Oh jullie die geloven, neem de Joden en de Christenen(en andere ongelovigen) niet tot jullie loyale vrienden, zij zijn elkaars loyale vrienden, wie van jullie hen toch als loyale vriend neemt, is (een ongelovige) net als hen."

Surat al Maaidah

26-07-2016, 20:19
Loyaal is niet op zijn plaats, ook tegen kufar mag je niet liegen - ook al zijn het niet je vrienden.

26-07-2016, 20:33



Citaat door Bilal_bin_Mohamed:
Loyaal is niet op zijn plaats, ook tegen kufar mag je niet liegen - ook al zijn het niet je vrienden.
Loyaliteit is iets anders dan eerlijkheid.

Eerlijk dien je tegen iedereen te zijn zowel kaafir als moslim, behalve in oorlogvoering mag je de kuffar misleiden.

Maar loyaliteit( al walaa) is alleen toegestaan naar de Muslimeen..

"Oh gelovigen neem mijn vijanden en uw vijanden niet als awliyaa ( loyale vrienden ).."

Deze verzen zijn overal terug te vinden in de Qur'an, zie mijn topic al walaa wal baraa.

26-07-2016, 20:36
Awliyaa zou ik in dit geval eerder als bondgenoten of beschermers vertalen.

Ik denk dat geen één officiële koranvertaling het woord loyaal gebruikt.

26-07-2016, 21:16

Citaat door Ibraheem:
Voorbeeld van een principe wat voor altijd geldt, in elke tijd en plaats;
Dat klopt , maar jou Khariji begrip ervan is ook volgens de principes van ahlus-sunnah verworpen , voor altijd .

En بالله عليك ... ken je ook 1 Ayah daarvoor en 1 Ayah daarna reciteren? Zeg eerlijk ...

26-07-2016, 21:20

Citaat door Durani:
Dat klopt , maar jou Khariji begrip ervan is ook volgens de principes van ahlus-sunnah verworpen , voor altijd .

En بالله عليك ... ken je ook 1 Ayah daarvoor en 1 Ayah daarna reciteren? Zeg eerlijk ...
Leg deze jongen hierboven uit wat awliyaa inhoudt onze arabisch expert geleerde durani, hij verwart het namelijk met eerlijkheid.

Trouwens goed bezig met die topics over wudu enzo, limiteer jezelf beter tot fiqh dan kan ik ook nog wat van je leren, dit meen ik.

Maar praat niet over aqeedah.

26-07-2016, 21:22

Citaat door Ibraheem:
Leg deze jongen hierboven uit wat awliyaa inhoudt onze arabisch expert geleerde durani, hij verwart het met eerlijkheid.
Hij heeft gelijk.

Awliyaa is van dezelfde rootword als Wali , en het verwijst naar voogd/beschermer, zoals de Profeet ook zegt:

لَا نِكَاحَ إلَّا بِوَلِيٍّ
"Er is geen Nikah zonder de Wali."

Of denk je dat dat betekent: "Er is geen Nikah zonder de loyale vriend???"

26-07-2016, 21:24

Citaat door Ibraheem:
Leg deze jongen hierboven uit wat awliyaa inhoudt onze arabisch expert geleerde durani, hij verwart het namelijk met eerlijkheid.
http://goo.gl/GuIqu7

26-07-2016, 21:25

Citaat door Durani:
Dat klopt , maar jou Khariji begrip ervan is ook volgens de principes van ahlus-sunnah verworpen , voor altijd .

En بالله عليك ... ken je ook 1 Ayah daarvoor en 1 Ayah daarna reciteren? Zeg eerlijk ...
Lol. Ik denk dat deze persoon niet verder komt dan 'wa lakin en nog wat standaard Arabische termen.

26-07-2016, 21:27

Citaat door yasirc:
Lol. Ik denk dat deze persoon niet verder komt dan 'wa lakin en nog wat standaard Arabische termen.
Moge Allah azza wa jal jouw hart verharden dat je je nooit zal voegen bij de muwahhideen die je zo bekritiseerd, totdat de bestraffing over je komt ameen.

26-07-2016, 21:37



Citaat door Ibraheem:
Moge Allah azza wa jal jouw hart verharden dat je je nooit zal voegen bij de muwahhideen die je zo bekritiseerd, totdat de bestraffing over je komt ameen.
Moge Allah subhana wa ta'ala mij behoeden tot het voegen van de barbaren van Daesh, die onschuldige mensen dood waaronder moslims in Nice en Turkije. Ameen. Wat jou hatelijke duah betreft. Ik vertrouw op mijn Heer.
Ik maak geen duah tegen jou. Is een teken van zwakte.

26-07-2016, 22:05

Citaat door Ibraheem:
Moge Allah ta3ala je doen behoren tot diegenen die de mahdi voor khaariji en hond van het hellevuur zullen beschuldigen, netzoals je nu de muwahiddien daarvoor beschuldigt. Moge Allah ta3ala je nooit een stap richting de mahdi laten nemen mocht hij verschijnen in jouw tijd, en je vast doen klampen aan diegenen waar je je nu aan vastklampt.

Want wallahi de mahdi zal ook in opstand komen tegen de tawagheet, precies wat de mujahideen nu doen, en moenafiqeen als jij zullen hem ook labelen als khaariji, ik vraag Allah ta3ala je tot hen te laten behoren en te doen sterven in die staat Allahumma ameen.

Moge Allah ta3ala de muwahiddeen die jij lastert het genot schenken van het jou zien branden in jahannam voor hun te lasteren terwijl zij vertoeven in het paradijs met hun vrouwen. Allahumma ameen.

Gore moenafiq moge Allah ta3ala je verzamelen yawm al qiyamah met diegenen waar je solidariteit aan toont in de dunya.
Moge jouw duah op jouw terug doen vallen. Vieze hond van de hel. Moge Allah jou met de Daesh honden, doen opstaan op de Dag des Oordeels. Ameen.
Dit is mijn laatste reactie naar jou toe. Jij bent niet serieus te nemen en verdient geen aandacht.