Bekijk volle/desktop versie : Zoon imam Molenbeek: Wij zijn gekoloniseerd door extremisten



18-03-2016, 22:13
Hij ging een brood halen, de 25-jarige Sofian. Toen hij terugkeerde naar huis, vrijdag aan het einde van de middag in de Brusselse deelgemeente Molenbeek, leek in straat een wereldoorlog uitgebroken. De politie hield hem tegen. Via zijn mobiele telefoon kreeg hij berichtjes van zijn ouders, zusjes en broertje, die al jaren tegenover het huis wonen waar Salah Abeslam zich kennelijk verschranst had. ,,Ze waren naar de kelder gevlucht en durfden daar absoluut niet meer uit. Al die schoten die ze gehoord hebben, het is ongelooflijk.''

Op zijn telefoon laat Sofian een fiilmpje zien dat zijn familieleden naar hem stuurden, van de beschietingen. Peinzend: ,,Hoe is het toch mogelijk. We wonen hier al zo lang, we zeggen iedereen altijd vriendelijk goedendag. Toch kunnen zulke mensen blijkbaar tegenover je wonen.''

Vrijdagavond in Sint-Jans-Molenbeek, sinds een klein half jaar het meest besproken en gevreesde gedeelte van de Belgische hoofdstad. Met hun gezichten onherkenbaar door bivakmutsen voeren politieagenten in groepen van 7 tot 8 dienders buurtonderzoek uit, na de heftige ontwikkelingen aan het einde van de middag. Er is veel verkeer op straat, de café's stromen vol.

Opluchting
Op televisie kijken de kroeggangers naar de beelden over hun eigen buurt, op de Franstalige RTL-zender. In café Kazinsky zit Lhomoudi Hamidou (48) pontificaal plaatsgenomen voor de televisie. ,,Dat Abdeslam gepakt is, is een grote opluchting,'' meent de man, zelf van Berber-afkomst. ,,We zijn hier gekoloniseerd door de extremistische moslims. Ik woon hier al een kwart eeuw, maar sinds de aanslagen in Parijs hebben we geen rustig moment meer gehad.''

,,Ik heb drie jonge kinderen, hun levens zijn alleen maar moeilijker geworden. Wat willen die gasten van die aanslagen? We wonen hier in een land met goede zorg en gratis onderwijs. We hebben hier alle kansen, je moet ze alleen wel pakken. Echt, die jongens hebben er niets van begrepen. Mijn vader was imam, van hem weet ik dat de islam verbiedt anderen te doden.''

http://www.ad.nl/ad/nl/37401/Aanslagen-Parijs-november-2015/article/detail/4266080/2016/03/18/Zoon-imam-Molenbeek-Wij-zijn-gekoloniseerd-door-extremisten.dhtml

18-03-2016, 22:49


Overdrijven is ook een vak