Bekijk volle/desktop versie : Maaroufi: 'Mijn identiteit is gebruikt door een domme jongen'



30-03-2016, 14:03
Zijn identiteit werd gestolen door zelfmoordterrorist Khalid El Bakraoui, maar de levenslustige Ibrahim Maaroufi (ex-FC Twente) is in alles het tegenovergestelde van de man die een zelfmoordaanslag pleegde op het Brusselse metrostation Maalbeek. Hij geeft het antwoord op de vraag der vragen: 'Nee, ik heb er absoluut niets mee te maken.'


La Gazzetta dello Sport bracht aan de hand van gegevens uit het dossier over El Bakraoui het bericht dat de terrorist met de identiteit van Maaroufi onder meer van Italië naar Griekenland vloog en een appartement huurde in het Belgische Charleroi. Zelf was de 27-jarige middenvelder al eerder op de hoogte van de identiteitsfraude.

'In januari kreeg ik al een bericht van een vriend uit Dubai, via Facebook', zegt Maaroufi in gesprek met Voetbal International. 'Toen was nog niet bekend om wie het ging. Ik ben met dat bericht naar de politie in België gegaan, maar daar zeiden ze me dat ik geen aangifte hoefde te doen. Ze dachten dat het ging om Abdelhamid Abaaoud (het vermoedelijke brein achter de aanslagen in Parijs, red.). Die was inmiddels dood verklaard en aangifte doen had dan geen zin meer, zeiden ze me.'

Onschuldig
Vorige week werd Maaroufi bij een controle in Nederland opnieuw geconfronteerd met de identiteitsdiefstal. 'Ik moest er opnieuw achteraan, zei een agent tegen me', vertelt de Marokkaans-Belgische spelverdeler. 'De Parket-Generaal liet me toen al gauw naar huis gaan. Ze weten ook bij Justitie dat ik er niets mee te maken heb. Ik heb deze man nooit van mijn leven gesproken.'


Waarom juist zijn identiteit werd gestolen, is ook voor Maaroufi nog een groot raadsel. De voetbalnomade - actief bij vijftien clubs in zestien jaar, waaronder Anderlecht, PSV, Internazionale en FC Twente - heeft wel een vermoeden. 'Misschien was het handig om mijn identiteit te gebruiken voor die reis naar Italië, omdat ik bij meerdere clubs in Italië heb gespeeld', speculeert hij hardop. 'Maar dat is de conclusie die ik in mijn hoofd heb getrokken. Want de politie heeft mij niets verteld en dat begrijp ik, in zo'n proces, ook wel.'

Ibrahim Maaroufi in het shirt van Internazionale, dat hem in 2008 verhuurde aan FC Twente.
Ibrahim Maaroufi in het shirt van Internazionale, dat hem in 2008 verhuurde aan FC Twente.

Dat de naam van de 27-jarige Maaroufi, na een proefperiode bij de Zeeuwse amateurclub Hoek eind 2015 bij de Belgische amateurclub FC Schaerbeek opgedoken, ongewild wordt genoemd rondom de terreuraanslagen in zijn geboortestad vindt hij verschrikkelijk. 'Wat zij hebben gedaan, heeft niets met geloof te maken', verafschuwt hij de gebeurtenissen van vorige week.

Hersenloos
'Ik ga niet om met mensen met zulke gedachten. Ik ben geboren in de wijk Anderlecht. Dat is misschien een moeilijke gemeente, maar geen terroristische. Deze aanslagen zijn gepleegd door mensen zonder hersenen. Ik weet niet welke Koran ze gelezen hebben, maar dat was in ieder geval een heel andere dan de Koran die ik elke dag lees. Ik respecteer iedereen, want iedereen is vrij van geloof en leven. Zo hoort het ook, denk ik. Als je in een land leeft, respecteer je de wetten en cultuur. Anders ga je weg.'

Angstig is hij allerminst, zo bezweert hij. 'Mijn identiteit is gebruikt door een sukkel, een domme jongen. Mensen zijn bang, ook om met het openbaar vervoer te reizen. Dat begrijp ik, want dat ben ik ook lichtelijk als mijn kinderen en mijn vrouw ermee moeten reizen. Maar we moeten doorleven. Anders hebben zij gewonnen. Ik leef ook door en geniet elke dag van de groei van mijn kinderen, want ik wil niet stoppen met leven omdat iemand mijn identiteit gejat heeft.' (Mitchell Minnaard)