Bekijk volle/desktop versie : Studie Studie Rechten/ omtrent fraude bank ..HELP?



24-04-2005, 16:49
Hey,

Ik ben eerstejaars studente en heb 13 Mei een zitting voor mijn Rota.
Zegt jullie wellicht vrij weinig maar daar gaat het niet om.
Ik ben op zoek naar studenten die iets meer ervaring hebben en mij misschien willen helpen?
De zitting gaat om het volgende:

Het gaat om een jongen die een valse naam bij een bank heeft aangenomen daardoor geld kon opnemen bij de bank.
Hij wilde lenen en heeft zijn krediet verhoogd door ook zijn salarisspecificatie te wijzingen en te vervalsen met potlood. Hij heeft daarbij zijn netto bedrag dus verhoogd waardoor hij meer krediet kreeg.
De bank die niks vernam verschaf hem die lening en gaf hem ook nog eens een creditcard waarbij nog meer geld heeft opgenomen.

Het betreft hier een jongen van 19 jaar die 15000 euro schuld heeft bij de bank. En ruim 19000 aan negatief saldo wat op zijn lopende rekening van de bank staat.
De bank heeft hem aangeklaagd toen ze er achter kwamen dat ze werden opgelicht. De jongen geeft toe en erkend alles.
na verloop van tijd komen ze erachter dat hij een gokverslaving heeft..

Nou wil ik dus als zijn advocate het er op gooien dat hij ontoerekeningvatbaar was, wegens zijn gokverslaving etc. Nu mijn vraag heeft iemand er verstand heeft en kan mij tips geven?

Alvast bedankt

Liefs R

24-04-2005, 18:46



Citaat door lexusa:


art. 326 sr: oplichting
is aan voldaan voor zover je het mij vraagt, maar ik ken de casus niet.
art 39 sr: ontoerekeningsvatbaarheid; niet strafbaar wegens stoornis van zijn geestvermogen

Zo moet je veder komen

Ja inderdaad.

25-04-2005, 09:59
[/size]

art. 326 sr: oplichting
is aan voldaan voor zover je het mij vraagt, maar ik ken de casus niet.
art 39 sr: ontoerekeningsvatbaarheid; niet strafbaar wegens stoornis van zijn geestvermogen

Zo moet je veder komen

Je bent geweldig lieve dame...
Art 326 had ik inderdaad al maar die andere kon ik moeilijk vinden.
Duizendmaal dank
Mocht ik nog vragen hebben dan zal ik ze zeker stellen aan jou haha..

Ik vind het ook best moeilijk omdat als ik kijk naar andere studenten in andere steden dan zie ik dat het op onze uni te snel wordt gegeven.
Zij hebben dat pas in hun 2e of 3e jaar gehad...

Maar ach zo lukt het me ook wel!

Nogmaals bedankt

Bye

25-04-2005, 10:39
hey romaissa, op welke uni zit je dan??? k ben namelijk ook van plan aankomend jaar rechten te doen aan de vrije uni van amsterdam...en kan je me ook een beetje vertellen hoe het is?? k bedoel is het een beetje haalbaar of egt heel moeilijk?? alvast thx

26-04-2005, 15:27





Hey meid,

Studeren aan de VU schijnt erg leuk te zijn, als ik mijn vriendinnen moet geloven.
IK zit er persoonlijk zelf ook aan te denken om daar volgend jaar verder te gaan.. De VU of de UVa dan..

maar om even antwoord te te geven;

Ik vind Rechten een leuke studie. Het is veel maar wel te doen. Je moet alles goed bijhouden etc. Wel moet ik je zeggen dat je de studie wel echt leuk moet vinden, het moet wel bij je passen anders hou je het niet lang vol..Maar ja dat is bij elke studie het geval eigelijk.

Over het algemeen is het een interessante maar saaie studie..

Denk ook dat je pas als 2e of 3e jaars student meer te vertellen hebt haha...

Succes met je keuzes!

Liefs R

26-04-2005, 22:15
Ik ben tweedejaars studente rechten aan de VU. En ik vind de VU echt leuk om te studeren (geen reclame hoor...). Ik ken mensen die aan de uva rechten studeren en naar wat ik heb gehoord wordt je daar veel meer vrij gelaten. Ik heb er persoonlijk de voorkeur aan wat meer gebondenheid, dan haak je denk ik ook minder snel af. De studie vindt ik ook wel leuk, maar je moet wel van lezen houden anders hou je het niet vol. Want voor bepaalde vakken moet je echt veel lezen. Maar als je ervoor gaat moet het wel lukken inshallah.

27-04-2005, 10:29
bedankt voor jullie reacties...k ga er gewoon voor en met de steun van allah kom ik er inshallah....ik heb me trouwens al ingeschreven dus als alles goed gaat en ik slaag zien jullie mij volgend jaar op de vu verschijnen

28-04-2005, 20:38
Hey dames,

Ik wilde even laten weten dat ik afgelopen woensdag mijn rota oefening had.
Het ging heel goed, er was een echte advocaat aanwezig en heb daar veel positieve punten van gehad... Alles zat goed in elkaar en ook mijn wetsartikelen waren in orde

Dus nogmaals bedankt..En ik voel me nu ook een stuk zekerder voor de echte zitting...

Verder had ik nog een klein vraagje die ik ik vooral richt aan Studentje en lexusa;
Ik vroeg me eigelijk af hoeveelste jaars jullie zijn en of jullie misschien iets van samenvattingen of aantekeningen op de pc hebben staan?
Het hoeft eigelijk niet eens specifiek iets te zijn maar ben meer op zoek naar wat kennis en materiaal. EN wellicht hebben jullie nog wat stof van eerste jaar?

Zou er heel wat aan hebben...

Groetjes