Bekijk volle/desktop versie : #Waargebeurd : Een dag uit het leven met een gedetineerde.



13-03-2016, 17:12
12 maart 2016 om 11.34

Ik ben aangekomen in de provincie Zuid holland om precies te zijn. Daar zit ik dan op een grijze steen ik voel me even weer 5 jaar oud. De zon schijnt op me rug en me lichaam staat strak van de zenuwen pff wat kan ik vandaag verwachten? Me gedachtes dwalen af en hoor simpelweg alleen nog de vogeltjes ver weg fluiten.

Allemaal vragen gaan er dit momemt door me hoofd. Hoe voelt hij zich net zo zenuwachtig? Wat is hij aan het doen? Mijn gedachtens worden gauw genoeg verstoord door een vrouwelijke stem die door de speaker klinkt ze geeft wat onodige reisinfo.

Was het allemaal zo erg? Daar zullen we gauw genoeg achterkomen. Het enige waar ik nu aandenk is de taxi.

De taxi is op tijd en gearriveerd. Gehaast loop ik er op af me haar vliegt alle kanten op en met me handen maak ik zicht. "Goeiedag" klinkt een door gerookte stem. Goeiemorgen antwoord ik met een tril van zenuwen. Ik wil graag naar de P.I.

Het was doodstil in de auto. Me blik wierp ik op het industrie terein waar we langs reden, ik zou er niet aan moeten denken om dit stuk te moeten lopen alhoewel de meter van de taxi al op 8,- euro stond en we waren nog niet eens 3 min op de weg. Na een paar min komt de P.I inzicht me onderbuikgevoel begint weer op te spelen. €10.50 word het alsjeblieft. In me hoofd denk ik bazz voor die 5 min maargoed eind goed al goed ben nu toch al meer dan 30,- kwijt aan deze hele reis. Me voeten versnellen naar de grote gele bezoekers deur eindelijk i made it!

Ik kom binnen en voel ogen op mij gericht. Een stel vriendinnetjes die hier elke week komen en waarvan de gehele vriendenkring contact heeft met een minstens een gedetineerde, het lijkt wel een dating bureau. Voor wie komt u mevrouw? Hoor ik de bewaarder door de intercom zeggen. Ik kom voor de heer xxx en geef hierbij mijn paspoort af en krijg deze alweer gauw terug overhandigd. Ik loop naar de kluisjes en bedenk me shit van al het losgeld heb ik geen euro die ik nou net nodig heb voor mijn kluis. Naast me staat een kleine dame met een hand vol losgeld. Ze heeft een vriendelijk lief gezicht en is waarschijnlijk ook van marokaanse komaf, dat verzacht het schaamte gevoel een beetje. Al gauw wisselen we geld en bedank haar vriendelijk. Daar gaan we weer de beruchte detactor en de band waar al mijn spullen doorheen moeten. En elke keer weer hetzelfde verhaaltje vertellen dat ik mijn armbanden niet af kan doen vanwege de schroeven waarmee ze vast zitten. Ik loop door de poort en hoor het gepiep wat ik dus al verwachte. Zou ik je even met een detactor mogen checken? Ga maar met je armen gespreid staan. Met zijn detactor volgt hij de lijnen van mijn lichaam. En zoals ik het al kon vertellen het waren mijn armbanden. Ik loop de volle ruimte in waar ik de spanning en zenuwen zowat kon ruiken. Ook het baby gehuil zuist me in de oren. Ik haal wat drinken en kinderbuenos want voor de rest zit er niet veel lekkers tussen. Ik ga zitten en kijk hebzuchtig naar me horloge nog 8 lange minuuuuten. Ja jongedame nog even geduld hoor ik een Surinaams accent zeggen. Ik kijk op en zie een Surinaamse bewaker. Ik lach wat ongemakkelijk en denk whatever maak de deur nou maar open. Na een paar minuten is het zover ik loop de trap op ze lijken wel oneindig of ben ik het die zo treuzelt van de zenuwen dat zal het waarschuwlijk zijn echt een hmara. Ik kijk de bezoekers zaal in en zie elke man gretig kijken waar zijn bezoek blijft? Ja dit keer zit ik niet in de bezoek zaal maar ben ik samen met me mooiste mannetje in een aparte kamer oftewel BZT ( bezoek zonder toezicht ) het woord klinkt afschuwelijk iknow. Ach alles voor de liefde he ?! Daar staat hij dan met zijn gespierde armen ze zijn wel een beetje wit dat heb je in de bajes geen zon ha-ha duivels kreng ben ik ook. Zijn blik is op mij gericht en al snel komt zij glimmende goudentand te voorschijn op een zachte toon hoor ik hem zeggen ; Heey hobi ik wachtte al op je! Ik geef hem een kus en loop samen de ruimte binnen.

13-03-2016, 17:17


Ik hoor de sleutel in het slot vallen en plaats mijn spullen op het tafeltje. Van achter voel ik twee sterke handen die mij vastgrijpen en die me proberen om te draaien. Ik kijk hem recht in zijn ogen aan en denk ik ben elke dag meer en meer verliefd en het boeit mij niet hoe de buitenwereld hier over denkt. Hoe gaat het liefje ? Hoe was je reis hierheen? Teveel vragen achter elkaar het enige waar ik gefocust op ben zijn ze kastanje bruine ogen en kort gekrulde wimpers. Ik geef hem een speelse blik van vraag niet verder ik ben er en de rest is niet meer van belang its al about you & me.

13-03-2016, 17:18
Ik ga zitten op het keiharde bed, lekker is anders. Ondertussen is hij aan het klote met de cd speler. Algauw komt hij naast me zitten en neem een diepe zucht en glimlacht. Hij zakt onderuit en ploft met zijn hoofd op de kussen. Hij trekt me naar zich toe. Ik kruip boven op hem en pak zijn handen vast in de houdgreep je kan geen kant op sukkel haha. We kletsen wat over alledaagse dingen maar veel hebben we elkaar niet echt te melden want meneer heeft een telefoon op cel waarmee we elke dag oneindig veel uren kletsen. Hij trekt me naar hem toe en begint zachtjes te zoenen zijn handen verdwijnen onder mijn shirt en maken contact met mijn rug. Het duurt niet lang voordat mijn handen in ze nek belanden. Op de achtergrond klinkt usher - nice en slow. Ik zou usher het liefst willen bedanken want zijn muziek maakt het geheel allemaal nog mooier. Van het een komt het ander en er word volop genoten. Ik kijk op de klok en zie dat we al 1,5 uur verder zijn. Schat ik heb wat lekkers voor je meegenomen? Ik zie een plastic zakje met wit papier ogen dicht mond open. Wat kan ik nu weer verwachten, hij komt soms onverwacht uit de hoek. Ik sluit mijn ogen en open mijn mond. We moeten allebei keihard lachen en ik begin met moeite te kauwen. Ik heb een paar seconde nodig om te beseffen dat het chocola is. Mijn blik valt op het plastic zakje en herken de chocolaatjes. Een paar dagen geleden kreeg ik een foto toegestuurd met een mooi verpakt doosje met bonbons om me op dat moment jaloers te maken. Althans dat is wat ik dacht. Heb je dit voor mij gedaan boobii? Ja wat denk jij dan krijg ik als bijdehand antwoord. Ik ben geen snoeperd liefie wou het je graag in doos overhandigen maar heb het stiekem mee weten te smokkelen in de zak met beddengoed. Dit zijn nou de kleine dingen die me hartje raken er volgt een diepe zucht uit liefde en teleurstelling want de klok staat ondertussen al op 5 voor 2 dat betekent dat ik over een paar minuten weer weg kan wezen voor het volgende koppeltje. We lachen nog even wat en duw me lichaam al dansend tegen hem aan. Hou op safi hobi je bent aan het plagen nu! Op de deur word getikt bezoek tijd is over hoor ik een vrouwenstem zeggen. Met moeite nemen we beide afscheid en delen een paar bescheiden kusjes uit want die blik van de bewaakster is overduidelijk op ons gericht. Ons wegen scheiden en nemen allebei ons weg.

Ik loop langs de balie en er word mij vriendelijk gedag gezegt tot ziens fijne middag. Jaja hetzelfde antwoord ik gauw en wacht totdat ik het geluid hoor van de deur die open word gedrukt. De oh zo langzame trap waar ik net liep is niet meer zo langzaam en nader al gauw de laatste trap tree. Daar staan de gezamelijke vriendinnetjes weer "Wesh gaat die deur nog openen of wat? hoor ik haar zeggen op een straat manier. Ik word overduidelijk weer bekeken door een óf andere wat op het oog lijkt op een dunne Somaliër die tussen het groepje hoort. Halloooo jeetje man vervolgt een stem vanuit het groepje. Finaly de deur gaat open dacht dat het eeuwen zou duren met deze straat katten. Ik pak snel mijn spullen uit het kluisje want het kan niet ongemakkelijker op dit moment wat zijn meiden soms erg met blikken. Ik loop naar buiten en mijn roze wolk waar ik net nog op zat is al heel gauw verdwenen. Want mijn taxi is blijkbaar niet op komen dagen. Shit hey heb ik weer, ik rommel en graai wat in mijn tas veelste veel onnodige troep ook bedenk ik me maar dat is op dit moment bijzaak. Met mijn telefoon in mijn hand bel ik het laatst gebelde nummer. De doorgerookte stem van de ochtend klinkt aan de andere kant van de lijn? Ik leg het verhaal uit en kreeg als excuus dat er geen tijd was doorgeven en dat het 15min zou gaan duren voordat ik opgepikt kan worden ondertussen hoor ik dat ik 2x een wissel gesprek heb. Zeker me beste dinnie die alle ins en outs tot in de details wil horen NIET NU! Voor mij rookt een hollandse meid haar sigaret
en is ondertussen druk aan het bellen. Ze wergt me een blik en ik denk ? Zal ze in dezelfde situatie zitten en moet ze ook wachten. Ik scrol op me telefoon en zie een aantal berichten

13-03-2016, 17:19
Opdringerige berichten van me bestie. En hoe was het ? Bel me even? Ben je nog daar? Naja aangezien ik hier toch 15min zit waarom ook niet bellen. Ik open mijn oproepenlijst en zie dat het me mannetje was die belde. Gehaast bel ik terug maar helaas krijg ik te horen wat ik niet wil horen voicemail! Het groepje "lalla laroussa"girls komen na 10min buiten want ja natuurlijk moet alles perfect eruit zien het leven buiten gaat verder. Ze lachen hard. Ik hoor vaag een van de dames zeggen fuckedup als je moet wachten voor vervoer. Ik voel me aangesproken en denk wtf? hebben deze dames met mij.

De hollandse dame voor mij neemt een laatste heis van haar sigaret en trapt hem uit met haar fel roze airmax. Ze glimlacht en vraagt : Wacht je op iemand ? Ja helaas wel op mijn taxi antwoord ik en jij? Ik heb om half 3 bezoek, het gesprek duurt een paar seconde succes he meid en ze vervolgt haar pas naar binnen. Ik kijk haar na, en denk bij mezelf er zijn toch nog wel sociale aardige meiden.

13-03-2016, 17:21


Het zonnetje schijnt nog steeds, en de laatste bezoekers komen aanlopen. Ik kijk naar de grote grijze tegels waar groen mos tussen zit en dwaal even weg en denk zo een beetje na over van alles. Ik hoor ver weg een irritant geluid van iets wat over de grond sleept. Ik kijk op en zie een Marokkaanse jongen gehaast met zijn handen in zijn jaszak op een stoere manier aan komen lopen hij was het dus die het irritante geluid maakte met zijn zwart gele Adidas slippers met spier witte sokken. Godamm afschuwelijk en zijn loopje maakt het geheel ook niet echt mooier maar ieder zijn eigen smaak. Ik besluit om op te staan en loopt over het groene gras het trottoir op rechtdoor. Mijn taxi scheurt de hoek om en stopt, ik stap in en begroet de chauffeur. Bij het station aangekomen betaal ik het bedrag en stap uit. Het NS bord geeft aan dat mijn trein om 15.00 uur arriveert en de klok ernaast maakt al snel duidelijk in mijn hoofd dat ik weer eens 20 minuten moet wachten. Dit heb ik echt weer reizen is niks voor mij! Maar helaas ik heb niet altijd de gezamenlijke auto van het gezin ter beschikking. Het station ziet er verlaten uit enkel een jongen die tegenover het spoor op een bankje met zijn headphonet. Ik loop ver naar achteren en plof neer op het bankje. Ik snuffel wat in mijn tas en helaas geen oordoppen want daar heeft me kat een paar weken geleden lekker op lopen kauwen met als resultaat kapotte oordoppen. Ach ik zit toch alleen en zet zacht via mijn telefoon wat muziek op MHB - fais le mouv klinkt er door de speaker. Ondertussen verdoe ik mijn tijd met wat rondkijken en gerommel in mijn tas.

De trein is gearriveerd, het is lekker rustig en ik ga uitgebreid zitten op de tweepersoons zit plek met de zijkant van mij hoofd tegen het raam gedrukt op weg naar mijn stadje