Bekijk volle/desktop versie : Begint layla tul qadr vanaf aicha en stopt het vanaf fadjr?



01-07-2016, 19:55
Selam ou3laykoum,

Als we op de 27ste bidden? Klopt dit? Zoja, heb je daliel in chaa allah?

03-07-2016, 01:04


Layla tul qadr valt toch op 1 van de laatste 7 dagen?
Volgens mij is vandaag de eerste surah geopenbaard

03-07-2016, 01:35

Citaat door dame-_-:
Layla tul qadr valt toch op 1 van de laatste 7 dagen?
Volgens mij is vandaag de eerste surah geopenbaard
Moet er een surah geopenbaard zijn dan? Wat interessant. Dit wist ik nog niet.

03-07-2016, 02:16

Citaat door Nadorinees:
Moet er een surah geopenbaard zijn dan? Wat interessant. Dit wist ik nog niet.

volgens mij wel
Ik ga het zo opzoeken.

03-07-2016, 03:13


Het begint vanaf magreb tot fadjr...

03-07-2016, 04:13
Nee, de nacht is van al-maghrib tot al-fadjr.

Allaah zegt:

وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ۖ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ

En eet en drinkt tot de witte draad en de zwarte draad voor jullie te onderscheiden is, het is Fadjr (ochtendschemering). Maakt daarna het vasten vol tot de nacht (layl). [2:187]

En layloetoe l-qadr is de beste nacht van het jaar. Allaah zegt:

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ
Voorwaar, Wij hebben hem (de Koran) neergezonden in de Waardevolle Nacht (Lailatoel Qadr).

وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ
En wat doet jullie weten wat de Waardevolle Nacht is?

لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ
De Waardevolle Nacht is beter dan duizend maanden.

تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ
De Engelen en de Geest (Djibrîl) daalden in haar neer met de toestemming van hun Heer, voor elke beschikking.

سَلَامٌ هِيَ حَتَّىٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ
Vrede heerst (in deze nacht), tot aan de ochtendschemering (al-fadjr).

De populairste mening onder de mensen is dat laylatoel-qadr de 27e nacht is van Ramadan. En de nacht (layl) komt voor de dag (nahar) volgens Islamitisch gebruik. Dus als het de 27e was, dan zou dat de nacht van vrijdag op zaterdag zijn geweest.

De nachten zijn zeer kort gedurende deze periodes. De zon gaat onder rond 22:00 en fadjr is rond 3:00 of 4:00. Dat betekent dat de nacht slechts 5 of 6 uur is. Dit heeft te maken dat we zo noordelijk gelegen zijn. In de stad van de Profeet (sallaa Allaahoe 3alayhi wa sallam) is de nacht een stuk langer, namelijk van 19:15 tot 4:07. Dat is bijna 9 uur.

Wel hebben we zeer lange nachten in de winter hier in Nederland. Op 21 december is maghrib rond 16:30 en fadjr rond 6:30. Dus dan hebben we een nacht van 14 uur.

03-07-2016, 04:27
Als we nog verder gelegen zouden zijn, dan zouden we een nog korte nacht hebben tijdens de zomer en een nog langere nacht tijdens de winter. Bijvoorbeeld Hammerfest in Noorwegen. Heeft nu een nacht van 3 uur (geschat), maar in November is fadjr rond 5:00 en maghrib rond 12 uur 's middags. Als je een vroeg ontbijtje doet, dan kan je weer lunchen.