Bekijk volle/desktop versie : Tips voor sebab zetten richting het huwelijk vanuit de vrouw?



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

08-05-2016, 00:30
Salaam zusters (en evt. broeders),

Ik heb de volgende vraag aan jullie: op wat voor manier kun je als vrouw sebab zetten richting het huwelijk wanneer je hierbij niet meer in het harame wil vervallen?

Vroeger dacht ik altijd dat het het meest ideaal was om iemand in daily life te ontmoeten (is het ook) via studie of werk en elkaar te leren kennen zonder bijbedoelingen en dat diegene dan de stap richting het huwelijk zet.
De realiteit loopt echter niet altijd zo..De jaren verstrijken, je studeert af, je bent druk met je baan, je begeeft je in je vrije tijd onder je familie en je vriendinnen...In daily life ontmoet je op het werk geen potentiële moslimmannen, daarbuiten wordt je niet benaderd door een man..En intussen tikken de jaren verder...

Hoe ik t/m nu toe de mannen heb leren kennen die ik oriënterend heb gesproken. Ik zal eerlijk zijn: sommigen serieus via hier/internet of gekoppeld via vriendinnen..Tot op heden bleken dit echter allen geen geschikte mannen, dus ze hebben niet het eindstation behaald.

De verantwoordelijkheid van de directe familie lijkt ook niet meer wat het is geweest zoals in de tijd van de profeet saws en de sahaba, waarin de vaders zelf op zoek gingen naar een geschikte huwelijkskandidaat voor hun dochter. Nopes, vaders gaan niet actief op zoek, broers evenmin. En uit schaamte zou ik dit ook nooit uit mezelf aan hen vragen om dit wel voor me te doen.

Wanneer je met ongelovigen over dit onderwerp praat of met mensen die het niet erg vinden om in het harame te vervallen (en ik heb mezelf er ook schuldig aan gemaakt in het verleden, wil niet heilig doen), krijg je 'moderne' tips als: 'Kijk op internet! Zoveel datingsites en datingapps bladiebla'. Ummm NOTT, geen zin meer in op die manier....Contact leggen per internet met een vreemde, foto's moeten uitwisselen, nummers uitwisselen, op 'blind date' en ga zo maar door, nummer zoveel zijn voor iemand etc.

Oke, wanneer je met praktiserende mensen praat en zo'n onderwerp aanhaalt, krijg je als tips:
- Meld je bij de moskee dat je wil trouwen....Met alle respect voor de mensen die het op die manier willen doen, maar dit is wellicht iets gewoons voor bekeerlingen maar in de Marokkaanse gemeenschap wordt je al gauw weggezet als wanhopig. Deze optie is dus ook niet mogelijk.

Hebben jullie tips? Hoe gaan andere vrijgezelle 25+ dames hiermee om?

I know dat het allemaal mektab is, maar het wordt immers ook aangeraden sebab te doen en terecht. Heb ook weer geen zin om bij wijze van 'weg te gaan zitten rotten' al wachtend

08-05-2016, 00:54


Hier heb je helemaal gelijk in en moet eerlijk zeggen,, ik heb geeeeen idee

08-05-2016, 00:55
Als ik het had geweten, dan had ik het graag met je gedeeld.. Moge Allah swt ons spoedig voorzien.

08-05-2016, 08:04
Je maakt terecht een punt. Er zijn zoveel Nederlandse Marokkanen zoekende en niemand die ze bij elkaar kan brengen. Ik zie een gat in de markt voor een datingsbureau. Een soort van lexa.nl, maar dan netjes. Wie doet er mee?

08-05-2016, 09:38



Citaat door xMtalsia:
Als ik het had geweten, dan had ik het graag met je gedeeld.. Moge Allah swt ons spoedig voorzien.
Ameen.


Ontopic, het enige wat je kunt doen is het kenbaar maken en dua verrichten. Contact per email of groepsapp met jouw mahram erin. Of iemand tegenkomen die blindelings gelijk naar jouw ouders wil komen. Dat is sebab doen meer kan je niet tenzij je iets wilt afwijken van de regels.

Trouwens 25+ is nog jong laat je niet gek maken. Ik heb de raarste verhalen gehoord en meegemaakt van hoe mensen hun partner tegenkomen. Wanhoop niet aan wat Allah sobhana wa ta'ala voor jouw in de planning heeft.

08-05-2016, 09:47

Citaat door Droom-vrouw:
Ik stem voor!

Pm me
Ik had het graag gedaan, maar is lastig. "Wat doe je voor werk? Ja ik heb een datingsbureau", dit is wat me tegenhoudt. Maar het idee speelt al jaren door mijn hoofd.

08-05-2016, 09:49

Citaat door Hannelor:
Ik denk dat ook velen in hetzelfde schuitje zitten, inclusief ikzelf. Ik zou ook graag die stap willen zetten naar het huwelijk maar ik kom niemand tegen en verder hebben wij niet zo'n groot netwerk. Dat piekeren heb ik vaak, dan denk ik ik had hem al op de uni moeten tegenkomen maar dat is niet gebeurd en nu ben ik al afgestudeerd. Dus als ik wist waar ik kon 'zoeken' of gevonden kon worden dan had ik het zeker gedeeld. Wanneer ik naar buiten ga of in de trein zit dan is het ook niet zo dat iemand even op je afstapt en zegt hey zullen we trouwen. Iedereen is minding their own business en ik ben ook niet een type die oogcontact met mannen gaat zoeken of ze zou aanspreken.
Herkenbaar. Het zijn meestal de losse meiden die snel trouwen. Ghair insha allah, Allah is de beste planner.

08-05-2016, 10:09

Citaat door Lola.:
Je maakt terecht een punt. Er zijn zoveel Nederlandse Marokkanen zoekende en niemand die ze bij elkaar kan brengen. Ik zie een gat in de markt voor een datingsbureau. Een soort van lexa.nl, maar dan netjes. Wie doet er mee?
Ik zou niet graag zeggen dat ik mijn man via een datingsite heb leren kennen. Blijf wel alleen dan.. Het klinkt namelijk heel geforceerd.

08-05-2016, 10:40
Geen idee moppie... moeilijk... daten is idd niks... tijdverspilling aan mensen die niet serieus zijn...

08-05-2016, 12:02
ghair in sha Allah, voor een gelovige is het belangrijk niet de hoop te verliezen en sabrun jameel te hebben zie surah yusuf. maar toch flitsen er vragen door me heen dat ik denk hoe kan dit? waarom kom ik niemand geschikts tegen. Mankeert mij wat. Doe ik wat verkeerd? Terwijl ik goed weet dat er alhamdulilah niets met mij aan de hand is. Moge Allah ons bijstaan in deze beproeving en ons een goede echtgenoot schenken amin

08-05-2016, 12:38
Allahuma amien. Wel goed dat je ermee bezig bent. Heb altijd wel respect voor vrouwen die aan trouwen denken en hier na toe werken onwille van Allah.

Ik zou als ik jou was niet te veel bezig houden met wat anderen wel/niet zouden denken. Het gaat om jou geluk en indd van niets ondernemen komt er ook niets van terecht. Sommige denken dat hun prins op het witte paard zomaar uit het niets verschijnt en dat dit qadr mina Allah is maar men vergeet hierbij dat jezelf ook dingen moet ondernemen.

08-05-2016, 12:41
mijn neef is op zoek naar een tweede vrouw
een lieve praktiserende man
zijn vrouw woont in marokko
en wil niet naar hier komen

08-05-2016, 12:41


Voor een meid is het moeilijk. Tegenwoordig verwachten de omgeving dat je het zelf wel kan regelen terwijl het niet altijd zo hoeft te zijn. Is moeilijk.
Moge Allah swt ons spoedig voorzien van een zawzjan sali7a.

08-05-2016, 12:50

Citaat door xMtalsia:
Ik zou niet graag zeggen dat ik mijn man via een datingsite heb leren kennen. Blijf wel alleen dan.. Het klinkt namelijk heel geforceerd.
Ik begrijp je heel goed, maar wat is geforceerd. En moet je alles vertellen aan anderen. Het gaat uiteindelijk om dat jullie als man en vrouw samen gelukkig zijn. Toch? Ik heb collega's die elkaar op datingssiter hebben ontmoet die stapel zijn op elkaar en een gezin hebben gevormd. Het kan dus zeker.

Citaat door Hannelor:
ghair in sha Allah, voor een gelovige is het belangrijk niet de hoop te verliezen en sabrun jameel te hebben zie surah yusuf. maar toch flitsen er vragen door me heen dat ik denk hoe kan dit? waarom kom ik niemand geschikts tegen. Mankeert mij wat. Doe ik wat verkeerd? Terwijl ik goed weet dat er alhamdulilah niets met mij aan de hand is. Moge Allah ons bijstaan in deze beproeving en ons een goede echtgenoot schenken amin
allahouma ameen. Sabrun jameel, wa alhamdoulillah 3la xxxxxe hal.

08-05-2016, 18:36

Citaat door Hannelor:
Ik denk dat ook velen in hetzelfde schuitje zitten, inclusief ikzelf. Ik zou ook graag die stap willen zetten naar het huwelijk maar ik kom niemand tegen en verder hebben wij niet zo'n groot netwerk. Dat piekeren heb ik vaak, dan denk ik ik had hem al op de uni moeten tegenkomen maar dat is niet gebeurd en nu ben ik al afgestudeerd. Dus als ik wist waar ik kon 'zoeken' of gevonden kon worden dan had ik het zeker gedeeld. Wanneer ik naar buiten ga of in de trein zit dan is het ook niet zo dat iemand even op je afstapt en zegt hey zullen we trouwen. Iedereen is minding their own business en ik ben ook niet een type die oogcontact met mannen gaat zoeken of ze zou aanspreken.
Precies, heb the same..Gewoon random buiten komen mannen ook niet zomaar op je afgestapt. Die zijn denk ik ook bang een blauwtje te lopen of ik weet niet wat er achter zit :P Soms zeggen vrouwen dat je een man een 'hint' moet geven door oogcontact te zoeken of te glimlachen. Dat diegene die je interessant vindt, wel op je afstapt na een hint maar ummm dat zit niet in mijn aard en kan mezelf daar gewoon niet toe brengen. Voel me dan bijna een tja, zal het woord niet gebruiken...Ieder zijn personality zullen we dan maar zeggen. Maybe gaat het bij sommigen gewoon natuurlijk en spontaan zonder dat het er raar uitziet, I dont know...

En tja, dan bout 'netwerk'. Ookal zou je wel een groot netwerk hebben. Het lijkt geen maatschappelijke verantwoordelijkheid ofzo. Men vraagt elkaar wel 'en, ben je nog steeds niet aan de man/vrouw'? maar intussen denken ze er niet aan om de vrijgezelle dames en jongemannen die een leeftijd en levensfase hebben bereikt waarin huwen meestal wel als logische wens op de 'agenda' staat, aan elkaar voor te stellen. Men lijkt koppelen tegenwoordig te schuwen. Ik hoor mensen soms als argument geven 'ik wil niet verantwoordelijk gehouden worden wanneer ze niets voor elkaar blijken te zijn'...Zelf vind ik dat je daar als tussenpersoon geenszins voor verantwoordelijk gehouden kan worden. Zolang je geen junk, ex-crimineel, schizofreen, dealer , getrouwde man, cheater e.d. aan iemand voorstelt terwijl je dit dondersgoed weet, heb je te maken met 2 volwassen mensen die zelf besluiten wat ze doen na een kennismaking...

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11