Bekijk volle/desktop versie : Turkse parlementsleden kunnen voortaan worden vervolgd



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6

21-05-2016, 09:24
Turkse parlementsleden kunnen voortaan worden vervolgd

Turkije heeft de onschendbaarheid van parlementsleden afgeschaft. Vrijdag stemde het parlement in met een omstreden grondwetswijziging die het mogelijk maakt dat parlementariërs worden vervolgd. Het besluit maakt de weg vrij voor strafprocessen tegen pro-Koerdische oppositieleden, die hebben verklaard het amendement te zullen aanvechten bij het constitutioneel hof.

376 van de 550 parlementsleden in Ankara keurden de aanpassing van de grondwet goed. Dat is voldoende steun om de constitutie per direct te wijzigen, zonder tussenkomst van een referendum. Alleen president Recep Tayyip Erdogan hoeft nog groen licht te geven.

Het wegvallen van hun parlementaire onschendbaarheid is een grote tegenslag voor de oppositie. Volgens persbureau Associated Press riskeren 138 parlementariërs van de twee oppositiepartijen, de pro-Koerdische HDP en de centrumlinkse CHP, te worden vervolgd.

De leider van de HDP heeft verkondigd de beslissing te zullen aanvechten bij het constitutioneel hof. Hij noemde de grondwetswijziging een klap in het gezicht van het volk, 'die niet kan worden geaccepteerd als democratisch'. Het schrappen van de parlementaire onschendbaarheid is volgens de pro-Koerdische partij bedoeld om de macht van Erdogan te verstevigen.

Terrorisme
Mijn volk wil geen criminele afgevaardigden in het parlement

President Erdogan
Aanhangers van de HDP protesteren eerder deze maand tegen de voorgestelde wetswijzing.
Aanhangers van de HDP protesteren eerder deze maand tegen de voorgestelde wetswijzing. © AFP
Het amendement kwam op initiatief van de AKP, de partij van Erdogan, nadat de president de HDP had beschuldigd de politieke tak te zijn van de militante Koerdische organisatie PKK, die verboden is in Turkije. Erdogan heeft meermaals opgeroepen tot vervolging van HDP-leden wegens vermeende betrokkenheid bij terrorisme. Voorafgaand aan de stemming sprak de president zijn goede hoop uit: 'Mijn volk wil geen criminele afgevaardigden in het parlement.'

In reactie op de stemming heeft de Duitse regering haar zorgen geuit over de grondwetswijziging. 'De toegenomen polarisatie in het binnenlandse politieke debat baart ons zorgen', zei een woordvoerder van Berlijn. Bondskanselier Angela Merkel, die maandag Erdogan ontmoet in Istanbul, zal de kwestie ter tafel brengen.

Het besluit om pro-Koerdische parlementariërs te kunnen laten vervolgen valt samen met een geweldsgolf in het zuidoosten van Turkije. Geweld tussen Koerdische militanten en de Turkse autoriteiten laaide vorig jaar op nadat een vredesproces van twee jaar in het water viel..

http://www.volkskrant.nl/buitenland/turkse-parlementsleden-kunnen-voortaan-worden-vervolgd~a4304629/

21-05-2016, 09:50


Met het criminaliseren en het vervolgens afzetten van parlementsleden van de oppositie zal Erdogan het presidentiële systeem kunnen invoeren. Wanneer de AK-partij een 2/3 meerderheid in het parlement zal hebben, zal het zover zijn.


Is dat zoals het hoort., lieve vriendjes en vriendinnetjes van Marokko.nl?

21-05-2016, 09:52
Het westen doet precies waar ik in was getrapt 15 jaar terug. Bemoeien met politiek van Saddam Hussein. Hussein dood. Geen controle binnen Irak. Khadaffi was goed voor zijn volk. Het westen bemoeit en Libie is naar ze mallemoer. Nu weer met Turkije om Erdogan uit te trappen en het wordt weer chaotisch. Serieus.

21-05-2016, 09:55
Nee
Dus dit betekend dat Europa geen zaken meer moet doen met Turkije
Gelijk alle contacten stoppen
Alle Europese ambassadeurs terugtrekken
Advies aan allee Europeanen om Turkije te verlaten


Citaat door jakko:
Met het criminaliseren en het vervolgens afzetten van parlementsleden van de oppositie zal Erdogan het presidentiële systeem kunnen invoeren. Wanneer de AK-partij een 2/3 meerderheid in het parlement zal hebben, zal het zover zijn.


Is dat zoals het hoort., lieve vriendjes en vriendinnetjes van Marokko.nl?

21-05-2016, 09:56



Citaat door Sabon_Beldi:
Het westen doet precies waar ik in was getrapt 15 jaar terug. Bemoeien met politiek van Saddam Hussein. Hussein dood. Geen controle binnen Irak. Khadaffi was goed voor zijn volk. Het westen bemoeit en Libie is naar ze mallemoer. Nu weer met Turkije om Erdogan uit te trappen en het wordt weer chaotisch. Serieus.
Het westen bemoeit zich nergens mee. Het is alleen kritisch.

En terecht. Deze beslissing van Turkije is een regelrechte stap naar de dictatuur. Politieke tegenstanders worden namelijk op ongrondwettelijke wijze aangepakt om ze uit te schakelen.

21-05-2016, 09:58

Citaat door Peej:
Het westen bemoeit zich nergens mee. Het is alleen kritisch.

En terecht. Deze beslissing van Turkije is een regelrechte stap naar de dictatuur. Politieke tegenstanders worden namelijk op ongrondwettelijke wijze aangepakt om ze uit te schakelen.
Als het westen nergens mee bemoeit waarom zag ik Amerikaanse soldaten selfies maken met goudstaven? Ze bemoeien wel want F16's liet bommen vallen als regen. Daarnaast als we praten over dictatuur. Dat heeft Noord Korea en Rusland ook. Waarom klopt het westen even niet aan bij hun? Ow wacht. Ja Poetin en Kim. Inderdaad ik zou het ook niet doen.

21-05-2016, 10:01
Europa bemoeit zich nergens mee. Het wil alleen niet meer met Turkije verder samenwerken in het kader van de EU.

En die andere dingen die je zegt Hoessein en Khadaffi goed voor het volk?


Ahum...

vertel dat aan al degenen die in de martelkamers verdwenen zijn. die rust kwam met een hoge prijs.


Citaat door Sabon_Beldi:
Het westen doet precies waar ik in was getrapt 15 jaar terug. Bemoeien met politiek van Saddam Hussein. Hussein dood. Geen controle binnen Irak. Khadaffi was goed voor zijn volk. Het westen bemoeit en Libie is naar ze mallemoer. Nu weer met Turkije om Erdogan uit te trappen en het wordt weer chaotisch. Serieus.

21-05-2016, 10:01
Haha
Kritisch zeggen
Je moet ff terug naar periode eerste wereldoorlog
Citaat door Peej:
Het westen bemoeit zich nergens mee. Het is alleen kritisch.

En terecht. Deze beslissing van Turkije is een regelrechte stap naar de dictatuur. Politieke tegenstanders worden namelijk op ongrondwettelijke wijze aangepakt om ze uit te schakelen.

21-05-2016, 10:03
Wat zit je nou te zwetsen? Tegen beide landen zijn economsiche boycotten van kracht, op hoog niveau is Putin aangepakt en diplomatiek tot paria gemaakt.


Citaat door Sabon_Beldi:
Als het westen nergens mee bemoeit waarom zag ik Amerikaanse soldaten selfies maken met goudstaven? Ze bemoeien wel want F16's liet bommen vallen als regen. Daarnaast als we praten over dictatuur. Dat heeft Noord Korea en Rusland ook. Waarom klopt het westen even niet aan bij hun? Ow wacht. Ja Poetin en Kim. Inderdaad ik zou het ook niet doen.

21-05-2016, 10:03

Citaat door jakko:
Europa bemoeit zich nergens mee. Het wil alleen niet meer met Turkije verder samenwerken in het kader van de EU.

En die andere dingen die je zegt Hoessein en Khadaffi goed voor het volk?


Ahum...

vertel dat aan al degenen die in de martelkamers verdwenen zijn. die rust kwam met een hoge prijs.
Martelkamers? Onze voorouders hebben Joden geen gas douche gegeven. Sterker nog.. vraag een echte jood door wie ze opgevangen hebben. Tjah islamitische landen terwijl blanke Ariërs niks te maken wou hebben met joden.

21-05-2016, 10:03
Inmiddels een eeuw geleden.



Citaat door Reallover:
Haha
Kritisch zeggen
Je moet ff terug naar periode eerste wereldoorlog

21-05-2016, 10:04

Citaat door jakko:
Wat zit je nou te zwetsen? Tegen beide landen zijn economsiche boycotten van kracht, op hoog niveau is Putin aangepakt en diplomatiek tot paria gemaakt.
Boycotten? Wauw. Poetin wordt daar zwak van. Serieus? Waarom doet het westen niet met Rusland en Noord Korea als wat ze met Irak, Syrie, Afghanistan en alle andere zwakke landen hebben gedaan? Tjah een ander kaliber misschien? Kim bombardeert je moer.

21-05-2016, 10:04


Jij weet niks over de geheime diensten in Libië en Irak ten tijde van Hoessein en Khadafii?


Moet ik jou serieus nemen over het gebrek aan kennis over het westers verleden?


Citaat door Sabon_Beldi:
Martelkamers? Onze voorouders hebben Joden geen gas douche gegeven. Sterker nog.. vraag een echte jood door wie ze opgevangen hebben. Tjah islamitische landen terwijl blanke Ariërs niks te maken wou hebben met joden.

21-05-2016, 10:05

Citaat door jakko:
Inmiddels een eeuw geleden.
Citeer: 'Inmiddels een eeuw geleden.'

Dit is wat ik bedoel.

Maar wel wanneer het jou uitkomt Armeens genocide naar buiten halen. Man man man ik hoor je onderbuik. Heb me in je vergist.

21-05-2016, 10:05
Je stelt voor dat we ten oorlog trekken tegen Rusland?


Je hebt familie?


Citaat door Sabon_Beldi:
Boycotten? Wauw. Poetin wordt daar zwak van. Serieus? Waarom doet het westen niet met Rusland en Noord Korea als wat ze met Irak, Syrie, Afghanistan en alle andere zwakke landen hebben gedaan? Tjah een ander kaliber misschien? Kim bombardeert je moer.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6