Bekijk volle/desktop versie : Excuses Facebook na verwijderen 'twitterneukende' Erdogan



13-04-2016, 14:08
Facebook heeft excuses aangeboden aan de Nederlandse cartoonist Ruben L. Oppenheimer, nadat het sociale netwerk een cartoon van hem had verwijderd waarop de Turkse president Erdogan te zien is terwijl hij de blauwe 'Twitter-vogel' van achteren neemt. De cartoon is inmiddels teruggeplaatst.

'Een lid van ons team heeft per abuis iets verwijderd wat u op Facebook had verplaatst. Dit was een fout, en wij veronschuldigen ons hier oprecht voor', schrijft Facebook aan Oppenheimer. De fout van Facebook komt op een saillant moment. Erdogan is vooral de laatste dagen veel in het nieuws omdat hij kritiek heeft op cabaretiers en satirici die hem 'beledigen'.

'Fantastisch, de lange arm van Ankara heeft ook Facebook bereikt', reageerde Oppenheimer sarcastisch op Twitter, nadat zijn post was verwijderd van Facebook. Het is overigens niet duidelijk of Facebook de afbeelding op aandringen van de Turkse autoriteiten had weggehaald. Het sociale netwerk staat erom bekend zelf ook vrij preuts te zijn. Facebook zelf zegt alleen dat het een 'fout' was.

Geblokkeerd

Dat er meteen aan druk van Turkije wordt gedacht, is niet verwonderlijk. Als het gaat om het verwijderen van accounts en berichten op sociale media scoort het land hoog. Na een aanslag worden alle sociale media doorgaans geblokkeerd in Turkije, en daarnaast dient het land wereldwijd het vaakst een verzoek in bij Twitter om een bepaalde account of tweet te verwijderen, ongeacht of sprake is van een 'noodsituatie'.

'In Turkije worden geregeld cartoonisten veroordeeld. Als ik mij hier niet in zou mengen, zou ik denk ik geen goede cartoonist zijn', lichtte Oppenheimer afgelopen maandag in de talkshow Pauw zijn cartoon toe. 'Dit is een kolfje naar mijn hand.'

Maar de cartoon gaat volgens Oppenheimer niet direct over Turkije. Het is kritiek op de Nederlandse media. 'Als ik in Istanbul loop, zie ik ook wel mensen met een hoofddoekje, maar ook minirokjes, hotpants, travestieten homoseksuelen die hand in hand lopen. Die worden in de Nederlandse media niet getoond omdat er een bepaald beeld van Turkije moet worden neergezet.'

Gisteren werd bekend dat de Duitse cabaretier Jan Böhmermann is ondergedoken na een woedeaanval van Erdogan. De Turkse president heeft Duitsland opgeroepen om Böhmermann te vervolgen omdat hij hem zou hebben beledigd in een satirisch 'hekeldicht' dat de cabaretier op televisie had voorgedragen.

Onlangs wilde Erdogan ook al de satirische Duitse muziekclip 'Erdowie, Erdowo, Erdogan' laten verbieden omdat hij zich erdoor beledigd voelt.

http://www.volkskrant.nl/media/excuses-facebook-na-verwijderen-twitterneukende-erdogan~a4281347/