Bekijk volle/desktop versie : ‘Je hoort in de ramadan meer te bidden, niet meer te eten’



06-06-2016, 08:30
Tijdens de ramadan wordt het vasten overdag ruimschoots gecompenseerd met overvloedige maaltijden ’s avonds. Voedingszaken boeken tot veertig procent meer omzet. ‘Hoe meer honger, hoe groter de neiging om extra veel lekkers te kopen.’

Het personeel bij Karim Supermarkt in Borgerhout heeft het druk dezer dagen. Komende maandag begint de ramadan, de islamitische vastenmaand. En, hoe paradoxaal het ook klinkt, die vastenmaand levert flink wat extra omzet. Niet alleen bij Karim Supermarkt: alle voedingswinkels met veel moslimklanten verkopen vóór en tijdens de ramadan meer producten dan tijdens de rest van het jaar.

‘Dit is een belangrijke periode voor ons’, bevestigt zaakvoerder Brahim Lamrini. ‘Onze klanten doen extra inkopen omdat ze tijdens de ramadan familie en vrienden te eten krijgen. En omdat ze, vooral aan het begin van de vastenmaand, speciale gerechten klaarmaken.’

Lamrini schat dat de ramadan 30 tot 40 procent meer omzet meebrengt. Hij heeft zelfs extra jobstudenten aangeworven om de drukte de baas te kunnen. Rabot Market in de Gentse Wondelgemstraat verwacht een even grote omzetstijging. De Turkse bakkerij Gül Firin in Lier hoopt 15 tot 20 procent meer te verkopen. Tanger Markt in Merksem houdt het op 10 tot 20 procent.

De conclusie lijkt onvermijdelijk: tijdens de ramadan wordt er meer gegeten dan daarbuiten, vooral tijdens de eerste weken. Het is een verschijnsel dat in islamitische landen al langer bekend is. Als je de hele dag honger hebt geleden, neem je daarna geen genoegen met een klein hapje. De maaltijden die tijdens de ramadan na zonsondergang worden genuttigd, zijn feestelijker en vaak uitgebreider dan tijdens het jaar. En voor de gasten die op die ‘iftar’-maaltijden worden genood, zetten de gastheer en -vrouw hun beste beentje voor op culinair gebied.

Maar overdaad is in tegenspraak met de geest van de islamitische vastenmaand, erkent Fatih Kutlu van de Rabot Market. ‘Ik ben er tegenstander van dat er zoveel gegeten wordt. Veel moslims zijn wat dat betreft niet goed bezig. Je hoort tijdens de ramadan meer te bidden, niet meer te eten.’

Boodschappenlijstje

Ook Brahim Lamrini van Karim Supermarkt is er geen voorstander van dat zijn klanten zich tijdens de ramadan volproppen. ‘We raden ten strengste af dat mensen te veel kopen. We waarschuwen daar zelfs tegen op Facebook. Dat is tegen onze zakelijke belangen, dat klopt. Maar we vinden het belangrijker om een goede band te hebben met onze moslimklanten’.

Wat zeker meespeelt, is een psychologisch effect. Als je boodschappen gaat doen met een lege maag, koop je automatisch meer dan je nodig hebt. Duurzaamheidsexperts waarschuwen daar al jaren voor. Maar tijdens de ramadan is het voor moslims onvermijdelijk dat ze met een hongergevoel in de supermarkt rondlopen. Als de ramadan in de winter valt, wanneer het vroeg donker wordt, is het effect beperkt. Maar dit jaar moeten de moslims tot tien uur ’s avonds wachten voordat ze voedsel en drank tot zich kunnen nemen. ‘De oplossing is om boodschappenlijstjes te maken en je daar strikt aan te houden’, adviseert Brahim Lamrini.

Veel voedingswinkels hebben hun assortiment aangepast aan de ramadan. De voorraad dadels is extra groot. Dadels zijn het ramadan-voedsel bij uitstek, omdat volgens de overlevering ook Mohammed zijn honger tijdens de vastenmaand met die vruchten stilde. Voor veel moslims is een schoteltje dadels, met een glas water, het eerste waarmee ze na zonsondergang het vasten verbreken. Ook omdat de suikers in de vruchten het hongergevoel stillen.

Een ander typisch ramadanproduct is harira, de gevulde Marokkaanse soep met kikkererwten, linzen en tomaten. Turkse bakkers verkopen dan weer speciale broden met zwart komijnzaad, ook een ramadan-klassieker. Speciale gebakjes gaan ook vlot over de toonbank. En aan het einde van de ramadan worden er veel zoetigheden verkocht om het suikerfeest te vieren, dat het einde van de vastenmaand markeert.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20160602_02321039

06-06-2016, 08:33


Wat zeker meespeelt, is een psychologisch effect. Als je boodschappen gaat doen met een lege maag, koop je automatisch meer dan je nodig hebt. Wat zeker meespeelt, is een psychologisch effect. Als je boodschappen gaat doen met een lege maag, koop je automatisch meer dan je nodig hebt.

Heheh, dat klopt.

06-06-2016, 10:57
40% waarom vasten die mensen eigenlijk
Maar dat veel niet goed bezig waren was al een tijdje duidelijk... mag je dat vandaag de dag wel zeggen?