Bekijk volle/desktop versie : Vriendschap.



30-03-2016, 06:50
■xShaykh Mohammed bin Saalih al-'Oethaymien

Vraag:x'O edele shaykh, moge Allaah u succes schenken. Een jongeman sluit vriendschappen met veel mensen. Naar welke eigenschappen moet hij op zoek gaan in een vriend?'


Antwoord:x'Dit is een belangrijke vraag. Vrienden hebben effect op degene die met hen omgaat. Hierover werd gezegd: "Vraag niet over een persoon, maar vraag over zijn vriend". Want elke vriend neemt de persoon met wie hij bevriend is als voorbeeld.
In een betrouwbare overlevering vergeleek de Profeet -sallallaaho alayhi wa sallam- een goede vriend met een persoon die musk verkoopt. Ofwel zal hij jou er wat van geven, ofwel koop je het van hem, of [op zijn minst ruik] je de lekkere geur. En de slechte gezel [vergeleek hij met] een ijzersmid. Hij zal jouw kleding verbranden, of je zult een onaangename geur bij hem ruiken.xDe Profeet -sallallaaho alayhi wa sallam- zei in een hadith:x

‘Een man bevindt zich op de religie van zijn vriend, dus laat eenieder goed overwegen wie hij tot vriend neemt.’

Wees gewaarschuwd voor slechte vrienden! En blijf ijverig in goedheid en rechtschapenheid.
[Goede vrienden zijn] zij die jou helpen in vroomheid en het vrezen van Allaah en jou het immorele en de slechte zaken verbieden.x
Het is mogelijk om je vrienden te testen. Als jij hen een week of tien dagen vergezelt, dan weet je wie wel of niet geschikt is om bevriend mee te zijn.x
Wees gewaarschuwd! Wees gewaarschuwd voor het sluiten van een vriendschap met degene die geen goedheid bezit. Of dit nou is door hun manier van denken, aqiedah (geloofsleer), akhlaaq (karakter) of vanwege hun ‘ibaadah (aanbidding).

Ik vraag Allaah om jullie en ons vrome vrienden te schenken. Allaah heeft macht over alle zaken.

Bron:xhttp://www.an-nasieha.nl/upload/shaykh_oethaymien_over_vriendschap.mp3

30-03-2016, 14:26



Citaat door Souad.ELK:

‘Een man bevindt zich op de religie van zijn vriend, dus laat eenieder goed overwegen wie hij tot vriend neemt.’

Wees gewaarschuwd voor slechte vrienden! En blijf ijverig in goedheid en rechtschapenheid.
[Goede vrienden zijn] zij die jou helpen in vroomheid en het vrezen van Allaah en jou het immorele en de slechte zaken verbieden.x
Beste Souad,

Betekent bovenstaande nu, dat een Moslim geen vriendschappelijke relaties kan/mag onderhouden met andersgelovigen of ongelovigen?

30-03-2016, 14:29

Citaat door Bebop:
Beste Souad,

Betekent bovenstaande nu, dat een Moslim geen vriendschappelijke relaties kan/mag onderhouden met andersgelovigen of ongelovigen?
Nee. Is thalaathatul usool (de drie fundamenten) heeft de schrijver het ook over het bevriend/houden raken/van ongelovigen. Het mag, als het op een natuurlijke wijze is. Ik raad je aan om de lessen te beluisteren, of het boek aan te schaffen (verkrijgbaar in het Arabisch, Engels en Nederlands).

Verder wil ik ook erbij zeggen dat ik totaal (!!) geen kennis bezit, en dus alleen overlever wat Ahl al-'Ilm gezegd hebben.

30-03-2016, 14:31

Citaat door Souad.ELK:
Nee. Is thalaathatul usool (de drie fundamenten) heeft de schrijver het ook over het bevriend/houden raken/van ongelovigen. Het mag, als het op een natuurlijke wijze is. Ik raad je aan om de lessen te beluisteren, of het boek aan te schaffen (verkrijgbaar in het Arabisch, Engels en Nederlands).

Verder wil ik ook erbij zeggen dat ik totaal (!!) geen kennis bezit, en dus alleen overlever wat Ahl al-'Ilm gezegd hebben.
Ok duidelijk en dank je!

30-03-2016, 14:43



Citaat door Souad.ELK:
Inx
Beste zuster,

Dit is geen wattsap of msn.
Je kan gewoon je vorige post wijzigen en je type fout eruit halen ipv een nieuwe post maken en daarin je type fout corrigeren.

30-03-2016, 14:45

Citaat door Yazzin-:
Beste zuster,

Dit is geen wattsap of msn.
Je kan gewoon je vorige post wijzigen en je type fout eruit halen ipv een nieuwe post maken en daarin je type fout corrigeren.
Het deed het niet na paar keer drukken. Maar alsnog, bedankt.

27-01-2020, 02:03
Up

07-08-2020, 17:53
Salamoualaikoum wa rahmatoullah wa barakatouh

Moge Allah shwt jou, samen met jouw geliefden in Jannah laten zijn, naast de profeet Mohammed (vrede en zegeningen zij met hem), en alle moslims en moslima’s ook, amin!

Moge Allah shwt alles en iedereen leiden op het rechte pad, amin!

Moge Allah shwt het leven van alle moslims en moslima’s vergemakkelijken, en de aanbidding tot Allah shwt vergemakkelijken, amin!

Moge Allah shwt alle mannelijke en vrouwelijke duivels ten alle tijden ver bij jouw en jouw geliefden en jouw naasten vandaan houden, amin!

Moge Allah shwt de rest van jouw leven, samen met jouw geliefden, het beste van jullie leven laten zijn, amin!

Moge Allah shwt jou en je geliefden laten slagen voor de beproevingen, amin!

Djazaakoum Allahoe Ghairan