Bekijk volle/desktop versie : Signalen dat Erdogan van Davutoglu af wil.



Pagina's : [1] 2 3 4 5

05-05-2016, 10:59
Het lijkt er op dat Erdogan een tandje bij aan het zetten is om van Turkije zijn eigen dictatuur te maken. Er komen steeds meer signalen dat hij van de Partijleider van de AK-partij af wil. Premier Davutoglu wil namelijk niet meewerken aan de grondwetswijzigingen die Erdogan door wil voeren om zo eigenhandig meer macht naar zich toe te trekken.


Citaat:
Signalen dat Erdogan van Davutoglu af wil nemen toe

Vandaag, 07:11 Buitenland

De regerende Turkse AK-partij organiseert op korte termijn een buitengewoon congres om partijleider en premier Davutoglu opzij te schuiven. Dat hebben anonieme partijbestuurders tegen persbureau Reuters gezegd.

Het besluit zou zijn genomen na een ontmoeting tussen Davutoglu en president Erdogan gisteravond. "De president en de premier zijn het erover eens dat er een partijcongres komt. Ik denk niet dat Davutoglu weer kandidaat zal zijn", zei een van Reuters' bronnen.

Erdogan en Davutoglu zouden een meningsverschil hebben over een grondwetswijziging, die de macht van de president vergroot ten koste van die van de premier. Davutoglu zou daar tegen zijn. Door hem weg te sturen, ontstaat er ruimte voor een vervanger die wel bereid is om de noodzakelijke grondwetswijziging door het parlement te krijgen.

Voor de ramadan
Turkse kranten schreven gisteren al over een op handen zijnd vertrek van Davutoglu. Een van de bronnen van Reuters zei dat het congres voor 6 juni zal plaatsvinden. Dan begint de ramadan.

De carrière van de voormalige diplomaat Davutoglu is nauw verbonden met die van Erdogan. In 2003 werd Davutoglu de belangrijkste adviseur van Erdogan, die toen nog premier was. In 2009 trad hij toe tot Erdogans kabinet als minister van Buitenlandse Zaken. Toen Erdogan in 2014 president werd, werd hij leider van de AK-partij en premier.

Onder druk
Als Davutoglu opstapt, komt dat in een periode waarin de regering van Turkije onder grote druk staat. In eigen land zijn er terreuraanslagen van Koerdische militanten en IS en gevechten tussen het Turkse leger en de Koerdische PKK.

In buurland Syrië woedt een oorlog waarvoor miljoenen Syriërs naar het buitenland zijn gevlucht. Davutoglu sloot het akkoord met de EU dat de vluchtelingenstroom naar Europa in goede banen moet leiden.

BRON: http://nos.nl/artikel/2103184-signalen-dat-erdogan-van-davutoglu-af-wil-nemen-toe.html
Dus alles en iedereen die Erdogans plannen voor alleenheerschappij in de weg staat moet wijken.

Zorgwekkend!

05-05-2016, 11:01



Citaat door Peej1:
Het lijkt er op dat Erdogan een tandje bij aan het zetten is om van Turkije zijn eigen dictatuur te maken. Er komen steeds meer signalen dat hij van de Partijleider van de AK-partij af wil. Premier Davutoglu wil namelijk niet meewerken aan de grondwetswijzigingen die Erdogan door wil voeren om zo eigenhandig meer macht naar zich toe te trekken.



Dus alles en iedereen die Erdogans plannen voor alleenheerschappij in de weg staat moet wijken.

Zorgwekkend!
de staatsgrepen van de CIA zijn zorgelijker ook die in Turkije.

05-05-2016, 11:07
ik heb davutoglu niet echt strijdlustig gevonden.. er moet iemand met pit komen die wanneer hij zijn mond opentrekt en alle westerlingen en koerden beginnen te beven van angst.. minister van buitenlandse zaken is een goede optie

05-05-2016, 11:21

Citaat door plop:
de staatsgrepen van de CIA zijn zorgelijker ook die in Turkije.
Ja, maar daar gaat deze topic niet over. Dit gaat over Erdogan die steeds meer macht eil pakken in Turkjje en dus politieke tegenstanders wegmoffelt.

05-05-2016, 11:41



Citaat door Djengiz:
ik heb davutoglu niet echt strijdlustig gevonden.. er moet iemand met pit komen die wanneer hij zijn mond opentrekt en alle westerlingen en koerden beginnen te beven van angst.. minister van buitenlandse zaken is een goede optie
Djengiz,

Het lijkt me dat iemand die tegenwoordig tegen Erdogan ingaat wel pit heeft...
Je bedoelt waarschijnlijk dat er iemand moet komen die wil wat Erdogan ook wil?


Noord

05-05-2016, 11:48

Citaat door Noord55:
Djengiz,

Het lijkt me dat iemand die tegenwoordig tegen Erdogan ingaat wel pit heeft...
Je bedoelt waarschijnlijk dat er iemand moet komen die wil wat Erdogan ook wil?


Noord
Die mensen noemt men ook wel hielenlikkers.

05-05-2016, 11:57
Inmiddels meldt teletekst dat Davutoglu vandaag zijn ontslag in gaat dienen. Dus Erdogan heeft wéér iemand weggejaagd die zijn plannen in de weg stond.

05-05-2016, 12:10
Het is nog maar een kwestie van tijd voordat zich een tegenbeweging gaat ontwikkelen. Rustig achterover leunen en met belangstelling gadeslaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

05-05-2016, 12:14
Het gaat lekker met de Turkse economie

05-05-2016, 12:15

Citaat door Peej1:
Inmiddels meldt teletekst dat Davutoglu vandaag zijn ontslag in gaat dienen. Dus Erdogan heeft wéér iemand weggejaagd die zijn plannen in de weg stond.
Peej,

Het zal volgens mij niet lang duren voordat hij ook als "verrader" betiteld wordt.
Maar goed, als Djengiz er maar blij mee is!





noord

05-05-2016, 12:17
als de grootvizier (premier) niet doet wat de sultan (erdogan) hem opdraagt, dan mag ie zijn koffers pakken.. we streven naar 't sultanaat zoals in ottomaanse tijden... of je het nou wilt of niet als westerling zijnde het zal er hoe dan ook komen..

05-05-2016, 12:22

Citaat door Djengiz:
als de grootvizier (premier) niet doet wat de sultan (erdogan) hem opdraagt, dan mag ie zijn koffers pakken.. we streven naar 't sultanaat zoals in ottomaanse tijden... of je het nou wilt of niet als westerling zijnde het zal er hoe dan ook komen..
Jij hebt er dus geen enkel probleem mee dat Erdogan de regels van de democratie aan zijn laars lapt.

Volgens mij streef jij naar niets anders dan een fascistische dictatuur.

Dat stralen jouw posts hier meer dan duidelijk uit.

05-05-2016, 12:31


Als dit waar is , is het naar mijn mening geen goede zaak. Persoonlijk vind ik dat Davutoglu een goede politicus .

Heb wel eens interview's van hem gezien met buitenlandse pers die hem dan ook niet gemakkelijk maakten , maar hij had altijd overal wel een goede politieke reden en antwoord voor waarom Turkije iets doet.

Op zich werkt dat prima. Erdogan die gewoon zegt wat hij vind zonder een blad voor zijn mond te nemen en Davutoglu die met goede politieke redenen komt voor Erdogan zijn overwegingen.

Een soort van de good guy , bad guy tactiek.

05-05-2016, 12:36

Citaat door Sandoz:
Zo'n Islamitische leider als Erdogan heeft deze ongelovige wereld nodig
We herdenken juist deze dagen de afschuwelijke gevolgen die de daden van zo'n dictatoriale leider kunnen hebben.

Dus nee, de wereld kan dit soort dictators (religie is totaal irrelevant) missen als kiespijn.

05-05-2016, 12:36

Citaat door Djengiz:
als de grootvizier (premier) niet doet wat de sultan (erdogan) hem opdraagt, dan mag ie zijn koffers pakken.. we streven naar 't sultanaat zoals in ottomaanse tijden... of je het nou wilt of niet als westerling zijnde het zal er hoe dan ook komen..
Je bent zwaar gefrustreerd.
En je woont in NL.
Je bent Turk noch Hollander, maar je likt de ballen sultan erdo erdi

Pagina's : [1] 2 3 4 5