Bekijk volle/desktop versie : Joodse families die vluchtten voor nazi's willen na brexit terug naar Duitsland



05-07-2016, 18:14
Nakomelingen van Joden die naar het Verenigd Koninkrijk vluchtten om te ontsnappen aan de vervolging door de nazi's, vragen opnieuw het Duitse staatsburgerschap aan na het referendum waarmee de Britten ervoor kozen de Europese Unie te verlaten. Dat meldt de Britse krant The Independent.

Het politieke en economische tumult dat de brexit veroorzaakte, zorgt voor een stijging van het aantal Britten die het staatsburgerschap van een EU-lidstaat willen. De meesten onder hen beogen een Iers paspoort, maar ook andere landen krijgen een ongezien aantal aanvragen binnen.

'Hersteld staatsburgerschap'
Wie één Duitse ouder heeft, kan de Duitse nationaliteit krijgen. De andere manier om Duitser te worden, is een minimumperiode ononderbroken in het land verblijven. Maar daarnaast hanteert Duitsland een speciale regeling voor nakomelingen van mensen die Hitlers regime ontvluchtten om politieke, raciale of religieuze redenen.

Met het principe van het 'hersteld staatsburgerschap' voorziet de Duitse grondwet dat "voormalige Duitse burgers die tussen 30 januari 1933 en 8 mei 1945 hun staatsburgerchap verloren om politieke, raciale of religieuze redenen en hun nakomelingen hun staatsburgerschap op aanvraag kunnen herstellen".

De Duitse ambassade in Londen ontving de voorbije weken steeds meer verzoeken om informatie van nakomelingen van vluchtelingen die in het Verenigd Koninkrijk verblijven. Onder hen vooral Joden wiens familie op de vlucht ging voor de nazi's.



De meeste Joodse vluchtelingen die in Groot-Brittannië aankwamen, deden dat vlak voor of vlak na de oorlog.

De Joden die een Duitse nationaliteit overwegen, doen dat wegens de economische onzekerheid maar ook vanwege de bezorgdheid om het uitbreken van extremisme en racisme in het zog van de brexit.

Xenofobie en racisme
Jonathan, een 30-jarige Israëli die in Swansea woont en zijn familienaam niet wilde prijsgeven, sprak op de Duitse nieuwszender Deutsche Welle over de vrees onder de Joden. "We hebben het gevoel dat xenofobie door deze stemming plots legitiem is geworden. Je hoort over incidenten. Ik denk dat ik nog geluk heb dat ik blank ben. Pas wanneer ik praat, kan je aan mijn accent horen dat ik hier niet geboren ben. Ik denk dat de meerderheid van de 'leave'-stemmers geen racisten zijn. Maar racisten hebben deze stemming wellicht gezien als een teken dat zij in de meerderheid zijn"

Britten die om voornoemde redenen het Duitse staatsburgerschap aanvragen, zullen die in regel ook krijgen. Ook kunnen ze de dubbele nationaliteit krijgen, wat volgens de Duitse wet niet kan voor niet-EU-burgers.

In het verleden vroegen jaarlijks slechts 2 tot 3 Britten de Duitse nationaliteit aan, de voorbije week waren dat er al tientallen. De Duitse organisatie Citizens for Europe heeft inmiddels een adviesorgaan opgezet om kandidaten wegwijs te maken.


http://www.hln.be/hln/nl/37422/Brexit/article/detail/2787991/2016/07/05/Joodse-families-die-vluchtten-voor-nazi-s-willen-na-brexit-terug-naar-Duitsland.dhtml

Jonge Britten
De Duitse vice-kanselier Sigmar Gabriel gaf al te kennen dat jonge Britten, die grotendeels voor het EU-lidmaatschap stemden, de Duitse nationaliteit zouden moeten krijgen. De Duitse regering stelt dat dit "slechts een idee" is dat moeilijk toe te passen zal zijn.

Italië en Frankrijk
Italië kreeg in de eerste dagen na het referendum 70 dergelijke aanvragen, tegenover enkele voor de stemming. De Franse ambassade kreeg ook gelijkaardige aanvragen en ziet ook een stormloop op de hernieuwing van documenten door Fransen die in Groot-Brittannië wonen of mensen met de dubbele natioaliteit die al lang in Groot-Brittannië wonen.

Ierland
De Ierse ambassade in Londen wordt overspoeld met aanvragen en Dublin heeft en gids uitgebracht die de 430.000 mensen van Ierse afkomst in Engeland, Wales en Schotland uitlegt hoe ze tewerk moeten gaan. Noord-Ieren hebben sowieso het recht de Ierse nationaliteit op te eisen; de postkantoren daar zaten al gauw door hun voorraad aanvraagformulieren.

België
In Europa wonen 1,2 miljoen Britten, ook onder hen zijn er heel wat die proberen de nationaliteit te verwerven van het land waar ze gedomicilieerd zijn. In ons land wonen 24.000 Britse expats die voornamelijk voor de Europese instellingen en de NAVO in Brussel werken. Ook bij ons is het aantal nationaliteitsaanvragen toegenomen.

De Britse Joodse gemeenschap stemde vooral tegen de brexit. Volgens een peiling in opdracht van de krant The jewish Chronicle, is 59 procent van de Britse Joden ontevreden met de uitslag van het referendum, 28,3 procent toonde zich tevreden.

05-07-2016, 18:15


alle britten gedwongen deporteren dat is hun straf