Bekijk volle/desktop versie : Ibn al-Jazwi: 'I reflected on this Hadith & it amazed me & I almost missed the mark'



25-04-2016, 00:05
Abu’l Abbas Abdellah ibn Abbas (radiAllahu anhuma) overlevert:

“One day I was riding (a horse/camel) behind the Prophet, peace and blessings be upon him, when he said, ‘Young man, I will teach you some words. Be mindful of God, and He will take care of you. Be mindful of Him, and you shall find Him at your side. If you ask, ask of God. If you need help, seek it from God. Know that if the whole world were to gather together in order to help you, they would not be able to help you except if God had written so. And if the whole world were to gather together in order to harm you, they would not harm you except if God had written so. The pens have been lifted, and the pages are dry.’” (Overgeleverd door Thirmidhi)

“One day I was riding (a horse/camel) behind the Prophet, peace and blessings be upon him, when he said, ‘Young man, I will teach you some words…”

Uit deze eerste zin van deze Hadith is een grote les te leren hoe men als volwassen persoon iets aan een jonger persoon kan leren. Wanneer je een jong persoon iets wil leren dien je hem eerst op zijn gemak te stellen en ‘warm te maken’. Het iemand op zijn gemak stellen op zijn hart voor hetgeen je hem wil zeggen.

De Profeet (sallaAllahu alayhi wa salam) zei:

“Young man, I will teach you some words…”. Als vader zou je kunnen zeggen: ‘Mijn zoon, ik heb wat woorden voor je die ik wil dat je gaat onthouden.’ ‘Mijn zoon, ik denk dat het belangrijk is om te weten.’ ‘Vriend, ik heb een goed advies voor je wat je gaat helpen in deze wereld en in de volgende.’ Het met een lieve en warme woorden iemand aanspreken opent diens hart en vergroot de kans dat hij je boodschap gaat aannemen.

De Profeet (sallaAllahu alayhi wa salam) is onze leermeester en hij geeft hier de jonge ibn Abbas (radiAllahu anhuma) een advies wat hem zal helpen in zowel deze als de volgende wereld. Let dus goed op wat hij (sallaAllahu alayhi wa salam) zegt.

“Be mindful of God, and He will take care of you.”

IHfadh Allah, yaHfadhek. Dit valt onder wat ze noemen ‘al-jazaa’ min jins al-3amal’.

- Wees je bewust van Allah, en Allah zal zich bewust van jou zijn.
- Support/help Allah, en Allah zal jou supporten/helpen.
- Gedenk Allah, en Allah zal jou gedenken.
- Neem een stap richting Allah, en Allah zal in versnelde stap naar jou komen.

Neem het initiatief en Allah (azza wa djal) zal er iets tegenover zetten.

“Be mindful of God…”

Het eerste dat vereist is is ‘al-Hifdh’, iHfadh Allah. Wat met deze woorden wordt bedoeld is dat men zich bewust is van de grenzen van Allah (azza wa djal), dat men Zijn grenzen beschermd en respecteert, dat men dit in ogenschouw neemt, dat men dit serieus neemt, en serieus zijn best doet om zich hier bewust van te zijn en zich te beschermen tegen het overtreden van deze grenzen.

Ibn Rajab zegt in ‘Jami3 uloom wa’l Hikam’ over het ‘mindful’ zijn ten aanzien van Allah (azza wa djal):

“be mindful of His limits, His rights, and His commands and prohibitions.”

Wees je bewust van Allah (azza wa djal), houdt Zijn grenzen in je gedachten en ga deze niet over. Dit omvat zowel hetgeen Allah (azza wa djal) heeft opgedragen om te doen en hetgeen Hij verboden heeft zodat we daarvan weg zullen blijven. Wees je bewust van de bevelen (awamir) van Allah (azza wa djal), doe je best dit op te volgen en hier naar te handelen, en wees je bewust van de verboden (nawahi) van Allah (azza wa djal), doe je best dit op te volgen en hier weg van te blijven.

“…and He will take care of you.”

Degene die zich bewust is van Allah (azza wa djal) en Zijn grenzen respecteert zal hier voor worden beloont. Allah (azza wa djal) zal hem beschermen, eren en onder Zijn zorg nemen aangaande wereldlijke zaken en je religieuze zaken. Ibn Rajab zegt in ‘Jami3 uloom wa’l Hikam’:

“whoever safeguards the limits of Allah and sheperds His rights, then Allah will safeguard him.”

Allah (azza wa djal) zal je beschermen in je wereldlijke zaken; Hij zal de persoon zijn lichaam, familie, kinderen en rijkdom, etc, beschermen. Iemand die zich bewust is van Allah (azza wa djal) wanneer hij jong en sterk is zal door Allah (azza wa djal) beschermd worden wanneer hij oud en slap is.

Allah (azza wa djal) zal je daarnaast beschermen in je Religie en imaan. Allah (azza wa djal) zal deze persoon leiden en weghouden bij afdwaling.

“…Be mindful of Him, and you shall find Him at your side…”

Wees je bewust van de bevelen (awamir) van Allah (azza wa djal), doe je best dit op te volgen en hier naar te handelen, en wees je bewust van de verboden (nawahi) van Allah (azza wa djal) en je zal Hem aan je zijde vinden. Hij zal je (belangen) beschermen aangaande je wereldlijke als religieuze zaken.
Degene die de grenzen van Allah (azza wa djal) in acht neemt zal Allah (azza wa djal) aan zijn zijde vinden waarin hij door Allah (azza wa djal) wordt gesteund, gesupporterd, beschermd, etc.

Stel je eens voor dat je een hele sterke en machtige persoon aan je zijde hebt. Zou je nog bang zijn voor iets? Hoe zou je je dan moeten voelen als je begrijpt dat je Allah (azza wa djal) aan je zijde hebt als je Zijn grenzen in acht neemt?

Allah (azza wa djal) zegt in de Qor’an:

“Indeed, Allah is with those who fear Him and those who are doers of good.” (Surah 16:128)

Qatadah zei: “Whoever has taqwa of Allah, He is with him, and whomever Allah is with, then the Party Which is never overcome is with him, the Guard Who never sleeps, and the Guide Who never strays.”

“If Allah is with you, whom can you fear? If He is against you, in whom can you place hope?”

“…If you ask, ask of Allah. If you need help, seek it from Allah…”

Het vragen van mensen voor zaken die enkel Allah (azza wa djal) kan (of het vragen van doden en/of mensen die niet aanwezig zijn) is shirk. Het vragen voor zaken die mensen wel kunnen is soort van afgeraden, het is in ieder geval aangeraden om zaken zelf te verrichten en geen hulp van anderen te vragen. Als je iets nodig hebt zelfs de kleinste dingen, vraag het dan aan Allah (azza wa djal). De heerschappij van de hemelen en aarde en alles wat daar tussen is is in de Handen van Allah (azza wa djal). Hij heeft de macht over alles en kan alles, vraag Hem.

Als je hulp nodig hebt, zoek het bij Allah (azza wa djal). Zoek geen hulp van iets of iemand in zowel wereldlijke als religieuze zaken behalve dan van Allah (azza wa djal).

“U aanbidden wij, en U vragen wij om hulp.”

Wat je helpt om dit concept, het enkel en alleen vragen van Allah (azza wa djal) en het op Hem vertrouwen, is de volgende kennis.

“…Know that if the whole world were to gather together in order to help you, they would not be able to help you except if Allah had written so. And if the whole world were to gather together in order to harm you, they would not harm you except if Allah had written so…”

Niemand kan jou helpen of jou kwaad doen behalve als Allah (azza wa djal) dit heeft geschreven. Niets gebeurd zonder dat Allah (azza wa djal) dit heeft geschreven, ook al zou de hele wereld zich hierop verenigen. Iemand die dit overdenkt en begrijpt zal een sterke band krijgen met Allah (azza wa djal).

“…The pens have been lifted, and the pages are dry.”

Alles is al bepaald en er zal niets meer aan veranderd worden, er is geen ontkomen aan. Wat Allah (azza wa djal) voor jou bepaald heeft zal gebeuren en niemand die hier iets aan kan veranderen ook al zou de hele wereld zich hier voor inspannen.

De Profeet (sallaAllahu alayhi wa salam) heeft gezegd:

“Allah ordained the measures (of quality) of the creation fifty thousand years before He created the heavens and the earth, as His Throne was upon water.”

25-04-2016, 00:05


Een andere overlevering, die niet van Thirmidhi is, en een wat andere bewoording heeft luidt:

“Be mindful of Allah, and you will find Him in front of you. Recognize and acknowledge Allah in times of ease and prosperity, and He will remember you in times of adversity. And know that what has passed you by [and you have failed to attain] was not going to befall you, and what has befallen you was not going to pass you by. And know that victory comes with patience, relief with affliction, and hardship with ease.”

“Be mindful of Allah, and you will find Him in front of you.”

Dit draagt dezelfde betekenis als de hiervoor besproken zin. In deze overlevering wordt gesproken over dat je Allah (azza wa djal) voor je in plaats van naast je zal vinden, dit doet echter niets af aan de betekenis die hier aan moet worden gegeven.

“Recognize and acknowledge Allah in times of ease and prosperity, and He will remember you in times of adversity.”

Wees je bewust van Allah (azza wa djal) in makkelijke tijden. Wees je bewust van de bevelen (awamir) van Allah (azza wa djal), doe je best dit op te volgen en hier naar te handelen, en wees je bewust van de verboden (nawahi) van Allah (azza wa djal) wanneer je gezond en rijk bent, wanneer je vrije tijd hebt, etc. Wanneer jij je je bewust bent van Allah (azza wa djal) in makkelijke tijden zal Hij zich bewust zijn van jou in tijden wanneer je het moeilijk hebt. Dit komt ongeveer ook neer op de betekenis van de Hadith die is overgeleverd door Thirmidhi, wees je bewust van Allah (azza wa djal) en Hij zal zich bewust zijn van jou en jou beschermen en eren.

“And know that what has passed you by [and you have failed to attain] was not going to befall you, and what has befallen you was not going to pass you by.”

De betekenis van deze woorden komen overeen met de betekenis van de Hadith die is overgeleverd door Thirmidhi. Allah (azza wa djal) heeft alles al bepaald in al-LawH al-Mahfoodh en niets gebeurd zonder dat Allah (azza wa djal) dit heeft geschreven, ook al zou de hele wereld zich hierop verenigen. Wat Allah (azza wa djal) wil gebeurd, wil Hij iets niet dan gebeurd het niet. Iemand die dit echt begrijpt zal nooit verdrietig zijn om iets wat hem (niet) bereikt heeft. Alles komt van Allah (azza wa djal) en de Moslim zou hier tevreden mee moeten zijn. Allah (azza wa djal) weet alles en vertrouw Hem dus en wees Hem dankbaar.

“Qaddara’Allah wa ma-sha’a fa3al…Allah heeft bepaald en Hij doet wat Hij wil.”

“And know that victory comes with patience, relief with affliction, and hardship with ease.”

En weet! (let dus op wat er nu gezegd wordt) dat de overwinning met geduld komt en dat moeilijkheden gepaard gaan met verlichting en betere tijden. Allah (azza wa djal) is met de geduldigen en zij zullen uiteindelijk overwinnen. Een overwinning omvat hier alle soorten overwinningen, zowel overwinningen op de vijand maar ook de overwinning op de eigen begeerten. Als de moeilijkheden zich opstapelen, weet dan dat de verlichting nabij is. Allah (azza wa djal) is op de hoogte van jouw problemen, Hij zal voor je zorgen. Maak je geen zorgen.

“Whoever puts his trust in Allah, He will be enough for him.” (Surah 65:3)

Ibn Rajab haalt in zijn boek ‘Jami3 uloom wa’l Hikam’ een quote aan van Ibn al-Jazwi waarin hij over deze Hadith zegt:

“I reflected on this Hadith and it amazed me and I almost missed the mark. So what a pity, that there is such ignorance of this Hadith and poor understanding of it’s meaning!”

"Woe to you! You go to those who close their doors against you…and try to hide their wealth from you, and you abandon One Who opens His door to you…shows you His wealth and says ‘Ask Me and I will answer you’.”

Deze Hadith laat zien dat het totaal onzinnig is om anderen naast Allah (azza wa djal) aan te roepen of om hulp te vragen (voor iets wat alleen Allah (azza wa djal) kan). Allah (azza wa djal) heeft alles onder Zijn Controle en niets of niemand kan je kwaad berokkenen of tot nut zijn zonder dat Hij hier toestemming voor geeft en dit wil. Allah zegt onder andere in de Qor’an:

“He causes the night to enter the day, and He causes the day to enter the night and has subjected the sun and the moon - each running [its course] for a specified term. That is Allah, your Lord; to Him belongs sovereignty. And those whom you invoke other than Him do not possess [as much as] the membrane of a date seed.” (Surah 57:6)

Aan Allah (azza wa djal) komt de Soevereiniteit toe, alles is in Zijn Macht, en anderen naast hem hebben niet eens het velletje van wat om de pit van een dadel zit onder hun controle. Hoe kun je dan de Heer der Werelden verlaten en anderen die niets bezitten aanroepen en om hulp vragen?

Laat je dus adviseren door de Profeet (sallaAllahu alayhi wa salam):

“…If you ask, ask of God. If you need help, seek it from God. Know that if the whole world were to gather together in order to help you, they would not be able to help you except if God had written so. And if the whole world were to gather together in order to harm you, they would not harm you except if God had written so. The pens have been lifted, and the pages are dry.’”

Wa Allahoe alam