Bekijk volle/desktop versie : Een verduidelijking van as-salafiyyaah



30-03-2016, 07:25
Shaykh Naasiroed-Dien al-Albaanie

VRAAG: Bij sommige broeders is de beeldvorming van as-salafiyyah verkeerd. Kunt u, als één van de geleerden van as-salafiyyah, het standpunt van as-salafiyyah verduidelijken ten opzichte van de Islamitische groeperingen van vandaag de dag?

ANTWOORD: Ik heb vragen als deze al tal van keren beantwoord, maar ik zal er nogmaals op reageren. En na deze verduidelijking kan geen enkele moslim over deze kwestie nog in discussie gaan.

Ten eerste: Het woord "as-salafiyyah" stamt af van as-salaf, ofwel: de voorgangers. En als de geleerden over as-salaf spreken, dan spreken zij over de drie generaties waarover de profeet - sallallaahoe 'alayhie wa sallam - in een authentieke overlevering van al-Boekhaarie en Moesliem heeft gezegd: ((De beste mensen zijn van mijn generatie, daarna degenen na hun, daarna degenen na hun)). Dus as-salafiyyah, en de volgers van as-salafiyyah, zijn onderdeel van as-salaf. En na deze verduidelijking van as-salaf en as-salafiyyah volgen nu twee punten:

Het eerste punt: Dat as-salafiyyah, in tegenstelling tot de groeperingen van vandaag de dag, zich niet toeschrijft aan één of meerdere personen. Sterker nog, as-salafiyyah schrijft zich toe aan een foutloos begrip. Dat is zo, omdat het onmogelijk is dat as-salaf gezamenlijk op dwaling zou zitten. In tegenstelling tot degenen na hen (al-galaf), waarover geen lof is geuit. Integendeel, over de meeste van hen is misprijzend gesproken. En in navolging van de vorige overlevering heeft de profeet - sallallaahoe 'alayhie wa sallam - gezegd: ((Vervolgens zullen er na hen mensen komen. Zij zullen getuigenissen afleggen, maar zij zullen niet worden geraadpleegd...)) enzovoorts. En in een andere overlevering is de profeet - sallallaahoe 'alayhie wa sallam - lovend over één groep moslims, maar misprijzend over het merendeel van hen. De profeet - sallallaahoe 'alayhie wa sallam - heeft gezegd: ((Er zal altijd één groep (taaiefah) van mijn gemeenschap op de waarheid zijn. Zij die hen in de steek laten, zullen hen niet deren, tot het bevel van Allaah zich aandient)) of ((tot het Uur zich aandient)). Dus één groep zal tegen het eind der tijden op de waarheid zijn. En het woord "taaiefah" betekend: een groepje van weinig mensen. Dus wij weten nu dat as-salafiyyah zich toeschrijft aan de vrome voorgangers (as-salaf) en dat hun begrip van het geloof foutloos is. En dat elke moslim zich dient vast te klampen aan dit begrip van as-salaf, tot het eind der tijden.

En het tweede punt: Dat elke moslim dient te weten dat wanneer hij zich toeschrijft tot as-salafiyyah, dat hij zich daarmee toeschrijft aan een foutloos begrip van het geloof. En sommigen van degenen na hen (al-galaf) die op dwaling zijn, zij nemen de overlevering: ((Mijn gemeenschap komt niet bijeen op dwaling)) als bewijs dat de waarheid 'em zit in de grootste groep. Echter, in deze tijd waarin moslims zoveel van elkaar verschillen is dat een foutieve voorstelling. En daarbij komt de authentieke overlevering waarin de joden, de christenen maar ook de moslims zich zullen opsplitsen. De overlevering waarin de profeet - sallallaahoe 'alayhie wa sallam - heeft gezegd: ((De joden zullen zich opsplitsen in éénenzeventig groeperingen, de christenen zullen zich opsplitsen in tweeënzeventig groeperingen en mijn gemeenschap zal zich opsplitsen in drieënzeventig groeperingen. Allen zijn in het Vuur, behalve één)). Daarop vroegen de mensen: "Wie is die ene groep, O boodschapper van Allaah?" Hij antwoordde: ((Dat is de groep)) ofwel: de groep van de boodschapper van Allaah - sallallaahoe 'alayhie wa sallam -. En de overlevering: ((Mijn gemeenschap komt niet bijeen op dwaling)) slaat dan ook op de metgezellen (as-sahaabah) en op degenen die hun pad bewandelen.

Van de fataawaa-reeks: "Al-Hoedaa wa an-Noer"
Cassettebandje: 1

VERTALER: Mohammed ibn Johannes el-Holandi
(het vermelden van mijn naam is op verzoek van beheerders)

07-08-2020, 18:01


Salamoualaikoum wa rahmatoullah wa barakatouh

Moge Allah shwt jou, samen met jouw geliefden in Jannah laten zijn, naast de profeet Mohammed (vrede en zegeningen zij met hem), en alle moslims en moslima’s ook, amin!

Moge Allah shwt alles en iedereen leiden op het rechte pad, amin!

Moge Allah shwt het leven van alle moslims en moslima’s vergemakkelijken, en de aanbidding tot Allah shwt vergemakkelijken, amin!

Moge Allah shwt alle mannelijke en vrouwelijke duivels ten alle tijden ver bij jouw en jouw geliefden en jouw naasten vandaan houden, amin!

Moge Allah shwt de rest van jouw leven, samen met jouw geliefden, het beste van jullie leven laten zijn, amin!

Moge Allah shwt jou en je geliefden laten slagen voor de beproevingen, amin!

Djazaakoum Allahoe Ghairan

07-08-2020, 22:51
Wat een verduidelijking zich. Lol

07-08-2020, 23:29

Citaat door yoesoef:
Wat een verduidelijking zich. Lol

En wat voegt jou reactie toe? Ga naar onzinhoekje.

30-08-2020, 21:57


Up