Bekijk volle/desktop versie : uitspraak van Ibn 'Oethaymien (rahiemahoellah) over Jihaad



Pagina's : [1] 2

23-04-2005, 01:13
Salaam u'alaikum mensen,

Deze vertaalde uitspraak van de Edele Shaykh, Ibn 'Oethaymien (rahiemahoellah), kwam ik tegen op de site van Selefiepubl.com en vond 'm wel vermeldenswaardig. En zeer zeker, omdat er zoveel individuen zijn die een verkeerd begrip hebben van dit onderwerp. Aldus de uitspraak:

"Shaych Mohammed ibn Saalih al-‘Othaymien -rahiemehoellaah- zegt in zijn verzameling van Fatawa (18/388): "Voorwaar in onze hedendaagse tijd is het onmogelijk geworden om de Djihaad op de weg van Allaah met het zwaard e.d. uit te voeren, omdat de moslims economisch en ethisch te zwak zijn! En omdat zij niet de feitelijke oorzaken voor het verkrijgen van overwinnning inacht hebben genomen. En tevens omdat zij landelijke verdragen en overeenkomsten (met niet-moslim landen) zijn aangegaan. Hierdoor blijft er dus niets anders over behalve de Djihaad door middel van 'uitnodiging naar Allaah' gebaseerd op kennis!”


"En omdat zij niet de feitelijke oorzaken voor het verkrijgen van overwinnning inacht hebben genomen."

En wat zijn deze feitelijke oorzaken voor het verkrijgen van de overwinning? Het struikelblok voor de meesten die afgedwaald zijn en een verkeerd begrip hebben:

"Als jullie Allah helpen (door vast te houden aan Zijn Deen), zal Allah jullie helpen"

En dat is iets waar de meeste Moslims laks in zijn, het terugkeren naar de authentieke leer van de Islaam. EN zolang wij dat niet doen, zal de overwinning niet komen.

Ik adviseer alle broeders en zusters die hier in alle verwarring schrijven over Jihaad terug te keren naar degenen over wie Allah, subhanahoe wa ta'ala, zegt:

"Het zijn de 'Ulama (geleerden) onder Zijn dienaren die Allah werkelijk vrezen."


Doe dat beste mensen en ge zult de verwarring en duisternis verlaten, met de Wil van Allah. Want zie in welke chaos de moslims zijn terecht gekomen.

Voorts verwijs ik jullie allen nog naar eerder genoemde site voor een uitgebreide 'vraag -en antwoordsessie' met de Edele geleerde Saalih ibn al-Fawzaan.


Wa salaam


'Abdulwaahid

23-04-2005, 11:29


Jihad is voor 'selefies' taboe, en hoe kan 't óók anders als Al-Fawzan zegt dat de kruisvaarders zonder bloedvergiet verdreven moeten worden vanuit het heilige land en hen een bestaansrecht heeft gegeven op een land die door het bloed van de Profeet Muhammed (vrede zij met hem) de onze is.... EN idd is Fatwa's uitvaardigen onder de invloed van Al-sa'ud regering om de VS te vriend houden chaos en duisternis.

Vrees Allah en plaats geen twijfels over Jihad opdat je zult slagen insja`Allah, lees A.U.B Dif'a 'an Araadh il Muslimeen (verdedigen van de Muslimlanden) van Sheikh 'Abdullah Azzam.

23-04-2005, 11:39
Bismillaahir Rahmaanir Raheem

Who are At-Taa'ifah Al-Mansoorah (The Victorious Assembly)?
Shaykh 'Abdulqaadir bin 'Abdul'azeez

The Messenger of Allaah said, "There will not cease to be an assembly (Taa'ifah), from my nation (Ummah), establishing the order of Allaah. They are unharmed by those who betray them or oppose them, until the matter of Allaah arrives while they are dominant over the people." - narrated by Muslim.

Most of the predecessors (As-Salaf) went to (the opinion) that "The Victorious Assembly" (At-Taa'ifah Al-Mansoorah) were the scholars ('Ulamaa) and the people of Hadeeth (Ahl al-Hadeeth), such as Al-Bukhaaree and Ahmad bin Hanbal have stated.

But his saying, "…this religion (Deen), established, fighting upon it…" is a problem for them, as are the other narrations, which clearly mention within them, the fighting (Al-Qitaal). And this is from the unique (characteristics) of this assembly (Taa'ifah), such as those narrations from Jaabir bin 'Abdullah and 'Imraan bin Husayn and Yazeed bin Al-Aslam and Mu'awiyah and 'Uqbaa bin Amr, may Allaah be pleased with them all.

So it is not possible to restrict the Taa'ifah to the 'Ulamaa only. Rather, they (i.e. the Taa'ifah) are the people of knowledge and Jihaad. And for this, An-Nawawee mentioned the sayings of Al-Bukhaaree and Ahmad and others, and then he said, "and it could be that this Taa'ifah is spread out amongst the different types of believers. From them are strong warriors (Muqaatiloon) and from them are jurists (Fuqahaa) and from them are Hadeeth specialists (Muhadithoon) and from them are those who distance themselves from the matters of this worldly life due to intense worship (Zuhaad) and the commanders of good and forbidders of evil. And from them are people of other forms of good, and it is not necessary for them to be altogether, rather they could be spread out in different areas of the world." (1)

And like that, Shaykh Al-Islaam Ibn Taymiyyah, may Allaah be merciful to him, stated in his Fataawa - concerning fighting the Tartars, who declared the two testimonies of faith (Al-Shahaadatayn), yet rule by other than the Sharee'ah of Islaam - that the people of Jihaad are from the most deserving ones for being included into At-Taa'ifah Al-Mansoorah, as he said, "As for as the Taa'ifah in Shaam and Egypt and the likes of them; they are, in this time, the warriors (Muqaatiloon) for the religion (Deen) of Islaam. And they are the most deserving ones for being included into At-Taa'ifah Al-Mansoorah , which the Prophet mentioned, in his statement, from what is authentic and frequently narrated, from him, 'There will not cease to be a Taa'ifah from my Ummah, dominant upon the truth. They are not harmed by those who oppose them or those who betray them, until the (final) Hour arrives.' And in a narration from Muslim, 'The people of the West, will not cease." (2)

And there is no doubt that the 'Ulamaa who (personally) perform actions, are the first people entered into this Taa'ifah and then the rest of the people from the Mujaahideen and the others who follow them.

And what lead the Predecessors (As-Salaf) to the saying that the Taa'ifah is the 'Ulamaa, was because the Jihaad was something about which there was no disagreement among the Muslims, and the borders were fully equipped with soldiers and armies, facing the states of warfare (Diyaar Al-Harb) and the most (significant) deficiencies, concerning the religion in their time, were the innovations and the great astraynesses. And the knights of this battle arena are the 'Ulamaa.

But today, we are in need of the efforts of the 'Ulamaa and the Mujaahideen; each in their respective battle arena, as the religion cannot be established with knowledge alone nor with Jihaad alone, but with each of them together. As He, the Most High, said in the verse of "The Iron" (Al-Hadeed):

Indeed We have sent Our Messengers with clear proofs, and revealed with them the Scripture and the Balance (justice) that mankind may keep up justice. And We brought forth iron wherein is mighty power (in matters of war), as well as many benefits for mankind, that Allâh may test who it is that will help Him (His religion), and His Messengers in the unseen. Verily, Allâh is All-Strong, All-Mighty. (3)

And Shaykh Al-Islaam Ibn Taymiyyah said, "And the religion will not be established except with the Book and the Balance and the Iron. The Book is to guide with it and the Iron is to support it. Just as He, the Most High, said: Indeed We have sent Our Messengers - the verse. So the Book; with it knowledge and religion are established. And the Balance; with it the rights in contracts and money and collections are established. And the Iron; with it the penalties of law (Al-Hudood) are established."(4) And he also said, "And the swords of the Muslims give victory to this legislation (Shara') and it is the Book and the Sunnah, as Jaabir bin 'Abdullah, may Allaah be pleased with him, said, 'The Messenger of Allaah ordered us to strike with this - meaning the sword - whosoever leaves from under this - meaning the Mus'haf (i.e. the Qur'aan). (5) And he also said, "Because, verily, that which establishes the religion, is the guiding Book and the victory-giving Iron, as Allaah, the Most High, mentioned." (6) And other than that, from different sections (in his Fataawa).

I say: And for this, it is possible to say that At-Taa'ifah Al-Mansoorah is the Taa'ifah, which performs Jihaad, following the straight, Sharee'ah-based methodology (Manhaj); the methodology (Manhaj) of Ahl us-Sunnah wa'l-Jama'ah. And I will mention the outlines of this methodology, by the permission of Allaah, the Most High, within the issue of "The Principals of Holding Steadfast to the Book and the Sunnah."
--------------------------------------------------------------------------------
Footnotes:

1. Saheeh Muslim bi'Sharh An-Nawawee, Vol. 13/67.
2. Majmoo'a Al-Fataawa, Vol. 28/531.
3. Al-Hadeed, 25.
4. Majmoo'a Al-Fataawa, Vol. 35/365.
5. Majmoo'a Al-Fataawa, Vol. 35/365.
6. Majmoo'a Al-Fataawa, Vol. 28/396.

23-04-2005, 12:54

Citaat door Soldaat:
Jihad is voor 'selefies' taboe, en hoe kan 't óók anders als Al-Fawzan zegt dat de kruisvaarders zonder bloedvergiet verdreven moeten worden vanuit het heilige land en hen een bestaansrecht heeft gegeven op een land die door het bloed van de Profeet Muhammed (vrede zij met hem) de onze is.... EN idd is Fatwa's uitvaardigen onder de invloed van Al-sa'ud regering om de VS te vriend houden chaos en duisternis.

Vrees Allah en plaats geen twijfels over Jihad opdat je zult slagen insja`Allah, lees A.U.B Dif'a 'an Araadh il Muslimeen (verdedigen van de Muslimlanden) van Sheikh 'Abdullah Azzam.
M.a.w. Ibn 'Oethaymien (rahiemahoellah), Saalih Ibn al-Fawzaan, Yahya an-Naymie en de vele anderen zijn of waren dwalend? Dat is namelijk de enige conclusie die ik uit jouw betoog kan halen, aangezien het spreken en/of uitvaardigen van Fatawaa onder invloed van regeringsleiders, ook al druist het in tegen de wetten van Allah, kufr is. Men liegt dan namelijk over Allah, willens en wetens.

Daar ik ervan overtuigd ben dat deze edele geleerden nooit spreken naar de begeertes van anderen, zie ik niets anders, dan dat jij en degenen met jou op een verkeerd spoor zitten. Vraag Allah oprecht leiding, alleen Hij kan jullie harten leiden. Denk niet, dat je even snel iets hebt gelezen en dan mag concluderen dat zij het aan het verkeerde eind hebben.

Mijn enige vraag aan jou is de volgende. Zie jij eerder genoemde individuen als 'Ulama of niet? Een hele simpele, doch zeer cruciale vraag.


Wa salaam


'Abdulwaahid



PS: jouw arugumenten raken wal noch schip.

23-04-2005, 13:15


'Abdulwaahid

geleerden zijn toch niet vrij van dwaling of vergissing? Of accepteer jij alles blindelings? Dan ben je het ook eens met Shaykh Muhammad Ibn Sālih Al-‘Uthaymīn over dit onderwerp?


Citaat:
What is justice? Not at all. They kill our women, we kill their women. This is the justice. It’s not justice to say ‘if they kill our women we won’t kill your women.’

Because this, I notice from this that it has many enormous affects on them”

23-04-2005, 14:40

Citaat door Aboe_Oethmen:
M.a.w. Ibn 'Oethaymien (rahiemahoellah), Saalih Ibn al-Fawzaan, Yahya an-Naymie en de vele anderen zijn of waren dwalend? Dat is namelijk de enige conclusie die ik uit jouw betoog kan halen, aangezien het spreken en/of uitvaardigen van Fatawaa onder invloed van regeringsleiders, ook al druist het in tegen de wetten van Allah, kufr is. Men liegt dan namelijk over Allah, willens en wetens.
met andere woorden, we moeten de woorden van de Profeet niet serieus nemen wanneer de kruisvaarders naar binnen worden gehaald alsof het de gewoonste zaak van de wereld is? Kruisvaarders wiens hoofddoel het neerhalen van alle Islamitische landen is en het leegbloeden van de muslims? Ik heb meer vertrouwen in een geleerde wanneer hij zijn stem verheft jegens een leider in een machtige positie.


Citaat:
Daar ik ervan overtuigd ben dat deze edele geleerden nooit spreken naar de begeertes van anderen, zie ik niets anders, dan dat jij en degenen met jou op een verkeerd spoor zitten. Vraag Allah oprecht leiding, alleen Hij kan jullie harten leiden. Denk niet, dat je even snel iets hebt gelezen en dan mag concluderen dat zij het aan het verkeerde eind hebben.
snel even iets gelezen? Maar dat mag ik dan ook over jouw zeggen betreffend 'Abdullah Azzam die op de zwarte lijst staat. En idd zal ik `Allah om leiding vragen, immers HIJ doet de harten bewegen in welk richting HIJ óók maar wenst.


Citaat:
Mijn enige vraag aan jou is de volgende. Zie jij eerder genoemde individuen als 'Ulama of niet? Een hele simpele, doch zeer cruciale vraag.
Je toont schaapmentaliteit, Allah yahdiek, wat niet overéénkomt met de Kitab wa sunnah accepteer ik niet. Eén geleerde blindelings volgen is niet zo'n goed idee, ik doe niet aan extreme ideologie en blindelings volgen van argumenten die on-Islamitisch zijn.


Citaat:
Wa salaam

'Abdulwaahid

PS: jouw arugumenten raken wal noch schip.
vrede zij ook met jou, Abdulwaahid.

23-04-2005, 14:41
Spinazie,

gelieve de hele uitspraak van de sheikh plaatsen. Barak Allahu fieky.

23-04-2005, 15:51

Citaat door Soldaat:
met andere woorden, we moeten de woorden van de Profeet niet serieus nemen wanneer de kruisvaarders naar binnen worden gehaald alsof het de gewoonste zaak van de wereld is? Kruisvaarders wiens hoofddoel het neerhalen van alle Islamitische landen is en het leegbloeden van de muslims? Ik heb meer vertrouwen in een geleerde wanneer hij zijn stem verheft jegens een leider in een machtige positie.


snel even iets gelezen? Maar dat mag ik dan ook over jouw zeggen betreffend 'Abdullah Azzam die op de zwarte lijst staat. En idd zal ik `Allah om leiding vragen, immers HIJ doet de harten bewegen in welk richting HIJ óók maar wenst.


Je toont schaapmentaliteit, Allah yahdiek, wat niet overéénkomt met de Kitab wa sunnah accepteer ik niet. Eén geleerde blindelings volgen is niet zo'n goed idee, ik doe niet aan extreme ideologie en blindelings volgen van argumenten die on-Islamitisch zijn.


vrede zij ook met jou, Abdulwaahid.
Khair, ik zal, zodra ik daar tijd voor heb, uitleggen, waarom jouw argumenten verkeerd zijn, insha allah.

Wa salaam


'Abdulwaahid

25-04-2005, 08:23

Citaat door Aboe_Oethmen:
Khair, ik zal, zodra ik daar tijd voor heb, uitleggen, waarom jouw argumenten verkeerd zijn, insha allah.

Wa salaam


'Abdulwaahid

Citaat door Spinazie:
Dat is 1 ding, maar ga je ook hier op reageren:

What is justice? Not at all. They kill our women, we kill their women. This is the justice. It’s not justice to say ‘if they kill our women we won’t kill your women.’

Because this, I notice from this that it has many enormous affects on them”
En ga je ook hierop reageren?

25-04-2005, 09:59
Helemaal vergeten te plaatsen, komt ie. En ik ben ook benieuwd wat Aboe_Oethmen ervan vindt.


Citaat:
The Verdict of Shaykh Muhammad Ibn Sālih Al-‘Uthaymīn

The Shaykh, may Allāh be merciful towards him, said in a tape recording regarding this topic :

“And the second (matter) is the forbiddance of killing women and children in times of war.

But if it is said: ‘If they (the kuffār) do this to us- meaning that they kill our children and women- Then do we then kill them?’

The apparent [Thāhir] is that it is (permissible) for us to kill their women and children- even if it means that we lose profit/benefit from it [since keeping them alive is a profit/benefit because they become the property of the Muslims]; (and killing them in this situation is permissible) due to it threatening the hearts of the enemies and a humiliation for them.

And due to the generality of the Statement of Allāh:

فَمَنِ اعْتَدَ& #1609; عَلَيْك& #1615;مْ فَاعْتَ& #1583;ُواْ عَلَيْه& #1616; بِمِثْل& #1616; مَا اعْتَدَ& #1609; عَلَيْك& #1615;مْ


What is justice? Not at all. They kill our women, we kill their women. This is the justice. It’s not justice to say ‘if they kill our women we won’t kill your women.’

Because this, I notice from this that it has many enormous affects on them”

End of quote from Shaykh Muhammad Ibn Sālih Al-‘Uthaymīn, may Allāh have mercy upon him.

25-04-2005, 13:03
In de naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle,

laatste woorden van de Imaam (met alle respect) ben ik het niet mee eens. In de KORAN staat "Wa Laa Ta'tadoo (overschrijdt niet de regels). Harde vergeldingacties ten uitvoer brengen op vrouwen en kinderen die niet verantwoordelijk voor acties en hulpeloos zijn is onrechtvaardig.

Imaam ibn Hajr Al 'Asqalani, zegt in z’n fathul baarree dat het verboden is opzettelijk vrouwen en kinderen te doden. Het is niet geoorloofd om vrouwen en kinderen opzettelijk te doden, de uitzondering is alleen wanneer zij opzettelijk tegen jouw vechten, dan ben je verplicht jezelf te verdedigen, dan mag je hen bevechten en opzettelijk op hen mikken.

190. En strijdt voor de zaak van Allah tegen degenen, die tegen u strijden, maar overschrijdt de grens niet. Voorzeker, Allah heeft de overtreders niet lief.

07-06-2005, 12:17
-

Kitāb al-Jihād van Sharh Bulūgh al-Marām. Snel downloaden voordat het uit de lucht gaat - 29:09 begint het over dit onderwerp.



http://www.binothaimeen.com/sound/snd/a002...020/A0020-3B.rm

07-06-2005, 15:13


Dode harten door Imaam ibn al qayyim al jawziyyah(moge Allah hem genadig zijn)

Terwijl overal ter wereld duizende moslims vermoord worden, terwijl tienduizende gevangen zitten en gemarteld worden omdat zij oproepen naar het pad van Allah en tot het goede oproepen en het slechte verbieden, blijven de meeste moslims opmerkelijk zwijgzaam en hebben geen zorgen , behalve de materiele zorgen van dit leven. Hun harten zijn gevuld met liefde voor dit leven en vergeetachtigheid betreft het hiernamaals.

Allah zegt in de quran:"En jij zult hun zeker bevinden als de mensen die het meest begerig zijn naar het (wereldse) leven, meer nog dan degene die deelgenoten (aan Allah) toekennen. elk van hun zou wel een leeftijd van duizend jaar gegeven willen worden. maar hij zou daardoor niet (kunnen) vluchten voor de bestraffing, door de verlenging van zijn leeftijd. en Allah is Alziende over wat zij doen."surah baqarah 2 aya 96.

Veel moslims zijn tegenwoordig zo erg gehecht geraakt aan hun levens dat zij verlangen te verblijven tussen hun families, huizen, geld, en handel. zij zijn vergeten dat de zaken van het hiernamaals voorrang zouden moeten hebben op zaken van dit leven en dat we moeten streven naar het volgen van Allah' bevelen. niet aleen (de bevelen) die we gemakkelijk vinden te volgen. tegenwoordig beweren sommige moslims dat het beter is om extra gebeden en extra te vasten dan tot het goede opteroepen en het slechte te verbieden, of de levens van zwakke moslim te verdedigen. zulke mensen beschuldigen zelfs de moslims die er wel naar streven om deze verplichtingen na te komen(zwakzinning zijn)

dit is wat ibn al qayyim te zeggen heeft over zulke mensen:"de shaytaan heeft de meeste mensen misleid door bepaalde vrijwillige daden van aanbidding mooier te maken zoals vrijwillig vasten en bidden, terwijl ze andere verplichte daden van aanbidding verwaarlozen, zoals het aansporen tot het goede en het verwijdere van het slechte. dit gaat zelfs zo ver dat zij niet eens de intentie hebben om deze daden te verrichten, waneer ze daar toe wel instaat zijn. zulke mensen worden door de geleerde gezien als degene die zich op het laagste nivo van geloof bevinden wat betreft religie, want de essentie van onze religie is dat te doen wat Allah bevolen heeft. degene die zijn verplichtingen niet nakomt is eigenlijk erger dan degene die zonden pleegt. elk persoon die enige kennis heeft over de openbaring van Allah, de leiding van de profeet muhammad (vrede zij met hem) en de levens van de metgezellen, zal tot de conclusie (moeten)komen dat degene die tegenwoordig al de meest vrome mensen gezine worden in feite de minst vrome zijn. waarlijk , wat voor vroomheid is er in een persoon die ziet dat Allah's heiligdom word GESCHONDEN, ZIJN RELIGIE WORDT VERLATEN, DE SUNNAH VAN DE PROFEET WORDT VERMEDEN, EN TOCH ZWIJGT MET EEN KOUD HART!!???EN EEN GESLOTEN MOND?
zo'n persoon is als een stomme zwijgende shaytaan!
net zoals degene die slecht spreekt een sprekende shaytaan is. in feite dat het tegenwoordig niet goed gaat met de islaam(dwz van dat we de islaam niet correct praktiseren)niet te wijten aan degene die waneer hun leven en voedsel veilig zijn, zich niet interesseren voor wat er met de religie gebeurt? de beste van hen laten alleen een spijtig gezicht zien, maar als beproefd zouden worden met 1 van de dingen waaraan hun harten zijn gehecht, zoals geld, zouden ze alle mogelijke moeite doen het terug te krijgen. deze mensen zijn, naast het feit dat ze Allah's woede verdienen, getroffen door de grootste ramp, zonder dat ze het weten; zij hebben een dood hart. waarlijk hoe levendiger een persoons hart is, hoe sterker zijn WOEDE OMWILLE van Allah! is en hoe completer zijn teun aan de islaam en de molims is:"

(a'alaam al moewaqqi'ien, volume 2 pagina 176)

vertaald door um soelaym

wasalam aleikum

12-06-2005, 00:11
hamdulillah

12-06-2005, 01:28
Lees deze uitspraak ook van Uthaimien de antropomorfist oftewel de musjabiha:

Als jullie willlen kan ik ook een geluidsbestands beschikbaar stellen met de stem van Uthaimien zelf erop dan kunnnen jullie die satan zelf horen:

ِOntmaskering van Uthaimin, leider der antropomorfisten.

Allah’s naam is waarmee ik begin, de Meest Barmhartige, de Genadevolle. Alle lof zij voor Allah, de Heer der werelden, en moge Allah zegeningen en vrede en barakah schenken aan onze leider Muhammad en aan zijn pure en reine verwanten en metgezellen.
Het volgende: Allah, de Verhevene, openbaart in de eerwaardige Qoeraan:

}فَلَا تَضْرِب& #1615;وا لِلَّه&#161 6; الْأَمْ& #1579;َالَ إِنَّ اللَّه&#161 4; يَعْلَم& #1615; وَأَنْت& #1615;مْ لَا تَعْلَم& #1615;ونَ {(74) سورة النحل
{Stellen jullie geen vergelijkingen aan Allah, voorwaar, Allah weet en jullie weten niet.} (Soerah an-Nahl, Aayah 74)


En de Almachtige, de Majestueuze openbaart voorts:

} فَاطِر&#161 5; السَّمَ& #1575;وَاتِ وَالْأَ& #1585;ْضِ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُس& #1616;كُمْ أَزْوَا& #1580;ًا وَمِنَ الْأَنْ& #1593;َامِ أَزْوَا& #1580;ًا يَذْرَؤ& #1615;كُمْ فِيهِ لَيْسَ كَمِثْل& #1616;هِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِ& #1610;عُ الْبَصِ& #1610;رُ {(11) سورة الشورى

En onze uitverkoren leider, Allah’s Boodschapper, (Allah’s zegeningen en vrede zij met hem) heeft gezegd – zoals Imaam Bugaarie en anderen hebben overgeleverd -:
(كان الله ولم يكن شيء غيره( “Allah was er en er was niets dan Hij.”
(Bronvermelding: Sahieh Bugaarie, Kitaab Bad-il Galq, Hadiethnummer 3191)

Dit betekent: In de Azal (oneindige begin) was er niets buiten Allah, de Verhevene, er was geen plaats, geen richting, en geen ‘arsh en geen heelal, en geen paradijs, en geen hel, en geen hemel, en geen aarde. In de Azal was er niets dan Allah. En Allah, de Verhevene, is het die de schepping heeft geschapen. En zoals Hij zonder plaats en richting was, vòòr de schepping van plaats en richting, zo is Hij ook na de schepping van plaats en richting, zoals Hij was, zonder hoedanigheid, en zonder richting en zonder plaats. En Hij verandert niet van hoe Hij was. Rein en Verheven is Hij. En zoals Hij was in de Azal, namelijk dat er niet over gezegd kan worden dat Hij binnen de wereld is en ook niet buiten de wereld, en ook niet vast aan de wereld en ook niet los van de wereld, zo is Hij ook na de schepping van de wereld, zoals Hij was. Rein en Verheven is Hij. De geleerden van de vier wetscholen, namelijk van de Shafi’is, de Maaliki’s, de Hanafi’s, en de Hambali’s hebben duidelijk gezegd: “Voorwaar, Allah, de Verhevene, is Vrij van Ittisaal (het verbonden zijn met de schepping) en Infisaal (het los zijn van de schepping). Als Hij verbonden zou zijn met de wereld dan zouden er ontelbaar voorbeelden zijn voor Hem, en als Hij los zou zijn van de wereld dan zouden er ontelbare voorbeelden zijn voor hem. Maar de werkelijkheid wordt gezegd, en dat is wat de geleerden van de Salaf Saalih hebben gezegd: “Voorwaar, Allah, de Reine, de Verhevene, is Vrij van richting, hoedanigheid en plaats. Imaam Aboe Haniefah, moge Allah tevreden zijn met hem, heeft dit duidelijk gezegd. En hij behoort tot de geleerden van de Salaf Saalih. En wat betreft de Mushabbihah (antropomorfistische sekte), zij die Allah, de Verhevene, vergelijken met Zijn schepping, zij hebben richting toegekend aan Allah, en ze hebben Allah vergeleken met Zijn schepping op een zekere manier. En alles wat zij hebben aan argumentatie is hun uitspraak: “Jullie ontkenning van richting (voor Allah) houdt in de ontkenning van de Heer.” Dit is een uitspraak die geen enkele verstandige persoon kan accepteren. Want Allah, de Verhevene, bestond al zonder richting vòòr (de schepping van) richting. Dus zoals het correct is volgens het verstand dat Allah, vòòr de schepping van richting, zonder richting bestond, zo is het volgens het verstand ook correct dat Hij na de schepping van richting bestaat zonder richting te hebben. Richting is een schepping, en Allah is niet afhankelijk van Zijn schepping, Rein en Verheven is Hij. En wat betreft hun uitspraak: “Wij kennen niemand die niet verbonden is aan de wereld en ook niet los is ervan, en ook niet er boven is en ook niet er onder, behalve het niets (d.w.z. non-existentie / ‘adam).” Tegen hen wordt er gezegd: “Dit is een valse Qiyaas (vergelijking), dit is een satanische vergelijking. Jullie hebben de Schepper vergeleken met de schepselen.” En tegen hen wordt er evenzo gezegd: “Kennen jullie in de praktijk iemand die leeft, die hoort, die ziet, die macht heeft en die praat, behalve dan dat hij vlees en bloed heeft? Gaan jullie dit dan ook toeschrijven aan Allah, O Mushabbiha’s!?!
Dit, terwijl Imaam Aboe Haniefa, Imaam Shaafi’ie, Imaam Maalik en Imaam Ahmad duidelijk hebben gezegd dat iemand die aan Allah richting toeschrijft kaafir wordt. Imaam Qaraafiy Al-Maalikiy heeft dit van hen overgeleverd, èn Imaam Ibn Hadjar Al-Haytamiy ash-Shaafi’iy, èn Imaam Haafiz Al-‘Iraaqiy, èn Mullaa ‘Aliy Qaarie Al-Hanafiy èn anderen. Wij vragen Allah standvastigheid op de ‘aqiedah van Allah’s Boodschapper, (Allah’s zegeningen en vrede zij met hem). En wat betreft de wahabitische innovators, zij hebben Allah, de Verhevene, vergeleken met Zijn schepping, en hebben Hem richting toegeschreven, en hier is wat èèn van hun leiders heeft gezegd, namelijk Ibn Uthaimien: “Wat betreft de anderen, wij zeggen tegen hen: “Voorwaar jullie ontkenning van richting houdt in de ontkenning van de Rabb, azza wa djall, want wij weten niet dat er iets is dat niet boven de wereld is, en ook niet er onder, en ook niet rechts en ook niet links van de wereld, en ook niet verbonden aan de wereld en ook niet los ervan, behalve het niets (non-existentiële).”

Pagina's : [1] 2