Bekijk volle/desktop versie : Justitie doet onderzoek naar slapende IS-cel in Nijmegen



Pagina's : [1] 2

07-06-2016, 18:23
Het ministerie van Justitie doet 'vanzelfsprekend' onderzoek naar de berichtgeving over terroristen in een Nijmeegse vluchtelingenopvang. Dit zei minister Van der Steur (VVD, Veiligheid en Justitie) dinsdag. Hij reageerde op vragen van de PVV over meldingen dat in een voormalig opvangcentrum voor vluchtelingen in Nijmegen een slapende cel extremisten aanwezig zou zijn geweest.

NRC meldde dinsdagochtend dat in 'een Nijmeegs vluchtelingenkamp' leden van een slapende cel van terreurgroep Islamitische Staat zouden hebben gezeten. Dit verklaarde een overgelopen jihadist tegenover de Franse politie. Frankrijk heeft Nederland in februari getipt over het bestaan van deze cel.

Van der Steur wilde niet ingaan op details omdat het onderzoek nog loopt. Wel verwees hij naar de arrestatie van drie personen onlangs in Duitsland, die worden verdacht van het voorbereiden van een aanslag. De arrestaties volgden op verklaringen van een Syriër die vastzit in Frankrijk. Deze man zou onder meer een verklaring hebben afgelegd over een terreurcel van twintig mannen, in Nijmegen en in Düsseldorf.

Het is nog niet duidelijk of de cel zich in het grote vluchtelingenkamp Heumensoord in Nijmegen bevond. Dat was tot vorige maand de grootste noodopvanglocatie van Nederland. Het Openbaar Ministerie heeft berichtgeving in Le Monde over de terreurcel tegenover NRC bevestigd, maar wil geen verdere mededelingen doen, nu het onderzoek nog loopt.

De overgelopen jihadist, de 28-jarige Saleh A., stapte op 1 februari uit eigen beweging naar de Franse politie om te waarschuwen voor een aanslag. Hij beweerde aan het hoofd te hebben gestaan van een slapende IS-cel die vanuit Nijmegen en Düsseldorf opereerde. Deze cel werd aangestuurd door een zekere Abou Doujana al-Tunisi, een IS-kopstuk met de bijnaam 'Emir van de vluchtelingen'. Op zijn teken zou de cel binnen 24 uur toeslaan.

Saleh A. zit voorlopig nog vast. De politie probeert te achterhalen wat zijn motief is geweest om zichzelf aan te geven, en of zijn informatie klopt.

Opdracht
Volgens de verklaring die Saleh A. aflegde, kreeg hij na vertrek uit Syrië in 2014 de opdracht om in ruil voor 10 duizend euro een video aan het Vaticaan te overhandigen waaruit zou blijken dat de door IS gegijzelde pater Paolo Dall'Oglio nog in leven is. Deze opdracht ging niet door en Saleh A. zwierf vervolgens van vluchtelingenkamp naar vluchtelingenkamp. Naar eigen zeggen brak dit hem op en is dat de reden dat hij zijn verhaal bij de politie heeft gedaan.

In Duitsland werden afgelopen donderdag drie Syriërs gearresteerd die bij de cel zouden horen. Volgens de Duitse justitie waren zij van plan om een aanslag te plegen in een winkelstraat in Düsseldorf. Het OM verklaart tegenover NRC dat er in Nederland vooralsnog geen aanhoudingen zijn verricht in deze zaak.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/justitie-doet-onderzoek-naar-slapende-is-cel-in-nijmegen~a4314779/

07-06-2016, 18:33


Roddel? Geruchten?
Op Radio 1 hoorde ik dat ze met een klein groepje met de Syrische vluchtelingenstroom zijn meegereist. Bijna een jaar in Turkije gezeten waar nieuwe leden werden geronseld. Ze kwamen deels in Eindhoven, deels in Dusseldorf terecht. Daar werden weer nieuwe leden gevonden. Er zouden in totaal zo'n 20 terroristen zijn.


Noord

07-06-2016, 19:09

Citaat door Noord55:
Roddel? Geruchten?
Op Radio 1 hoorde ik dat ze met een klein groepje met de Syrische vluchtelingenstroom zijn meegereist. Bijna een jaar in Turkije gezeten waar nieuwe leden werden geronseld. Ze kwamen deels in Eindhoven, deels in Dusseldorf terecht. Daar werden weer nieuwe leden gevonden. Er zouden in totaal zo'n 20 terroristen zijn.


Noord
flikker toch op man geloof er geen zak van

07-06-2016, 19:14

Citaat door Ghoraba:
flikker toch op man geloof er geen zak van
Je zult de resultaten van het onderzoek moeten afwachten.

07-06-2016, 19:21



Citaat door Big.Brother.:
Je zult de resultaten van het onderzoek moeten afwachten.
Flikker op met je onderzoek gek, het zal allemaal wel met die onderzoeken. Wat ik weet is dat er al 15 jaar geschreeuwd ;wordt om terroristen maar ik heb er nog nooit eentje gezien

Echt net als van die mensen die geloven in de verschrikkelijke sneeuwman ofzo met je flikkerige knipoogjes oprotten oke

met jullie rare verhalen

07-06-2016, 19:24

Citaat door Ghoraba:
flikker toch op man geloof er geen zak van
Of jij het gelooft of niet, daar wordt het niet anders van.
Dat personen die hier actie op kunnen ondernemen zich er bewust van worden is dan wel interessant.

07-06-2016, 19:26

Citaat door Redbad:
Of jij het gelooft of niet, daar wordt het niet anders van.
Dat personen die hier actie op kunnen ondernemen zich er bewust van worden is dan wel interessant.
geen idee wat je probeert te zeggen met jullie spookverhalen

07-06-2016, 19:29

Citaat door Redbad:
Of jij het gelooft of niet, daar wordt het niet anders van.
Dat personen die hier actie op kunnen ondernemen zich er bewust van worden is dan wel interessant.
Wie bedoel je met personen die hier actie op kunnen nemen?

Justitie kan het niet zijn..Want die doen het onderzoek en dat je doelt op de nieuwe bruinhemden kan ik me niet voorstellen...zo fout is Redbad toch niet?

07-06-2016, 19:32

Citaat door Ghoraba:
Flikker op met je onderzoek gek, het zal allemaal wel met die onderzoeken. Wat ik weet is dat er al 15 jaar geschreeuwd ;wordt om terroristen maar ik heb er nog nooit eentje gezien

Echt net als van die mensen die geloven in de verschrikkelijke sneeuwman ofzo met je flikkerige knipoogjes oprotten oke

met jullie rare verhalen
Jij niet ? Ik wel. En nu ?

07-06-2016, 19:34

Citaat door Big.Brother.:
Jij niet ? Ik wel. En nu ?
Toen je in functie was of op het bloed and honour clubfeest?

07-06-2016, 19:36

Citaat door Mathijs:
Toen je in functie was of op het bloed and honour clubfeest?
De eerste optie.

07-06-2016, 19:38

Citaat door Big.Brother.:
De eerste optie.
Ik vind als jouw werkgever dat jij niet zo actief mag zijn op een forum en dan ook nog met meerdere nicks.

07-06-2016, 19:40



Citaat door Mathijs:
Ik vind als jouw werkgever dat jij niet zo actief mag zijn op een forum en dan ook nog met meerdere nicks.
Die mening mag jij hebben Mathijs.

07-06-2016, 19:43

Citaat door Mathijs:
Wie bedoel je met personen die hier actie op kunnen nemen?

Justitie kan het niet zijn..Want die doen het onderzoek en dat je doelt op de nieuwe bruinhemden kan ik me niet voorstellen...zo fout is Redbad toch niet?
Matthijs, ik kan heel foute opmerkingen maken hoor. Totdat het serieus ergens over gaat.
Ik bedoel dan ook juist Justitie en aanverwante organisaties die in het leven zijn geroepen om de samenleving leefbaar te houden.
Als het onderzoek is afgerond ziet men wel verder.
Bruinhemden? Het idee erachter is niet bepaald mijn cup of tea.

07-06-2016, 19:44

Citaat door Big.Brother.:
Die mening mag jij hebben Mathijs.
En wat jij hier allemaal verteld als ambtenaar is ook nog eens laakbaar.

Pagina's : [1] 2