Bekijk volle/desktop versie : waar dient EIGENLIJK een zweet pak voor?



20-04-2005, 20:07
dat wil ik graag weten.. je weet wel zo'n zwarte...

20-04-2005, 21:45


De mythe van het zweetpak.

In Thailand zie je mensen ( bij abnormale temperaturen)trainen met een zweetpak,maar hier in nederland schijnen sommige trainers het ook te propageren en zelfs soms verplicht te stellen!
Ik wilde even ingaan op de misverstanden omtrent dit verschijnsel.

Als je inspanning levert produceren je spieren extra warmte,vandaar dat je het warmer krijgt.
Die extra warmte moet worden afgevoerd om de inwendige lichaamstemperatuur tussen de veilige 37 en 38 graden te houden.
Dat afvoeren gebeurt door uitademen ( water verdampt dan) maar met name door zweten.
Zweetpakken verhinderen dat zweet verdampt en voorkomen dus dat warmte wordt afgevoerd.
Bij sterke temperatuurstijging kunnen lichaamsfuncties worden ontregeld en is er gevaar van uitdroging ( dedydatie).Het hart,longen en bloedsomloop komen onder extra druk te staan en het hart moet sneller werken om het bloed het lichaam rond te pompen.
Dat gaat steeds moeilijker omdat vanwege vochtverlies het bloedvolume afneemt en de temperatuur dus nog verder stijgt,
Dit kan leiden tot misselijkheid/braken,duizeligheid,belemmerde ademhaling,geestelijke verwarring etc.
Nog verdere daling van het bloedvolume zorgt dat het lichaam moet kiezen of het de bloedstroom naar de spieren of het hart op peil moet houden.Het kiest voor het hart waardoor de temperatuur nog meer omhoog gaat.Je raakt uitgedroogd en dit leidt tot warmteberoerte en later HARTSTILSTAND!
Diverse sportmensen hebben op deze manier al de dood gevonden.
.
Overigens raak je door een zweetpak GEEN GRAMMETJE VET kwijt,de gewichtsvermindering wordt alleen maar veroorzaakt door vochtverlies,en de verloren kilos komen er direct weer bij als je eet of drinkt.
Bovendien zul je bij het dragen van een zweetpak vaak minder lang kunnen trainen zodat juist minder vet wordt afgebroken!

Conclusie is dat je die laatste kilootjes de dag voor de wedstrijd nog wel kunt kwijtraken door zweten ( zweetpak of sauna) maar dat structureel proberen gewicht te verliezen dmv een dergelijk pak niet werkt en zelfs gevaarlijk is.
Bedenk dat het feit dat men in Thailand wel met een zweetpak traint geen enkele garantie is dat het ook goed is,want ze hebben daar bv ook nog nooit gehoord van de stabiele zijligging bij een KO.

20-04-2005, 21:46
Een zweetpak is een pak die je kan dragen bij het sporten. Door de zweetpak verlies je extra vocht, al gauw 2 kg val je vanaf. Maar zodra je gaat drinken komt het evensnel bij. Dus echt vallen valk je niet vanaf.
Een zweetpak dragen veel kickboksers als ze in korte tijs moeten afvallen voor een wedstrijd, en uiteraard boksres en ander sporters. Maar drinken niet zoveel tot ze gewogen hebben voor een partij.
Als je elke dag, of minstens 4 keer in de week met een zweetpak traint kan je best veel afvallen, het is wel slecht voor je. Want je raakt géén GRAM vet kwijt.

Ik raad aan om af te blijven van een zweetpak. het maakt je lichaam kapot.

21-04-2005, 21:25

Citaat door moslimboy81:
Een zweetpak is een pak die je kan dragen bij het sporten. Door de zweetpak verlies je extra vocht, al gauw 2 kg val je vanaf. Maar zodra je gaat drinken komt het evensnel bij. Dus echt vallen valk je niet vanaf.
Een zweetpak dragen veel kickboksers als ze in korte tijs moeten afvallen voor een wedstrijd, en uiteraard boksres en ander sporters. Maar drinken niet zoveel tot ze gewogen hebben voor een partij.
Als je elke dag, of minstens 4 keer in de week met een zweetpak traint kan je best veel afvallen, het is wel slecht voor je. Want je raakt géén GRAM vet kwijt.

Ik raad aan om af te blijven van een zweetpak. het maakt je lichaam kapot.
oke bedankt voor de info..dan vraag ik me toch af waarom mensen zo dom zijn om toch een zweetpak te dragen ontwetendheid??

30-04-2005, 19:43


ja thx voor de info, had mezelf dus bijna een hartstilstand bezorgd!

Ciao

02-08-2009, 18:04
het klopt wel dat je geen vet kwijt raakt maar is effectief op de dag van het wegen zelf .. ik had een keer op een dag 5 kilo eraf gehaald door met mn zweetpak in een sauna te gaan zitten en zodoende heb ik het gewicht wel gehaald... maar als je er regelmatig mee traint en dergelijke en dan op je eten past zal je wel afvallen.

02-08-2009, 18:36

Citaat door rdam-berkani:
het klopt wel dat je geen vet kwijt raakt maar is effectief op de dag van het wegen zelf .. ik had een keer op een dag 5 kilo eraf gehaald door met mn zweetpak in een sauna te gaan zitten en zodoende heb ik het gewicht wel gehaald... maar als je er regelmatig mee traint en dergelijke en dan op je eten past zal je wel afvallen.

waar haal je die??

02-08-2009, 20:21

Citaat door littlemuslima:
waar haal je die??


vechtsportzaak heb ik hem vandaan maar ze zijn gwn verkrijgbaar bij sportzaken denk ik dan.