Bekijk volle/desktop versie : schrikkeljaar-regel hervormen?



16-04-2016, 13:22
[video=youtube;qkt_wmRKYNQ]https://www.youtube.com/watch?v=qkt_wmRKYNQ[/video]

Ik heb zojuist deze video bekeken en blijkbaar is de huidige kalender, de Gregoriaanse kalender, min of meer nauwkeurig voor de volgende eeuwen. Maar in de komende duizenden jaren zal het beginnen afwijken als er geen wijzigingen worden gebracht aan de huidige schrikkeljaar-regels. Ik vraag me af hoe de toekomstige generaties dit probleem zullen aanpakken. Met de huidige standaard Gregoriaanse kalender zitten we goed tot en met ongeveer het jaar 2800, waarna het met 1 dag zal beginnen afwijken. Als de mensheid of wereld nog zal bestaan in de volgende 10.000 jaren ofzo, dan zullen zij genoodzaakt zijn om hun kalenders aan te passen.

De reden waarom we schrikkeljaren hebben is om het kalenderjaar gesynchroniseerd te houden met de astronomische of seizoensgebonden jaar. Daarom dat februari periodiek om de 4 jaar 29 dagen heeft in plaats van slechts 28. Seizoenen en astronomische gebeurtenissen herhalen niet op exact 365 dagen, dus een kalender die hetzelfde aantal dagen per jaar heeft zou na een tijd beginnen afwijken van de gebeurtenissen die het normaal gezien zou moeten volgen.

De Gregoriaanse kalender voegt een 29e dag aan februari toe in alle jaren die deelbaar zijn door 4, behalve de jaren die deelbaar zijn door 100 (die normaal eindigen op -00), deze zijn dan geen schrikkeljaren, maar krijgen toch een extra dag als ze deelbaar zijn door 400. Zo was 2000 (deelbaar door 100, maar ook 400) een schrikkeljaar, maar 1700, 1800 en 1900 waren dat niet (deelbaar door 100 maar niet 400).

De redenering achter deze regel is omdat de Gregoriaanse kalender ontworpen is om de lente-equinox op of in de buurt van 21 maart te houden, zodat de datum van Pasen (gevierd op de zondag na de 14e dag van de maan die op of na 21 maart valt) correct blijft ten opzichte van de lente equinox. De lente-equinox jaar is op dit moment ongeveer 365.242375 dagen lang. De Gregoriaanse schrikkeljaar-regel geeft een gemiddeld jaar lengte van 365.2425 dagen. Een heel klein verschil, maar dat pas merkbaar wordt na millennia!

Zoals de man het in de video het goed heeft gezegd, is het toevoegen van een extra regel aan de Gregoriaanse kalender gelijk aan het fixen van een zinkende schip? Hoewel het met deze nieuwe regel onze kalender zou afwijken na 91.000 jaar en een klets, hoewel niet slecht is, kan het niet beter?
We zouden beter af zijn om terug te keren naar de Juliaanse schrikkeljaar-regel, dus om de 4 jaar. En omdat het maar om de 128 jaar afwijkt, voegen we simpelweg een extra regel toe: alle jaren die deelbaar zijn door 128 zijn geen schrikkeljaren! Hiermee is deze kalender nauwkeurig tot en met het jaar 625.000 jaar, iets meer dan een half miljoen jaar!

Als het aan mij ligt zou ik opteren voor een kalender met de regel om de 4 jaar schrikkeljaar, behalve als het deelbaar is door 128.

16-04-2016, 13:47


Interessant!

18-04-2016, 19:54

Citaat door Trudie:
Interessant!
dat zeker ja

18-04-2016, 20:00
De schrikkeljaren zijn in het leven gebracht door joden die niet wilden vasten..om zo legaal de regels te omzeilen.

18-04-2016, 21:21



Citaat door Kusaila:
De schrikkeljaren zijn in het leven gebracht door joden die niet wilden vasten..om zo legaal de regels te omzeilen.
igassa anazu overal sjin complot yek a kusaila ? hahaha

18-04-2016, 21:50

Citaat door Iqbal:
igassa anazu overal sjin complot yek a kusaila ? hahaha
Kom op dat hoor jij te weten...