Bekijk volle/desktop versie : Gebed in de ramadan



18-06-2016, 10:25
Onze moskee bid het maghrib gebed en daarna meteen ishaa en taraweeh same om 23uur. Dus maghreb veel te laat en isha veel te vroeg.
Ze zeggen daar dat ze het doen voor de mensen die werken enzo maar dat slaat helemaal nergens op.
Mijn vraag is: is het beter dat je dan thuis bid of toch in de moskee?

18-06-2016, 10:41


SubhanaAllah apart. Hier bidden ze isha anderhalf uur na maghreb gebed. Wellicht doen ze dit met het idee dat je in de zomerperiode eventueel het maghreb en isha gebed samen mag bidden. Maar dat hoor je dan wel op het tijdstip van de maghreb te doen, wa Allahu a3lam.

Wellicht kan iemand deze vraag voor je voorleggen bij een student van kennis of een geleerde?

18-06-2016, 12:04
السلام عليكم

Een vrouw kan beter thuis bidden. Als de moskee dichtbij is, dan is de moskeegang verplicht voor de man.

Het gebed mag volgens de mufti van KSA samengevoegd worden bij een geldig excuus, zoals ziekte en reis op de tijd van het eerste of tweede gebed.

Dit is het bewijs daarvoor: (geauthenticeerd door Shaykh al-Albaani رحمه الله)


٦٣٦قال عبدالله بن مسعود جمع رسول الله صلى الله عليه وسلم بين الأولى والعصر وبين المغرب والعشاء فقيل له فقال هذا لكي لا تحرج أمتي
٢٨٣٧الصحيحة



25-06-2016, 05:31

Citaat door Bilal_bin_Mohamed:
السلام عليكم

Een vrouw kan beter thuis bidden. Als de moskee dichtbij is, dan is de moskeegang verplicht voor de man.

Het gebed mag volgens de mufti van KSA samengevoegd worden bij een geldig excuus, zoals ziekte en reis op de tijd van het eerste of tweede gebed.

Dit is het bewijs daarvoor: (geauthenticeerd door Shaykh al-Albaani رحمه الله)


٦٣٦قال عبدالله بن مسعود جمع رسول الله صلى الله عليه وسلم بين الأولى والعصر وبين المغرب والعشاء فقيل له فقال هذا لكي لا تحرج أمتي
٢٨٣٧الصحيحة



26-06-2016, 07:58



Citaat door Espirite:
Ik vroeg het eigenlijk voor mijn man omdat ik zowiso niet naar de moskee kan omdat onze zoontje dan ligt te slapen.
Hij kan het daar niet aan de imam vragen omdat de imam dit zo heeft beslist

26-06-2016, 08:13

Citaat door __A.:
Onze moskee bid het maghrib gebed en daarna meteen ishaa en taraweeh same om 23uur. Dus maghreb veel te laat en isha veel te vroeg.
Ze zeggen daar dat ze het doen voor de mensen die werken enzo maar dat slaat helemaal nergens op.
Mijn vraag is: is het beter dat je dan thuis bid of toch in de moskee?
Het is geoorloofd voor mannen om de isha samen te voegen na maghrib als de man bijvoorbeeld nachtdienst heeft en om 23.00 of 24:00 op werk moet zijn en het isha gebed daar dan niet kan bidden.

Dus daarom dat samenvoegen. Anders doet de man het isha gewoon op tijd bidden.
Allah kijkt naar de intentie en oprechtheid.

26-06-2016, 08:21
Sommige mannen hebben werk in nachtdienst waar ze om 23:15 moeten beginnen en pas om 03:15 half uur pauze hebben.
Hoe zou hij dan het isha gebed kunnen bidden?
Moeshkilla

26-06-2016, 08:31
Ter bevestiging dat het samengevoegd mag worden in verband met krapte in tijd tussen 'ishaa en fadjr tijdens de Ramadaan, deze fatwa :

http://www.miraath.net/questions.php?cat=18&id=4081

26-06-2016, 08:51
Mijn man heeft geen nachtdienst. Dus het is beter dan thuis op het aangestelde tijdstip te bidden ipv de moskee?

26-06-2016, 11:29
Allah weet het beste maar het gezamenlijke verplichte gebed van een man in de moskee is veel beter als thuis.

Thuis kan je doen de soennah, naafila, Thahajud, Doha en gemiste verplichte gebeden Khaza.

Het is overgeleverd van Aboe Hoerayrah dat hij heeft gezegd: de boodschapper van Allah heeft gezegd: het gemeenschappelijke gebed van een man is 25 maal meer waard dan zijn gebed in zijn huis en zijn winkel. En dat is omdat wanneer hij op de beste manier de woedoe verricht en vervolgens op weg gaat naar de moskee, met als enige reden om daar het gebed te verrichten, dan neemt hij geen stap, of hij wordt daarmee een graad verhoogd en er wordt daardoor een zonde van hem kwijtgescholden. En wanneer hij dan in gebed is, zullen de engelen voordurend zegeningen over hem uit blijven spreken zolang hij in zijn gebedsplaats blijft, zolang zijn woedoe niet wordt verbroken. Zij de engelen zeggen: “O Allah, spreek zegeningen over hem uit, o Allah, heb genade met hem. “en hij zal net zo lang in gebed zijn als dat hij op het gebed gewacht heeft. (Hadith al-Boechaarie en Moeslim)


Maar aangezien dat ze de Isha vroeger bidden dan de aangestelde tijd zou je iemand met kennis moeten vragen wat het beste is

Daarnaar ben ik nu zelf ook benieuwd wat het beste is en durf ik daarover geen uitspraken te doen

26-06-2016, 12:29
Stel uw vrage aan studente van kennis.

Abulfadl afgestudeerd aan islamitische universiteit van medina

info@kennisviamail.nl

26-06-2016, 15:56
Heel apart dit.