Bekijk volle/desktop versie : Burgemeester Ede hoopt dat dit laatste eruptie van onrust is



09-05-2016, 12:55
Burgemeester Cees van der Knaap van Ede heeft zijn handen vol aan de onrust in de wijk Veldhuizen. Behalve de autobranden en vernielingen is er ook kritiek op zijn onzichtbaarheid in de wijk én op zijn gesprek met een Marokkaanse consul.
Politieagenten fietsen langs het leegstaande winkelcentrum De Lindenhorst dat voor onrust zorgt in de wijk Veldhuizen in Ede. Politie wordt belaagd, auto's worden in brand gestoken en er vinden vernielingen plaats in de wijk. © anp.

Ziet u de sluiting van het theehuis in de wijk als de voornaamste reden voor de onrust?
Van der Knaap: ,,Het is meer gebruikt als aanleiding, is mijn stellige indruk. Mijn analyse is: die sluiting is door een relatief kleine groep van de Marokkaanse jongeren aangegrepen om onrust te veroorzaken binnen de wijk. De politie stelt vast dat er een harde kern is van criminelen, dát zijn degenen die de autobranden veroorzaken. Als gebaar naar de wijk, is er meer blauw op straat.''


Burgemeester Cees van der Knaap van Ede

Maar wat zit er nou echt achter?
,,Ze hebben gewoon aanleiding gezien om te te laten zien dat ze er nog steeds zijn, als groep. De harde kern bestaat uit hooguit tien personen. Met een stuk of veertig meelopers er omheen. In 2008 was het in Ede écht onveilig op straat, het ging om een grote probleemgroep van zo'n 250 jongeren. Ook toen gingen auto's in brand en werden bewoners geïntimideerd. Waar we nu mee bezig zijn, is deze groep de laatste klap toebrengen."

Bent u veel de wijk in geweest?
,,Daar heb ik helaas weinig tijd voor gehad.''

Vanwege de Giro d'Italia, zoals een Amsterdams raadslid in een open brief suggereerde?
,,Hou toch op. Ik ben alleen maar met deze problematiek bezig geweest. Ik kon trouwens niet altijd met de bewoners praten, omdat er cameraploegen rondliepen. Dat maakt een gesprek met bewoners lastig, ik wil geen camera's in mijn rug. Zaterdag ben ik er nog wel geweest, anderhalf uur. Ik zal dat de komende tijd vaker doen. De massaliteit van de media in deze kwestie is niet meer proportioneel. Het gaat, nogmaals, om een heel kleine groep, die helaas heel veel onrust heeft veroorzaakt in een wijk die helemaal tot rust gekomen was."


Cees van der Knaap

Er klonk tot in de Tweede Kamer kritiek op uw gesprek met de Marokkaanse consul, die naar Ede kwam.
,,Dat is echt... Hoe het kan lopen dat iets dat zó klein is, zó groot gemaakt wordt. Ik stel vast dat iedereen elkaar nakakelt. Hoe het echt gegaan is: een Edes raadslid belde mij op om te zeggen dat de consul-generaal die zij had ontmoet graag met me wilde praten over de situatie in Ede. Ik heb gezegd: dat is prima, iedereen is welkom in Ede. Die man is hier geweest en heeft zijn excuses aangeboden namens de Marokkaanse gemeenschap in Nederland. Hij voelde zich verantwoordelijk. Het zijn Marokkaanse Nederlanders, ze hebben ook het Marokkaanse paspoort.''

Maar welke structurele oplossing heeft u dan voor de problemen in deze wijk?
,,Ik hoop dat we genoeg bewijs vinden om het laatste residu van de harde kern achterover te kunnen drukken. De hoop en verwachting bij mij en de politie is echt dat dit de laatste eruptie van onrust is.''
AD:

09-05-2016, 13:02


Geef die jongens een plekje waar ze kunnen chille en het is opgelost!

09-05-2016, 13:35

Citaat door Amazigh-:
Geef die jongens een plekje waar ze kunnen chille en het is opgelost!
Ze hebben een gloednieuw buurthuis, zag ik op de tv. Maar ook daar is een ruit ingegooid.

Anders gaan ze maar lekker thuis bij hun moeder chillen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

09-05-2016, 13:35

Citaat door Amazigh-:
Geef die jongens een plekje waar ze kunnen chille en het is opgelost!
Die hebben ze, maar daar willen ze niet naar toe.

09-05-2016, 14:25


Hadden ze dan ook gekregen. Dat hebben ze zelf vervolgens weer afgebroken.

Snap jij het nog?


Citaat door Amazigh-:
Geef die jongens een plekje waar ze kunnen chille en het is opgelost!

09-05-2016, 14:27
Ede obsessie


Pfffff

Doe ff normaal man!

09-05-2016, 14:29

Citaat door Reallover:
Ede obsessie


Pfffff

Doe ff normaal man!
Ze eisen een uitzonderingspositie..dan krijgen ze die ook.