Bekijk volle/desktop versie : Is er VVD-probleem in de voetbalwereld?



20-04-2016, 12:06
Iedereen heeft plots een mening over Marokkaans wangedrag in het voetbal, maar gegevens ontbreken.


Als ik aan Marokkaans-Nederlandse voetballers denk, zie ik Ibrahim Afellay die zo bescheiden was dat hij het al een hele eer vond om bij FC Barcelona op de reservebank te mogen plaats nemen. Of ik zie Hakim Ziyech die vrijwel in zijn eentje onlangs mijn thuisclub Willem II van 3 wedstrijdpunten beroofde. 'Beroofde', maar er was geen sprake van wangedrag. Bij wangedrag denk ik aan de Marokkaans-Nederlandse voetballers die een clubgrensrechter zo erg mishandelden dat hij aan de verwondingen overleed.

Soms denk ik ook aan de bendes van Marokkaanse jongeren die wijken in Den Haag, Gouda en Culemborg onveilig hebben gemaakt. Over de criminaliteit van Marokkaanse jongeren is veel bekend. Volgens het CBS worden mannen van Marokkaanse herkomst tussen de 18 en 25 vier keer zo vaak van een misdrijf verdacht als autochtone mannen van dezelfde leeftijd. Marokkaanse jongens tussen de 12 en de 17 worden zelfs vijf keer zo vaak van een misdrijf verdacht als autochtone jongens.
Ibrahim Affelay.
Ibrahim Affelay. © ANP

Het voetbal kan een oplossing zijn in plaats van een probleem

Er is dus een Marokkanenprobleem, maar is dat probleem er ook als het om voetbal gaat? Kun je de misdaadcijfers van Marokkaanse jongeren doortrekken naar het voetbalveld? Zijn er relatief veel Marokkaanse voetballers betrokken bij geweldincidenten? Of is het juist zo dat de voetbalsport Marokkaanse jongens disciplineert en misschien zelfs bijdraagt tot een betere integratie van deze jongens? Sommigen (Afellay, Ziyech, en anderen) komen immers bovendrijven.

Het voetbal kan dus een oplossing zijn in plaats van een probleem. Net zoals onderwijs een oplossing kan zijn, want soms (maar inderdaad niet vaak) zie ik Marokkaanse jongeren (en dan meer meisjes dan jongens) op de universiteit die erg hun best doen om hun tentamens te halen. Van wangedrag is geen sprake.

Volgens Johan Derksen is er echter alleen maar een probleem: Marokkaans-Nederlandse voetballers in het amateurvoetbal staan bekend om hun wangedrag en zorgen er door hun gedrag voor dat clubs te gronde worden gericht. Johan Derksen (ex-profvoetballer en ex-sportjournalist) maakt al zeer lang deel uit van het gilde van voetbalpraters op de beeldbuis. Hij valt vooral op door de stelligheid waarmee hij zijn voetbaluitspraken doet. Alsof voetbal een natuurkundig verschijnsel is, waarvoor hij op eigen houtje wetmatigheden heeft afgeleid. Die wetmatigheden zijn nooit te controleren, hij kan dus zeggen wat hij wil.

Het is ook onzin om bij te houden of incidenten door VVD'ers worden veroorzaakt
Iedereen heeft plots een mening over Marokkaans wangedrag in het voetbal, maar gegevens ontbreken.


Maar zijn uitspraken van afgelopen week over het wangedrag van Marokkaanse voetballers in het amateurvoetbal zouden wel eenvoudig geverifieerd moeten kunnen worden. Johan Derksen heeft echter geen cijfers over het aantal voetbalincidenten met Marokkanen.

Daartoe uitgedaagd door Farid Azarkan op de beeldbuis, zei Derksen dat hij geen onderzoek had gedaan, maar wel met heel veel clubbesturen sprak. Minister van Sport Edith Schippers (VVD) vindt dat Derksen een 'reëel probleem' aansnijdt, maar zij heeft net als Derksen geen cijfers. Zij ziet 'het' gebeuren op de sportvelden en dat is kennelijk voldoende om te concluderen dat er een probleem is met Marokkaans-Nederlandse voetballers.

De KNVB dan, die zegt dat het verhaal van Derksen niet klopt. Dus de KNVB zal ongetwijfeld wel cijfers hebben. Nee dus, want de KNVB houdt geen cijfers bij van de achtergrond van probleemveroorzakers. 'Het is ook onzin om bij te houden of incidenten door VVD'ers worden veroorzaakt', zegt de directeur amateurvoetbal van de KNVB. Dat zou de KNVB nu juist wel moeten doen. In het openbaar bestuur zijn de gevallen van zich misdragende VVD'ers al bijna niet meer te tellen (Jos van Rey, Ton Hooijmaijers, Loek Hermans, Piet Ploeg). Dus, waarom niet ook in het voetbal?

Het maakt niet uit wat de afkomst van veroorzakers van incidenten is

Het maakt niet uit wat de afkomst van veroorzakers van incidenten is, VVD'ers, Marokkanen, CDA'ers, Antillianen, als ze maar geregistreerd worden. Dan weten we tenminste of er een VVD- of een Marokkanenprobleem, of wat-dan-ookprobleem is in het voetbal.

Als er een probleem is, kunnen we erover nadenken hoe dat op te lossen. Nu kunnen voetbalpraters een probleem signaleren waarvan niemand weet of het een probleem is. Misschien is er wel helemaal geen VVD- of een Marokkanenprobleem in het amateurvoetbal. Voetbal is dan dus echt een oplossing. Ook voor VVD'ers.


http://www.volkskrant.nl/opinie/is-er-vvd-probleem-in-de-voetbalwereld~a4285656/

20-04-2016, 12:17


What a load of crap. Gaan we nu Marokkanen lastig vallen die voetballen. Wat is er morgen aan de beurt Marokkaanse slagerijnen of Marokkaanse kappers. Alleen maar klagen, klagen, klagen.