Bekijk volle/desktop versie : Jonge Marokkaanse overleden tijdens 'uitdrijving' djinn



Pagina's : [1] 2 3

08-07-2016, 16:40
De zorgwekkende praktijken rond de uitdrijving van djinns in Marokko hebben opnieuw voor een dode gezorgd.





In Marokko verdienen zogenaamde fqihs bakken met geld met het uitdrijven van djinns bij bezeten personen. Hun manier van werken zorgt echter alleen maar voor meer ellende en druist in tegen islamitische wetgeving rond de behandeling van sihr. Een belangrijke regel is dat er absoluut geen geweld gebruikt mag worden en dient er geen fysiek contact te zijn.

Veel fqihs in Marokko maken misbruik van de onwetendheid bij veel Marokkanen. Geweld, nog meer sihr en zelfs seksueel misbruik maken vaker wel dan niet onderdeel uit van een uitdrijving. Dat heeft op 4 juli in Mohammedia opnieuw een dode opgeleverd, zo melden veiligheidsbronnen volgens Le360.

De vader van het slachtoffer zegt dat de jonge vrouw een aanval kreeg in het ouderlijk huis. Zij plaatsten dit onder de noemer 'bezetenheid'. Een fqih die haar kwam 'helpen' zou geweld hebben gebruikt waarna de vrouw overleed. Ambulancediensten kwamen nog wel ter plekke maar onderweg naar het Moulay Abdellah ziekenhuis overleed de vrouw.

Op haar lichaam werden sporen van geweld gevonden. De fqih in kwestie is in bewaring gesteld.

08-07-2016, 16:44


wat een onzin nieuws.
Marokko.nl moet deze rotzooi bij zich houden.

08-07-2016, 16:55
Dan toch liever de GGZ.

08-07-2016, 16:56
domme agterleke vader van haar domme mensen tefoe alleen die gedachte all dat ze maker niks gunnen dan maar vodoo voor mekaar doen tewil ze niks hebben inplaats mekaar te helpen

08-07-2016, 17:05


Ik lees alleen fqihs, vrouw, vader en Marokko.

Gaan jullie nog ooit een keer bronnen plaatsen of wat?

08-07-2016, 17:11
Het land van djahiliyyah.

08-07-2016, 17:13
geest dit dat vodoo dit dat is wat je de hele dag hoort en die lui maken er misbruik van ook nog ze slaan ze dood of verkachten ze wat vaker gebeurt lekker tussen zo n mensen te leven wat en ellende nog niet genoeg dan maar vodoo doen jaloezie haat misbruik stelen praten en macht over iemand hebben daar geillen ze op dat is wat ik ken van afrika en de rest van de3 wereld landen

08-07-2016, 17:13

Citaat door TheDudeMaster:
Ik hoor alleen fqihs, vrouw, vader en Marokko.

Gaan jullie nog ooit een keer bronnen plaatsen of wat?
Als je kunt horen wat er geschreven staat ben jezelf misschien ook wel bezeten door zo'n djinn.

08-07-2016, 19:48

Citaat door Aviator:
Als je kunt horen wat er geschreven staat ben jezelf misschien ook wel bezeten door zo'n djinn.
Hahaha maybe your right.

Nee bedoelde lees.

08-07-2016, 21:14
Klinkt meer als een INdrijving

08-07-2016, 21:48
wat een onzin nieuws.
Marokko.nl moet deze rotzooi bij zich houden.

08-07-2016, 21:57
Gek mensen meschien had ze epilpsieaanval komt die imam het is 2016 moet toch weten of niet

09-07-2016, 01:23


Dat is allemaal shirk. De beste oplossing is naar een psychiatrische instelling brengen. Daar gaat de patient zich kalmeren door antipsychotica ed--> dat heeft shaytaan niet graag + koran lezen en vooral veel duas. Allah i shefie limred inshaAllah

09-07-2016, 07:45
Na een poging om 'de duivel bij haar uit te drijven' stierf de drieëntwintigjarige Latifa Hachmi uit Schaarbeek op 5 augustus 2004 - aan de gevolgen van zware mishandeling. Vandaag start voor het assisenhof in Brussel het proces waarin de zelfverklaarde exorcisten zullen terechtstaan.

Een proces dat een duistere kant van de islam blootlegt: de wereld van de djinns, zwarte magie en het boze oog.

'Ze was een engel die in de handen viel van kraaien'
5 augustus 2004, omstreeks 13 uur. De politie van Schaarbeek krijgt een oproep uit de Waelhemstraat: 'Vrouw thuis onwel geworden.' Als de agenten arriveren, zijn de hulpdiensten al bezig met een hartmassage op een jonge vrouw, Latifa Hachmi, die in de woonkamer op de grond ligt.

Haar hele lichaam zit onder de blauwe plekken en ze heeft een hersenbloeding. Bij het binnenkomen horen de agenten muziek waarop Koranverzen luid worden gereciteerd. Er lijkt niet gevochten in het appartement, maar toch vreemd: verspreid over alle kamers liggen waterflessen, volle en lege, van vijf liter.

In de badkamer hangen overal haren: in de badkuip, op de tegels, op de grond. Wat is hier in godsnaam gebeurd? 'Geen flauw idee,' zegt Latifa's zesentwintigjarige echtgenoot Mourad Mazouj, die de hulpdiensten heeft gebeld. 'Ze is vanochtend in bad gegaan omdat ze zware hoofdpijn had,' vertelt hij kalm - 'ze was nogal moe de laatste tijd en at weinig.' Twee uur later had hij haar daar bewusteloos aangetroffen.

Nog dezelfde avond overlijdt Latifa in het ziekenhuis. Een verdacht overlijden, vindt men bij het parket van Brussel, dat de zaak nader onderzoekt.

Uit de autopsie blijkt dat Latifa aan buitensporig geweld is bezweken: de bloeduitstortingen over heel haar lichaam wijzen op een hardhandige geseling (de wetsdokter schat het aantal klappen met een stomp voorwerp op een honderdtal) en wurgpogingen; het water in haar longen op bijna-verdrinking, een foltertechniek.

Na een urenlange ondervraging door de politie geeft Mourad toe dat hij en zijn vrouw een beroep hebben gedaan op een groep islamitische exorcisten. 'Mijn vrouw was bezeten,' zegt hij. 'De blauwe plekken op haar lichaam zijn het werk van de duivel.'



Wc-ontstopper

Alles was begonnen toen Latifa, die erg gelovig was, in de ban was geraakt van een moslimvereniging in Schaarbeek, de vzw La Plume, waar ze godsdienstlessen volgde en gelijkgezinde moslimzusters ontmoette. La Plume werd gerund door Abdelkrim Aznagui, een tweeënvijftigjarige ex-timmerman, ex-foorkramer en ex-installateur van jackpots in cafés. In de jaren tachtig was zijn turbulente nachtleven beu geraakt, waarna hij een te korte broek aantrok, zijn baard liet groeien en extreem religieus werd. Aznagui wierp zichzelf op als Korangeleerde en islamitisch genezer, hoewel hij daar geen opleiding voor had gevolgd ('Ik ben autodidact'). Hij had zich met name gespecialiseerd in roqya, de traditionele islamitische geneeswijzen, wat volgens hem zoveel betekende als exorcisme. Bij zijn duiveluitdrijvingen liet hij zich onder meer assisteren door de zesentwintigjarige tot moslim bekeerde Belg Xavier Meert - Selim voor de moslimvrienden. Beide mannen bewogen zich in een Brussels extremistisch moslimmilieu, waartoe ook de in opspraak gekomen sjeik Bassam Ayachi met zijn CIB (Centre Islamique Belge ) in Molenbeek behoorde.

'De vzw La Plume functioneerde als een soort van sekte,' vertelt Fouad Hachmi (39), Latifa's oudste broer. 'Latifa zat er van 's morgens tot 's avonds en had daarbuiten nauwelijks sociale contacten. We weten niet precies wat er gebeurde, maar de invloed van Aznagui en Selim op de meisjes was enorm. Ze waren sociaal geïsoleerd en gemakkelijk te manipuleren. Alles was ingebed in een cultus van demonen, hekserij en godsdienstfanatisme.'

Fouad Hachmi «De goeroes zagen overal de hand van de duivel in: voelde je je depressief, dan was je bezeten; vond je geen werk, dan had iemand je wellicht behekst; werd je ziek, dan was je het slachtoffer geworden van het boze oog. Als je niet goed in je vel zit, ben je vatbaarder voor dat soort praatjes.

»Bij Latifa was het probleem dat ze geen kinderen kon krijgen. De goeroes hadden haar overtuigd dat ze bezeten was en dat alleen een duiveluitdrijving haar nog kon redden. In het begin probeerde Mourad, haar man, haar nog op andere gedachten te brengen, maar uiteindelijk is hij meegegaan in het verhaal, en is hij zelf actief gaan deelnemen.

»Twee maanden voor haar dood zijn ze voor het eerst met zo'n duiveluitdrijving begonnen. Latifa was in de war en leek niet al te best op de behandeling te reageren. Mourad heeft mijn ouders toen opgebeld, die op vakantie waren in Marokko. Ze zijn teruggekeerd en troffen Latifa bij haar thuis aan in het gezelschap van Aznagui en zijn assistentes, midden in een tafereel dat aan de film 'The Exorcist' deed denken. Ze lag op een matras, aan handen en voeten gebonden, en moest allerlei vuile sopjes drinken en weer uitbraken. Ze was totaal verzwakt en had stuiptrekkingen, maar niemand leek zich daaraan te storen - Aznagui zat naast haar uit de Koran voor te lezen. Mijn vader is toen verschrikkelijk kwaad geworden en heeft iedereen buitengezet.

»Mijn ouders hebben zich toen een paar dagen over Latifa ontfermd, tot ze wat aangesterkt was. Mijn vader deed Mourad beloven dat ze niet opnieuw zouden beginnen en dat hij met Latifa naar een psycholoog zou gaan. We vertrouwden die man. Onterecht, bleek achteraf.»

Tien dagen voor haar dood startte een nieuwe poging om Latifa van haar demonen te verlossen. Exorcist van dienst was dit keer niet Aznagui, maar Xavier Meert, die zijn leermeester naar eigen zeggen vaak genoeg aan het werk had gezien om het zelf te kunnen. Mourad schermde Latifa ondertussen volledig van haar familie af.

Hachmi «Mijn zus mocht ons niets vertellen, we kregen haar niet meer te zien. Ik denk dat ze doodsangsten heeft uitgestaan.»

De behandeling bestond erin dat Meert gebeden opzei en met saffraan Koranteksten op een stuk plastic neerpende. Die teksten loste hij op in water, en van dat bruine vocht moest Latifa zo veel mogelijk drinken en het vervolgens uitbraken. Ondertussen werd ze ondergedompeld in een bad met heet, eveneens van Koranverzen zwanger water: dat zou de demon 'verbranden'. 'Alles gebeurde met haar volledige instemming,' vertelde Mourad achteraf aan de politie.

Ook Meert werd bijgestaan door vrouwelijke assistentes, onder wie de zevendertigjarige Jamila, die zelf een duiveluitdrijving had ondergaan en sindsdien slechte djinns of demonen - hielp uitbannen bij andere slachtoffers. Ze duwde telkens twee vingers in Latifa's keel om haar te doen braken en vervolgens van binnenuit een 'knoop' in haar keel te masseren, dé plek waar volgens haar de demon vastzat. Als Latifa niet in bad zat, kreeg ze een koptelefoon op waaruit Koranverzen schalden, een koptelefoon waarmee ze ook sliep.

'We zijn met de baden begonnen omdat bidden alléén weinig effect had,' verklaarde Xavier Meert tegenover de politie. 'Soms ging Latifa vrijwillig in het bad zitten, soms niet. Dan moesten we haar met z'n drieën dwingen. Het water was heet, maar niet kokend. Meestal was ze aan haar enkels en polsen gebonden, voor het geval de demon in haar zich zou verzetten (in de keuken zijn spataderkousen en een kamerjasceintuur met knopen in gevonden, red.).' Het was weleens gebeurd dat ze haar kopje onder duwden, 'telkens slechts heel kort'. Latifa probeerde dan boven te komen, 'maar dat was haar overlevingsinstinct, en de duivel die geen water verdraagt'. Intussen probeerden ze haar ook water te doen slikken.

'Latifa was vaak uitgeput na zo'n sessie. Soms reageerde ze niet meer en moest ze uit bad geholpen worden. Dan legden we haar op de zetel om te rusten, met de koptelefoon op.'

'Geslagen hebben we haar nooit,' beweren alle betrokkenen. Wel geeft Xavier Meert toe dat hij zijn zelfgemaakte 'bidstok' op de plaats delict heeft laten verdwijnen, 'omdat die tot verkeerde conclusies zou leiden'. Het ging om de steel van een wc-ontstopper, die hij zelf met Koranverzen had beplakt. Hij gebruikte hem om de ledematen van de bezetene aan te tikken ('maar nooit slaan') en zo de demon te verjagen.

Soms verzette Latifa zich tegen de pogingen om haar te doen braken en moest Jamila haar kaken opentrekken. Omdat ze niet meer dan twee lepels yoghurt per dag at - zodat ze geen voedsel maar zo veel mogelijk slechte substanties zou uitspuwen - kwam er vaak niet meer uit dan een wit papje, een beetje zoals lijm. Xavier Meert: 'We weten uit ervaring dat dat op magie wijst.'

09-07-2016, 07:45
Hachmi «Mijn zus mocht ons niets vertellen, we kregen haar niet meer te zien. Ik denk dat ze doodsangsten heeft uitgestaan.»

De behandeling bestond erin dat Meert gebeden opzei en met saffraan Koranteksten op een stuk plastic neerpende. Die teksten loste hij op in water, en van dat bruine vocht moest Latifa zo veel mogelijk drinken en het vervolgens uitbraken. Ondertussen werd ze ondergedompeld in een bad met heet, eveneens van Koranverzen zwanger water: dat zou de demon 'verbranden'. 'Alles gebeurde met haar volledige instemming,' vertelde Mourad achteraf aan de politie.

Ook Meert werd bijgestaan door vrouwelijke assistentes, onder wie de zevendertigjarige Jamila, die zelf een duiveluitdrijving had ondergaan en sindsdien slechte djinns of demonen - hielp uitbannen bij andere slachtoffers. Ze duwde telkens twee vingers in Latifa's keel om haar te doen braken en vervolgens van binnenuit een 'knoop' in haar keel te masseren, dé plek waar volgens haar de demon vastzat. Als Latifa niet in bad zat, kreeg ze een koptelefoon op waaruit Koranverzen schalden, een koptelefoon waarmee ze ook sliep.

'We zijn met de baden begonnen omdat bidden alléén weinig effect had,' verklaarde Xavier Meert tegenover de politie. 'Soms ging Latifa vrijwillig in het bad zitten, soms niet. Dan moesten we haar met z'n drieën dwingen. Het water was heet, maar niet kokend. Meestal was ze aan haar enkels en polsen gebonden, voor het geval de demon in haar zich zou verzetten (in de keuken zijn spataderkousen en een kamerjasceintuur met knopen in gevonden, red.).' Het was weleens gebeurd dat ze haar kopje onder duwden, 'telkens slechts heel kort'. Latifa probeerde dan boven te komen, 'maar dat was haar overlevingsinstinct, en de duivel die geen water verdraagt'. Intussen probeerden ze haar ook water te doen slikken.

'Latifa was vaak uitgeput na zo'n sessie. Soms reageerde ze niet meer en moest ze uit bad geholpen worden. Dan legden we haar op de zetel om te rusten, met de koptelefoon op.'

'Geslagen hebben we haar nooit,' beweren alle betrokkenen. Wel geeft Xavier Meert toe dat hij zijn zelfgemaakte 'bidstok' op de plaats delict heeft laten verdwijnen, 'omdat die tot verkeerde conclusies zou leiden'. Het ging om de steel van een wc-ontstopper, die hij zelf met Koranverzen had beplakt. Hij gebruikte hem om de ledematen van de bezetene aan te tikken ('maar nooit slaan') en zo de demon te verjagen.

Soms verzette Latifa zich tegen de pogingen om haar te doen braken en moest Jamila haar kaken opentrekken. Omdat ze niet meer dan twee lepels yoghurt per dag at - zodat ze geen voedsel maar zo veel mogelijk slechte substanties zou uitspuwen - kwam er vaak niet meer uit dan een wit papje, een beetje zoals lijm. Xavier Meert: 'We weten uit ervaring dat dat op magie wijst.'

Per ongeluk

Zo gingen negen dagen voorbij. Latifa luisterde zich suf naar de Koranverzen, baadde, braakte, en reageerde amper nog op haar omgeving. Meestal lag ze half bewusteloos, met nog altijd haar koptelefoon op. Een paar keer bevuilde ze zichzelf. Volgens de exorcisten kon het niet lang meer duren voor de djinns zich gewonnen gaven: Jamila merkte dat de djinn in Latifa's buik was verdreven, er bleef er nog één over die in haar ogen huisde, en - gevaarlijker - die in haar keel. Waarna ze opnieuw haar vingers diep in Latifa's mond duwde.

Op 4 augustus, een dag voor Latifa's dood, was het behoorlijk heftig toegegaan in de badkamer. Xavier Meert had aan Mourad gevraagd om Latifa in haar bad een zwart sopje te laten drinken, een soort olie-extract vermengd met Koranwater. Plots begon Latifa hevig tegen te spartelen: eerst trok ze aan Meerts baard - 'zo hard dat we haar een paar rake klappen moesten geven' - en daarna rukte ze een rekje van de muur.

Latifa werd verschillende keren kopje onder geduwd en verder afgeranseld. 'Het was niet Latifa die werd geslagen,' zeggen alle betrokkenen, 'maar de djinn die in haar zat.' Uit de verklaringen van de beklaagden is niet duidelijk wie wat precies heeft gedaan - ze wijzen met een beschuldigende vinger naar elkaar. Mourad beweert dat hij de hulpdiensten wilde verwittigen toen Latifa niet meer leek te ademen, maar dat de anderen het hem afraadden. Jamila zou gezegd hebben dat de djinn aan het eind van zijn krachten was en dat Latifa moest rusten - weliswaar met de koptelefoon met Koranverzen op, 'zodat de djinn niet terug zou aansterken'.

Xavier Meert belde naar zijn leermeester Abdelkrim Aznagui in Marokko om te weten wat ze moesten doen 'als Latifa echt zou zijn overleden'. 'Boeltje pakken en wegwezen,' kreeg hij te horen.

Toen de hulpdiensten arriveerden, was alleen Mourad nog thuis. Even later verscheen ook Latifa's vader, die al dagen tevergeefs was komen aanbellen. Maar zijn dochter was zo verzwakt door de behandeling, de slagen en het gebrek aan eten dat haar hart het die avond begaf.

Twee jaar later verscheen de exorcistenploeg voor de correctionele rechtbank wegens slagen en verwondingen met de dood tot gevolg. De rechter sprak opvallend lichte straffen uit: Xavier Meert kreeg vijf jaar voorwaardelijk en moest niet meer naar de gevangenis; zijn assistentes kregen een paar maanden voorwaardelijk; Latifa's man kreeg vier jaar voorwaardelijk; en de oude leermeester Aznagoui, die volgens de rechter wel 'moreel verantwoordelijk' was, werd vrijgesproken.

De familie Hachmi, verbijsterd over de milde straffen, ging in beroep. Ze wilde dat de zaak voor het assisenhof behandeld werd en haalde haar slag thuis: de zaak werd opnieuw gekwalificeerd als 'foltering', waardoor het assisenhof ze moet behandelen. Het nieuwe proces, dat op 14 mei start in Brussel, wordt wellicht totaal anders dan het eerste.

Hachmi «De correctionele rechtbank heeft zich laten inpakken door de advocaten die zeiden dat het om een cultureel gebruik ging, eigen aan de islam, waarbij een 'ongelukje' gebeurd was. Maar dat is het helemaal niet. Het gaat over gijzeling, foltering, verdrinking in een bad, slagen en verwondingen, psychologische terreur - een misdaad.»

HUMO Vrees je niet dat dit een proces van de islam wordt, nu het voor een volksjury komt?

Hachmi «Dat zou ik totaal ongepast vinden. Ik ben zelf moslim. Ik zie niet in waarom wat ze met mijn zus hebben gedaan iets met de islam te maken heeft.»

Bokkenpoten en slagtanden

Ja, wat hebben die duiveluitdrijvingen eigenlijk met de islam te maken? Alles en niets, zegt antropoloog Philip Hermans, die zich aan de KU Leuven verdiepte in de Marokkaanse volkscultuur en er het boek 'De wereld van de djinn' over schreef.

Philip Hermans «Bijna alle moslims geloven in het bestaan van djinns, want in de Koran staat dat ze door Allah geschapen zijn. Je kan ook bezeten worden door zo'n djinn. Veel meer details geeft de officiële islamitische leer er niet over, maar in het volksgeloof bevolken de djinns een parallelle wereld die in veel opzichten lijkt op de mensenwereld. Je hebt mannelijke en vrouwelijke djinns, goeie en slechte, gelovige en ongelovige. Ze trouwen en krijgen kinderen, kunnen vliegen en door muren en lichamen dringen. Af en toe maken ze de overstap naar onze wereld, meestal om mensen ziek te maken.

»Bij een Brusselse Korangenezer hoorde ik het verhaal van een meisje dat spaghetti had afgegoten in een gootsteen waar een djinn zat. Hij was verbrand, en uit wraak had hij haar been verlamd. Die Korangenezer beweerde dat hij haar in een halfuur genezen had: hij had de djinn verjaagd door Koranverzen te lezen. Ik heb ook vaak gehoord dat vrouwen vlugger aan een djinn ten prooi vallen 'omdat ze minder sterk van geest zijn'.

»Daarnaast leven de begrippen hekserij en zwarte magie sterk onder de Maghrebijnse bevolking, ook in België. De officiële islam laat zwarte magie niet toe, maar erkent wel het bestaan ervan. Mensen gaan naar tovenaressen of gebedsgenezers om anderen te laten betoveren en zo hun rekeningen te vereffenen. Ik was er zelf bij toen een vrouw bij een gebedsgenezer kwam omdat ze bedrogen was door haar man. Ze wist goed wat ze wou: 'Je moet die andere vrouw zo gek maken dat ze naakt op straat loopt.' De gebedsgenezer heeft dat geweigerd omdat ik er bij was - anders had hij het wel gedaan.»

Djinns vind je overal, maar vooral in grotten, riolen, wc's en slachtplaatsen. Ze zijn dol op bloed en melk. De bekendste vrouwelijke djinn is Aisha Qendisha , die als een mooie vrouw aan mannen verschijnt en hen verleid. In werkelijkheid is ze lelijk en heeft ze bokken- of kamelenpoten. Een andere djinn, Pasha Hammu, is beresterk en uitzonderlijk dol op bloed. Hij veroorzaakt overvloedige maandstonden bij vrouwen en drijft mensen tot overmoed, alcoholisme en automutilatie. Ook Umm Subyen kan als een bevallige jonge vrouw verschijnen, maar eigenlijk is ze stokoud, heeft ze slagtanden en komt er rook uit haar neus. Ze valt zwangere vrouwen aan en doodt kleine kinderen. Het aantal djinns loopt naargelang de bron sterk uiteen. Sommige Korangeleerden schatten dat er achtenzestig miljard zijn.

Bepaalde extremisten wijten ongeveer alles wat er fout loopt in de wereld aan demonen en hekserij: echtscheidingen, delinquentie, een onvoldoende op school.

HUMO Het verwonderde me hoe erg het geloof in demonen nog leeft in de moslimgemeenschap bij ons.

Hermans «Veel moslims - ook intellectuelen - geloven er half in, maar zolang ze geen problemen hebben, blijft het iets abstracts. Pas als er iets misloopt, gaan ze al eens een genezer opzoeken die aan roqya doet. In België doen ze dat vooral voor psychische ziektes. Bij lichamelijke aandoeningen hebben ze meestal wel vertrouwen in de klassieke geneeskunde, behalve als die geen oplossing vindt.

»De echte, door de islam erkende roqya moet door een Korangeleerde gebeuren. Die kan demonen uitdrijven door Koranverzen te reciteren, zónder die hele poespas van in Schaarbeek. Wat zich daar heeft afgespeeld, doet me meer denken aan leerling-tovenaars die niet weten hoever ze kunnen gaan.»

Pagina's : [1] 2 3